Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
painan AINA kytkimen alas koska autokoulun opettaja niin neuvoi, no jokin aika sitten kakkosvaiheen arviointi ajossa valitti että painan turhaan kytkintä kun jarrutan! Nyt olen yrittäny jarrutella ilman että painan sitä himputin kytkintä mutta jotenkin se tapa on niin juurtunut jo että....
 
???
[QUOTE="vieras";23989688]Painan. Ei pitäisi,mutta on järjettömän vaikeaa minulle kitkeä pois tuo tapa. Autokoulussa opetettiin että jarruttaessa EI käytetä kytkintä, jarrutusmatka pitenee kytkintä käyttäessä,kytkin kuluu turhaan ja
tosiaan taidettiin myös kertoa moottorijarrutuksen olevan bensaa vähiten kuluttava.[/QUOTE]

Juuri näin!
 
"vieras"
Oikeastaan käytän aina kytkintä kun jarrutan.
jos jarrutan, niin yleensä vaihdan myös vaihdetta pienempään ja silloin kyllä automaattisesti on se jalka kytkimellä kun alan jarruttamaan.
 
"aapee"
Kumpi sitten on totuus?
Eli sitä kytkintä ei kuuluisi painaa jos vaan vähän hiljentää vauhtia, eikä ole tarvetta vaihtaa vaihteita?

Omassa autokoulussa opetettiin että aina jarruttaessa painetaan kytkintä.
 
"mutsi"
No kyllähän moottorijarrutuksessa pitää kytkintä käyttää...:D vai mitä höpisette?

Ja PölyEsterille sen verran, et liukkaalla nimenomaan käytetään kytkintä, eikä vain jarrua, siitä vasta lentoon lähtee...;)

Ja itselleni ei tule mieleen sellaisia jarrutuksia ollenkaan, missä ei tarvitsisi vaihtaa pienemmälle vaihteelle, etten ihan tajua, missä tilanteessa vain jarrutatte ja jatkatte, ilman kytkintä...
 
En paina aina. Muistan, kun jouduin tekemään hätäjarrutuksen, niin silloin en muistanut painaa kytkintä pohjaan ja auto sammui. Onneksi mitään ei sattunut, säikähdin vain kovasti.
 
[QUOTE="mutsi";23989759]
Ja itselleni ei tule mieleen sellaisia jarrutuksia ollenkaan, missä ei tarvitsisi vaihtaa pienemmälle vaihteelle, etten ihan tajua, missä tilanteessa vain jarrutatte ja jatkatte, ilman kytkintä...[/QUOTE]

No esim maantiellä, jos pelkkä kaasulta jalan nostaminen ei riitä vaan pitää vähän myös jarruttaa, en mä sillon ala kytkintä painelee vaan teen sen pienen jarrutuksen ja jatkan matkaa.
 
Ken guru
[QUOTE="mutsi";23989759]No kyllähän moottorijarrutuksessa pitää kytkintä käyttää...:D vai mitä höpisette?

Ja PölyEsterille sen verran, et liukkaalla nimenomaan käytetään kytkintä, eikä vain jarrua, siitä vasta lentoon lähtee...;)

Ja itselleni ei tule mieleen sellaisia jarrutuksia ollenkaan, missä ei tarvitsisi vaihtaa pienemmälle vaihteelle, etten ihan tajua, missä tilanteessa vain jarrutatte ja jatkatte, ilman kytkintä...[/QUOTE]

Aijaaa, no meillä ainakin tulee joka pv sellainen tilanne vastaan, kun 80km nopeusrajoitus muuttuu 60:ksi alamäen päätteeksi.
 
"shihtzu"
No esim maantiellä, jos pelkkä kaasulta jalan nostaminen ei riitä vaan pitää vähän myös jarruttaa, en mä sillon ala kytkintä painelee vaan teen sen pienen jarrutuksen ja jatkan matkaa.
No tuossa tilanteessa en sitä kytkintä käytä, mutta noita tilanteita tulee äärettömän harvoin, ennemmin käytän vaan moottorijarrutusta, elikkä nostan sen jalan pois kaasulta. Itse ajelen pääosin kaupunkialueella, joten siksi tulee sitä kytkintä paljon käytettyäkin, kun vaihteitakin saa vaihdella vähän väliä.
 
herra47
[QUOTE="mutsi";23989795]Mitä tarkoitat?[/QUOTE]

Kun mutsi käyttää moottorijarrutuksessa kytkintä niin mikä siitä tekee moottorijarrutuksen? Varmasti nämä samat valiokuskit ptävät kytkintä pohjassa myös liikennevaloissa seistessä LOL
 

Yhteistyössä