Pojalla ylipainoa? Painoi tänään 4 v neuvolassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sanna"

Vieras
20 kg ja pituutta 108,5 cm. Paino kuulemma menee +10 käyrällä, vuosi sitten nollakäyrällä. Poika ei mielestäni näytä pyöreältä, mutta terkkari sanoi, ettei se aina näy.... Sanoi, että jos tulee lisää painoa, menee ylipainon puolelle.

Mun poika oli 4v tarkastuksessa 114cm ja 22kg, nyt ikää 4v7kk ja pituus 117cm ja 23kg.
Jostain lasten painoindeksitaulukosta katsoin tätä nykyistä tilannetta niin sen mukaan olis normaalipainoinen. Ei ole tippaakaan lihavan/pyöreän näköinen mun mielestä, mutta korvaan kuulostaa kovalta painolta ton ikäselle. Silloin 4v neuvolassa hoitaja sanoi, että ihan sopusuhtainen poika. Ollut vauvasta saakka aina käyrien yläpäässä pituutensa ja painonsa kanssa, nyt vasta ruvennyt toi painokäyrä laskemaan.

Antaa lapsien kasvaa omaan tahtiinsa :) Jos ruokailutottumuksissa ei ole korjaamisen varaa niin antaa kasvaa vaan :) Kyllä se jossain vaiheessa hyvinkin voi tasoittua.

Meillä taas lapset tosi pieniä ikäisekseen. Syksyllä koulun aloittava on 110,5cm pitkä ja 17,5kg painava. Ja jää selvästi jalkoihin ikäistensä touhuissa. Esim. joukkuepeleissä ei pääse antamaan kaikkeansa kun jää muiden jalkoihin.

Monesti nla käynnistä jää paha maku suuhun, vaikka itse tietää mikä on tilanne. Silti ne käyrät jää kummittelee mieleen...Tärkeintä itselleni on, että syötän lapsiani säännöllisesti kotiruoalla ja harvemmin pizzaa jne., kukin tekee tietenkin tavallaan. Tavoite, että lapsi saa elää terveenä, eiks vaan ;)

meillä 6v poika on 125cm ja 21 kg. hoikka poika. Painosta sanottu, että on ihanne painoinen, juuri sellainen kun pitää lapsen ollakin.

tyttö 5v on 117cm ja 22kg ja hänelle neuvolassa sanottiin, että ei saa tulla yhtään painoa lisää. Ei todellakaan näytä lihavalta, mutta näin sanottiin.

[QUOTE="hmm";23975729]No on teillä pulskia lapsia kieltämättä. Ei mun mielestä ehkä mikään kehumisen aihe..[/QUOTE]

Onkos sinulla kentis sitten se toinen ääripää?

Laskin pojalle BMI:n täällä http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric se on sisi tarkoitettu lapsille, tulos: BMI 17,1, ylipainoinen =o/

[QUOTE="hmm";23975729]No on teillä pulskia lapsia kieltämättä. Ei mun mielestä ehkä mikään kehumisen aihe..[/QUOTE]

Jaa,kuka tässä on kehuskellut?
Meillä on 4 v.tyttö samanpainoinen ja -pituinen kuin ap.lla eikä kyllä todellakaan ole mikään pulska/lihava.
Syö terveellisesti ja liikkuu paljon, oletko koskaan kuullut ihmisten erilaisuudesta,erilaisista ruumiinrakenteista jne?

Se alkaa synnytyksestä ja ennenkin tuo painon ja pituuden vahtiminen...jos oikeasti syytä epäillä sairautta, kasvuhäiriötä niin sehän hyvä, että tutkitaan, mutta jokainen on erilainen. Ja syntymämitat myös erilaisia ;) ei voi verrata lapsia keskenään. Hmm ja kukas täällä niillä mitoilla mukamas kehuu :D

No kertoohan se käyrä jotain, mutta ei koko totuutta. Enemmän olisin huolestunut, jos lapsi ei tykkää liikkua, jaksa liikkua ja ruokavalio ei ole terveellinen. Lapsiahan ei pistetä laihdutuskuurille, mutta ruokavaliota voidaan tarkkailla ja pituuskasvu hoitaa loput. Meillä 5vee poika painoi 20kg ja pituutta taisi olla 113.5cm ja hän on aikas keskellä sitä 0-käyrää painon&pituuden suhteen.

Jos asia vaivaa sinua, niin punnitse&mittaa muksu kotona vaikka puolen vuoden kuluttua ja vertaa tietoja verkkoklinikan laskureihin. Omani näyttää omaan silmään laihalta luikulta, mutta oikeasti laihojen rinnalla taas rotevalta kehonrakentajalta...

[QUOTE="Liisa";23975752]meillä 6v poika on 125cm ja 21 kg. hoikka poika. Painosta sanottu, että on ihanne painoinen, juuri sellainen kun pitää lapsen ollakin.

tyttö 5v on 117cm ja 22kg ja hänelle neuvolassa sanottiin, että ei saa tulla yhtään painoa lisää. Ei todellakaan näytä lihavalta, mutta näin sanottiin.[/QUOTE]

Nämä kommentit taas tuntuvat oudoilta, koska esim tyttö on toki iso ikäisekseen, mutta eihän ole käyrien mukaan mitenkään painava suhteessa pituuteen. Jos nimittäin verkkoklinikan laskuriin nuo lukemat pistää, niin kummatkin ovat lähes samoilla käyrillä (+2 tms).

Nämä kommentit taas tuntuvat oudoilta, koska esim tyttö on toki iso ikäisekseen, mutta eihän ole käyrien mukaan mitenkään painava suhteessa pituuteen. Jos nimittäin verkkoklinikan laskuriin nuo lukemat pistää, niin kummatkin ovat lähes samoilla käyrillä (+2 tms).

no sanopas muuta! Tätä itsekin ihmettelin. Ja tyttö tosiaan liikkuu ihan hirveästi ja syö todella hyvin kaikkea. En ole kyllä ottanut yhtään paniikkia, koska kumpikin lapsi pitkiä ja samaa ruokaa syövät. Tyttö toki rotevampi ja poika kukkakeppi-mallinen.

Samaa mieltä. Mulla syksyllä koulun aloittava 6- vuotias tyttö kävi tänään terveydenhoitajalla,
pituutta 122 ja painoa 21,6. On täysin normaalipainossaan.

Yhteistyössä