on se vaan jännä että on ihmisiä, joilla ei ole muuta murhetta kuin toisten paino

Minä olen sairaalloisen lihava. Tiedän miksi olen liian lihava. Tiedän miksi syön myös liikaa. Tiedän miten terveyteni on kärsinyt jo ja tiedän miten se voi kärsiä lisää. Tiedän että se tuo kustannuksia,tiedän miltä näytän.Tiedän mitä pitäisi tehdä, tiedän mitä ei pitäisi tehdä. MITÄ SINÄ muiden painosta huolehtija vielä haluaisit minulle kertoa kun kerran asiasta pitää keskustella?

[QUOTE="Vieras";23759183]Kun liikalihavuus (enkä puhu muutamasta ylimääräisestä kilosta nyt!) sotii täysin kaikkia omia elämänarvoja vastaan, niin miksei siitä saa sanoa ja puhua? Siinä missä saa puhua kaikista muistakin jotka eroavat omista arvoista: on paljon hyväksytympää arvostella jotain irokeesireikänaamaa kuin lihavaa, miksi?? Lihavuus tuntuu olevan joku helvetin tabu, vaikka se mitä kaivataan on valistusta, puhetta ja avoimuutta (huom. en kirjoittanut että haukkumista).

Ja sairaudesta lihonneet ovat loppujen lopuksi äärimmäinen marginaaliryhmä, suurin osa ylipainoisista on syönyt itsensä lihavaksi.[/QUOTE]

Miksi pitääs yhtään kenellekään mennä sanomaan mitään painosta tai mistään muusta? Ei mun paino, hiukset, meikki jne. ole teidän muiden asia kuten ei ole teidänkään painot jne. mun asia.

yksilötasolla mulle on se ja sama mitä kukakin painaa, eikä kiinnosta huomautella asiasta. Mutta mua hirvittää se, miten lihavuus on nostanu terveydenhuoltokuluja. Ne kirotut, turhat elintapasairaudet, joita ihmiset hoitaa mieluummin leikkauksin ja pillerein kuin elämäntavoilla. Ja toki nostotyötä tekevänä hoitajana asia joskus vähän vtuttaa.

ja vielä sivuhuomautus. kun niin paljon puhutaan siitä että lihavuus aiheuttaa sairauksia. niin onhan se totta. mutta niitä keinonivel leikkauksia tehdän myös laihoille, myös laihat saa jopa nuorena jonkun infarktin, myös sokeritauti saattaa puhjeta sille hoikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23759680:
ja vielä sivuhuomautus. kun niin paljon puhutaan siitä että lihavuus aiheuttaa sairauksia. niin onhan se totta. mutta niitä keinonivel leikkauksia tehdän myös laihoille, myös laihat saa jopa nuorena jonkun infarktin, myös sokeritauti saattaa puhjeta sille hoikalle.
Totta, mutta ylipaino, tupakointi, runsas alkoholinkäyttö yms lisäävät niiden kansalaisten määrää, jotka tarvitsevat erilaisia hoitotoimenpiteitä. Mä uskon, että jossain vaiheessa kansalaisia on pakko alkaa vastuuttamaan omasta terveydestään. Miten se tehdään, en osaa sanoa. Ehkä Kela-korvattavuuteen tulee jokin aikaraja ja tietyn ajan jälkeen - jos ei ole laihtunut, lopettanut tupakointia tms - Kela-korvaus joko pienenee tai lakkaa kokonaan. Tulevaisuudessa ei yksinkertaisesti voida enää sallia sitä, että ihminen tuhoaa omalla toiminnallaan terveytensä ja sen jälkeen yhteiskunnan pitäisi kustantaa kalliita hoitoja.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttelö:);23759076:
No eipähän moni aikuinen kyllä ole tietääkseni opettanut lastaan sille tavalle että saa toisia haukkua. Ja ihmiset jotka kyselevät, niin haluavat vain kysellä muuten tai haluavat tietää minkä painoisia ovat esim. 164 senttiset. Jos sinä aloitat jonkun keskustelun se voi olla jonkun mielestä ihan tyhmä.

Kyllä ne lapset jostain imevät ja oppivat asiat+asenteet. Maailmasta ja myös todellakin aikuisilta. Äkkiäkös se tarttuu että läskitellään, arvostellaan jne...
Keskustella saa lihavuudestakin, ei ilkkua, haukkua ja mölytä mitä ,mieleen tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23759680:

Mulla on lonkassa tekonivel eikä sillä asialla ole mitään tekemistä mun painon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23759735:
Totta, mutta ylipaino, tupakointi, runsas alkoholinkäyttö yms lisäävät niiden kansalaisten määrää, jotka tarvitsevat erilaisia hoitotoimenpiteitä. Mä uskon, että jossain vaiheessa kansalaisia on pakko alkaa vastuuttamaan omasta terveydestään. Miten se tehdään, en osaa sanoa. Ehkä Kela-korvattavuuteen tulee jokin aikaraja ja tietyn ajan jälkeen - jos ei ole laihtunut, lopettanut tupakointia tms - Kela-korvaus joko pienenee tai lakkaa kokonaan. Tulevaisuudessa ei yksinkertaisesti voida enää sallia sitä, että ihminen tuhoaa omalla toiminnallaan terveytensä ja sen jälkeen yhteiskunnan pitäisi kustantaa kalliita hoitoja.

Mutta oletteko huomannut leimataanko ja haukutaanko röökaajia ja juoppoja yhtäpahasti kuin läskejä? Siis juopithan on sairaita ja niitä pitää hoitaa, läskit on vaan heikkoja ja ahmatteja...

[QUOTE="Vieras";23759183]Kun liikalihavuus (enkä puhu muutamasta ylimääräisestä kilosta nyt!) sotii täysin kaikkia omia elämänarvoja vastaan, niin miksei siitä saa sanoa ja puhua? Siinä missä saa puhua kaikista muistakin jotka eroavat omista arvoista: on paljon hyväksytympää arvostella jotain irokeesireikänaamaa kuin lihavaa, miksi?? Lihavuus tuntuu olevan joku helvetin tabu, vaikka se mitä kaivataan on valistusta, puhetta ja avoimuutta (huom. en kirjoittanut että haukkumista).

Ja sairaudesta lihonneet ovat loppujen lopuksi äärimmäinen marginaaliryhmä, suurin osa ylipainoisista on syönyt itsensä lihavaksi.[/QUOTE]

Aika erikoista sanoa, että on "paljon hyväksytympää arvostella jotain irokeesireikänaamaa". Siis miksi ketään pitäisi arvostella, oli sitten lihava tai lävistyksiä laittanut? Aika ilkeästi kyllä sanoit. Ilkeily taas sotii minun omia elämänarvojani vastaan, muussa tapauksessa vastaisin sinulle omalla tyylilläsi.

Mutta oletteko huomannut leimataanko ja haukutaanko röökaajia ja juoppoja yhtäpahasti kuin läskejä? Siis juopithan on sairaita ja niitä pitää hoitaa, läskit on vaan heikkoja ja ahmatteja...
no ei leimata eikä haukuta. läskit on alinta sakkaa jota haukutaan ja parjataan, kun ne tulee yhteiskunnalle kalliiksi. eikä huomata tai haluta huomata sitä, että yhtä kalliksi nämä alkoholin liikakäyttäjat ja tupakan polttajat tulee

ja kun miettii, niin kummin mieluummin kuolet äkkikuoleman kun saat infarktin, jos olet läski vai hitaan kuoleman tukehtumalla kun sulle tulee keuhkosyöpä tai keuhkoahtauma tupakoinnin seurauksena. itse valitsisin kyllä tuon äkkikuoleman

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23759775:
no ei leimata eikä haukuta. läskit on alinta sakkaa jota haukutaan ja parjataan, kun ne tulee yhteiskunnalle kalliiksi. eikä huomata tai haluta huomata sitä, että yhtä kalliksi nämä alkoholin liikakäyttäjat ja tupakan polttajat tulee

tuo on puppua! Kyllä alkoholin ja tupakan haitat ja sen tuomat terveydenhuoltokustannukset on tiedossa varsin hyvin, sen takia molempien myyntiin ja markkinointiin on puututtu ja ennaltaehkäisevään toimintaan panostetaan terveydenhuollossa. Ihan niinkuin ylipaino asiassakin!

valitettavasti vaan ihmisten oma asenne on välipitämätön, siinä se rööki menee huuleen kun sipsipussikin ostoskärryyn.

että ylipainoisten terveysongelmat aiheutuu kaikista useiten stressistä ja syrjinnästä kuin siitä ylipainosta? Tehkää jotain tulle painosyrjinnällenne ja antakaa toisten olla rauhassa, siinä se kansanterveyskin kukoistaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23759780:
ja kun miettii, niin kummin mieluummin kuolet äkkikuoleman kun saat infarktin, jos olet läski vai hitaan kuoleman tukehtumalla kun sulle tulee keuhkosyöpä tai keuhkoahtauma tupakoinnin seurauksena. itse valitsisin kyllä tuon äkkikuoleman

Mä ajattelin jättää molemmat väliin.

Siksi pyrin pääsemään takaisin hoikaksi (en ole sairaalloisen lihava koskaan ollutkaan kyllä) ja jatkamaan tupakoimattomuuttani.

Ylipaino lisää myös syöpäriskiä sitäpaitsi.

No mä en ole huomannut haukkumista missään muualla kuin nettikeskusteluissa ja täällä palstalla kyllä ainakin haukutaan niin tupakoitsijat, alkoholia käyttävät kuin ylipainoisetkin. Se, että joku haukkuu toisen päin naamaa irl, osoittaa ainoastaan käytöstapojen puutetta. Tosiasia kuitenkin on, että viinanhimo on melkoinen taakka eikä siitä ole helppo päästä eroon. Varsinkaan, jos on sosiaalisesti kaikki asiat ihan persiillään. Ylipainoiset ovat yleensä ihan tavallisia kunnollisia ihmisiä, joilla sosiaalinen ympäristö ei edellytä ylipainoa. Ihmisiä, jotka oikeastaan voisivat olla normaalipainoisia, jos olisivat valmiita tekemään sen eteen myös töitä. Luulisin, että tuo "heikko ja ahmatti" johtuu juuri siitä, että ylipainoisia harvemmin kukaan muu houkuttelee tai edellyttää olemaan ylipainoinen. Minä olen lihava ja välillä vielä tupakoinkin ja tiedän varsin hyvin, että elintapojani muuttamalla pääsisin normaalipainooni. Aina on kuitenkin olevinaan jotain tärkeämpää tekemistä, "huomenna sitten", "noooh...taas repsahdin, joten antaa olla", "ai kuntosalille kerran viikossa...eh, mun työ on sellanen, etten ehdi" jne. Mut luultavasti saa laihtumaan vasta ensimmäinen sydäninfarkti, jos sekään. Paras motivaattori mulle olisi varmaan se, jos kaikki tulevat sairaudet, joiden voidaan katsoa johtuvan tai pahentuneen ylipainoni tai tupakointini vuoksi, joutuisinkin hoidattamaan yksityisellä ja ilman Kela-korvauksia. Sitten varmaan alkaisin miettiä, onko mulla varaa olla näin läski.

Yhteistyössä