Mistä pikaista apua tosi pahoihin PMS-oireisiin? Onko tähän edes olemassa apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perhe kriisissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perhe kriisissä

Vieras
Nuorimmainen on nyt 10kk. Heti menkkojen alettua muutama kuukausi synnytyksestä mulla alkoi PMS-oireet, joista en ole aikaisemmin kärsinyt (tai en ainakaan tässä mittakaavassa). Kaksi viikko ennen menkkoja mun päätä alkaa särkemään ja siitä sitten mennäänkin alamäkeen ja lujaa... Olen aivan hirvittävän väsynyt, en jaksa edes ruokaa laittaa, puhumattakaan että kävisin lasten kanssa ulkona, itken sitä kun en jaksa, saan hirvittäviä raivokohtauksia. Korostan, että en lyö lasta, mutta olen kyllä huutanut ihan turhasta ja se tuntuu todella pahalta... 4-vuotias tuli jo yksi ilta kysymään että "äiti miksi sä olet niin väsynyt ja kärttyinen" ja minä purskahdin itkuun... Tajusin, että on aika hakea apua tähän!

Tämä on siis ihan selkeä PMS. Oireet alkavat kaksi viikkoa ennen menkkoja ja loppuvat kuin seinään kun kuukautiset alkavat. Mutta sen kaksi viikkoa kärsivät sitten mies, lapset ja minä. Neuvolaan tässä nyt kai pitäisi soittaa ja varata aikaa lääkärille. Mutta kuinka siellä voidaan auttaa? Googlella löytyi ties mitä mielialalääkityksiä...

Oletteko saaneet apua PMS-oireisiin? Mitä apua, mistä ja kuinka?

Vahvaa b-vitamiinia kuureina siten että ne kaks viikkoa ennen menkkoja sitä ja sit kaks vikkoa miedompia. Mä syön nyt tuota vita B6 200mg ja taitaa auttaa. Sitä ei saa syöd jatkuvasti noin vahvoina annoksina, lukee siellä lapuissa.
Mä kans oireilen, olen raivotar tai itkuinen - ehkä toi on tehonnut tai kuvittelen :)

Vahvaa b-vitamiinia kuureina siten että ne kaks viikkoa ennen menkkoja sitä ja sit kaks vikkoa miedompia. Mä syön nyt tuota vita B6 200mg ja taitaa auttaa. Sitä ei saa syöd jatkuvasti noin vahvoina annoksina, lukee siellä lapuissa.
Mä kans oireilen, olen raivotar tai itkuinen - ehkä toi on tehonnut tai kuvittelen :)

Kiitos! Kokeilen varmasti! Miten pitkään olet itse syönyt? Helpottivatko oireet jo ensimmäisen kuukauden aikana?

[QUOTE="per";23906153]Kiitos! Kokeilen varmasti! Miten pitkään olet itse syönyt? Helpottivatko oireet jo ensimmäisen kuukauden aikana?[/QUOTE]

En oo itekkään kuin muutamia kuukausia, kyllä ne tais jo tokalla auttaa tai ainakin olin vähemmän äreä :) Googlella löytyy tietoa just miten kuureilla sitä syödä, ne on siis tosi isoja noi 200mg annokset eli ei koko aikaa ja jatkuvasti.

Ruokavaliosta saa tosiaan avun, maca-jauhetta kannattaa syödä sekä pitää huolta että on hyvät, luonnolliset rasvat käytössä, vähärasvainen r-valio vaan pahentaa oireita. Itselläni E-vitamiini omegojen kera auttoi myös ja d-vitamiini on muutenkin hurjan tärkeä. Sen vaikutusta ei voi korostaa liiaksi.

Tosiaan d3-vitsku vaikuttaa mielialaan ja kaikkeen jaksamiseen, piristääkin kovasti eli suosittelen kyllä kunnon annoksia vähintää 50 mikrog. vrk. Ei yliannostuksen vaaraa, googlaa vaikka suomen suosituin terveysblogi veteraaniurheilija.

Samasta vaivasta kärsin minäkin ja nyt olen ajatellut vihdoin tehdä asialle jotain. Kuulin että eräs oli saanut apua akupunktiosta, kolmen kerran jälkeen ei enää oireillut. Toivon kovasti että se auttaisi minuakin, aika vaan pitäisi tietysti varata ennenkö voi tuloksia odottaa =)

Yhteistyössä