Ystäväni kokemuksen perusteella en veisi ikinä lasta perhepäivähoitajalle hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miksi pph?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miksi pph?

Vieras
Ystäväni oli lapsena perhepäivähoitajalla hoidossa, jossa lapset pakotettiin syömään omaa ulostettaan useamman kerran ja heitä lyötiin. Asia selvisi vasta myöhemmin aikuisille, mutta hoitaja ei joutunut mihinkään vastuuseen, koska ei ollut muuta näyttöä kuin lasten puheet.

Nyt aikuisiällä olen seurannut erään kaverini työtä perhepäivähoitajana ja miten olen hänen nähnyt kohtelevan lapsia tai kuullut puhuvat lapsista, en ikinä haluaisi lastani perhepäivähoitoon. Myös eräällä perheenjäsenellä on huonoja kokemuksia perhepäivähoidosta, kun hoitaja masentui eikä jaksanut enää huolehtia lapsista tarpeeksi hyvin.

En kuitenkaan pidä myöskään siitä, että päiväkotiryhmät ovat niin isoja. Se ei ole pienen lapsen kehitykselle hyväksi. Päiväkodissa olevat lapset myös sairastelevat paljon enemmän.

Mutta kumman riskit ovat suuremmat?

(Ja niin, tämä ei ole provo, vaikka otsikko nyt on vähän provokatiivinen. Haluan vain kuulla teidän mielipiteitä siitä, onko pelkoni pph:sta ihan aiheellinen.)

Ystävälläni on hyvin selkeät muistot ja traumat asiasta. Samoin muilla lapsilla, jotka olivat siellä hoidossa. Tämä tapahtui 80-luvun alkupuolella pienellä paikkakunnalla, missä oli tapana hyssytellä asioita.

Muistan kun itse olin lapsena perhepäivähoidossa ja tykkäsin kovasti, menin tarhaan vasta kun eskari alkoi ja veljeni aloitti päiväkodinsamalla, hän oli liian pieni isoon päiväkotiin. Olen saanut myös pitkäaikaisimmat ystävät perhepäivähoidosta ja yksi heistä on lapseni kummi :)

Kaverini äiti on perhepäivähoitaja ja hänelle aijon lapseni laittaa hoitoon kun sen aika tulee, Kyllä minuakin epäilyttäisi vieraalle laittaa hoitoon jotenkin just noiden "kauhutarinoiden" takia vaikka itsellä hyviä kokemuksia onkin. Tarhassa kaikki on valvotumpaa ja hoitajia on yleensä useampi kuin yksi.

Itselläni on lapsuudesta sekä todella positiivinen kokemus että erittäin negatiivinen kokemus pph:sta. Olin 4 vuotta pph:lla, joka oli kaikin puolin aivan mahtava. Hänestä mulla on vain lämpimiä muistoja. Toisella pph:lla olin onneksi vain puolisen vuotta... Hänen omat lapsensa kävivät meidän hoitolapsien päälle, sylkivät päin kasvoja ym. Lastensa käytökseen pph ei puuttunut mitenkään. Pph oli hieman kevytkenkäinen nainen, jonka epämääräiset miesystävät kävivät hakkaamassa ikkunoita ja huutelemassa "huoraa" ulko-oven takana. Pph:n kanssa me lapset sitten olimme piilossa keittiönpöydän alla, ja muistan, miten mua pelotti. En silloin jotenkin osannut kertoa asiasta vanhemmilleni.. Vasta kun äitini oli kuullut joltain tuttavaltaan varoituksia kyseisestä pph:sta, hän alkoi kysellä minulta tarkemmin asioita ja totuus paljastui hänellekin. Vanhempani ottivat minut samantien pois tältä pph:lta.

Päiväkodista itselläni on pelkkiä hyviä kokemuksia. Itse viihdyin lapsena päiväkodissa, ja myöskin oman lapseni päiväkoti on ihana paikka. Mun mielestäni se on ihan tuuripeliä, millainen pph/päiväkoti osuu kohdalle. Molemmista löytyy varmasti tosi hyviä ja tosi huonoja paikkoja. Ihanteellisintahan on, että joku tuttava osaa suositella oman kokemuksen pohjalta jotain tiettyä pph:ta tai päiväkotia (tai toisaalta varoittaa..).

JA TÄMÄHÄN antaa oikeuden leimata kaikki pph???
Loukkaat kyllä todella minua kirjoituksillasi sillä jos tulisin sinua vastaan ja kertoisin olevani pph SINÄ pitäisit minua ulostetta syöttävänä hirviönä? 80luvulla sattuneen ääritapauksen johdosta?

Mene aikuinen itseesi ja lakkaa olemasta tuollainen pelkäävä yhden tapauksen johdosta!

Tyttäreni on perhepäivähoitajalla ja sen parempaa hoitopaikkaa ei ole! Mutta riippuu niin hoitajasta..
Tämä kyseinen nainen on uskomaton. Hoitaa lapsia kuin omiansa hellyydellä ja rakkaudella, askartelee, leikkii, vie kirjastoon, leikkipuistoihin, luistelemaan yms. yms. joka päivä. Tekee itse lasten mielestä huippuhyvää ja monipuolista ruokaa eikä syötä mitään einekisiä, ja telkkaria he eivät ole koskaan hoidossa katsoneet, vaan aina tekevät jotain muuta kivaa...

[QUOTE="erina";23974507]Muistan kun itse olin lapsena perhepäivähoidossa ja tykkäsin kovasti, menin tarhaan vasta kun eskari alkoi ja veljeni aloitti päiväkodinsamalla, hän oli liian pieni isoon päiväkotiin. Olen saanut myös pitkäaikaisimmat ystävät perhepäivähoidosta ja yksi heistä on lapseni kummi :)

Kaverini äiti on perhepäivähoitaja ja hänelle aijon lapseni laittaa hoitoon kun sen aika tulee, Kyllä minuakin epäilyttäisi vieraalle laittaa hoitoon jotenkin just noiden "kauhutarinoiden" takia vaikka itsellä hyviä kokemuksia onkin. Tarhassa kaikki on valvotumpaa ja hoitajia on yleensä useampi kuin yksi.[/QUOTE]

Olen myös kuullut hyviä kokemuksia perhepäivähoidosta, mutta tuntuu, että yllättävän monella on tosi huonoja kokemuksia siitä. Se mua mietityttää, kun perhepäivähoitaja on yksin vastuussa lapsista eikä ole muita aikuisia läsnä, niin onko se liian iso riski sille, että jotakin tosi pahaa tapahtuu.

Itse olin perhepäivähoitajalla ja muistan sen erittäin hyvänä kokemuksena. Kuin toinen koti, joskin selkeämmät rytmit ja säännöt kuin kotona, joka oli oikein hyvä asia minun tapauksessani:) Ja edelleen kavereita yhden silloisen lapsikaverin kanssa!

Päiväkodissa noihin aikoihin oli jossain käytäntönä, että lapsen nenästä pidettiin kiinni niin kauan että hän nielaisi ruokansa. Luonnollisesti nielaisi kun nenästä pitäen myös nostettiin leuka korkealle, ettei valu pois

Nythän vieläkin on ollut noita ilmastointiteipillä tuoliin kiinnittämisiä ym. Päiväkodeissa hoitajat puhuvat lapsista ja vanhemmista monta kertaa todella värikkäin sanankääntein. Jos sen joku arka kuulisi, ei veisi koskaan päiväkotiin...

Eli ei kannata ryhtyä ihan vähällä pph -vastaiseksikaan.

[QUOTE="minttu";23974514]Itselläni on lapsuudesta sekä todella positiivinen kokemus että erittäin negatiivinen kokemus pph:sta. Olin 4 vuotta pph:lla, joka oli kaikin puolin aivan mahtava. Hänestä mulla on vain lämpimiä muistoja. Toisella pph:lla olin onneksi vain puolisen vuotta... Hänen omat lapsensa kävivät meidän hoitolapsien päälle, sylkivät päin kasvoja ym. Lastensa käytökseen pph ei puuttunut mitenkään. Pph oli hieman kevytkenkäinen nainen, jonka epämääräiset miesystävät kävivät hakkaamassa ikkunoita ja huutelemassa "huoraa" ulko-oven takana. Pph:n kanssa me lapset sitten olimme piilossa keittiönpöydän alla, ja muistan, miten mua pelotti. En silloin jotenkin osannut kertoa asiasta vanhemmilleni.. Vasta kun äitini oli kuullut joltain tuttavaltaan varoituksia kyseisestä pph:sta, hän alkoi kysellä minulta tarkemmin asioita ja totuus paljastui hänellekin. Vanhempani ottivat minut samantien pois tältä pph:lta.
[/QUOTE]

Ihan hirveetä!

Olen myös kuullut hyviä kokemuksia perhepäivähoidosta, mutta tuntuu, että yllättävän monella on tosi huonoja kokemuksia siitä. Se mua mietityttää, kun perhepäivähoitaja on yksin vastuussa lapsista eikä ole muita aikuisia läsnä, niin onko se liian iso riski sille, että jotakin tosi pahaa tapahtuu.

Niin katoppas kun suomalaiset tykkää tuoda vain paskaa esille oikein ilolla. Mitä enemmän kauhutarinoita oikein höystettynä sen parempi!
Kiitosta ja kehua tuskin kukaa kertoo kellekään vapaaehtoisesti jollei kysytä?

Alkuperäinen kirjoittaja ä;23974518:
JA TÄMÄHÄN antaa oikeuden leimata kaikki pph???
Loukkaat kyllä todella minua kirjoituksillasi sillä jos tulisin sinua vastaan ja kertoisin olevani pph SINÄ pitäisit minua ulostetta syöttävänä hirviönä? 80luvulla sattuneen ääritapauksen johdosta?

Mene aikuinen itseesi ja lakkaa olemasta tuollainen pelkäävä yhden tapauksen johdosta!

En pelkää, että kaikki pph:t ovat ulostetta syöttäviä skitsoja. :D Pelkään sitä, että kun perhepäivähoitajan työ on todella raskasta ja hän on yksin aikuisena siinä vastuussa lapsista, niin onko siinä liian paljon riskejä. Kuten tuossa aloituksessa mainitsin, olen nyt aikuisiällä seurannut muutamaa tapausta, joissa perhepäivähoito on ihan kamalaa.

Tiedän, ettei kaikki perhepäivähoitajat ole tällaisia ja tiedän, että on aivan loistavia perhepäivähoitajia, mutta mistä saa varmuuden, että on tarpeeksi hyvä perhepäivähoitaja? Päiväkodissa on kuitenkin aina useampia aikuinen töissä.

Ja en tosiaan pidä päiväkotiakaan parhaana vaihtoehtona, kun ryhmäkoot ovat niin isoja.

Mulla on huono kokemus lapsuudesta pph:lta, mutta tiedän että ehdottomasti suurin osa on välittäviä ja hyviä ihmisiä ja hoitajia. Lapset ovat syksyllä menossa päiväkotiin, mutta ihan hyvin uskaltaisin viedä pph:llekin.

Alkuperäinen kirjoittaja päivähoitokin voi olla syvältä;23974525:
Päiväkodissa noihin aikoihin oli jossain käytäntönä, että lapsen nenästä pidettiin kiinni niin kauan että hän nielaisi ruokansa. Luonnollisesti nielaisi kun nenästä pitäen myös nostettiin leuka korkealle, ettei valu pois

Nythän vieläkin on ollut noita ilmastointiteipillä tuoliin kiinnittämisiä ym. Päiväkodeissa hoitajat puhuvat lapsista ja vanhemmista monta kertaa todella värikkäin sanankääntein. Jos sen joku arka kuulisi, ei veisi koskaan päiväkotiin...

Eli ei kannata ryhtyä ihan vähällä pph -vastaiseksikaan.

Joo eipä se päiväkotikaan aina mikään hirveän terve ympäristö ole... Mutta jotenkin ajattelen, että koska siellä on lapsia useammista perheistä ja paljon työntekijöitä, niin kaikki epäterve tulisi nopeammin esiin.

Niin, ja olen tosiaan itse tehnyt töitä tiiviisti päiväkotihenkilökunnan ja -lasten kanssa, joten olen aika hyvin nähnyt senkin paikan kurjat puolet.

Meijän yl'kerrassa asuu phh, ja luoja sitä huutoa.
Siellä se pääpunasena huutaa. Pihassa oon onnistunut joskus yllättämään sen, eikä se kovin kauniisti puhu lapsille :( Itse en todellakaan veisi lastani sinne.
Ja kaverini lapsi kävi siellä jonkinaikaa, ja lapsi ei enään halunutkaan sinne. Pisti ihan todenteolla vastaan. Pääsi sitten päiväkotiin, ja sinne jäi ihan mieluusti.
Jotain erikoista siellä tapahtui, jos lapsi ei sinne jäänny.
Lapsi kuitenkin jää mielellään esim minun kanssani ulos, vaikka emme juurikaan näe..

En pelkää, että kaikki pph:t ovat ulostetta syöttäviä skitsoja. :D Pelkään sitä, että kun perhepäivähoitajan työ on todella raskasta ja hän on yksin aikuisena siinä vastuussa lapsista, niin onko siinä liian paljon riskejä. Kuten tuossa aloituksessa mainitsin, olen nyt aikuisiällä seurannut muutamaa tapausta, joissa perhepäivähoito on ihan kamalaa.

Tiedän, ettei kaikki perhepäivähoitajat ole tällaisia ja tiedän, että on aivan loistavia perhepäivähoitajia, mutta mistä saa varmuuden, että on tarpeeksi hyvä perhepäivähoitaja? Päiväkodissa on kuitenkin aina useampia aikuinen töissä.

Ja en tosiaan pidä päiväkotiakaan parhaana vaihtoehtona, kun ryhmäkoot ovat niin isoja.

Useampi aikuinen toki päivähoidossa mutta sitä useammin jutellaan aiukuisen juttuja ja kadotaan juorurinkiin.
Pienet itkee äitiä ja sitä vähetellään. Ollaan porukalla jolleki lapselle tosi ilkeitä kun sattuu oleen vääränlasaisesta perheestä,
ei välitetä vaikka lapset kiipeilisi nihin ja tippuisivat vaikka talon katolle,
Syliä lapset saa vain hetken tai sitten joku suosikki saa koko ajan.
Päiväkodissa ollaan isossa laumassa kuin eläimet ja ohjataan kuin karjaa. Yksilöihin ei oikeasti pystytä keskittyy pätkän vertaa!

Itse kannatan pph ja kyllä nyt jotain voi hoitajasta oppia jos muutaman päivän on mukana hoitajan päivässä.
En itsekään veisi lasta alalla jo vuosikymmeniä olleelle täti ihmisille.

Meijän yl'kerrassa asuu phh, ja luoja sitä huutoa.
Siellä se pääpunasena huutaa. Pihassa oon onnistunut joskus yllättämään sen, eikä se kovin kauniisti puhu lapsille :( Itse en todellakaan veisi lastani sinne.
Ja kaverini lapsi kävi siellä jonkinaikaa, ja lapsi ei enään halunutkaan sinne. Pisti ihan todenteolla vastaan. Pääsi sitten päiväkotiin, ja sinne jäi ihan mieluusti.
Jotain erikoista siellä tapahtui, jos lapsi ei sinne jäänny.
Lapsi kuitenkin jää mielellään esim minun kanssani ulos, vaikka emme juurikaan näe..

Tällaisia tarinoita mäkin olen kuullut paljon. Ja mulla on yksi kaveri, joka on pph. Hänen tapansa puhua lapsille on välillä aivan järkyttävää; samoin se tapa millä hän puhuu lapsista tai heidän vanhemmistaan. Yleensä aina lasten vanhemmat ovat hänen puheissaan hirveitä niuhottajia jotka ei tiedä mistään mitään ja saisivat laittaa lapsensa paremmin kuriin. Vanhempien kanssa olevat erimielisyydet hän sitten kohdentaa hoitolapsiin. Sanallisesti siis. Naljailee yms. Oma lapsi on erityislapsi, joka tarvisi jonkun muun hoitopaikan, ja häiriköi muita lapsia. Mutta pph ei näe oman lapsen toiminnassaan mitään väärää.

Alkuperäinen kirjoittaja ä;23974571:
Useampi aikuinen toki päivähoidossa mutta sitä useammin jutellaan aiukuisen juttuja ja kadotaan juorurinkiin.
Pienet itkee äitiä ja sitä vähetellään. Ollaan porukalla jolleki lapselle tosi ilkeitä kun sattuu oleen vääränlasaisesta perheestä,
ei välitetä vaikka lapset kiipeilisi nihin ja tippuisivat vaikka talon katolle,
Syliä lapset saa vain hetken tai sitten joku suosikki saa koko ajan.
Päiväkodissa ollaan isossa laumassa kuin eläimet ja ohjataan kuin karjaa. Yksilöihin ei oikeasti pystytä keskittyy pätkän vertaa!

Itse kannatan pph ja kyllä nyt jotain voi hoitajasta oppia jos muutaman päivän on mukana hoitajan päivässä.
En itsekään veisi lasta alalla jo vuosikymmeniä olleelle täti ihmisille.

Ryhmistä olen myös miettinyt. Onko siinä ryhmäkoko pienempi kuin päiväkodeissa ja ollaanko siinä koko päivä isolla porukalla? Mulla ei ole itsellä kokemusta ryhmiksistä enkä tiedä miten ne käytännössä toimii.

Hyvän luokkakaverini äiti oli pph ja aivan kauhea sellainen. Oma äitipuoleni taas on maailman ihanin pph.

Esikoiseni joutui pph:lle, josta ulkopuoliset olivat tehneet useita valituksia. Pph siirrettiin sitten päiväkotiin valvovan silmän alle. En tänä päivänäkään tiedä, mitä siellä oli tapahtunut. Lapseni oli niin pieni, ettei osannut vielä itse kertoa. Tämän kokemuksen jälkeen en suosittele ottamaan riskiä huonosta pph:sta. Pitää olla täysin varma, että pph on todella hyvä ennen kuin sinne uskaltaa lapsensa laittaa. Jos ei ole kuullut suositukia muilta, eikä tunne itse kyseistä henkilöä, niin en veisi. Nyt lapseni ovat olleet päiväkodissa ja sekä äiti että lapset ovat olleet tyytyväisiä.

Ryhmistä olen myös miettinyt. Onko siinä ryhmäkoko pienempi kuin päiväkodeissa ja ollaanko siinä koko päivä isolla porukalla? Mulla ei ole itsellä kokemusta ryhmiksistä enkä tiedä miten ne käytännössä toimii.

Esikoisen piti mennä ensin ryhmikseen ja käytiin tutustumassa siellä. Ryhmis toimi pienkerrostalomme pihapiirissä. En suosittele ainakaan sitä ryhmistä. Tädit vain juorusivat keskenään ja lapset olivat oman onnensa nojassa. Ihan samaa meininkiä kuin nykyisellä alueellamme pph:t harrastavat leikkipuistossa.

Hyvän luokkakaverini äiti oli pph ja aivan kauhea sellainen. Oma äitipuoleni taas on maailman ihanin pph.

Esikoiseni joutui pph:lle, josta ulkopuoliset olivat tehneet useita valituksia. Pph siirrettiin sitten päiväkotiin valvovan silmän alle. En tänä päivänäkään tiedä, mitä siellä oli tapahtunut. Lapseni oli niin pieni, ettei osannut vielä itse kertoa. Tämän kokemuksen jälkeen en suosittele ottamaan riskiä huonosta pph:sta. Pitää olla täysin varma, että pph on todella hyvä ennen kuin sinne uskaltaa lapsensa laittaa. Jos ei ole kuullut suositukia muilta, eikä tunne itse kyseistä henkilöä, niin en veisi. Nyt lapseni ovat olleet päiväkodissa ja sekä äiti että lapset ovat olleet tyytyväisiä.

Tuo on muuten hyvä kriteeri, että ei vie pph:lle ellei ole saanut joltakin hyviä suosituksia kyseisestä hoitajasta.

Kyllähän noita perhepäivähoitajia on monenlaisia. Mieheni sisar oli perhepäivähoidossa lapsena ja hän muistaa edelleenkin 20 vuotta myöhemmin, kuinka siellä syötettiin joka ikinen päivä joka ikisellä aterialla perunavelliä, ei mitään muuta. Lisäksi leluja ei ollut kuin muutama eikä ulkoilua juuri harratettu. Kaverini lapsi oli perhepäivähoidossa ja itse hoitaja oli kyllä mukava ja hoiti työnsä hyvin. Tämän mies kuitenkin jäi työttömäksi ja hyvin pian vanhemmat huomasivat, että miehen näki lähes aina makaamassa olohuoneen sohvalla oluttölkki vierellään. Olohuone oli siis myös hoitolasten leikkihuone. Reilu kuukausi kotiin jäämisensä jälkeen mies kirjoitti lehden yleisönosastopalstalle omalla nimellään, kuinka vanhemmat voisivat itse hoitaa omat penskansa eikä tuoda niitä toisten kiusaksi. Teksti oli todella rumaa keiltä ja erittäin provosoiva, joten vanhemmat päättivät yhdessä, että tuohon kotiin lapsia ei enää viedä ja tekivät valituksen ja siirtoanomuksen päivähoidon johdolle. Vähän aikaa sitten valtakunnallisissakin lehdissä uutisoitiin juopuneesta perhepäivähoitajasta. Kaverini lapsi oli hänellä hoidossa. Toisaalta olen itse ollut lapsena vähän aikaa perhepäivähoidossa ja se mitä siitä muistan oli pelkästään positiivista. Minulla on kaksi tätiä jotka ovat perhepäivähoitajia ja olin heillä usein ala-asteikäisenä kesäisin pitempiäkin aikoja. Heillä oli aina todella mukavaa ja kaikkia kohdeltiin hyvin ja tasavertaisesti.

Omalle lapselle valittiin hoitomuodoksi kunnallinen päiväkoti. Suurin syy tähän on tosin se, että muita vaihtoehtoja ei ollut monen kilometrin säteellä. Pahimmat jutut mitä lehdistä on saanut lukea (nämä teippaustapaukset yms.) ovat tapahtuneet yksityisissä päiväkodeissa ja ystäväni joka eräässä erittäin hyvämaineisessa yksityisessä päiväkotiketjussa työskentelee kertoi, että joka ikisestä asiasta pihistellään ja valitettavan usein lasten turvallisuuden kustannuksella. Hänenkin lapsensa on kunnallisessa päiväkodissa ja hän perustelee sitä juurikin valvonnalla ja sijaisresursseilla. Kunnalliset päiväkodit ovat tiukan valvonnan alla, joten hän piti sitä turvallisimpana hoitomuotona.

Eli ymmärrän hyvin sen, että ihmisillä on epäluuloja perhepäivhoitjia kohtaan, mutta todellakaan se ei tarkoita sitä että kaikki pph:t olisivat huonoja. Valitettavasti ne muutamat harvat mätämunat vain aiheuttavat epäluulon kaikkia kohtaan.

Yhteistyössä