MIKSI pillerit vaativat gynekologisen tutkimuksen ja miksi resepti pitää uusia kerran vuodessa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ruu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kissalle joudun uusimaan reseptin kaksi kertaa vuodessa. Eiköhän siinä ainakin ole kyse lähinnä siitä, että lääkäri saa veloittaa reseptin kirjoittamisesta.

Kyllä mäki oon saanu pillerit uusittua puhelimitse. Eli oon käyny vain kerran kahdessa vuodessa lekurilla uusimassa reseptin. Ja se nyt on suositeltavaa papanki takia. Kuulemma kaks vuotta on sopiva väli jos on ollu ok aikasemmin.

[QUOTE="ruu";23786309]MISTÄ ne saa ilman tarpeetonta sisätutkimusta ? kerropa se

ja sisätutkimus on todellakin TARPEETON kerran vuodessa[/QUOTE]

no mä ainakin sain yksityiseltä gyneltä ilman tutkimusta vuodeksi pillerit, mutta toki jos kävisin uusimassa reseptiä samalla läkärillä hän varmaan tekis sisätutkimuksen.

niin ja perhesuunnittelusta sain viime viikolla reseptin minipillereihin vuodeksi. tietty sitten jos sen uusin niin sitten olis sisätutkimus taas edessä.

reseptin saa kirjoittaa vain vuodeksi kerrallaan. sen jälkeen se pitää uusia. sisätutkimusta ei vuosittain vaadita monessakaan terkkarissa, mutta kyllhn se lääkärin vastaanotto on hyvä silloin tällöin, että tule tarkasttettua ettei ole ilmaantunut estettä pillereiden syönnille, kuten verenpainetta, tupakointia jne. nämä siis kuuluisi siellä vastaanotolla tarkistaa. sisätutkimus on hyvä tehdä seksuaalisesti aktiiviselle naiselle sen vuoksi että nähdään onko viittettä tulehduksesta tms, mutta tämä siis riippumatta siitä, onko ehkäisyä käytössä vai ei.

Ei se sisätutkimus ole tarpeeton. Lääkäri tai th tarkastaa limakalvojen kunnon, vatsaa painellessa voi käydä ilmi onko aristavia kohtia tai esim. kiinnikkeitä tai vaikka syytä epäillä kystaa jne.

Ja se papakoe on myös tärkeä. Vuodessa kyllä ehtii tapahtua muutoksia, ja mitä aikaisemmin ne huomataan, sitä paremmin voidaan hoitaakin.

Ja eikös noilla käynneillä muutenkin jutella ehkäisystä, varmistetaan onko se ollut sopiva, haluaako asiakas kokeilla jotain muuta jne.

Mulle on kyllä kirjoitettu resepti 18 kuukaudeksi (synnytyksen jälkitarkistuksessa) ja viimeksi ollessani ihan muissa asioissa Tk-lääkärillä hän uusi sen ilman sisätutkimusta 18 kuukaudeksi.

[QUOTE="Piparnakkeli";23786350]Ei se sisätutkimus ole tarpeeton. Lääkäri tai th tarkastaa limakalvojen kunnon, vatsaa painellessa voi käydä ilmi onko aristavia kohtia tai esim. kiinnikkeitä tai vaikka syytä epäillä kystaa jne.

Ja se papakoe on myös tärkeä. Vuodessa kyllä ehtii tapahtua muutoksia, ja mitä aikaisemmin ne huomataan, sitä paremmin voidaan hoitaakin.

Ja eikös noilla käynneillä muutenkin jutella ehkäisystä, varmistetaan onko se ollut sopiva, haluaako asiakas kokeilla jotain muuta jne.[/QUOTE]

Näin just! Olkaa syömättä pillereitä ja jalat ristissä jos se sisätutkimus niin pelottaa.

[QUOTE="Niin";23786351]Jos tupakoi ja on verenpainetta, niin on sitten parempi vaihtoehto vaan tulla raskaaksi????[/QUOTE]

sitten pitää valita semmoinen ehkäisy joka sopii, esim minipillerit. tupakointi yksinään ei ole este yhdistelmäpillereillekään

Eikös tuo nyt ole ihan vain hyvä asia. On se ihan järkevää antaa lääkärin kerran vuodessa tarkistaa paikat, joihin ei itse näe. Ja näin tulee käytyä säännöllisesti papassa.

Yleensä potilaan ulkoinen olemuskin riittää lääkärille tehdä päätöksen sisätutkimuksesta. Kyllä minä aikoinaan pillerireseptiä uusiessani joka kerta jouduin pöydälle ja verikokeisiin. Lääkäri kun varmisti että kaikki on varmasti kunnossa. Mutta tämä oli 90- luvun alussa, käytännöt ovat tietenkin voineet muuttua.

Yleensä potilaan ulkoinen olemuskin riittää lääkärille tehdä päätöksen sisätutkimuksesta. Kyllä minä aikoinaan pillerireseptiä uusiessani joka kerta jouduin pöydälle ja verikokeisiin. Lääkäri kun varmisti että kaikki on varmasti kunnossa. Mutta tämä oli 90- luvun alussa, käytännöt ovat tietenkin voineet muuttua.

Siis mitä sä tarkoitat tolla ekalla lauseella? MinkänäköiEt sisätutkitaan ja ketkä jätetään tutkimatta? :D

Kannattaa tarkistaa sen 18 kuukauden reseptin voimassaoloaika, itsellekin on kirjoitettu 18 kuukauden reseptejä, mutta ne pitää hakea apteekista vuoden kuluessa, koska reseptit tosiaan ovat lähes aina vain sen vuoden voimassa.

Minä olen uusinut reseptini ilman sisätutkimuksia. Ikäisilleni suositeltiin papaa ja tutkimusta muistaakseni 3 vuoden välein, en tiedä miten nykyään sitten kun en hormoniehkäisyä suostu enää käyttämään. Sisätutkimus tehtiin n. vuosi pillereiden aloittamisesta, sen jälkeen uusin reseptin viemällä sen reseptilaatikkoon tk:ssa, josta sen sai hakea noin viikkoa myöhemmin.

Yhteistyössä