Onko itsetuhoisuus oikeasti vaarallista ja jos niin miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiukku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiukku"

Vieras
Voiko tätä nyt sanoakkaan itsetuhoisuudeksi vai onko enemmän masokismia kun oikeasti nautin siitä enkä tee sitä pahanolon vuoksi. Minulle se on tapa rentoutua, koska saan siitä suurta mielihyvää. Useimmiten käytän neuloja, sillä niillä on helpointa tehdä mahdollisimman pieniä jälkiä, mutta käytän välillä muitakin välineitä. Mikään piiskaaminen tai muu vastaava ei kiinnosta missä sattuu ilman veren vuodattamista.

Olen aina hyvin huolellinen objektien puhtauden suhteen. Voisiko joku perustella miksi ns.itsetuhoisuutta pidetään vaarallisena kun se tuottaa suuresti nautintoa?

Itsetuhoisuus mielletään vaaralliseksi varmastikin sen takia, että siinä ihminen haluaa vahingoittaa itseään, eli on vaaraksi itselleen. Aina itsemurhaan asti. Jos susta tuntuu, ettei sinun käytös ole mitenkään vaarallista, niin kerronpa vaan ettei se normaaliakaan ole. Varmasti tuo jossain vaiheessa kääntyy pahemmaksi käytökseksi, jos et käy juttelemassa jollekkin asiantuntijalle ja löydä syytä käytöksellesi.

Niin minustakin itsetuhoisuus on eri asia. En vain tiedä miten muuten olisin asian muotoillut selkeästi. Tiedän ettei tuo tapani mitenkään normaali ole, mutta olen selittänyt asiaa itselleni sillä, että minä teen näin koska nautin tästä ja suurin osa ei tee koska ei nauti siitä. En ole myöskään masentunut ja tässäkin asiassa mietin jatkuvasti toimiani niin etten aiheuttaisi vaaraa itselleni. Itsemurhaa en ole koskaan tosissani harkinnut.

Siis satutat itseäsi?

No, mä revin mm varpaankynsiäni irti lapsena ja sain siitä jotain kiksejä, mä olinkin aivan superahdistunut lapsi ja tuon pystyi aina yleensä verhoamaan "vahingoksi" että nypläsin muka liian pitkiä kynsiä ja ne lähti irti.. Voi olla myös että liittyi jotenkin itseni rankaisemiseen, kuvittelinhan olevani tosi epäkelpo ihminen.

Kai siinä oli jotain sellaista että koki itse hallitsevansa tilaa kun satutti itseään, mua kyllä satutettiin muidenkin toimesta mutta se ei taas kyllä tuonut mitään hyvää oloa.

Ja ei, en tee tänäpäivänä enää vastaavaa. Enkä tajua miten olen voinut satuttaa itseäni niin.

Kuunteleppa tämä kappale ja sanat, kolahtaako - saatat ymmärtää miksi itsesi satuttaminen rentouttaa - mutta toivottavasti voit myös ymmärtää että se on vain hetken pakotie. Et tule koskaa paremmaksi jollet löydä syytä pahaan oloon. Ja koska olen kokenut saman, tiedä että kun oikeasti haet apua ja löydät "paremman" olet onnellisempi kuin verijälkien jälkeen. Se tunne kestää toisin kuin viillot ja veren vuodatus.

Piirrät ihollesi kivullesi kasvot
Teräksellä kirjoitat nimen vihallesi
Kylpyhuoneessasi, yöllä puoli kaksi
Kun kaikki muut jo nukkuvat on sinun hetkesi

Olla vallassa, olla olemassa
Lamppu katossa on hetken valoisampi
Olet vallassa, olet olemassa
Kipu rinnassa on hetken selkeämpi
Ja olet elossa
Ja olet elossa

Peset itsesi, lakanoihin vaivut
Tästä ei sitten hiiskuta, tää on sun asiasi
Puhtaampi olosi, mieli toiveikkaampi
Oot hetken hetkessä kiinni siis on sinun aikasi

Takaa ikkunan loistaa valoa
Nuku rauhassa
Kaikki paranee ehkä jo huomenna
Älä nuku pelossa

http://youtu.be/hGY4y1RugRo

Vaikka kuinka yritän olla rehellinen itselleni, niin ei tuo kappale kolahda sillä tapaa. En ole koskaan kokenut tekeväni näin hallitakseni jotain tai rangaistaakseni itseäni. Mielestäni myöskään ahdistus ei aja minua tekemään niin. Vertaan asiaa vaikka nyt seksiin havainnollistaakseni näkökantaani. Ihmiset harrastavat seksiä koska se tuntuu hyvältä eikä tiedetysti aiheuta haittoja. Saan siis mielihyvää siitä kun tavalla tai toisella veren valumaan.

En oikeastaan edes osaa mieltää koko tapaani mitenkään henkiseksi asiaksi. Minulle se tuottaa fyysiseltä tuntuvaa nautintoa ja kukapa ei tahtoisi sellaista kokea. Koko aloituksen pointti vain on siinä ihmettelyssä miksi itsetuhoisuutta pidetään niin vaarallisena. Onko muitakin vaaratekijöitä kuin tulehdusriski? Jos saisin tietää tuosta olevan jotain merkittävää vaaraa terveydelleni, niin lopettaisin sen koska olen elämänhaluinen ihminen.

Yhteistyössä