Pitääkö n. 3-vuotiaan lapsen olla vaipaton päiväkotiin mennessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Eilen juttelin kaverin kanssa ja hänellä on ongelmana se, että lapsi ei ole vielä vaipaton ja kuulemma syksyllä kun menee hoitoon niin pitäisi olla, on ainakin siinä uskossa, että tarhaan ei voi mennä jos ei ole vaipaton. Lapsi täyttää 3 syksyllä ja osaa kyllä käydä potalla, mutta ei tee sitä mitenkään vapaaehtoisesti ja eikä oikein tahtoisi käskettynäkään tehdä.

Oma lapsi on 1,5 kuukautta vanhempi kuin tuo kaverin lapsi, eikä tuokaan vaipaton ole, ei todellakaan. Meillä ei lapsi ainakaan vielä tänä syksynä mene hoitoon, kun olen ensi talven pääosin kotona. Meillä potalla käynti onnistuu kun kuljetaan ilman housuja, silloin poika käy ihan oma-aloitteisesti potalla pissalla, kakkaa ei sinne oikein vielä tee. Kun housut laitetaan jalkaan, niin pissaa armotta housuun. Eikä meillä lasta haittaa yhtään vaikka housut on märkänä.

En usko, että mitään tällasta sääntöä on olemassa, "ei pääse päiväkotiin, jos käyttää vaippoja" :D Mutta eri asia on se, miten asian itse haluaa tehdä / miten sen haluaisi olevan.

Silloin kun oma tyttöni siirtyi "isojen puolelle" 3-5-vuotiaiden ryhmään, en muista, että siellä olisi ollut enää kenelläkään vaippoja. Luulisin, että siinä 3-vuotiaana varmaan luonnostaan aletaan olla päiväkuivia (viimeistään).

No mielellään ilman vaippaa, mutta vähimmäisvaatimus on että pottailua olisi ainakin jo harjoiteltu ahkerasti kotona. Kyllä ne vaipat melko nopeaa putoaa pois viimeistään siinä syksyn aikana pk:ssa.

niin se voi olla että kaverisi lapsi joutuu sitten pienten ryhmään, missä on sitten 1-2 vuotiaiden keskellä eikä ketään leikkikaveria. ja sitte joutuu pian vaihtamaan ryhmää.

[QUOTE="lilli";23879629]Miksei isojen puolella voisi olla vaippaa alussa? En ymmärrä. Taitaa olla enemmän äitien kuin lasten tai hoitajien ongelma... Eli EI PAINEITA!!![/QUOTE]

Siellä taitaa olla vähemmän henkilökuntaa per lapsiryhmä, ei riitä aika vaihdella vaippoja? Tai no, ei se potallakäyntikään sekunnissa ohi ole

[QUOTE="lilli";23879629]Miksei isojen puolella voisi olla vaippaa alussa? En ymmärrä. Taitaa olla enemmän äitien kuin lasten tai hoitajien ongelma... Eli EI PAINEITA!!![/QUOTE]

Näin siksi joissain paikoissa. Koska vaipallinen isojen puolella joutuu yleensä pilkan kohteeksi ja ei ole todellakaan lapsen etu siinä vaiheessa, kuivaksi opettelu voi jopa hidastua. Eli ihan psykologinen juttu.

Tämä siis käytäntö omassa pk:ssani sekä oman lapseni pk:ssa.

^Isojen puolella on henkilökuntaa vähemmän per lapsi. En usko että vaipattomuus on mikään ehdoton vaatimus, mutta kyllähän 3v on jo aika iso ollakseen kokonaan vaipoissa. Eihän tässä ongelma käsittääkseni olekaan ettei lapsi osaisi käydä potalla, vaan enemmän se ettei halua. Se todennäköisesti korjaantuu hyvinkin nopeaan kun huomaa ettei muillakaan ole enää vaippaa. Tuossa tilanteessa äitinä kyllä nappaisin vaan vaipat pois.

Yksi syy tuohon vaipan käyttöön heillä on se, että äiti hermostuu heti, jos homma ei toimi, napisee lapselle vaipankäytöstä ja jos tekee kakat vaippaan, niin papatushan siitä tulee. Ja kaverini tuntien ei voi pitää ilman vaippaa, kun sitten olisi ne housut aina märkinä ja kaveri itse hermostuisi siitä. Ilman housuja lapsi itse taas ei suostu olemaan ollenkaan.

En oleainakaan kuullut, että meidän päiväkodissa olisi mitään tuommoista sääntöä. Ja vielähän tässä on aikaa kesä reenailla ;). Tsemppiä pottailun harjoitteluun!

ootte aloittanu vissii hiukka myöhään tos sisäsiistiyden. siis kyllä kolme vuotias jo osaa pöntöllä käydä. ainakin meillä, ja 3.6v ryhmässä ei täällä ole edes pottaa.

[QUOTE="poks";23879428]Meilläpäin on kriteeri, että pitää osata kävellä päivähoitoon mennessään, kyllä siellä vaipat saa olla. Mutta liekö siinä sitten vaihtelua?[/QUOTE]

Tollasia kriteereitä ei kyllä ole missään.
Sori vaan!

[QUOTE="vieras";23879746]ootte aloittanu vissii hiukka myöhään tos sisäsiistiyden. siis kyllä kolme vuotias jo osaa pöntöllä käydä. ainakin meillä, ja 3.6v ryhmässä ei täällä ole edes pottaa.[/QUOTE]

täytyy toistaa vissiin itseään.Lapsi oppii vaipattomaksi kun hermosto on siihen täysin valmis.Tämä kaikki on yksilöllistä ja tapahtuu 2-4vuoden iässä. Ei auta ei vaikka tunkisin potan alle heti synnäriltä päästyään.

[QUOTE="hipp";23879764]täytyy toistaa vissiin itseään.Lapsi oppii vaipattomaksi kun hermosto on siihen täysin valmis.Tämä kaikki on yksilöllistä ja tapahtuu 2-4vuoden iässä. Ei auta ei vaikka tunkisin potan alle heti synnäriltä päästyään.[/QUOTE]

väärin. päiväkuivuuteen vaikuttaa vanhempien asenne ja viitseliäisyys, ja tietenkin lapsen oppimishalu ym.
yökuivuuteen taas vaikuttaa hormonaaliset seikat.

Yksi syy tuohon vaipan käyttöön heillä on se, että äiti hermostuu heti, jos homma ei toimi, napisee lapselle vaipankäytöstä ja jos tekee kakat vaippaan, niin papatushan siitä tulee. Ja kaverini tuntien ei voi pitää ilman vaippaa, kun sitten olisi ne housut aina märkinä ja kaveri itse hermostuisi siitä. Ilman housuja lapsi itse taas ei suostu olemaan ollenkaan.

Silloinhan se menee ihan äidin piikkiin ettei päästä vaipasta eroon. Miksei voisi ottaa vaippaa pois ja kehottaa käymään pissalla alkuun vaikka kerran tunnissa jos pelkää vahinkoja. Niin mä tein ja viikossa poika 2v4kk oppi täysin kuivaksi, kerran taisi tulla pissat housuun.

lapsellani on munuaisaltaan laajentuma ja virtsan takaisinvirtausta munuaisten suuntaan. Vasta nelivuotiaana tutkittiin. Puolivuotiaasta asti on pottailtu. Päiväkodin toiveesta käytti vaippaa ulkona vielä nelivuotiaana ja öisin kastelee vieläkin (5v). Aivan normaali, reipas ja fiksu lapsi on. Koskaan eivät muut lapset ole asiasta kiusanneet ja normaalisti ikäistensä ryhmässä on - tietenkin! Aika naurettavaa olisi lapsen ikätasoista kehitystä jarruttaa yksittäisen ongelman vuoksi. Ymmärrän tietenkin, että aikuisten tulee kotona tukea ja harjoitella paineettomasti siisteyskasvatusta, mutta lapset kehittyvät yksilöllisesti. Erityisesti on tärkeä muistaa, että kasteluun voi liittyä fyysinen syy.

[QUOTE="hipp";23879764]täytyy toistaa vissiin itseään.Lapsi oppii vaipattomaksi kun hermosto on siihen täysin valmis.Tämä kaikki on yksilöllistä ja tapahtuu 2-4vuoden iässä. Ei auta ei vaikka tunkisin potan alle heti synnäriltä päästyään.[/QUOTE]

Ensimmäisen lapsen kanssa jaksoi aikansa "metsästää pottaan" pissaa/kakkaa. Se oli varmaan sitten sitä "lapsi käy potalla", kun jos ruuan päälle kantoi tyhjän päälle, siellä piti sirkushuveja ja hauskuutti vartin ja sattui saalista saamaan. Sitten tuli mieleen, että onkos tässä mitään järkeä ja satuin jostain lukemaan, että vessassa käyttämisessä on järkeä siinä vaiheessa kun lapsi _itse huomaa_, että sieltä perästä tippuu jotain! Eli lapsi vaikka pysähtyy, kyykkii hetken aikaan ja lähtee liikkeellä (=lämmin pissa vaipassa) tai äheltää jossain nurkassa kakkaa. Kehitystä tapahtui huimasti sen jälkeen, kun lapsesta oikeasti näki, että hän on edes kartalla mitä puuhataan. Kaikki lapset kehittyy ajallaan ja vaikka olisi kuinka "laiskat" "vaipattavat" vanhemmat, niin muksu sinne vessaan taatusti oppii aikanaan. Aika uskomaton juttu, jos jossain on _pakko olla_ vaipaton jotta pääsee isojen ryhmään hoidossa! Ei hyvää päivää, siinähän se itsetunto kasvaa jos on "vauvojen" ryhmässä vaippoineen. Vai olisko siinä paikka opettaa mukuloille erilaisuutta ja sen sietämistä? Luojan kiitos ei ole tarvinnut päivähoidon palveluita käyttää jos siellä saadaan tästäkin asiasta joku numero aikaan.

Ei päiväkotiin ole mitään "pääsyvaatimuksia", mutta on totta, että yli 3-vuotiaan vaippailua harvemmin kovin kauaa isojen ryhmässä katsotaan. Jos lasta ei ole opetettu kuivaksi kotona, niin yleensä henkilökunta hoitaa asian sitten varsin nopeasti, isojen ryhmä on isojen ryhmä.

Helsinkiläisissä päiväkodeissa ei juuri yli 3-vuotiaita pienten ryhmissä näy, sisarusryhmä ovat toki asia erikseen.

Ei turhia murheita! Mun kaks ekaa lasta olivat päiväkuivia 2-vuotiaina, toinen näistä yökuiva vasta neljä vuotiaana. Samaten kakkaaminen pottaan ei onnistunut, joten pyysi itse vaipan, kun oli iso hätä. Sitten laitettiin vaippa ja lapsi teki asiansa siihen. Pienin houkutuksin ja palkinnoin lapsi oppi myös kakkaamaan pottaan. Jälkikäteen lapsi itsekkin kutsui joitakin pikkuautoja, et nää on näitä kakka-autoja(mitä sai palkkioksi onnistuneesta kakkaamisesta pottaan.) Kolmas lapsi kuiva 3-vuotiaana. Yöllä vaippa on edelleen, vaikka lapsi juuri täytti neljä. Itse kyselee, koska jätetään pois, mutta ei ole ollut vielä ikinä kuiva vaippa aamulla. Neljäs opettelee, 2,5v, pissat tulee pottaan, kakka useimmiten housuihin. Meillä pottailun harjoittelu on onnistunut, kun lapsilla on ollut näitä kausia, että vaatteet ahdistaa ja alastomuus on ihanaa. Ilman housuja vahinkoja ei ole sattunut juuri ollenkaan. Mä olen sitä mieltä, että kaikki aikanaan, mutta ei se ehkä ilman aikuisen kannustusta onnistu, jos sattuu olla vaikkapa ainut lapsi eikä ole muista lapsista mahdollista ottaa mallia.

Yhteistyössä