En ymmärrä abortin vastustajia - mitä siinä oikein vastustetaan?

• Viestiketjun aloittaja "lily"
  • Ensimmäinen viesti
"Kahden äiti"
Kyllä se on lapsensa murhaaja jolla on syytä hävetä. Ja ei, abortti ei varmasti ole mikään piece of cake, mutta ei sen kuulu ollakaan. Se joka ei tunne syyllisyyttä lapsensa abortoinnista, ei voi olla mieleltään terve.
Entä mitä mieltä olet siitä, että abortin tekijä on tullut raskaaksi raiskauksen seurauksena? Onko sinusta hänen kannettava seuraukset synnyttämällä lapsi, jota ei taatusti toivonut?

Lunatic
[QUOTE="vieras";23877452]mista SA tiedat mita limaklontti tuntee? jos sulla on mikroskooppisen pieni lasinsiru pikkuvarpaan kynnen alla niin kylla varmasti tunnet sen.[/QUOTE]

Jos kaivan räkäklimpin nenästä paperiin, niin en o koskaan sen kuullu huutavan tuskasta.

• Tykkää
Reactions: chrissy
Lunatic
Kyllä se on lapsensa murhaaja jolla on syytä hävetä. Ja ei, abortti ei varmasti ole mikään piece of cake, mutta ei sen kuulu ollakaan. Se joka ei tunne syyllisyyttä lapsensa abortoinnista, ei voi olla mieleltään terve.
Ja sinä kai olet mieleltäsi ihan vakaa olevinas näitten mielipiteittesi kanssa, vai.. johan sulle variksetkin nauraa.
Onneksi sinä et aborttilaeista päätä.

"vieras"
Tiedän monta abortin tehnyttä, jotka kertovat aina sitä ennen vastustaneensa aborttia. Sitten kun se ei-toivottu raskaus tuli omalle kohdalle, joutuivat toteamaan, että joskus se tuntuu parhaalta.

Kylkiluu harmailee
Mun mielestä terveellä sikiöllä/alkiolla on mahdollisuus kasvaa terveeksi vauvaksi ja näinollen elää ihmisarvoinen elämä, toisin kuin vammaisilla, vaikeasti sairailla jne.
Mutta mistä me voimme varmuudella tietää, millainen elämänlaatu eri tavoin vaikeasti sairailla ihmisillä on, etenkin jos eivät kykene itseään ilmaisemaan?

Tähdennän, että itse en asiaa näin näe enkä todellakaan ajattele itse, että elämä olisi arvo sinänsä. Näissä asioissa on kyse suurista näkemyseroista. Joissakin maailman valtioissa lähdetään siitä, että syntymättömän elämä on aina lailla suojelemisen arvoinen, siinäkin tapauksessa että raskaus jatkuessaan tappaa niin äidin kuin sikiönkin.

Lähdin aikaisemmassa tekstissäni siitä, että vapaa abortti on yhteiskunnallisesti järkevää ja loogista. Jokaisella on omat, henkilökohtaiset eettiset arvot näiden asioiden suhteen ja kukin toimikoon kohdaltaan miten parhaaksi katsoo, mutta itse olen sitä mieltä että lailla aborttia ei tule koskaan rajoittaa esim. vedoten "päteviin" ja "vähemmän päteviin" syihin.

Pienikään sikiö ei ole mikään klöntti... 2 sentin pituisella sikiöllä on kasvot.

Minusta on erikoinen vaatimus, että jos on jotain mieltä jostain asiasta, pitää valita työpaikkansakin sen perusteella, eli että jos vastustaa aborttia, täytyy alkaa työskennellä katulasten parissa. Ei riitä, että ei itse tee aborttia.

Jos joku vastustaa ydinvoimaa, niin pitäiskö sen mennä töihin tuulivoimalaan?

Tai jos vastustaa rasismia, niin pitää olla töissä pakolaiskeskuksessa?

Tai jos ei voi sietää sovinisteja, pitää olla naisasialiikeessä, vähintään sihteeri?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23878242:
Pienikään sikiö ei ole mikään klöntti... 2 sentin pituisella sikiöllä on kasvot.

Minusta on erikoinen vaatimus, että jos on jotain mieltä jostain asiasta, pitää valita työpaikkansakin sen perusteella, eli että jos vastustaa aborttia, täytyy alkaa työskennellä katulasten parissa. Ei riitä, että ei itse tee aborttia.

Tai jos ei voi sietää sovinisteja, pitää olla naisasialiikeessä, vähintään sihteeri?
Nimenomaan riittäisi, että ei itse tee aborttia, mutta kun vastustajat haluavat päättää kaikkien muidenkin puolesta. Ja se puhe on vähän tekopyhää siihen nähden, että se toinen joutuu kuitenkin kaiken sen vaikean kantamaan yksin, ja itse ei siinä kuitenkaan auteta. Kunhan sanotaan, että aborttia et ainakaan tee, se on väärin.

Ei varmaan sitä tarkoitettu, vaan sitä, että jos vastustaa kiihkeästi jotain, pitää ilmiölle keksiä vaihtoehtoja ja miettiä sitä asiaa vähän pidemmällekin.

[QUOTE="Kahden äiti";23878175]Entä mitä mieltä olet siitä, että abortin tekijä on tullut raskaaksi raiskauksen seurauksena? Onko sinusta hänen kannettava seuraukset synnyttämällä lapsi, jota ei taatusti toivonut?[/QUOTE]

Ei siitä ainakaan syytöntä lasta kuulu rangaista. Ymmärrän kyllä abortin kyseisessä tilanteessa, mutta en hyväksy.

[QUOTE="vieras";23878274]Nimenomaan riittäisi, että ei itse tee aborttia, mutta kun vastustajat haluavat päättää kaikkien muidenkin puolesta. Ja se puhe on vähän tekopyhää siihen nähden, että se toinen joutuu kuitenkin kaiken sen vaikean kantamaan yksin, ja itse ei siinä kuitenkaan auteta. Kunhan sanotaan, että aborttia et ainakaan tee, se on väärin.[/QUOTE]

Aijaa, en mä vaan ole ketään koskaan estänyt tekemästä aborttia. Mut jos multa kysytään mielipidettä, silloin mä kyllä saan sen sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23878300:
Aijaa, en mä vaan ole ketään koskaan estänyt tekemästä aborttia. Mut jos multa kysytään mielipidettä, silloin mä kyllä saan sen sanoa.
No sinä et varmaan sitten kuulunut tähän ap:n tarkoittamaan ryhmään. Tarkoitettiin varmaan näitä vouhkaajia, jotka haluavat lakimuutoksia jne.

se on ihan sama minkä pätöksen tet elämässäsi, on joku sitä mieltä että se on väärin...

abortin kannatus, ei muuten mitenkään ole yhtä kuin kannatus siihen, että vammaiset pitäisi abortoida. itse ajattelen, että se kannattaminen on kannattamista valinnan vapauteen.että jokainen saa itse päättää omien lähtökohtiensa pohjalta,haluaako abortin vai ei.
minä olen ainakin iloinen, että meillä suomessa on tuollainen(kin) mahdollisuus.
Nykyistä aborttilakia minulla ei olisi mitään tarvetta muuttaa. Myös päättäjillä on kuitenkin oikeus omaan mielipiteeseensä ja jos joku haluaa asiassa lakialoitteen tehdä, minun puolestani ihan vapaasti. Omalla kohdallani tämä asia ei ole joka olisi vaikuttanut esim. ehdokkaan valintaan eduskuntavaaleissa. Abortin ehdoton kieltäminen tai se että aborttiin joissakin tilanteissa olisi suurinpiirtein pakko suostua voisi saada minut barrikaadeille.

"vieras"
Kun kaverin täysin holtiton teinityttö, lastensuojelunuori, päätti alkaneen raskautensa keskeyttää, olin todella, todella huojentunut. Jos joku olisi alkanut mussuttaa että oli väärin tehty, olisin varmaan raivostunut.

Kylkiluu harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23878360:
Kyllä mun mielestä lakia voisi tiukentaa, ettei ihan minkä syyn takia saa tehdä aborttia.
Millaisiin syihin vedoten sinä lähtisit rajaamaan aborttioikeutta? Mitä luulet tapahtuvan niille alkioille ja niitä kantaville naisille, jotka jäävät näiden moraalirajausten ulkopuolelle?

Tuo edistää vain ja ainoastaan aborttiturismia.

Millaisiin syihin vedoten sinä lähtisit rajaamaan aborttioikeutta? Mitä luulet tapahtuvan niille alkioille ja niitä kantaville naisille, jotka jäävät näiden moraalirajausten ulkopuolelle?

Tuo edistää vain ja ainoastaan aborttiturismia.
onhan siinä nytkin jotkin rajat, joiden ulkopuolelle osa jää. Entäs heidän oikeudet? Johonkin raja on laitettava kumminkin.

"vieras"
Tästäkin ketjusta voi päätellä, että abortin vastustajia kiinnostaa se sikiö vain niin kauan kuin se on kohdussa. Syntynyt lapsi ei huomion arvoinen.

Vai ovatko tämän ketjun tuomitsijat valmiita adoptoimaan pari katulasta Suomen ulkopuolelta, tai niitä ei-toivottuja suomalaisia jotka kulkeutuvat sijaiskodista toiseen koko ikänsä? Jos ette ole jo tehneet niin, teillä ei ole varaa arvostella toisten päätöksiä.

Kylkiluu harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23878476:
onhan siinä nytkin jotkin rajat, joiden ulkopuolelle osa jää. Entäs heidän oikeudet? Johonkin raja on laitettava kumminkin.
Ainoastaan raskausviikkoraja ja sitäkin harkitaan aina tapauskohtaisesti.
Jos aborttia lähdettäisiin rajoittamaan esim. "vähäpätöisen" syyn perusteella, kuinka voitaisiin todentaa ettei ehkäisy ole pettänyt, jos nainen niin kertoo tapahtuneen? Tuollainen on käytännössä hyvin vaikea järjestää...

"vieras"
Kannatan abortti-oikeutta henkeen ja vereen. Mutta toivon että joku fiksumpi ihminen keksisi keinon saada turhat abortit vähenemään. En voi mitenkään käsittää miten aikuinen täysjärkinen ihminen joutuu elämänsä aikana tekemään 3-4 aborttia?! Miten ei ihminen kerrasta, saati kahdesta,opi?!

"vieras"
[QUOTE="vieras";23878888]Kannatan abortti-oikeutta henkeen ja vereen. Mutta toivon että joku fiksumpi ihminen keksisi keinon saada turhat abortit vähenemään. En voi mitenkään käsittää miten aikuinen täysjärkinen ihminen joutuu elämänsä aikana tekemään 3-4 aborttia?! Miten ei ihminen kerrasta, saati kahdesta,opi?![/QUOTE]

Abortit vähenisivät kertaheitolla jos 1) keksittäisiin 100% varma ehkäisymenetelmä (ei, selibaattia ei edelleenkään lasketa) ja 2) eri uskonnot sallisivat ehkäisyn käytön ja niiden eri muodoista kertomisen kouluissa (tämä valistus koskee tosin lähinnä esim. jenkkejä, ei suomea).

"vieras"
[QUOTE="vieras";23878922]Abortit vähenisivät kertaheitolla jos 1) keksittäisiin 100% varma ehkäisymenetelmä (ei, selibaattia ei edelleenkään lasketa) ja 2) eri uskonnot sallisivat ehkäisyn käytön ja niiden eri muodoista kertomisen kouluissa (tämä valistus koskee tosin lähinnä esim. jenkkejä, ei suomea).[/QUOTE]

ja 3) ehkäisy olisi niin halpa että kenellä tahansa teinistä kotiäitiin olisi siihen varaa. Ja niin helppo käyttää ettei h-hetkellä eikä päivittäin tarvitse muistaa mitään.

"vieras"

Jos jollekin ihmiselle on ylitsepääsemätöntä huolehtia lapsestaan psyykkisistä,fyysisistä tai molemmista syistä,ja niin vaan kuitenkin kävisi että jollain ihmeen kaupalla tämä ihminen tulee raskaaksi ehkäisystä huolimatta,niin SINÄKÖ sen lapsen hoidat? SINÄKÖ kannat vastuun lapsen elämästä ja tulevaisuudesta? Oletko valvomassa että narkkariäiti ei vedä suoneen vauvan ruokarahoja tai oletko pitämässä sitä lasta kädestä jossain laitoksessa,kun ei ole muita omaisia tai ketään kuka rakastaa? Jos olet,niin helvetin hienoa. Laitahan adoptiopaperit vetämään.

Yhteistyössä