Miten 2,5-vuotiaan oletetaan käyttäyvät,?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shihtzu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
1 878
0
36
Ainakin kun tätä palstaa lukee, niin sen ikäinen ei käytä enää vaippaa, osaa käydä siis potalla tai pytyllä. Ei istu enää rattaissa, vaan jaksaa kävellä hyvin pitkiäkin matkoja kiltisti. Osaa siivota jälkensä ja auttaa äitiä kotihommissa. Listaa tietysti voisi jatkaa pitkäänkin, mutta tuntuu että tuonikäisen pitäisi jo vaikka mitä.

Joten tuntuu aina välillä, että meillä taitaa olla erittäin kuriton ja huonosti kasvatettu lapsi, kun ei noita osaa. Kulkee vielä lähes täysin vaipoissa, ilman housuja osaa käydä potalla, mutta käskien ei sinne oikein mene.
Turha kuvitellakaan että tuo kävelisi pitkiä matkoja vaunujen vierellä, juoksisi karkuun sen kun kerkiäisi ja korviahan tuolla ei ole.

Siivoamaan tuota ei oikein saa, eikä muutenkaan ole kovin kiinnostunut auttamaan kotihommissa, enempi osallistuu sotkemiseen.

Kaveri juuri tuossa hämmästeli, että kyllä hän voi lapsensa pukea valmiiksi ja sanoa, että odota siinä kuistilla, niin lapsi siinä kiltisti odottaa, meidän poitsu ei odottaisi vaan lähtisi menemään.

Noista vaipoista vielä sen verran, että kaverilla on reilu 3-vuotias, joka vielä käyttää vaippoja, kakalle ei suostu menemään potalle vaan vaippaan ja kun äitinsä siltä kysyi, että aiotko mennä vaipoissa kouluunkin, niin vastaus oli joo :)

Meillä 2-vee harjoittelee kuivaksi. Vaipat ulkona ja nukkuessa. Auttaa siivouksessa innoissaan mutta yksin ei siivoa lelun lelua mihinkään. Kävelee joitain matkoja mutta rattaat on kyllä aina mukana kun vauhti on hidasta. Korvia ei ole täälläkään, uhmaa sen sijaan ollut jo jonkin aikaa.

Jospa täällä "vähän" kaunistellaan asioita?

Meillä on 2,5 vuotias poika, kulkee vaipoissa, käy potalla vain jos itse niin tahtoo, käskystä ei juuri suostu menemään ;) Meillä ei jaksa kävellä pitkää matkaa, kulkee näin talvella pulkan kyydissä kun pikkusisko nukkuu vaunuissa :) Keväällä on suunnitteilla ostaa sisarusrattaat ja meinaan että myös poitsu istuu niissä, olisi niin paljon helpompaa!!! :) Tuosta siivoamisesta, meillä poitsu haluaa auttaa ja kerään kyllä lelut kun pyydetään, mutta ei tätä nyt joka päivä tapahdu :)

Meidän 2,5-vuotias on tyttö, joten sen kanssa täytyy olla tunneälyä. Vanhempi on poika, ja siivoaa varsin hyvin jälkensä, jos annetaan ehtoja. Pojat on yksinkertaisempia, ja siten ehkä helpompia viedä.

Mutta kaikki noi muut mainitsemasi jutut sujuu kyllä siltä 2,5-vuotiaaltakin hyvin. Kotihommissa auttaa hyvin mielellään, vähän liiankin kanssa :)

Meidän 2,5-vuotias poika aloitti pottailun n. 1-vuotiaana ja otettiin siitä heti yksi rutiini muiden joukkoon ja vajaa 2-vuotiaana oli jo vaipaton (poika teki aina välillä pottalakkoja, mutta sitkeästi vain harjoiteltiin ja pottaa tarjottiin). Yövaippaa käyttää edelleen, vaikka usein sekin on kuiva.

Mä olen ottanut pojan mukaan oikeastaan ihan kaikkiin kotitöihin. Siivotessa pojalla on aina oma rätti, on oma imuri (tosin rikkaimuri) jne. Ruoan laitossa poika on myös aina mukana esim. minä kuorin perunat ja poika laittaa ne kattilaan. Meillä normaali arjenaskareista on tehty yhteistäaikaa ja tekemistä. Poika osallistuu oikein mielellään kaikkiin kotitöihin :) Yhdessä täytetään pyykkikone, tiskikone jne. pojasta on oikein hauskaa saada laittaa ko. koneet päälle.

Kävelemisestä: Välillä kävelee pitkiäkin matkoja ja välillä taas ei kävelisi millään. Vähän riippuu tilanteesta.

No ei mun mielestä "pidä osata" mutta osa nyt on vaan oppinut. Ja osa ei, vaikka kuinka olis yritetty.
Ja niin paljon riippuu moni asia lapsen temepramentista, en minäkään olis poikaa tuon ikäisenä voinut itekseen jättää kuistille kuin hetkeksi.
Ja vaikka meillä on ollut potta käytössä molempien kohdalla jo ennen vuoden ikää niin poika teki jossan vaiheessa täyden stopin, sitten unohdettiin se hetkeksi ja otettiin taas esiin kun alkoi sujua uudestaan.

Meillä 2.5vee poju on päiväkuiva,mutta ihan hirveässä "minä ite"-vaiheessa...
Ei taatusti odottas kuistilla vaan juoksis parkkipaikalle ,kun päätön kana:ashamed:
Joskus saattaa raivata lelunsa jos häntä auttaa,imurois kyllä leikisti vaikka päivät pitkät.
Riisua osaa vaatteensa,mutta pukemista ei hallitse.Ulkovaatteiden pukeminen on aina yhtä vaikeaa,vaikka haluaa ulos niin ei halua ulkovaatteita päälle,huoh...
Ruoka ei taas tunnu maistuvan...Kaikissa arkiasioissa on niin vastarannankiiski jotta,huh huh.Itellä saapi olla lehmänhermot.

No tota mulla on vasta 2v mutta hirveän vaikea kuvitella että hän kesällä olisi täysin vaipaton eikä tarvitsisi meidän lenkeillä rattaita vaikka käveleekin jo nyt sen kilometrin itsekseen. Saati että osaisi tai edes pitäisi osata siivota omat jälkensä tai auttaa kotitöissä, saanen nauraa :laugh:. Kovasti hän kotitöissä yrittää mua auttaa, esim pyykkikoneen tai astianpesukoneen tyhjäyksessä ja siivoamisessa :D ja tulos on sen mukainen. Ja minkä takia 2,5v:n pitäisi edes osata tuo kaikki tai jaksaa, mä ainakin haluan nauttia vielä siitä että hän tarvitsee mua ja on musta riippuvainen, joo, olen itsekäs äiti!

Meillä 2,5-vuotiaat oli jo kuivia. Tyttö päivä- ja yökuiva, poika päiväkuiva.

Tyttö ei käyttänyt enää rattaita. Poika käytti jonkin verran. Tyttö käveli kilometrikaupalla, poika ei ollut ihan niin reipas mutta 1,5 km matkat tms meni ihan hienosti.

Kaupassa työnsivät pikkukärryjä, istuivat autokärryssä tai kävelivät vierellä ostoskärrystä kiinni pitäen.

Tyttö siivosi. Poika ei.

Tyttö oli täysin omatoiminen pukemisen ja riisumisen suhteen. Poikaa piti auttaa vielä joissain vaatekappaleissa/tietyssä mielentilassa.

Tyttö puhui ihan täysin, oli puhunut jo vuoden. Poika vasta oppi puhumaan.

Tyttö ei karkaillut, jos jätin hänet leikkipihaan odottamaan kun kävin kotona vauvan kanssa niin siinä hän oli ja pysyi. Poika pysyi omassa takapihassa hyvin, leikkipihasta lähti välillä haahuilemaan ja rakasti karkuun juoksemista & piiloon menemistä.

Nukahtivat molemmat itse, ilman kiukkua tai nukuttamista.

Ruokailun suhteen kumpikaan lapsista ei ole koskaan pelleillyt tai nirsoillut.

Meillä on tyttö 2v3kk. Kuriton, villi ja korvaton. On silti päiväkuiva, osaa riisua ja pukea itse sisävaatteet, syödä itse jne. Kävelemään ei taatusti suostu jos pyytää mutta kävelee jos haluttaisiin että istuisi rattaissa ;) Siivoaa kyllä mielellään ja tykkää tehdä kotihommia. Aivan hetkeksi uskallan jättää isosiskon kanssa pihalle (omakotitalo). Julkisilla paikoilla huutaa, kiljuu ja juoksee. Minä itte- on suosituin sanonta....

Meillä 2v tyttö, joka käyttää vaippoja ulkona ja kauppareissuilla. Siivoaa mielellään ja joskus jopa ihan oma-aloitteisesti. Rattaissa istuu mielellään vaikka joskus käveleekin alle kilometrin matkoja. Kaupassa juoksee karkuun vaikka muuten tottelee kiltisti. On joidenkin mielestä ihan liian kiltti ja tottelevainen. Pukee housut ja kengät itse ja paidat ja mekot, kun vähän auttaa.

Yhteistyössä