MIKSI pillerit vaativat gynekologisen tutkimuksen ja miksi resepti pitää uusia kerran vuodessa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ruu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten v*tussa sisätutkimusta perustellaan veri-tulpalla, tupakalla jne .... IKINÄ minusta ei ole otettu esim verikoetta, joka on ainoa josat näkee maksa-arvot jne..

Ja todellakaan sisätutkimus ei kerran vuodessa ole tarpeellinen. Luin siskon lääkärilehdestä, jossa asiaa kovin sanoin arvosteltiin. Missään muualla maailmassa ei ole samaa "tapaa"kuin suomessa. Juontaa juurensa ajalta jolloin kaikki gunet oli miehiä... miettikää sitä

[QUOTE="tinde";23792100]
Ja todellakaan sisätutkimus ei kerran vuodessa ole tarpeellinen. Luin siskon lääkärilehdestä, jossa asiaa kovin sanoin arvosteltiin. Missään muualla maailmassa ei ole samaa "tapaa"kuin suomessa. Juontaa juurensa ajalta jolloin kaikki gunet oli miehiä... miettikää sitä[/QUOTE]

mun pitäis muuten taas uusia resepti...

Mulla on kaveri, jolle kävi niin, että hän oli siinä vuosittaisessa turhassa sisätutkimuksessaan ja sitten se gyne sanoikin yhtäkkiä, että eipä taideta uusia sitä pillerireseptiä, kun kaverihan on raskaana. Että tällä kertaa oli ihan hyvä, kun tuli se sisätutkimuskin tehtyä. (Oli jo aika pitkällä, mutta menkat oli tullut ihan normaalisti ja pari muuta syytä, miksi ei ollut itse huomannut olevansa raskaana.)

[QUOTE="Eee";23792185]Mullekin on kirjoitettu useampaan kertaa 18 kuukaudeksi resepti.[/QUOTE]

Tuon verran menee jos käyttää useamman liuskan peräkkäin pillereitä. MUTTA itse resepti on silti voimassa VAIN VUODEN!

Se on ilmeisesti joku lainsäädännöllinen juttu, ettei reseptit ole voimass akuin vuoden. Sillä yritetään ehkäistä väärinkäytöksiä (siis ylipäätään lääkkeiden). Papa-kokeella minulle on perusteltu tuota vuosittaista tarkastusta, tosin olen kyllä saanut reseptin uusittua ilmankin, kun papakoetta ei tarvitse ottaa kuin joka toinen vuosi. Ylipäätään voisi miettiä onko ehkäisypillereide tarpeellista olla reseptilääkkeitä ylipäätään. Jälkiehkäisypillerithän saa jo ilman reseptiä ja todella monessa euroopanmaassa myös e-pillerit ja sitä perustellaan juuri sillä, että kynnys niiden hankkimiseen olisi pienempi.

Ehkä joku verikoe ja raskaustesti olisi fiksummat tutkimukset pillereiden myöntämisen perusteena. Se sisätutkimus on aika turha yleensäkin. Monissa paikoissa saa sitten vielä lähetteen labraan papaan, eli joutuu monelle esittelemään itseään. Se pelkkä papa kyllä riittäis ja tarvittaessa sitten ultraus mahan päältä, jolloin nähdään kohdun ja munasarjojen kunto. Käsikopeloinnin voisi jättää kokonaan pois.

Tuon verran menee jos käyttää useamman liuskan peräkkäin pillereitä. MUTTA itse resepti on silti voimassa VAIN VUODEN!

Tiedän, että on voimassa vain vuoden. Lääkäri itse kehoitti, että käy ostamassa se viimeinen 6kk:n satsi sitten hyvissä ajoin, ennen kuin resepti menee pois voimasta, ja tule uusimaan sitten 1,5v kuluttua, niin tehdään sisätutkimus jne. uudestaan silloin. Eli lääkärin ohjeen mukaan popsin pillereitä 18kk ajan ilman tarkastuksia sillä välillä.

Eipä mullakaan ole papaa vielä otettu, vaikka olen jo kerran käyny reseptin uusimassa. Sisätutkimus tehtiin ekalla kerralla, mutta ite koin sen itelleni vaan HYVÄNÄ juttuna. Ei kai terveyteen liittyvä tarkastus ikinä ole huono?!? Tulee tissitkin tarkastettua samalla, kun on itellä niin muhkuraiset, että en sieltä mitään huolestuttavaa löytäis, vaikka ettisinkin. Viime kerralla ei sisätutkimusta tehty, mutta ens kerralla varmast taas ja papankin aika vois jo olla.

Ei siin sisätutkimukses ole mitään ahdistavaa, työtään ne ihmiset vaan tekee

Kyllä mäki oon saanu pillerit uusittua puhelimitse. Eli oon käyny vain kerran kahdessa vuodessa lekurilla uusimassa reseptin. Ja se nyt on suositeltavaa papanki takia. Kuulemma kaks vuotta on sopiva väli jos on ollu ok aikasemmin.

mulle sanottiin niin, että samanlaisia seulontoja salumuutosten löytämiseksi ei enää tehdä kosma tietävät nykyään mitä etsivät. ja jos muutoksia ei ole, niitä ei suurella todennäköisyydellä tule ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen. eli ilman muuta syytä 5 vuoden väli olisi ok.

[QUOTE="miii";23792428]ja arvatkaa vaan et jännitänkö et onko mies lekuri. Sille en jalkoväliäni aukase.[/QUOTE]

Etkö kysynyt aikaa varatessasi? Olisit voinut silloin sanoa, että haluat naislääkärin.

Ja ei tietenkään sun tarvitse suostua tutkimukseen, jos koet sen epämiellyttäväksi. Voit pyytää vaan lähetteen labraan papaan ja reseptin.

Etkö kysynyt aikaa varatessasi? Olisit voinut silloin sanoa, että haluat naislääkärin.

Ja ei tietenkään sun tarvitse suostua tutkimukseen, jos koet sen epämiellyttäväksi. Voit pyytää vaan lähetteen labraan papaan ja reseptin.

no en älynny soittaessani, ja nyt vasta rupesin miettiin et hitto jos se on mies. varaan kyllä eri ajan sille toimenpiteelle. kolmelta aika, ja mä jännitän ku mikäki täällä...

Yhteistyössä