Palstalta luettua: Mammat kiroavat kun joutuvat pitämään vastasyntyneen vauvan vierihoidossa

  • Viestiketjun aloittaja kaikkea sitä..
  • Ensimmäinen viesti
Tosiaan, ei olisi tullut mieleenkään jättää vauvaa yksin huoneeseen siksi aikaa kun taaperran käytävän toiseen päähän suihkuun. Muutenkin tuo on vähän arveluttavaa, äiti saattaa vaikka pyörtyä sinne suihkuun kun Hb on yleensä alhaalla ja kuka sitä sieltä osaa hakea? Kun vauva on hoitajien kansliassa sen aikaa osaavat ihmetellä kun ei äiti tulekaan takaisin.

Muutenkin ellei halua vauvaa kansliaan antaa, pitäisi kuitenkin osata ajatella muita äitejä samassa huoneessa. Jos se vauva huutaa pitkään keskellä yötä niin lähtee ainakin johonkin muualle että toiset saa nukkua. Ja ellei tuota tajua itse on ihan ok että hoitajat tulee ja ottaa vauvan huomaansa hetkeksi. Tai jos äiti on niin sekaisin kaikesta ettei tajua itse tarvitsevansa unta.

Sitä varten ne hoitajat siellä on että hoitavat kun joku hoitoa tarvitsee. Eikä sitä varten että istuvat kahvittelemassa ja naputtavat ettei tää mikään hoitola oo.
 
Tosiaan, ei olisi tullut mieleenkään jättää vauvaa yksin huoneeseen siksi aikaa kun taaperran käytävän toiseen päähän suihkuun. Muutenkin tuo on vähän arveluttavaa, äiti saattaa vaikka pyörtyä sinne suihkuun kun Hb on yleensä alhaalla ja kuka sitä sieltä osaa hakea? Kun vauva on hoitajien kansliassa sen aikaa osaavat ihmetellä kun ei äiti tulekaan takaisin.

Muutenkin ellei halua vauvaa kansliaan antaa, pitäisi kuitenkin osata ajatella muita äitejä samassa huoneessa. Jos se vauva huutaa pitkään keskellä yötä niin lähtee ainakin johonkin muualle että toiset saa nukkua. Ja ellei tuota tajua itse on ihan ok että hoitajat tulee ja ottaa vauvan huomaansa hetkeksi. Tai jos äiti on niin sekaisin kaikesta ettei tajua itse tarvitsevansa unta.

Sitä varten ne hoitajat siellä on että hoitavat kun joku hoitoa tarvitsee. Eikä sitä varten että istuvat kahvittelemassa ja naputtavat ettei tää mikään hoitola oo.
Eikö se isä sitten käy missään vaiheessa päivää? Meinaan että hän voisi olla vauvan kanssa sen aikaa kun äiti käy suihkuss atai siellä vessassa.

(juu, toki voi tulla tilanteita että täytyy mennä sinne suihkuun tai vessaan vaikka yöllä tai silloin kun mies ei ole paikalla, mutta toisaalta eikö sitä miehen tai jonkun muun läheisen vierailua voisi hyödyntää käymällä silloin suihkussa)
 
Non compos mentis
Niin noh, mä halusin nukkua yhden yön kunnolla ennen kuin lähdin vauvan kanssa kotiin, jossa taapero odotti, mutta aviomies oli muuttanut paria viikkoa aiemmin pois, koska ei halunnutkaan elää perheenä. Vein vauvan kansliaan, enkä edes ajatellut muiden mielipiteitä itsestäni.
 
Onko varma että kyse oli äidin hoitamattomuudesta?
Meillä oli kans huonekaverina äiti, jolla ennestään oli lapsi. Hänen vastasyntyneensä kuitenkin vain itki lähes taukoamatta 1,5 vuorokautta putkeen. Kun vauva nukahti, hän unissaankin nyyhkytteli. Nukkui max 30 min ja taas parahti huutoon. Yöllä vaan kaikui vauvan huuto käytävää pitkin huoneeseen (joka oli vielä käytävän viimeinen huone), kun vauva oli kätilöiden hoidettavana vauvalassa jotta äiti sai levättyä. No ei siinä kyllä kukaan levännyt.
Sitten se huuto loppui yhtäkkisesti ja kaiken sen kiljunnan keskeltä kuoriutui hyvinvoiva aurinkoinen vauva :)
Olen koska hän oli noin metrin päässä minusta eikä laittanut tikkua ristiin vauvan puolesta. Jos olisikin edes välillä ottanut kainaloon tai ruokkinut, mutta kun ei. Siinä se piti sitä meidän sänkyjen välissä ja vauvariepu huusi huutamistaan.
Näin jälkikäteen vähän vituttaa etten raivonnut tuolle kuvatukselle vaan tyynesti yritin nukkua siinä saatanallisessa metelissä. Sen verran tein että välillä iskin valot päälle koko huoneeseen kun menin vessaan jolloin paskaläjä joutui nousemaan sängystä laittaakseen ne pois.
 
^Voi käydä ja kävinkin. Mutta välillä oli aamulla ihan törkeä hormonihiki, jälkivuodot pitkin reisiä ja sänkyä niin en todellakaan odottanut montaa tuntia kaikissa eritteissä että mies ehtii paikalle. Varsinkin kun kakkosesta oli, niin mieshän oli kotona esikoisen kanssa suurimman osan päivästä.

Eikä se kenellekään hoitajallekaan tuntunut olevan ongelma. Vein vauvan kanslian viereen, huikkasin hoitajille että tää on tässä kun mä meen suihkuun. Kaikki oli vaan ihan normaalisti et ok, ei mitään kyräilyä.

Enkä tosiaan olisi jättänyt tokalla kerralla vauvaa huonekaverille. Sektiosta toipuva äiti joka ei saanut edes omaa vauvaansa nostettua viereen. Milläpä se olis mun vauvaa kattonut.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se isä sitten käy missään vaiheessa päivää? Meinaan että hän voisi olla vauvan kanssa sen aikaa kun äiti käy suihkuss atai siellä vessassa.

(juu, toki voi tulla tilanteita että täytyy mennä sinne suihkuun tai vessaan vaikka yöllä tai silloin kun mies ei ole paikalla, mutta toisaalta eikö sitä miehen tai jonkun muun läheisen vierailua voisi hyödyntää käymällä silloin suihkussa)
No jotkut varmaan haluavat viettää aikaansa myös miehensä kanssa, ei kaikilla ole ällöt miehet joita pitää vältellä.
 
On se hyvä valittaa jos joutuu olemaan peräti 2-3 muun äidin kanssa samassa huoneessa vauvoineen. Vertauksena omassa huoneessani, tai paremminkin salissa oli yli 10 muuta + vauvat.

Kun yksi itki, heräsi pian toinenkin ja alle vartissa kaikki muut vauvat kiljuivat paitsi omani (joka kai olisi kääntänyt vain kylkeään vaikka ois seinät romahtaneet ympäriltä).
4 yötä noiden seurassa meni kyllä, omat korvatulpat oli mukana jo valmiina. Vauva oli sektion jälkeen heti alusta lähtien vierihoidossa, ainoa tiukka hetki tuli leikkauspäivän iltana kun jalat oli vielä tunnottomat ja hoitaja vaati nousemaan ylös sängystä + unohtelivat tuoda kipulääkkeitä (ei ollut kipupumppua).

Suihkuun pääsin kun mies oli päivät seuranamme ja öisin nyt ei tarvinnutkaan ravata vessassa tms.
Ja kyllä tuolla oli ihan oletuksena että itse hoidetaan ja tehdään, vaikka koko salillinen äitejä oli juurikin sektioista tulleita.
Osa toki makasi sen koko ajan vaan vuoteessaan minkä itse siellä olin ja sinne ne myös jäikin kun kotiuduin, ei auttanut hoitajien selitykset että liikunta lisää verenkiertoa ja edistää toipumista.

Eikä tuolta vauvoja viety pois vierihoidosta vaikka olisivat olleet pullolla, hoitajat saattoivat vaan tuoda valmiin pullon äidille ja herättää tämän syöttämään lapsensa jos ei itse ollut havahtunut itkuun. Ja siinä vaiheessa kun jalat kantoivat, äidit itse hoiti vaipanvaihdot jne. Kätilöt ja hoitajat vain opastivat jos oli tarvetta, eivät tehneet puolesta.
 
Mulla on ollu tosi hyvin nukkuvat vauvat, joten mielelläni olen niitä pitänyt vieressä laitoksella. Joillain sen sijaan vauvat huutaa jatkuvasti ja silloin olisi mun mielestä aiheellista laittaa ne vauvalaan kätilöiden hoiviin, että äiti saa nukkua ja toipua synnytyksestä.
 
No jotkut varmaan haluavat viettää aikaansa myös miehensä kanssa, ei kaikilla ole ällöt miehet joita pitää vältellä.
No, en nyt välttämättä tarkoittanut että sinne suihkuun tai vessaan tarvii koko päiväksi linnoittautua. :D Jos se suihkussakäynti sujuu helposti siinä alle 10minuutissa silloin kun vauva on kansliassa hoidossa niin ei kai se kovinpaljon kauempaa veisi jos hoitajana olisikin isä?

Aika monilla se mies kuitenkin viipyy sairaalalla vähän pidempäänkin kuin sen 10min päivässä, eli voi jäädä aikaa seurustelullekin vaikka käväisisi myös siellä suihkussa.

*jää miettimään onko suihkussa tai vessassa käynti kotonakin vain ällöttävän miehen välttelyä...*
 
Me saatiin onneksi perhehuone. En olisi pärjännyt ilman miestäni. Hänestä oli hyvin suuri apu, kun imetys ei heti onnistunut.
Tosin oli sielläkin osastolla yksi lapsi, joka karjui koko yön. Hänet hoitajat ottivat hoitoonsa, että vanhemmat saivat hetken nukkua.
 
[QUOTE="niin";23991844]-ja joka sairaalassa ne suihkut ei ole samassa huoneessa, vaan kaukana käytävällä. Eipä tullut mieleen jättää vauvaa yksin huoneeseen kun menin suihkuun -pakkohan sielläkin oli käydä kun keho yltä päältä maidossa ja veressä.

Vai ei saa hoitajiakaan häiritä...[/QUOTE]

Näin on, suihku oli käytävällä samaten vessa. Haavahoidot kestivät useasti päivässä tietyn minuuttimäärän joten vein kansliaan jollei isä ollu paikalla. Poitsi oli itkunen ja alko aina huutaa mun mentyä pesulle/vessaan. Takana myös pitkä ja rankka synnytysyritys, valvottuja öitä ja sektio. Hoitsu itse katto mua ja ehdotti että ottaa sinne kansliaan vauvaa jotta saisin levättyäkin. Eipä ollu ongelmaa unensaannissa, olin aivan koomassa eikä edes naapurin vauva häirinny vaikka se huuskin. Sitten jaksoin paremmin ja otin vauvan vierihoitoon 24/7. Turha näistä asioista on kiistellä ja toisia moittia, kullakin on se oma tilanteensa ja vointi jne...jos äidin tila vaatii niin se kanslia on sillon ok paikka. Toinen juttu jos ei viitsi ja haluaa nukkua ohi vauvan tarpeiden.
 
Itseasiassa kyllä oma esikoinenkin ole kerran n. tunnin verran kansliassa hoidossa. Minulla oli tullut kasvohalvaus pari viikkoa ennen lapsen syntymää ja jouduin siksi käymään silmälääkärissä toisella puolella sairaalaa. Sektiosta oli vajaa vuorokausi aikaa ja oltiin juuri kuultu tuosta down-epäilystä eli oli vähän heikottava olo niin fyysisesti kuin henkisestikin. Siksi tykkäsisvät osastolta etten saisi yksin lähteä kävelemään ympäri isoa sairaalaa vaan miehen piti olla mukanani ja vauvaa eivät myöskään halunneet (vähän ennen aikaisesti syntynyt, pienikokoinen ja downinkin vuoksi infektioherkkä tapaus) antaa mukaan sinne joten vaihtoehdot jäi vähiin.

Muuten pärjäilin kaikkien kohdalla ilman henkilökunnan hoitoapua. Esikoisen aikaan mies oli kanssani perhehuoneessa eli hän hoiti vauvaa suihkussakäyntien yms ajan (siinä huoneessa ei ollut omaa suihkua). Seuraavien kohdalla saatiin huoneet joissa oli oma suihku, eli vauvan pystyi jättämään siihen raollaan olevan suihkuhuoneen ovelle josta kyllä heti kuuli jos toinen heräsi.

tai no, jos ihan tarkkoja ollaan niin kakkosen kohdalla kyllä eka suihku oli niin pian, 6h vauvan syntymän (sektio) jälkeen että hoitaja halusi jäädä vauvan kanssa huoneeseen odottamaan. Ei niinkään vauvan takia vaan varmsitaakseen että minulla meni kaikki hyvin.

(juu, tiedän että on ihmisiä jotka on paljon huonommassa kunnossa synnytyksen jälkeen jne, mutta toisaalta varmaan alatiesynnyttäjistä löytyy heitäkin jotka ovat olleet paremmassa vedossa)
 
Joo, oot varmaan lukenut mun kommentteja. Mä valitin tosiaan siitä, että sillä osastolla ei ollut vauvalaa ollenkaan. Soittaminen on sisällä kielletty, joten pitää mennä käytäviä pitkin ja hissillä ulos soittamaan. Se tuntui aika erikoiselta, että oltiin niin nihkeitä, että olisin ollut 10 minuuttia poissa, että saan soitettua miehelleni.

Toisekseen, en nuku sairaalassa kovin hyvin. Olisi ollut ihan kiva voida nukahtaa hetkeksi. Tuntui inhottavalta jättää vauva ilman että pystyn kunnolla vahtia, enhän minä nukkuessa näe, mitä tapahtuu. Mieluiten olisin nukkunut vauva kainalossa, ottanut siltä pois sen typerän kapalon, johon hoitaja sen aina paketoi ja pitänyt ihoani vasten. Mutta aina kun otin sen kapaloista ja se hoitaja tuli, niin se otti sen multa ja laittoi kapaloihin ja 2 hattua päähän ja sinne kärryyn. Tuli jokseenkin sellanen fiilis, etten saa pitää lastani.
 
"mie"
Täällä ainakin on joka huoneen yhteydessä suihku ja wc, joten siinähä tuo nukkuu kärryssään oven vieressä..Ja ainakin me sovittiin huonekaverin kanssa et jos vauva herää sillä aikaa niin toinen huutaa sit ja ilmottaa et vauva on herännyt, eli kyse ei ollut mistää hoidattamisesta.

En mä ota sitä vauvaa kotonaa suihkuun mukaan, se on omassa sängyssään sen aikaa, mä en käsitä miks siitä pitää tehä numero laitoksella?
En minäkään kotona vauvaa ota suihkuun mukaan, mutta meillä kotona suihkuun onkin vähän eri matka kuin sairaalalla oli.
Meillä kyllä huoneen yhteydessä oli wc, mutta suihkut oli käytävän päässä (mahdollisimman kaukana minun huoneesta) joten sinne ei tosiaankaan olisi kuullut vaikka vauva olisi kuinka huutanut. Ja olin kahden hengen huoneessa yksin. Joten tosiaankin vein vauvan hoitajille suihkuni ajaksi.
 
kävikö mielessä??
Olen koska hän oli noin metrin päässä minusta eikä laittanut tikkua ristiin vauvan puolesta. Jos olisikin edes välillä ottanut kainaloon tai ruokkinut, mutta kun ei. Siinä se piti sitä meidän sänkyjen välissä ja vauvariepu huusi huutamistaan.
Näin jälkikäteen vähän vituttaa etten raivonnut tuolle kuvatukselle vaan tyynesti yritin nukkua siinä saatanallisessa metelissä. Sen verran tein että välillä iskin valot päälle koko huoneeseen kun menin vessaan jolloin paskaläjä joutui nousemaan sängystä laittaakseen ne pois.
Ei sit käynnyt mielessä että sillä äidillä saatoi olla hätä? Vaikka menossa synnytyksen jälkeiseen psykoosiin tms? siitähän olisit voinnut vaikka kätilöille sanoa, että olet huolissaan kun äiti ei jaksa vauvaa rauhoitella...

Mutta ei. Parempi vaan haukkua paskaks äidiks ja samalla kiillottaa omaa kruunua. Ällöttävää
 
Meillä suihkut oli "kilometrin" päässä huoneesta, ei todellakaan olis kuullu vauvan itkua sinne asti. No mä kävin suihkussa sillä välin kun mies oli sairaalassa, niin vauva oli miehen kanssa.

Ekat kaks vuorokautta luulin ettei vauvaa saa pitää vieressä! Siis oikeesti, kuin hölmö voi ihminen olla. Ne vaan automaattisesti vei sen imetyksen jälkeen pois, ei kysyneet että jätetääkö viereen :eek: Kärsin ihan kauheesti, kun olisin halunnut pitää vauvan kokoajan vieressä, mutta en tajunnut ees kysyä kun vasta kolmantena päivänä :( No onneks jatkossa tietää, ettei sitä tosiaan kärrätä sekunniksikaan minnekään :D
 
"minttu"
Alkuperäinen kirjoittaja kävikö mielessä??;23993202:
Ei sit käynnyt mielessä että sillä äidillä saatoi olla hätä? Vaikka menossa synnytyksen jälkeiseen psykoosiin tms? siitähän olisit voinnut vaikka kätilöille sanoa, että olet huolissaan kun äiti ei jaksa vauvaa rauhoitella...

Mutta ei. Parempi vaan haukkua paskaks äidiks ja samalla kiillottaa omaa kruunua. Ällöttävää
Mitäs kivaa tuossa olis? eihän sitten vois ketään enää haukkua... Paljon parempi kun vaan sadattelee omassa päässä ärräpäitä eikä yhtään mieti voisko toisella ihmisellä olla joku hätä.
 
mieli
Meillä suihkut oli "kilometrin" päässä huoneesta, ei todellakaan olis kuullu vauvan itkua sinne asti. No mä kävin suihkussa sillä välin kun mies oli sairaalassa, niin vauva oli miehen kanssa.

Ekat kaks vuorokautta luulin ettei vauvaa saa pitää vieressä! Siis oikeesti, kuin hölmö voi ihminen olla. Ne vaan automaattisesti vei sen imetyksen jälkeen pois, ei kysyneet että jätetääkö viereen :eek: Kärsin ihan kauheesti, kun olisin halunnut pitää vauvan kokoajan vieressä, mutta en tajunnut ees kysyä kun vasta kolmantena päivänä :( No onneks jatkossa tietää, ettei sitä tosiaan kärrätä sekunniksikaan minnekään :D
...kunnes kaikki ei menekään synnytyksessä "ohjekirjan" mukaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä..;23991497:
Eräässä ketjussa mammat ihmettelivät kun sairaalassa ei saa enää viedä vauvaa vauvalaan hoidettavaksi, vaan se on kokoajan, siis koko ajan, siinä vieressä. Että ei saa hetken rauhaa. Hyvä! Tehkää toki lisää lapsia. Mä odotan saavani vauvan viereeni, ja varmasti haluan sen siinä pitääkin.
Missä ketjussa? Mikä viesti? Laita tähänkin niin saadaan yhdessä päivitellä...
 
vauvoja on ollut
Minä olen valehdellutkin sairaalassa, että ovat ottaneet vauvan yöksi hoitajien huoneeseen. Mutta mulla onkin jo monta lasta, ei tarvitse esineellistää vauvaa ja tehdä siitä oman egon pönkittäjää. Ei tarvitse esittää maailman parasta äitiä, joka sairaalassakin on joka sekuntti vauvan vieressä ;)
 
"Nuoriäiti"
Mulla laski hempparit alas, verenvuodon takia ja en saanut edes yksin nousta, piti aina hoitaja pyytää kun muuten pökräilin, kysyivät aina jaksanko ottaa lapsen viereen, kahtena yönä ei ollut, mut muuten kokoajan. Vietettiin siis komplikaatioiden takia viikko sairaalassa. Musta ihan jokaisen oma asia mitä tekee, oma jaksaminen on tärkeää, kun muuten lapsestakaan ei huolta jaksa pitää. En ole rekisteröitynyt tänne, koska täällä on ihme mussunmussun mussutusta. Jokainen äiti on erilainen, jokainen äiti tekee asiat miten itse kokee parhaaksi. Jokainen vois keskittyy siihen omaan muksuun, eikä märehtii muiden asioita. Olet varmasti täydellinen itse, kun voit muiden valintoja tuomita. Paljon onnea elämääsi, you need it !
 
Ja käydä suihkussa... Ja yrittää käydä kakalla tikatulla alapäällä... Silloin on hyvä jättää vauva hoitoon eikä yksin huoneeseen. Vai otatko vauvasängyn suihkuunkin mukaan?
Tuokin vissiiin riippuu sairaalasta. Mulla oli tuo kuopus pari kertaa suihkussa mukana kun menin suihkuun. Nukkui siinä vieressä omassa petissään. Mutta kyllä pääsin käymään sambakoululla ja vauva oli tunnin hoidossa. Hoitajat olivat sitä mieltä, että voisin käydä kävelyllä kun niin ikävöin ulkoilmaa. Kävelin siis sambakoululle ja takaisin....(on ihan Tyksin vieressä).
 
voi.
Joissakin sairaaloissa se miehen vierailuaika on rajoitettu 1,5h illalla/päivä. Käy siinä sitten suihkussa ja nuku tarpeeksi. Jos nimittäin sattuu olemaan jo alusta vauva joka huutaa kuin hyeena kun kävely loppuu. Ja kävelepä sen vauvan kanssa viikko sairaalassa käytäviä ja nuku 1,5h vuorokaudessa, jolloin miehesi vahtii vauvaa.(joo-o, oltiin ekaksi 4vrk sokeritarkkailussa ja 2vrk valohoidossa, sillonhan sitä ei kyllä voinut kannella ja hoitsut hoiti kun valohoito toteuttiin eri huoneessa). Samaa raakkumista esikko jatkoi kotonakin, mutta sentään illan ja osan yötä hoiti isi.
 

Yhteistyössä