Mitä mieltä tästä: Päiväkodissa ei saa aamupalaa ennen kuin on maistanut puuroa.

hggg
TÄYDELLINEN PEESI!

ja ne kenellä ei ole inhokki ruokaa, voi kuvitella jonkun vastenmielisen tilanteen mikä pitäis joka päivä kokea uudestaan.
Ihan kun kyse olisi jostain kidutuksesta tai jostain aivan järkyttävän vaikeasta asiasta. Kannttaisi muistaa, että tässä nyt puhutaan lusikallisesta puuroa, ei mistään tuntien kidutuksesta. Monen vanhemman ongelma on juuri tuo, että lasta ei käsitetä lapseksi vaan liikaa heijastetaan omia tuntemuksia siihen lapseen ja mietitään, että "kyllä minustakin olisi tuollainen sitä ja tätä".

Lapsi on lapsi ja on ihan hyvä opettaa lapselle myös sopeutumiskykyä. Normaalilapsi oppii aika pian muutaman päivän jälkeen siihen, että se lusikallinen nyt vain on maistettava ja sillä hyvä, eikä lapsi tee siitä sen suurempaa ongelmaa, elleivät vanhemmat nimenomaan tue lasta siihen itsekin kauhistelemalla ja voivottelemalla.
 
Ihan kun kyse olisi jostain kidutuksesta tai jostain aivan järkyttävän vaikeasta asiasta. Kannttaisi muistaa, että tässä nyt puhutaan lusikallisesta puuroa, ei mistään tuntien kidutuksesta. Monen vanhemman ongelma on juuri tuo, että lasta ei käsitetä lapseksi vaan liikaa heijastetaan omia tuntemuksia siihen lapseen ja mietitään, että "kyllä minustakin olisi tuollainen sitä ja tätä".

Lapsi on lapsi ja on ihan hyvä opettaa lapselle myös sopeutumiskykyä. Normaalilapsi oppii aika pian muutaman päivän jälkeen siihen, että se lusikallinen nyt vain on maistettava ja sillä hyvä, eikä lapsi tee siitä sen suurempaa ongelmaa, elleivät vanhemmat nimenomaan tue lasta siihen itsekin kauhistelemalla ja voivottelemalla.
Törmäsin juuri muissa asioissa erään 5-vuotiaan pojan tapaukseen. Tämä oksensi puoli vuotta joka aamu aamupalansa. Silti samaa aamupalaa ja tapaa jatkettiin kunnes ulkopuoliset tulivat sanomaan, ettei tuollainen peli vetele. Lapsen isä oli sitä mieltä, että lapsi vain pelleilee ja hakee huomiota. Oletko sinä tällainen vanhempi?
 
hggg
Törmäsin juuri muissa asioissa erään 5-vuotiaan pojan tapaukseen. Tämä oksensi puoli vuotta joka aamu aamupalansa. Silti samaa aamupalaa ja tapaa jatkettiin kunnes ulkopuoliset tulivat sanomaan, ettei tuollainen peli vetele. Lapsen isä oli sitä mieltä, että lapsi vain pelleilee ja hakee huomiota. Oletko sinä tällainen vanhempi?
Ei ole tarvinnut olla, kun minulle on onneksi siunaantunut kaksi normaalia lasta. jotka ovat kyllä sopeutuneet ei-aina-niin miellyttäviin tilanteisiin, kun vanhemmat eivät ole lähteneet liikaa paapomaan ja voivottelemaan lasten mukana :D
 
kkkkk
Mun mielestä pitäis sellanen lapsi ja aikuinen joka puurosta oksentaa laittaa 100 % puurokuurille ni oppis olemaan. Jokseenkin sairasta, että aikuinenkin oksentaa ihan perusruuasta. Sais olla hetken nälässä ni kyllä alkaa maistumaan.

Se on ihan omaa itsepäisyyttä se yökkiminen.
 
yökkijä
Mä muuten muistan vielä itse tehneeni tuota tahallista yökkimistä ettei tarttis syödä.. No, hetken tehosi ja kun lisäsin kranttuilua eri ruokiin niin faija laittoi hommaan stopin. Sain olla syömättä kokonaan ja kummasti alkoi taas maistua. Joku henkinen blokki siinä oli. Piti vaan kontrolloida syömistä noin. Onneksi ei annettu jatkaa...
 
"vieras"
Joo,mä määrään että tästä lähtien jokainen mamma ottaa kotona aamulla ainakin yhden lusikallisen silliä,muuten ei heru kahvia ja paahtista. Ja se silli on syötävä joka aamu,ethän halua olla nirso kermaperse? Ai miks? Siksi kun minä päätän niin.
 
Näissä asioissa ei oikeen voi joustaa isossa ryhmässä. Vanhemmat monesti kysyvät, että eikö voisi ottaa vaan leipää kun ei puuroa syö.. mutta kohta onkin sitten muutkin vanhemmat kysymässä samaa. Kunhan puuroa on vähän edes maistellut niin sitten voi ottaa leipää, hedelmää yms..
 
"vieras"
Mun mielestä pitäis sellanen lapsi ja aikuinen joka puurosta oksentaa laittaa 100 % puurokuurille ni oppis olemaan. Jokseenkin sairasta, että aikuinenkin oksentaa ihan perusruuasta. Sais olla hetken nälässä ni kyllä alkaa maistumaan.

Se on ihan omaa itsepäisyyttä se yökkiminen.
Totta! Just tämän takia mä ihmettelen miks niin moni nainen ei ota suihin tai niele niitä mällejä,se on ihan vaan omasta päästä kiinni! Sehän on vaan proteiinia,nam :p
 
äiti ja lto
Varhaiskasvatuksen tehtävä on myös vastata lapsen riittävästä ravinnon saannista. PK:n ateria on suunniteltu niin että sen tuomalla energiamäärällä lapsi jaksaa seuraavaan ateriaan. Itse olisin huolissani jos lapseni olisi aamupäivän tai koko päivän(näitäkin lapsia on) puolikkaalla näkkärillä ja maidolla ja saisin totaaliset raivarit jos kuulisin lapseni kieltäytyneen ruuasta ja täyttäneen mahansa 5 näkkärillä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23788393]Mitä pahaa siinä on, että MAISTAA?[/QUOTE]

Montako kertaa sun on maistettava semmosta ruokaa josta et tykkää? Etkö jo muutaman kerran jälkeen oo tajunnu että ei oo sun juttu,tungetko sitä aina uudestaan ja uudestaan suuhun että hmmmm,miltähän tää nyt maistuu,ai samalta ku eilen,no voi paska? Vai ootko sä just niitä jotka syö vaikka paskaa jos sitä jossain kultalautasella tarjotaan,kun eihän aikuinen voi olla pitämättä mistään ja kyllä sitä nbyt syödään ihan vaan naapurin Mairikin mieliksi kun ollaan niin aikuisia? ja lapset..ne pitää pistää ruotuun ja tunkee puuro turpa täyteen ettei joudu sörkkaan ennen kun täyttää 20.
 
TÄNÄKIN PÄIVÄNÄ VIELÄ ÄLLÖTTÄÄ!

Muistan kun itse olin pph.lla hoidossa ja joka h*lvetin päivä oli ruoan kansa sitä pakastekasvis sekoitusta jotaedelleen myydään (sis. vihreitä papuja, porkkanaa, herneitä yms.) Ja pakko oli maistaa :/ Paljon maitoa päälle niin ei maistanu makua.

Opeta pojalles tuo maitotaktiikka? :D
 
[QUOTE="vieras";23788439]Montako kertaa sun on maistettava semmosta ruokaa josta et tykkää? Etkö jo muutaman kerran jälkeen oo tajunnu että ei oo sun juttu,tungetko sitä aina uudestaan ja uudestaan suuhun että hmmmm,miltähän tää nyt maistuu,ai samalta ku eilen,no voi paska? Vai ootko sä just niitä jotka syö vaikka paskaa jos sitä jossain kultalautasella tarjotaan,kun eihän aikuinen voi olla pitämättä mistään ja kyllä sitä nbyt syödään ihan vaan naapurin Mairikin mieliksi kun ollaan niin aikuisia? ja lapset..ne pitää pistää ruotuun ja tunkee puuro turpa täyteen ettei joudu sörkkaan ennen kun täyttää 20.[/QUOTE]

:LOL: :LOL:
 
[QUOTE="vieras";23788439]Montako kertaa sun on maistettava semmosta ruokaa josta et tykkää? Etkö jo muutaman kerran jälkeen oo tajunnu että ei oo sun juttu,tungetko sitä aina uudestaan ja uudestaan suuhun että hmmmm,miltähän tää nyt maistuu,ai samalta ku eilen,no voi paska?[/QUOTE]

Uuteen makuun tottuminen vaatii yleensä enemmän kuin muutaman kokeilukerran.

Minäkin vihasin ennen oliiveja. Sitten opin sietämään niitä. Nykyään rakastan. Sama pätee mm. feta-juustoon.

Tyttäreni ei tykännyt 3-vuotiaana maidosta, hernekeitosta eikä tomaatista. Kun pk:ssa niitä maistatettiin, niin ne alkoivat maistua. Eskari-iässä tytön lempiruoka oli hernekeitto, ja maitoa tuo juo monta lasia päivässä.

Päiväkotiruokailu, kouluruokailu ja työpaikkaruokailukin on helpompaa, jos ei ole ihan kamalan nirso :) (puurotta tosin pärjää noissakin, koulussa kyllä on puuroa lounaalla joskus).
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";23788439]Montako kertaa sun on maistettava semmosta ruokaa josta et tykkää? Etkö jo muutaman kerran jälkeen oo tajunnu että ei oo sun juttu,tungetko sitä aina uudestaan ja uudestaan suuhun että hmmmm,miltähän tää nyt maistuu,ai samalta ku eilen,no voi paska? Vai ootko sä just niitä jotka syö vaikka paskaa jos sitä jossain kultalautasella tarjotaan,kun eihän aikuinen voi olla pitämättä mistään ja kyllä sitä nbyt syödään ihan vaan naapurin Mairikin mieliksi kun ollaan niin aikuisia? ja lapset..ne pitää pistää ruotuun ja tunkee puuro turpa täyteen ettei joudu sörkkaan ennen kun täyttää 20.[/QUOTE]

Voi sua reppanaa, onko sulle sun koko elämäs syötetty vaan kaurapuuroa?? Kato, niitä kun on erilaisia, kaikki ei tosiaan maistu samalla.. =)
 
"puhina"
Mulla nyt meni ihan ohi että MIKSI sitä lasta ei voi ruokkia kotona? Meillä päiväkotiin vaan täytyy ilmoittaa ettei lapsi syö aamupalaa,niin ei turhaan tilata sitä annosta.. Koska kyllähän se kalliiksi tulee kun aina joudutaan heittämään roskiin ne ylimääräiset.
 
PP harmaana
Mulla on nirso lapsi, joten sikäli ymmärrän ap:n ajatuksia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pk:ssa tuo "maistaa pitää"-periaate on ihan ok. Lapsi tarvitsee useita maistelukertoja, ennen kuin tottuu jonkun ruoan makuun, jotkut lapset jopa kymmeniä. Ja vaikkei makuun tottuisikaan, ts. puurosta alkaisi pitämään, olisi epäreilua muita lapsia kohtaan, jos yksi saisi siirtyä suoraan leipään tms. "herkumpaan", koska varmaan aika iso osa lapsista mielellään jättäisi sen puuron väliin. Se on kuitenkin terveellinen, edullinen ja isollekin joukolle helposti valmistuva aamupala. Ihan fakta on, että päiväkodeissa ei ole varaa alkaa tarjoamaan aamupalaksi leikkeleitä, kananmunia, jogurttia tms jatkuvalla syötöllä.
 
"kkkk"
[QUOTE="vieras";23788340]Totta! Just tämän takia mä ihmettelen miks niin moni nainen ei ota suihin tai niele niitä mällejä,se on ihan vaan omasta päästä kiinni! Sehän on vaan proteiinia,nam :p[/QUOTE]

:LOL: Palstamammojen homejuustomulkun kullieritteet on ihan verrattavsissa puuroon.

:)
 
joumän
Ei vitsi tää on menny ihan psykedeeliseksi tää keskustelu. Toivon aplle hyvää jatkoa ja onnellista elämää!! Oli puuroa tai ei. :hug:

Nyt mä saan varmaan bannia ku huomasin et on ollu kaks nikkiä, menin sekasin että mitä käytin, mut ei se haittaa. Laitetaan kolmas.. Tosiaan, hyvää jatkoa vaan kaikille!!
 
PP harmaana
[QUOTE="vieras";23788439]Montako kertaa sun on maistettava semmosta ruokaa josta et tykkää? Etkö jo muutaman kerran jälkeen oo tajunnu että ei oo sun juttu,tungetko sitä aina uudestaan ja uudestaan suuhun että hmmmm,miltähän tää nyt maistuu,ai samalta ku eilen,no voi paska? Vai ootko sä just niitä jotka syö vaikka paskaa jos sitä jossain kultalautasella tarjotaan,kun eihän aikuinen voi olla pitämättä mistään ja kyllä sitä nbyt syödään ihan vaan naapurin Mairikin mieliksi kun ollaan niin aikuisia? ja lapset..ne pitää pistää ruotuun ja tunkee puuro turpa täyteen ettei joudu sörkkaan ennen kun täyttää 20.[/QUOTE]

No itseasiassa on ihan tutkittu tosiasia, että esim. uuteen makuun tottuminen vie kauemman aikaa kuin sen yksi tai edes kaksi maistelukertaa. Itse olen joskus 1-vuotiaana inhonnut jotain ruoka-ainetta, alkanut sitä sitten muutama vuosi myöhemmin kuitenkin syömään. Joitakin ruokia olen tottunut vasta aikuisena syömään. Joitain ruokia en vieläkään voi edes maistaa, mutta tunnistan, että niidenkin suhteen esteet ovat lähinnä henkisiä. Edelleen ruoan valmistustapa myös ratkaisee. Olen maistanut joskus todella karmeita lihapullia, eineslihapullia en sitten syö millään. Kuitenkin rakastan itse tai oman äitini valmistamia lihapullia. Lapsenkin on hyvä oppia tämä. Jos joku ruoka ei eilen ollut hyvää, ei ole vaaraksi maistaa sitä tänään, se voi sittenkin olla hyvää. Etenkin puurojen suhteen kannustaisin tähän. Koska eri puurot nyt ovat ihan eri makuisia. Meidän lapsemme inhoaa riisipuuroa ja mannapuuroa (mutta maistaa niitä päiväkodissa silti joka kerta), mutta rakastaa helmipuuroa. Sitten on vielä kaura- ja neljän viljan puuro, ruispuuro, ohrapuuro jne. Kaikissa ihan eri maku ja rakenne.
 
"Ei saa aamupalaa jos ei ole maistanut puuroa". Minun lasteni päiväkodissa aamupala = puuro. Näkkäriä (päälle ainoastaan margariinia) on lisäksi, ehkä jokin kurkunpala. Tässä puurouskovaisessa maassa on pakko tähän tyytyä, vaikkei tämä mitenkään täytäkään monipuolisen aamupalan kriteereitä. Joillekin se puuron rakenne vain on ikäväntuntuista syödä, enkä minäkään söisi samaa aamupalaa päivästä toiseen. Mutta mitään ei asialle voi. Kun säästetään lasten ruoassa, niin puuro on se edullisin vaihtoehto.
 

Yhteistyössä