En ymmärrä abortin vastustajia - mitä siinä oikein vastustetaan?

• Viestiketjun aloittaja "lily"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="mielipide";23883275]Tässä tapauksessa voisi miettiä, miksi pariskunta sitten on hankkiutunut raskaaksi? Omaa tyhmyyttä jos ehkäisyä ei käytä/osaa käyttää.[/QUOTE]

Vahinkoraskaus: ei tarkoita, että on hankkiuduttu raskaaksi, vaan että se on tapahtunut vahingossa. Kaikki vahingot eivät johdu tyhmyydestä vaan syynä voi olla esim. viallinen ehkäisytuote.

adoptoippa ite
[QUOTE="vieras";23883200]Mutta minä en halua lapsia ollenkaan. Null, cero, zero, noll, nolla lasta. Minkälaisesta rautalangasta se pitää vääntää, että ymmärrät. En halua omia biologisia lapsia, enkä katulapsia Venäjältä.

Mutta teidän syynnehän se on, että katulapsia on niin paljon. Jos kerran kiellätte abortit ja jotkut vielä ehkäisynkin, teidän pitäisi sitten olla valmiita huolehtimaan niistä syntyneistä ei-toivotuista lapsista.[/QUOTE]

Väännän sitten minäkin vähän sitä rautalankaa: turha syyllistää abortin vastustajia katulapsista, kun itsekään ette ole valmiita heitä hoitamaan. Ehkäisy ja siitä valistaminen olisi oikea lääke katulapsiongelmaan. Sinulla kun sitä joutoaikaa on, niin otappa ja lähde Pietariin jakamaan kortsuja. Ai niin, eihän sua kiinnosta.

"vieras"
[QUOTE="mielipide";23883275]Tässä tapauksessa voisi miettiä, miksi pariskunta sitten on hankkiutunut raskaaksi? Omaa tyhmyyttä jos ehkäisyä ei käytä/osaa käyttää.[/QUOTE]

Kyse voi olla myös pettämisestä ja humalatilasta. Se on tyhmyyttä, mutta se ei muuta sitä asiaa että sellaista ei tapahtuisi. Sama nuorten suhteen, osa tulee aina olemaan hormoniensa vietäviä ja epäkypsiä. Mutta juuri nämä järkevät ja vastuuntuntoiset osaavat käyttää ehkäisyä. Samalla he olisivat parhaita vanhempia. Kun taas nämä ei niin hyvät ehdokkaat vanhemmiksi tekevät enemmän vahinkoraskauksia ja monesti kuvaan liittyy myös päihteitä ja ehkä jopa huumeita.

Lunatic
Maailma olis jo aikaa sitten loppunut ihmisten osalta, ilman aborttia. Ei ois riittänyt enää aikoihin vettä ja ruokaa kaikille.
Siis jos aborttia ei ois koskaan keksitty.
Naisten asema olis ollut todella karsea, ihmiskunnan nälkäkuoleman aikoina. Vauvoja ja tiineitä naisia ois tapettu kirveillä jne että saatais kanta pienenemään.

Abortti on antanut ihmiskunnalle lisävuosia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Väännän sitten minäkin vähän sitä rautalankaa: turha syyllistää abortin vastustajia katulapsista, kun itsekään ette ole valmiita heitä hoitamaan. Ehkäisy ja siitä valistaminen olisi oikea lääke katulapsiongelmaan. Sinulla kun sitä joutoaikaa on, niin otappa ja lähde Pietariin jakamaan kortsuja. Ai niin, eihän sua kiinnosta.
Miksi minun pitäisi olla valmis hoitamaan katulapsia kun en halua lapsia? Lisäksi mielestäni jokainen saa itse päättää haluaako lapsia ja jos tulee vahingossa raskaaksi kun ei halua, saa laillisen abortin. Sinä se olet sitä mieltä, että jokaisen raskaaksi tulleen pitää synnyttää lapsi, mutta et ole valmis laittamaan tikkua ristiin näiden lasten puolesta syntymän jälkeen. Lasten, jotka siis ovat syntyneet vain, koska sinä ja kaltaisesi olette onnistuneet eväämään synnyttäjältä hänen haluamansa abortin.

Niin, minäkin olen tosiaan sitä mieltä, että ehkäisyvalistusta ja ehkäisyn saamisen helpottamista pitää ehdottomasti lisätä. En kuitenkaan ole ottamassa pois oikeutta saada abortti kun nainen sellaisen syystä tai toisesta tarvitsee.

Siis mielestäsi minulla on joutoaikaa, koska olen lapseton? :D Päiväni ovat täynnä opiskelua, töitä ja harrastuksia. Tänään olen poikkeuksellisesti sairaslomalla ja siksi netissä näinkin paljon. Miten sinulla on aikaa olla täällä jos kätesi ovat niin täynnä omien lastesi kanssa, että et voi itse noita kumeja jakaa?

Voihele..
Minä vastustan aborttia kevein perustein. Painavista syistä en vastusta, sellainen voi olla myös erittäin huono elämäntilanne. Vastustan kuitenkin sitä asennetta, että siinä poistetaan "loinen" tai "limaklöntti", kuten täällä jotkut ajattelemattomat asian ilmaisevat. Ihmettelen myös sitä, miksi nämä broileritytöt voivat olla suojelemassa elämää, kun kyse on kanoista, mutta ihmiselämä tuntuu olevan yksi ja sama.
Lihansyönti ja aborttiasia ovat täysin eri asioita. Me kertakaikkiaan vain olemme sekasyöjiä, sille ei yksikään vegaani mahda mitään.
Ja jos pitäisi olla konkreettisesti toimimassa jokaisen asian puolesta, johon on mielipide, ei muuta ehtisi tehdäkään.

off topic
En jaksanut lukea koko ketjua, tää on nyt vähän OT, mutta tietääkö joku montako aborttia saa tehdä? Olen kuullut eräs kaverin tutuntutuntuttu olisi tehnyt 6 tai 7 kertaa, jonka jälkeen hänelle ei suostuttu enää tehdä aborttia. On muksuja nyt

lijdf
Minusta on huvittavaa, kuinka abortin vastustajat "vaalivat elämää" ja "suojelevat syntymättömän oikeutta elämään". Kuitenkin tämä käsite "elämä" tuntuu rajoittuvan pelkästään yhden lajin oikeuteen elämään. Ei yhtään huoleta sikojen häntien typistämiset tai kanaloiden ahtaus, vaikka näissäkin tapauksissa kyseessä on elävien, tuntevien olentojen oikeuksista ja elämästä. Eikö abortin vastustajilla ole kykyä empatiaan laajemman elämän käsitteen suhteen?

En ole kasvissyöjä, mutta myös tuotantoeläimille pitäisi mielestäni taata mahdollisimman hyvä (tai ainakin mahdollisimman vähän paha) elämä.

En ole abortin kannattaja. Sen sijaan kannatan vapautta valita turvallinen abortti, jos olosuhteet ovat sellaiset, ettei nainen halua saattaa lasta maailmaan. Paheksun abortin käyttöä "vahinkojen" korjaamiseen, eli kun ei tullut kumeja mukaan, oltiin niin kännissä jne.

Miksei kukaan peräänkuuluta miesten vastuuta "vahinko"lapsista? Elatustuki ei oikein vielä riitä kokonaisvastuuksi. Kohentuisiko miesten kiinnostus ehkäisyn hoitamiseen, jos nainen voisi dumpata ei-toivotun lapsen yhdeksän kuukauden kuluttua isän rappusille?

Miksei kukaan peräänkuuluta miesten vastuuta "vahinko"lapsista? Elatustuki ei oikein vielä riitä kokonaisvastuuksi. Kohentuisiko miesten kiinnostus ehkäisyn hoitamiseen, jos nainen voisi dumpata ei-toivotun lapsen yhdeksän kuukauden kuluttua isän rappusille?
Moraalinen velvollisuus vanhemmilla on mielestäni antaa valistusta nuorelle ehkäisystä ja vastuusta oli lapsen sukupuoli kumpi tahansa. Jos vaaditaan naisen oikeutta omaan kehoonsa, on siitä myös omat velvollisuudet. Aikalailla turha on siirtää abortista vastuuta miehelle. Se ei ehkä ole reilua että naisen on viimekädessä vastuussa siitä että vähintään jompikumpi ehkäisystä huolehtii, jos raskautta ei halua. Yhtä epäreilua on se että nainen voi joskus uskotella että ehkäisy on hoidossa vaikka todellisuudessa haluuaa lapsen. Pitäisikö molempia osapuolia abortissa samat oikeudet?

niinno.
Minusta on huvittavaa, kuinka abortin vastustajat "vaalivat elämää" ja "suojelevat syntymättömän oikeutta elämään". Kuitenkin tämä käsite "elämä" tuntuu rajoittuvan pelkästään yhden lajin oikeuteen elämään. Ei yhtään huoleta sikojen häntien typistämiset tai kanaloiden ahtaus, vaikka näissäkin tapauksissa kyseessä on elävien, tuntevien olentojen oikeuksista ja elämästä. Eikö abortin vastustajilla ole kykyä empatiaan laajemman elämän käsitteen suhteen?
Minusta yleensä kyllä puhutaan ihmiselämän vaalimisesta. Eläimen ja ihmisen elämät nyt ovat eri arvoisia, se lähtee jo siitä, että me syömme eläimiä. Ei tällainen ajattelu sulje pois empatiaa muita lajeja kohtaan, minustakin tuotantoeläinten oloja pitäisi parantaa (siellä missä parannettavaa on).

"vieras"
Ihmisten ja eläinten tappamista ei oikein voi rinnastaa...
Ihmisillä nyt kuitenkin on jo ihan biologisesti eri oikeidut (ja velvollisuudet) kuin eläimillä. Jos halutaan eläimille samoja oikeuksia kuin ihmisille niin sitten eläintenkin pitäisi saada äänestää ym. absurdia.

Eli aborttia oikein voi vastustaa sillä perusteella, ettei eläimiäkään saisi tappaa.

Mun mielestä abortin saa sitten kieltää kokonaan kun kaikki sodat saadaan kiellettyä. Niissä kun kuolee kanssa aika paljon ihmisiä eikä ne sotilaat yleensä saa päättää että lähteekö taistelemaan vai ei. Jos et mene niin voidaan teloittaa sotatilalain perusteella.
Lähtökohtaisesti kaikki tappaminen on väärin mutta turha hurskastella kun maailmassa tapetaan muutenkin.
En usko, että maailma muuttuu yhtään sen paremmaksi paikaksi kun naiselta kielletään oikeus päättää omasta ruumiistaan. Epätoivoisia tilanteita on niin paljon ja monet ryhtyvät sitten epätoivoiseen tekoon ja kuolevat itse tehtyyn aborttiin. Siinä on sitten menetetty 2 henkeä yhden sijasta. Ja jos joku kehtaa perustella sitä sillä, että abortintekijät sietävätkin kuolla, niin eikö tuollainen asenne ole kaksinaismoralismia jos mikä?

[QUOTE="hmm";23882628]Tiedättekö miksi abortti on laillista?
Siitä on tehty laillinen juttu vain niiden ääliöiden vuoksi, jotka eivät välitä kantaa vastuuta tekosistaan. Jotta niiden ääliöiden ei olisi pakko saada lasta, jota tuskin osaisivat hoitaa.

:flower:[/QUOTE]

Tai kenties siksi että naiset ovat aikojen alusta asti tulleet raskaiksi, halusivat tai ei. Ennen ei toivotut raskaudet keskeytettiin tavoilla jotka usein johtivat naisen kuolemaan. Sitten ymmärrettiin että nainen ei ole mikään vauva-autoimaatti vaan seksuaalinen olento, jolla on oikeus harjoittaa omaa seksuaalisuuttaan ilman että rangaistuksena olisi äiteyys. Miehethän ovat AINA voineet toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan ilman isyyden pelkoa. Ei toivottu raskaus on naisen ongelma.

Toki voisimme siirtyä suomessa käytäntöön joka kieltäisi KAIKENLAISEN ehkäisyn. moniko nainen jaksaisi kantaa vastuun kymmenestäkin mukulasta? Vai onko abortin vastustajien tähtäimenä Suomi suurperheellisille. Naiset joka vuosi raskaiksi. Siihen päälle vielä ne hullut aviomiehet jotka kännipäissä raiskaavat vaimojaan, niin jo aukeaa autuus naisille tässäkin maassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23885286:
Tai kenties siksi että naiset ovat aikojen alusta asti tulleet raskaiksi, halusivat tai ei. Ennen ei toivotut raskaudet keskeytettiin tavoilla jotka usein johtivat naisen kuolemaan. Sitten ymmärrettiin että nainen ei ole mikään vauva-autoimaatti vaan seksuaalinen olento, jolla on oikeus harjoittaa omaa seksuaalisuuttaan ilman että rangaistuksena olisi äiteyys. Miehethän ovat AINA voineet toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan ilman isyyden pelkoa. Ei toivottu raskaus on naisen ongelma.

Toki voisimme siirtyä suomessa käytäntöön joka kieltäisi KAIKENLAISEN ehkäisyn. moniko nainen jaksaisi kantaa vastuun kymmenestäkin mukulasta? Vai onko abortin vastustajien tähtäimenä Suomi suurperheellisille. Naiset joka vuosi raskaiksi. Siihen päälle vielä ne hullut aviomiehet jotka kännipäissä raiskaavat vaimojaan, niin jo aukeaa autuus naisille tässäkin maassa.
:O
...ja tämän tyylisten kommentien jälkeen en yhtään ihmettele että ääntä joutuvat pitämään myös vapaan abortin vastustajat. Oikeuksista lähes poikkeuksetta aikuisella ihmisillä on seurauksena vastuu, tässä oikeudessa vastuu ehkäisystä. Äitiys ei ole rangaistus, eikä rangaistus ole se että abortin joutuu perustelemaan tai käymään esim. ohjaus-/valistuskeskustelun.

"vieras"
[QUOTE="hmm";23882628]Tiedättekö miksi abortti on laillista?
Siitä on tehty laillinen juttu vain niiden ääliöiden vuoksi, jotka eivät välitä kantaa vastuuta tekosistaan. Jotta niiden ääliöiden ei olisi pakko saada lasta, jota tuskin osaisivat hoitaa.

:flower:[/QUOTE]

Siis mistä tekosista? :LOL: seksin harrastamisesta vai? Eli teillä harrastetaan sukuelimien yhteenliittämistä vain ja ainoastaan lisääntymistarkoituksessa,niinkö? Olisiko se sit parempi,että "ne ääliöt jotka eivät osaisi edes hoitaa lasta" sikiäisivät kuin kanit,pakotettuna ja ilman vaihtoehtoja? Miksi kenenkään pitäisi "kantaa vastuunsa", jos ei lasta halua ja jos ehkäisy on pettänyt oikein käytettynä? Sääliks käy todella sun miestä,jos se on otettu teille talliin ihan vaan siitosoriksi.

[QUOTE="vieras";23888009]suomessa on myös abortinvastustajia jotka kyllä sallivat abortin mutta eivät enää myöhäisillä raskausviikoilla. :attn:[/QUOTE]

Juuri näin. Ne ovat erittäin harvoja poikkeusia että äidillä ei voi pienintäkään aavistusta raskauden mahdollisuudesta olla ennen 8-10 viikkoa. Jos ja kun seksiä haluaa harrastaa vastuista ensisijainen on ehkäisy, sen jälkeen vastuu siitä että tiedostaa että pieni raskauden mahdollisuus silti on olemassa. Nyt kun joku nostaa esiin kuitenkin raiskaukset. Raiskaus on rikos ja rikoksesta on saatettava vastuuseen tekijä, mutta valitettavasti uhrin on omien oikeuksiensa puolustamiseksi velvollisuus tehdä rikosilmoitus asiassa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23888070]saitko viime yönä nukuttua kun ottaa tämä aihe niin koville sulla? anna jo olla, jokaisella on tästä aiheesta oma mielipide eikä se muutu vaikka kuinka sun mielestä kaikkien pitäisi olla just sun kanssa samaa mieltä.[/QUOTE]

Sinäkään et siis osaa vastata kysymykseen.

[QUOTE="vieras";23888070]saitko viime yönä nukuttua kun ottaa tämä aihe niin koville sulla? anna jo olla, jokaisella on tästä aiheesta oma mielipide eikä se muutu vaikka kuinka sun mielestä kaikkien pitäisi olla just sun kanssa samaa mieltä.[/QUOTE]

Ottaa koville...? Joopa joo, niin kai sitten :D Eiku mä vaan ihan oikeesti haluaisin vastauksen. Osaisiksää vastata?

Ja ei, mun mielestä kaikkien ei tarvii olla samaa mieltä mun kanssani. Abortin vastustaja saa vastustaa ihan rauhassa, enkä mä siltikään ala haukkumaan sitä tai vittuilemaan:whistle:

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23885286:

Juu ja ennen ko abortteja keksittiin, vauvoja tapettiin kun ne oli ensin synnytetty. Se ois vissiin joidenkin mielestä parempi sillaipäin, synnytetään ensin ja sitten joen pohjaan kuten esiäitiemme aikana.

Lunatic
Ei lapset entisaikoina olleet mitään äitien timantteja, kuten nykyään, kun saadaan itse päättää halutaanko synnyttää vai ei. Sillon muinoin lapset usein kuoli vauvoina ja jos eivät älynneet itse kuolla niin ylimääräset päästettiin päiviltä.
Lapsia ei pidetty 200 vuotta sitten edes ihmisinä.
Nyt kun nainen saa itse määrätä jälkikasvustaan, lapsille on tullut ihmisarvo.

Miettikääpä sitä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä