Ystäväni kokemuksen perusteella en veisi ikinä lasta perhepäivähoitajalle hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miksi pph?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen samaa mieltä kuin aloittaja.
Pph:n työ on äärimmäisen raskasta henkisesti ja fyysisesti ja todella surkeasti palkattua ja arvostettua.
Tuskin kukaan siis alkaa pph:ksi tarkoituksena pahoinpidella lapsia, mutta saattaa väsyä ja lapset joutuvat silloin sen väsymyksen uhriksi... keinot kovenevat jne.

ja päiväkotiryhmäkoot ihan pienille ovat liian suuria.
Muualla maailmassa kyllä yli 3-vuotiaille on paljon suurempia ryhmäkokoja, mutta jostain syystä muualla arvostetaan muita ihmisiä enemmän ja lapset tottelevat paremmin ja ovat hiljaisempia, eviätkä vaadi saada olla keskipisteenä koko ajan. suomessa kun on tämä poikageeni. Mitä röyhkeämpi, sen enemmän huomiota saa, joten ... pitäisi saada vain soittaa vanhemmille, että hakevat lapsensa pois,jos toistuvasti uhmaa

Myös oma mies kertonut, että pph:lla oli surkeaa ravintoa ja pph:n omat lapset kiusasivat. En tosin usko, että nykään näin voi olla kovin usein. Nykyään ihmiset kyttäävät enemmän perhepäivähoitajia ja ilmoituksia tehdään helposti. Esim puistoissa, naapurit toisiaan...

Olen samaa mieltä kuin aloittaja.
Pph:n työ on äärimmäisen raskasta henkisesti ja fyysisesti ja todella surkeasti palkattua ja arvostettua.
Tuskin kukaan siis alkaa pph:ksi tarkoituksena pahoinpidella lapsia, mutta saattaa väsyä ja lapset joutuvat silloin sen väsymyksen uhriksi... keinot kovenevat jne.

ja päiväkotiryhmäkoot ihan pienille ovat liian suuria.
Muualla maailmassa kyllä yli 3-vuotiaille on paljon suurempia ryhmäkokoja, mutta jostain syystä muualla arvostetaan muita ihmisiä enemmän ja lapset tottelevat paremmin ja ovat hiljaisempia, eviätkä vaadi saada olla keskipisteenä koko ajan. suomessa kun on tämä poikageeni. Mitä röyhkeämpi, sen enemmän huomiota saa, joten ... pitäisi saada vain soittaa vanhemmille, että hakevat lapsensa pois,jos toistuvasti uhmaa

Tuo juuri. Huonostipalkattu tosi raskas työ ja yksin monen lapsen kanssa. Se luo isoja riskejä.

Aiheesta poiketen: Ja olen samaa mieltä sen kanssa, että suomalaiset lapset käyttäytyvät todella paljon huonommin kuin lapset monissa muissa kulttuureissa.

Minä olen perhepäivähoitaja. Pidän työstäni, uskokaa tai älkää. Askartelemme, ulkoilemme, leikimme, laulamme, loruilemme. Toteutan vasua jonka olen itse tehnyt ja esimiehelläni hyväksyttänyt. Käyn kaksi kertaa vuodessa kasvatuskesustelut, sen lisäksi minulla on avoimet välit vanhempiin ja kaskustelemme joka päivä hoitoon liittyvistä asioista. Teen ruuaksi hyvää ruokaa, kokojyväviljoja, luomua, oikeaa lihaa, ei lisäaineita, ei sokeria.

Joka kerta kun täällä joku mollaa perhepäivähoitajia, tulen todella surulliseksi.

Ap, etsi uutisista asioita joita lapsille on tehty päiväkodeissa.

Totuus on se että pahoja asioita tapahtuu niin pph:n luona kuin niissä jalustoille nostetuissa päiväkodeissakin, ei se, että siellä on enempi työntekijöitä, poista sitä, etteikö siellä kohdeltaisi lapsia kaltoin. Avatkaa nyt jo viimein ne silmänne.

[QUOTE="pph";23974820]Minä olen perhepäivähoitaja. Pidän työstäni, uskokaa tai älkää. Askartelemme, ulkoilemme, leikimme, laulamme, loruilemme. Toteutan vasua jonka olen itse tehnyt ja esimiehelläni hyväksyttänyt. Käyn kaksi kertaa vuodessa kasvatuskesustelut, sen lisäksi minulla on avoimet välit vanhempiin ja kaskustelemme joka päivä hoitoon liittyvistä asioista. Teen ruuaksi hyvää ruokaa, kokojyväviljoja, luomua, oikeaa lihaa, ei lisäaineita, ei sokeria.

Joka kerta kun täällä joku mollaa perhepäivähoitajia, tulen todella surulliseksi.

Totuus on se että pahoja asioita tapahtuu niin pph:n luona kuin niissä jalustoille nostetuissa päiväkodeissakin, ei se, että siellä on enempi työntekijöitä, poista sitä, etteikö siellä kohdeltaisi lapsia kaltoin. Avatkaa nyt jo viimein ne silmänne.[/QUOTE]

tää on totta myös. Ja kummasta jää lapselle pahemmat traumat? siitä että yksinäinen väsynyt pph kohtelee huonosti vai että monta ihmistä hyväksyy päiväkodissa huonon tai epätasa-arvoisen kohtelun? sitäkin kai tapahtuu, ainakin palstalla päiväkodeissa töissä olleiden mukaan.

Itse olin koko lapsuuteni ajan perhepäivähoidossa useammassa paikassa ja pääosin kokemukset olivat hyviä. Ikävin paikka oli sellainen, jossa hoitajan oma lapsi oli ikäiseni, mutta ei suostunut leikkimään minun kanssani, joten jäin koko hoitolapsiporukan ulkopuoliseksi ja leikin yksin. Muissa paikoissa ei ollut erityisiä ongelmia ja yksi hoitaja (pitkäaikaisin) oli aivan ihana!

Itse en kuitenkaan taida uskaltaa laittaa lastani pph:lle, koska pelko siitä että kohdalle sattuukin ikävämpi tapaus on liian suuri. Päiväkodissa hoitajia on useampi ja jonkinmoinen kontrolli on olemassa - pph:n käyttäytymistä ei paljon kukaan valvo ja se voi tosiaan käydä työnä niin rankaksi että en yhtään ihmettele vaikka ihan mukavallakin tyypillä jossain vaiheessa vaan keittäisi yli.. Mutta olen samaa mieltä että pk:ssakin hoitajia on liian vähän lasten määrään nähden. Itse oon ratkaissut asian niin että lapsi menee kodin ulkopuoliseen hoitoon vasta sitten 3veenä.. mutta siis silti näen tarhan ja yhtälailla perhepäivähoidonkin ihan hyvinä vaihtoehtoina. Varmasti myös lapsen luonteella on merkitystä siihen mikä hoitomuoto kannattaa valita!

Omat kokemukset pph on lyhyestä työharjoittelusta, ja se kokemuksen mukaan pidä sitä mukavana kodinomaisena hoitona. Jos vaihtoehdot on pienelle lapselle iso päiväkotiryhmä, pph, laspsen kotihoito kokemattoman entuudetaan lähes tuntemattoman toimesta, valitsisin pph.

Tutustuisin hoitajaan lapsen kanssa etukäteen kunnolla ja jos hoitaja on kovin vastahakoinen sille yrittäisin ottaa selvää miksi ja ehkä yrittäisin myös vaihtaa toiseen hoitopaikkaan. Mieluummin lapset toki hoitajalle jolla on kokemusta omista lapsista tai pitkä kokemus hoitajana.

Jos hoitaja ei ole yhteistyö kykyinen tai tulee muita ongelmia jotka eivät selviä hoitopaikassa ottaisin yhteyttä ohjaajaan. Pyrkisin selvittämään asioita myös sen perusteella että lapsi kertoo hänestä näkee tms ettei viihdy hoitopaikassa.

Varmasti jokaiselta löytyy niitä huonoja ja hyviä kokemuksia niin päiväkodista kuin pph:stakin. Pitäisi kuitenkin muistaa että varmasti pph:n koulutuskin on nykyään toista luokkaa kuin esim 80-luvulla jolta ajalta useinpien kokemukset ovat. Samoin varmasti pph:n toimintaa valvotaan eri tavalla.
Varmaan kannattaa kuitenkin ensin tutustua siihen hoitajaan ennenkuin tuomitsee.

TAAS tätä typerää vinkunaa ja yleistämistä. Pitääköhän mun ruveta vähintään kaks kertaa viikos tekemään alootuksia joissa haukun päiväkodin hoitajat. :kieh:

Mun kokemusten perusteella todellakin vien lapseni edelleen pph:lle. Ja on mun lapsi päiväkodissakin ollut, että eipä ole siitä kiinni.

[QUOTE="pph";23974820]Minä olen perhepäivähoitaja. Pidän työstäni, uskokaa tai älkää. Askartelemme, ulkoilemme, leikimme, laulamme, loruilemme. Toteutan vasua jonka olen itse tehnyt ja esimiehelläni hyväksyttänyt. Käyn kaksi kertaa vuodessa kasvatuskesustelut, sen lisäksi minulla on avoimet välit vanhempiin ja kaskustelemme joka päivä hoitoon liittyvistä asioista. Teen ruuaksi hyvää ruokaa, kokojyväviljoja, luomua, oikeaa lihaa, ei lisäaineita, ei sokeria.

Totuus on se että pahoja asioita tapahtuu niin pph:n luona kuin niissä jalustoille nostetuissa päiväkodeissakin, ei se, että siellä on enempi työntekijöitä, poista sitä, etteikö siellä kohdeltaisi lapsia kaltoin. Avatkaa nyt jo viimein ne silmänne.[/QUOTE]

Tiedän kyllä, että on myös aivan ihania ja erinomaisia perhepäivähoitajia. Ne vain tuntuvat olevan aika harvassa! Itse en tunne lähialueelta ketään perhepäivähoitajaa entuudestaan, siksi riskit tuntuvat isoilta.

[QUOTE="joo";23974831]Minulla oli 80-luvun lopussa huono kokemus eräästä kampaajasta enkä sen perusteella suosittele kenellekkään kampaajalla käyntiä. He kaikki ovat ylimielisiä ja nipistelevät.[/QUOTE]

Joo, tuo onkin tosi hyvä idea verrata kampaajakäyntiä ja yhtä lapsen tärkeimmistä kasvuympäristöistä kodin ohella!

mun lapset on pphlla ja en ota pois. esikoinen ehtii olla siellä koululaiseksi, kuopus ei harmi kyllä ihan. kun jää eläkkeelle.

mun siskolla taas tosi huonoja kokemuksia päiväkodista, eli ääripäitä molemmissa. täytyy itse lyötää omalle perheelleen sopivin hoitomuoto.

niin päiväkodissa kun pph:ssa on persoonia, onnistuneita ja ei niin onnistuneita asiakassuhteita.

Kuulostat ihanalta hoitajalta! :) Mieluusti toisin lapseni sinulle hoitoon. :) :) Tosin omalla lapsella on jo aivan ihana hoitopaikka. Tarhassa.

Huonoja hoitajia on sekä tarhassa, että perhepäivähoidossa. Oma lapsi oli aivan kamalassa hoitopaikassa -tarhassa. Ihana ja uusi paikka jossa hoitajat olivat motivoituneita ja innostuneita. Mutta.... kaikki mikä oli mahdollista mennä pieleen meni varmasti pieleen. En halua tässä asioita kamalasti alkaa repostelemaan,,, mutta sanotaanko näin, että aika moni lapsi lopetti siinä tarhassa, samaten suurin osa henkilökunnasta. Että ei ne tarhatkaan mitään takuuvarmasti ihania paikkoja ole. Ja vaikka siellä on monta hoitajaa "vahtimassa toisiaa" niin ei ne vanhemmille saa mitään puhua. Suojelevat tietenkin myös omaa selustaansa... Meille vanhemmillekin koko karmea totuus selvisi vasta kun vuosi oli lopuillaan.

Eli summa summarum... oli hoitopaikka mikä vaan, niin silmät auki ja korvat höröllään... :) Hyviä hoitopaikkoja on, ihania ihmisiä löytyy, mutta alallla on aina muutama mätäpaise. Niin perhepäivähoidossa kuin siellä tarhassakin.

Tämän ketjun tarkoitushan on herättää (jälleen) keskustelua pph:sta, joten antaa palaa...

Minulla on positiivisia kokemuksia pph:sta. Kaikki kolme lastani ovat aina olleet perhepäivähoidossa. Perhepäivähoidossa joustavuus on parasta! Päiväkodissa kaikki on niin pilkulleen ilmoitettava ja toimittava kaavamaisesti ja ohjeiden mukaan. Perhepäivähoidossa on pienen ryhmäkoon ja tuttavallisen suhteen takia varaa pieniin joustoihin ja neuvotteluihin.
Ruoka on hyvää, itsetehtyä, ei keskuskeittiöillä valmistettua, halvimmista raaka-aineista kyhättyä proteiinitonta mössöä.
Päiväunet ovat paremmat, kun voi vaunussa nukkua omaan unirytmiin sopivalla ajalla ulkona. Päiväkodilla pitää olla kaikkien lapsien väsyneitä juuri samalla kellonlyönnillä.
Perhepäivähoitaja on mahdollista saada myös omaan kotiin, jolloin lapsilla on tuttu hoitoympäristö. Lapset saavat olla ikään kuin kotihoidossa.
Taudit ei liiku niin ärhäkkäästi. Meillä ei ole koskaan ollut mitään ihmeellisiä tauteja tai loisia, joita voi saada päiväkodista. Perus nuhakuumeita toki on ollut.
Lapset voi pukea juuri sellaisiin vaatteisiin, kuin perheellä on varaa ostaa, ei pidä lähteä mihinkään kilpavarusteluun päiväkodissa lasten vaatteilla.
Että sellasta. Mulla on tällasia kokemuksia.

Eli summa summarum... oli hoitopaikka mikä vaan, niin silmät auki ja korvat höröllään... :) Hyviä hoitopaikkoja on, ihania ihmisiä löytyy, mutta alallla on aina muutama mätäpaise. Niin perhepäivähoidossa kuin siellä tarhassakin.

Tähän ehdottomasti peesi.

Juoruiluun en luottaisi, jos vanhemmat eivät ole pyrkineet itse vaikuttamaan asioihin.

Millaisia kokemuksia sulla on sitten päiväkodista?

Hyviä kokemuksia aivan kuten perhepäivähoidosta enkä tajua tätä typerää yleistämistä perhepäivähoitajista. Luulis aikuusten ihmisten tajuavan, että ei kaikki pph ole jotakin mielisairaita sadisteja jotka kiduttaa lapsia. Mutta kun se on vissiin vain niin hienoa haukkua ihmisiä jotka tekee tärkiää työtä.

Niin no, nuo ap:n esimerkin kaltaiset hoitajat (niin perhepäivähoitajana toimivat kuin päiväkodissa työskentelevät) on aika ääritapauksia. Varmasti valtaosa molemmissa työskentelevistä on vähintäänkin asiallista ja hyvin työnsähoitavaa ja jopa hyvin motivoitunutta väkeä.

Itse olen omista syistäni päiväkodin kannalla, siis sen suhteen mihin laitan omat lapseni hoitoon. Tietty jos tilanne olisi erilainen ja lähellä olisi joku puolituttu pph jonka toiminnasta olisin omin silmin saanut hyvän kuvan ja kuullut vielä lasten vanhemmilta suosituksia niin sellaista voisin harkita.

minä olenkin kokenut lähipäiväkodin huonona. ensinnäkin eräs hoitaja kertoi lyöneensä lastani,koska kuulemma keinot oli loppu, millä saa lapsen ymmärtämään että sellainen lyöminen sattuu muita. sitten tämä täti muutti tarinansa niin että lapsi oli juossut kättä päin, ja kaikki aikuiset ryhmässä puolusteli tätä naista, mutta kukaan ei kuitenkaan ollut nähnyt tilannetta, johtaja uskoi tämän tädin selityksiä, ja kuittasi asian sillä tämä hoitaja oli tehnyt informaatio virheen.

kelto kirjoitteli selkämme takana asiattomia,paikkaansa pitämättömiä juttui lapsen papereihin,jotka tulikin esiin vasta nyt kun lapsi on siirtymässä kouluun syksyllä. :kieh:

lisäksi samaisessa päiväkodissa mieheni näkin kuinka downin tyttö suljettiin pimeeseen vessaan avustajan toimesta. ja taas päiväkodin johtaja puolusteli alaistaan!!!(tämä alainen oli vain avustaja) mutta hän oli avustanut välillä minunkin lasta,tiedä mitä hirveää tehnyt hänelle. ja koko ajan johtaja minun kimpussa että mitä vikaa kotona.

joo F90 on nyt dg ja tästä syystä nämä ongelmatkin,tosin luulen että edelliset ryhmät päiväkodissa on edesauttaneet ongelmien syntyä(pahentanut niitä).

minun näkemys:nuo tapahtumat on todella väärin,johtaja ammattitaidoton, samoin kelto. koska lapseni olisi pitänyt siirtää pienryhmään(kun hän kerran sellaisen tarvii 7vuotiaana,ni ois varmaan tarvinnut 3-6vuotiaanakin) henkilökhtainen avustaja ja koulutettu henkilökunta. lisäksi minusta on törkeää syyllistää vanhempia,eikä etsiä oikeaa syytä, sill änyt minun työstäni huolimatta meni näin pitkään että sain hänet eteen päin tutkimuksiin. huoh.

Mä oon itse ollut neljällä eri pph:lla 80-90-luvulla, eivätkä vanhemmat olleet sitä sorttia jotka tarkasti syynää hoitsujen suositukset. Vain viimeisestä en tykännyt, mutta sekin johtui siitä, että hänellä oli paljon tarkemmat säännöt kuin aiemmilla hoitajilla ja kotona, eli oma vika.

lisäksi johtaja teki 2perätöntä ls-ilmoitusta lapsen käytöksen vuoksi, ensimmäisen jälkeen kävi perhetyö toteamassa että kaikki ok,ei ole tarvetta. toisella kerralla sosiaalivaranomainen teki ls tarpeen selvityksen,kävi kotona,keskusteli lapsen kanssa,onki tunnekorteilla tietoa lapselta. ja lähetti postissa lapun ei aihetta lastensuojelun asiakkuuteen.

sen lisäksi pk johtaja on huutanut mulle puhelimessa., kun äitini kuljetti viikon lasta päiväkotiin/haki, täti huusi että pitää ottaa perhetyöntekijä jos ei ite pysty hakee lasta. joo 20´C pakkasta, tissivauva. sanoin että en kyllä ala huudattaa vauvaa. koska minä äitinä päätän kuka lapseni hakee.

tuosta johtajasta lähtee tutkintapyyntö,kantelu yms. kivaa. mutta ärsyttää silti

Hyviä kokemuksia aivan kuten perhepäivähoidosta enkä tajua tätä typerää yleistämistä perhepäivähoitajista. Luulis aikuusten ihmisten tajuavan, että ei kaikki pph ole jotakin mielisairaita sadisteja jotka kiduttaa lapsia. Mutta kun se on vissiin vain niin hienoa haukkua ihmisiä jotka tekee tärkiää työtä.

Tuossa aiemmin jo tosiaan laiton, etten pidä kaikkia perhepäivähoitajia ulostetta syöttävinä skitsoina. Laitoin toiseen kohtaan myös siitä, että tiedän olevan paljon hyviäkin perhepäivähoitajia.

Yhteistyössä