Oisko liikaa vaadittu juhlien järjestäjät? (ruokavalioista kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VHH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meitä nyt on vaan nykyään tosi paljon jo. Varmasti kuuluu ihan jokaisen juhlan järjestäjän ympäristöön yksi tai monta karppia. Eikä se hiilihydraattivapaa ruoka tekis pahaa teille pullan mussuttajillekkaan kannattaa josku kokeilla voitte yllättyä. :)

Meidän juhlaväessä ei ole ainuttakaan karppaajaa. Teitä on nykyään varmasti enemmän kuin aiemmin, mutta ette te nyt kaikkialla ole.

Monille tulee oikeasti oireita runsashiilihydraattisesta ruokavaliosta. Silloin toki osaa välttää niitä ruokia, mutta niinkuin äsken kirjoitin, ois ihan huomaavaista huomioida ees yhdellä ruokalajilla myös vähähiilarisen ruokavalion noudattajia. Niitä on kuitenkin aika paljon nykyään.

Eiköhän joka ruokajuhlassa ole lihaa tai kalaa tai kanaa tarjolla, jos makeaa haluaa kahvin kanssa, niin sitten on paras tuoda itse vaikka se tumma suklaapatukkansa.

[QUOTE="huhhuh";23869704]Jopas on vaateliata ihmisiä nykyään! En edes tiedä mitä on vähähiilihydraattinen että pitäskö sen olla joku porkkanaperunakakku vai?[/QUOTE]

Ei vaan jauhoton ja sokeriton tuote.

No se nyt riippuu vähän juhlien koosta ja siitä, että ilmoittaako ihmiset etukäteen ruokavaliostaan. Ja siitä, että kuinka tarkkaan he noudattavat itse sitä ruokavaliotaan. Eräskin tuttu huomauttelee, ettei syö mitään, missä on sokeria/paljon hiilihydraatteja, mutta omin silmin olen nähnyt hänen syövän viineriä ja suklaata ja pullaa :D Joten hänelle en todellakaan tekisi sokeritonta/vhh tarjottavaa, kun ei muutenkaan sitä ruokavaliota oikeasti noudata tunnollisesti.

Kun taas mennään juhliin, en yleensä oleta (jos ei erikseen ole jotain sovittu), että juhlien järjestäjä olisi huomioinut osalle meidän perheenjäsenistä maidottoman, munattoman, gluteenittoman, soijattoman/palkokasvittoman, jne jne ruokavalion, vaan otan omia eväitä mukaan.

Meillä oli tänään nimiäisissä tarjolla juustokakkua, kahta erilaista, kumpiki makeutettu stevia-erytritolilla, toisessa oli keksipohja ja suklaata, toisessa pähkinäpohja ja persikkaa makuna. Ei iso vaiva laittaa edes jotain.
Toki jos on montaa erilaista ruokavaliota, ni aika työläshän se sit on kaikenlaista laittaa...

Karppaus on loistava tapa hallita painoaan sekä veriarvojaan, minäkin karppailen satunnaisesti. En silti näe mitään syytä, miksi 'karpille' pitäisi järjestää omat eväät. Jos kokee, että homma menee pieleen syömällä epäkarpisti poikkeavassa tilanteessa, niin suositan tuomaan omat eväät mukaan.

Meillä oli tänään nimiäisissä tarjolla juustokakkua, kahta erilaista, kumpiki makeutettu stevia-erytritolilla, toisessa oli keksipohja ja suklaata, toisessa pähkinäpohja ja persikkaa makuna. Ei iso vaiva laittaa edes jotain.
Toki jos on montaa erilaista ruokavaliota, ni aika työläshän se sit on kaikenlaista laittaa...

Ja sinä kuvittelet että karppaaja olisi sitten syönyt sinun keksipohjaista luomustasi ja varmaankin persikatkin oli jossain makeassa lillussa olleita säilykepersikoita, että ihan turhaa vaivaa näit!

En tunne yhtäkään karppia. Joten ei ole sen asian suhteen tavinnut päätä vaivata. Lehtikutsulla on useat juhlat pidetty ja niiden järjestelyissä on huomioitu allergiat, kasvisruokavalio sekä sokerittomat herkut joita muutamat diabetesta sairastavat sukulaiset käyttää. Olen ollut käsityksessä, että ainakin osa karpeista syö ihan salaattia ja muita hiilihydraatteja joten miksi sitten ei juhlissa ota salaatin kera vaikka palan kermakakkua... varmaan ne siihen 100g (hyvä karppaus? ) mahtuu.

Meillä on usein juhlissa jo muutenkin ainakin maidoton, munaton, soijaton, viljaton, gluteeniton, pähkinätön, kasvissyöjä ja muutama muu allergia. En ala miettimään lisäksi vielä vähähiilihydraattista ainakaan varmuuden vuoksi, jos joku vieraista sattuisi olemaan VHH.

Jos ap siis toivoo saavansa sopivaa ruokaa, niin on syytä ainakin ilmoittaa ruokavaliostaan. Ei kukaan ala tekemään ties mille yleisille ruokarajoitteille ruokaa vain varmuuden vuoksi. Ja kyllä mun mielestä VHH menee vähän niillä rajoilla, ettei oikein voi vaatia sopivia ruokia, kun kuitenkaan murunen mitään ruokaa ei ole syöjälleen vaarallista, vaan voi ottaa ruoista sen mikä sopii itselle parhaiten. Jos tietäisin innokkaan karppaajan olevan vieraissa, varmaan katsoisin, että jotain sopivaa olisi, mutta tuskin alkaisin tekemään vielä yhtä erikoistarjottavaa.

Mun mielestäni on liikaa vaadittu! Entäs, jos joku on kaalisoppadieetillä tai jollain muulla hiivatin erikoislaihdutuskuurilla? Pitääkö joka hemmetin hössötykseen lähteä varautumaan ja pistää sitten vaikka nutriletteja tarjolle, jos joku vieraista sattuu olemaan kuurilla :D

Allergiat ja oikeat ruokarajoitteet voi ottaa huomioon, mutta mun mielestäni menee liian vaikeaksi, jos joka hössötys pitää ruveta miettimään. Kohta ei kylästellä, eikä juhlita, kun on liian vaikeaa tarjottavien kanssa.

Tällä hiivatin kaistapäisellä muotivillityshössötyksellä olen 30 kiloa keveämpi kuin viime kesänä :D

Mutta joo, itse otan sen ohuen siivun kermakakkua kahvin kera, kun juhla on. Se ei ole kaatanut dieettiä. Hyvät ystävät on alkaneet laittaa tarjolle leipäjuustoa meitä karppaajia varten, se on tosi huomaavaista :)

Allergisille teen heitä varten omat leipomukset jne. mut en mä rupee ihmisten laihdutus innostuksia ottamaan huomioon. Jos ei tarjolla olevia ruokia halua syödä, niin voi hyvin ottaa omat eväät mukaan.

...mutta jotkut tuossa kirjoitti että huomioivat juhlissa diabeetikon "ruokavalion", minkälainenkahan se on? Ennen vanhaanhan suositeltiin hedelmäsokeria jne., mutta nykyään diabeetikot syö ihan samaa kuin kaikki muutkin, toki kannattaa välttää sokeria, rasvaa yms., mutta diabeetikolle en ainakaan minä laita erikseen tarjottavia.

[QUOTE="vieras";23870248]Niin, tosiaan laihdutusmielessähän useimmat karppaakin (minäkin). Laihdutus ja kahvipöytäherkuttelu on aika outo yhtälö?[/QUOTE]

No eikä oo. Ei se satunnainen herkkuhetki pilaa mitään edes laihduttajalta.