Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
No näin minäkin. Rullailen vapaalla pitkiäkin pätkiä, kun olen luullut, että se säästää bensaa tai jotain. No olen sitten ilmeisesti tehnyt ihan väärin. :ashamed:

Siis minun piti lainata tuota mutsin kommenttia. Eli minullekaan ei muistaakseni kovinkaan montaa kertaa ole tullut vastaan tilannetta, jossa pitää jarruttaa vaihtamatta vaihdetta.
 
Viimeksi muokattu:
nalkuttava talkkari
[QUOTE="mutsi";23989786]Itselleni ei ole tällaisia tainnut tulla pahemmin vastaan, ennakoin kai aika reilulla kädellä ja nostan vain jalan kaasulta.[/QUOTE]

no esim jyrkkä alamäki voi olla sellainen. Ja jos haluan tehostaa moottorijarrutusta, niin eihän sitä kytkintä silloin käytetä.
 
"mutsi"
Kun mutsi käyttää moottorijarrutuksessa kytkintä niin mikä siitä tekee moottorijarrutuksen? Varmasti nämä samat valiokuskit ptävät kytkintä pohjassa myös liikennevaloissa seistessä LOL
Minulle moottorijarrutus ei ole vain "yhden pykälän jarrutus", vaan vaihdan pienempään sitä mukaa, kun vauhti hiljenee. Siitä nyt puhuin. Toki voi moottorilla jarruttaa ilman kytkintäkin, mutta vain yhden vaihteen verran.
 
"Mis"
Juuri tällaisten ongelmien takia, meidän autossa ei ole kytkintä :D
Mua ei voi kyl manuaalivaihteisella päästää liikenteeseen, kun en pysty keskittyyn liikenteeseen, jos pitää miettiä niitä hiton vaihteita ja kytkintä :D
 
[QUOTE="mutsi";23989759] Ja itselleni ei tule mieleen sellaisia jarrutuksia ollenkaan, missä ei tarvitsisi vaihtaa pienemmälle vaihteelle, etten ihan tajua, missä tilanteessa vain jarrutatte ja jatkatte, ilman kytkintä...[/QUOTE]

No jos mä hiljennän vauhtia risteyksessä jossa nopeusrajoitus 30, ja jatkan kääntymisen jälkeen matkaa, niin en mä nyt ykköselle vaihda kun en kerran pysähdy.
 
"vieras"
Ja minä kuvittelin olevani maailman surkein kuski 12 metrisen yhdistelmän kanssa lomareissulla. Sain sen kuitenkin peruutettua ruutuun harjoittelujen jälkeen.

En mä niin paska olekaan... Voihan kytkin. :D
 
"vieras"
[QUOTE="mutsi";23989759]No kyllähän moottorijarrutuksessa pitää kytkintä käyttää...:D vai mitä höpisette?

Ja PölyEsterille sen verran, et liukkaalla nimenomaan käytetään kytkintä, eikä vain jarrua, siitä vasta lentoon lähtee...;)

Ja itselleni ei tule mieleen sellaisia jarrutuksia ollenkaan, missä ei tarvitsisi vaihtaa pienemmälle vaihteelle, etten ihan tajua, missä tilanteessa vain jarrutatte ja jatkatte, ilman kytkintä...[/QUOTE]

Jos täytyy hidastaa niin mun ei tarvitse välttämättä edes vaihtaa vaihdetta. Auto vetää vitosvaihteella 40:n vauhdissakin.
 
Yksvaan, neljän äiti
[QUOTE="vieras";23989884]Jos täytyy hidastaa niin mun ei tarvitse välttämättä edes vaihtaa vaihdetta. Auto vetää vitosvaihteella 40:n vauhdissakin.[/QUOTE]

OMG!
 
"tööt"
[QUOTE="shihtzu";23989634]Tietysti painan. Autokoulussakin alkuun oli hankalinta muistaa, että kun tuli risteykseen, niin ensin kytkin pohjaan ja sitten jarrutus.[/QUOTE]

Paskapuhetta
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23989871:
No jos mä hiljennän vauhtia risteyksessä jossa nopeusrajoitus 30, ja jatkan kääntymisen jälkeen matkaa, niin en mä nyt ykköselle vaihda kun en kerran pysähdy.
Niin, ja mä kyllä vetäsen monet käännökset kolmosellakin.
 
[QUOTE="vieras";23989884]Jos täytyy hidastaa niin mun ei tarvitse välttämättä edes vaihtaa vaihdetta. Auto vetää vitosvaihteella 40:n vauhdissakin.[/QUOTE]

Ite en kyllä sais vitosvaihteella 40:ssä menemään. Se matka tyssäis siihen :D
 
Ken guru
[QUOTE="shihtzu";23989895]No mulla on kytkin pohjassa tai sitten nostan sen kytkintuntumaan, kun onhan mulla koko ajan vaihdekin päällä ja näin minulle opetettiin autokoulussa.[/QUOTE]

Ai, mä taas en jaksa painaa sitä kytkintä alas koko aikaa, ainakaan silloin kun tiedän että tulee kestämään. Vaihde vapaalle, ja painaa vaan jarrua.
 
"vieras"
Painan aina samalla kytkintä, koska varaudun joka kerta jarruttaessani tekemään myös äkkipysähdyksen, joka ei onnistu jos ei ole jalka kytkimellä. Tietenkään en paina silloin kytkintä kun olen tien päällä ja pitää vähän hiljentää, mutta kun pitää kääntyä esimerkiksi niin sitten on kytkin varulta pohjassa, vaikkei tietenkään aina olisi tarvinnut. Mä olen kyllä huono kuski, kortti ei ole ollut vuottakaan käytössä, joten ei ollut tarkoitus mitenkään päteä ainakaan ;:D
 
"aapee"
Oon sitten näitä surullisen kuuluisia kytkin sankareita. Kytkin menee aina pohjaan jarruttaessa, vaihteita vaihtaessa ja liikennevaloissa. Jossain vaiheessa se meni pohjaan myös mutkassa kääntyessa, mutta siitä olen päässyt eroon.

Täytyy selkeästi yrittää vähentää kytkimen käyttöä (moottori jarrutusta käytän mahd. paljon jos vaan on sopiva tilanne eikä äkkijarrutus).

Mut miten niissä liikenne valoissa pitäisi sitten olla? vaihde vapaalla ja käsijarru päällä vai? Mulle on opetettu autokoulussa et kytkimellä pitäisi etsiä se tuntuma autosta jolla se melkein lähtee liikkeelle kun vähänkin nostaa jalkaa, jotta saa mahdollisimman nopean liikkeelle lähdön. :)
 
Ken guru
[QUOTE="määvaan";23989926]Noo, äläs nyt omgittele, riippuu aika paljon autosta ja koneesta ;)[/QUOTE]

Näin se on, vaikka en itse noin suurilla vaihteilla noin pienissä nopeuksissa ajelekaan, niin esim. mun mies ajaa toisinaan noin, ja hyvin kulkee..
 
Yksvaan, neljän äiti
[QUOTE="määvaan";23989926]Noo, äläs nyt omgittele, riippuu aika paljon autosta ja koneesta ;)[/QUOTE]

Ei riipu, minkään auton moottori ei jaksa vedätystä pidemmän päälle.
 
"tööt"
Autokoulun opettama oikeaoppinen tapa on lähestyä risteystä vaihtaen pienemmille vaihteille moottorijarruttaen ja jarrulla avustaen. Kytkin painetaan pohjaan vasta juuri ennen pysähtymistä.
 

Yhteistyössä