on se vaan jännä että on ihmisiä, joilla ei ole muuta murhetta kuin toisten paino

Mulla riittää murheita vaikka kuinka ja yksi niistä on länsimaalaisten läskistyminen. Osaan katsos ajatella montaakin asiaa, ohhoh. Ja lapsilleni ihan varmasti opetan, että yli- ja alipaino on huono juttu, niin terveyden kuin ulkonäönkin kannalta. Opetan kuitenkin myös ettei muille saa aukoa päätänsä.

Ei minua se täällä palstalla häiritse sen kummemmin. Mutta ihmetyttää, että oikeassa elämässä on paljon ihmisiä, kelle toisten ihmisten paino on jotenkin päivittelyn arvoinen asia. Hyvänen aika, sillä painolla ei ole ihmisen sisällön kanssa yhtään mitään tekemistä. Ainut milloin mielestäni kenenkään tarvii toisen painoon puuttua, on silloin, kun painoa on niin paljon/vähän, että se vaikuttaa ihmisen terveyteen.

[QUOTE="Kenguru";23758271]Hyvä että asioista keskustellaan, kaikenlaisista kuten tällä palstala. Vai olisiko tuo ylipaino se punainen vaate josta ei saisi puhua?[/QUOTE]

kyllähän siitä puhua saa. mutta se miten esim. asiasta tällä palstalla puhutaan. kun ainakin 70 % on tyyliä näin tänään läskin ihmisen siellä ja siellä ja se teki sitä ja sitä, ja etteiköhän sitä läskiä yhtään hävettänyt. tällainen puhe ei ole mitää asiallista keskustelua. ainakaan mun mielestä

Siinä vaiheessa jos joku aihe alkaa mua ärsyttämään, jätän sen ketjun avaamatta. Oli tuolla eilen se sovinisti ketjukin, ja jossain vaiheessa ärsytyskynnys ylittyi. Sen jlk jätin ketjun lukematta. Helppoa! Tulee mieleen sellainen Kiinan Google sensuuri jos jotkut asiat luetellaan kielletyiksi asioiksi.

[QUOTE="Kenguru";23758271]Hyvä että asioista keskustellaan, kaikenlaisista kuten tällä palstala. Vai olisiko tuo ylipaino se punainen vaate josta ei saisi puhua?[/QUOTE]
Keskustella saa sekä ylipainosta että alipainosta, kuten kaikista muistakin asioista,mutta miusta keskustelun ei tarvitse olla tuomitsevaa tai haukkumisketjuja,kuten monesti täällä palstalla näkyy olevan.Varmasti jokainen yli tai alipainoinen tajuaa painonsa riskit,joten asiallinen keskustelu on ok.:)

[QUOTE="Kenguru";23758321]Siinä vaiheessa jos joku aihe alkaa mua ärsyttämään, jätän sen ketjun avaamatta. Oli tuolla eilen se sovinisti ketjukin, ja jossain vaiheessa ärsytyskynnys ylittyi. Sen jlk jätin ketjun lukematta. Helppoa! Tulee mieleen sellainen Kiinan Google sensuuri jos jotkut asiat luetellaan kielletyiksi asioiksi.[/QUOTE]

ketjut on helppo jättää lukematta toki. mutta mitäs teet, jos sun lapsella on sairaudesta johtuva ylipaino, josta muut sitten haukkuvat. juuri aamulla lähetin lääkärintodistuksen kouluun asiasta, jotta hän luki sen ääneen luokalle, että poika sais edes hetken rauhan toisilta.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23758356:
ketjut on helppo jättää lukematta toki. mutta mitäs teet, jos sun lapsella on sairaudesta johtuva ylipaino, josta muut sitten haukkuvat. juuri aamulla lähetin lääkärintodistuksen kouluun asiasta, jotta hän luki sen ääneen luokalle, että poika sais edes hetken rauhan toisilta.

:( Niin, onhan se kurjaa. Ja itsellä kun ei välttämättä ole monistakaan asioista niin henkilökohtaisia näkemyksiä ja kokemuksia, niin ei osaa ajatella ihan niin isolla tunteella sitä toista puolta. Olen pahoillani jos olen loukannut teitä!

[QUOTE="Kenguru";23758396]:( Niin, onhan se kurjaa. Ja itsellä kun ei välttämättä ole monistakaan asioista niin henkilökohtaisia näkemyksiä ja kokemuksia, niin ei osaa ajatella ihan niin isolla tunteella sitä toista puolta. Olen pahoillani jos olen loukannut teitä![/QUOTE]

niin ei varmaan osaa ajatella jos ei ole kokemusta. ja sillä tämåän avauksen teinkin, että syntyisi keskustelua, että aina se ei ole oma syy ylipaino ja aina sille ei vaan voi tehdä kaikkea mahdollista. ja että pitäs vähä miettiä ennen kuin suunsa avaa toisen painosta. kyllä kai sen nyt aikuinen kestää varsinkin jos tietää, mistä paino johtuu. mutta lapsi ei ymmärrä miksi nimitellään, kun ei asialle mitään voi

Mua lähinnä huvittaa se, ettei tämä kirjoittelu läskistä oikein muhun vaikuta. Olen hiukka ylipainoinen iän ja lasten ja elteyn elämän myötä. Ihan pokkana ja ylpeänä aion rannalle mennä tänäkin kesänä.
Luulen, että itsetunto on suurempi ongelma monilla ihmisillä.
Olisi kyllä mainio idea, että joku tulisi huomauttamaan käytännössä kokemastaan ongelmasta..kun joutuu tällaisia valaita katselemaan. :laugh:

Mua lähinnä huvittaa se, ettei tämä kirjoittelu läskistä oikein muhun vaikuta. Olen hiukka ylipainoinen iän ja lasten ja elteyn elämän myötä. Ihan pokkana ja ylpeänä aion rannalle mennä tänäkin kesänä.
Luulen, että itsetunto on suurempi ongelma monilla ihmisillä.
Olisi kyllä mainio idea, että joku tulisi huomauttamaan käytännössä kokemastaan ongelmasta..kun joutuu tällaisia valaita katselemaan. :laugh:
itsekin olen hiemna ylipainoinen. mutta se ei kuulu kenellekään. itse kiloni kannan ja jos joku huomauttaa, en jaksa vetää herneitä nenääni. mutta lapsen, joka ei asialle mitään voi puolesta on paha olla. ja varmasti nää haukkujat kuulee kun äitinsä arvostelevat toisten painoja, sitähän ne naiset tekee. ja siitä ottavat sitten mallia

Toivottavasti tämä ei nyt koske sellaisia ketjuja joissa mä olen mukana. Mua ei meinaan vois vähempää kiinnostaa mitä kukakin painaa, tai miltä näyttää. Mä lähinnä puutun keskusteluissa laihdutukseen (jota en pidä yleisesti ottaen kovin järkevänä puuhana) ja varsinkin silloin jos jonkun laihdutussuunnitelmat ovat täysin järjen vastaisia tai tyyliin: 500 kcal pusskeittoja / pvä.

Laihduttaminen on melko turhaa touhua, niillekin jotka ovat vaarallisen lihavia. Parempi olisi hakea sellainen ruokavalio, jolla on helppo pysyä ja antaa kropan hakea se mukavuuspaino itsestään. Näytti se sitten miltä tahansa.

Itseäni ihmetyttää tässä "läskikeskustelussa" (joka useimmiten on enemmän huutelua kuin keskustelua) se, miten stigmatisoivaa ylipaino tuntuu olevan. Ihmisen koko on yksi piirre lukuisten joukossa, mutta sen kuitenkin ajatellaan kertovan niin paljon ihmisestä. Ja sitten vieraasta ihmisestä tehdään pitkälle vietyjä johtopäätöksiä pelkän yksittäisen ulkonäköön liittyvän piirteen perusteella. Ylipainoon liitetään niin paljon sellaista, millä ei ole lihavuuden kanssa mitään tekemistä: ylipainoisen oletetaan olevan laiska, tyhmä, vailla omanarvontuntoa... Ja ilmeisesti ajatellaan, että toisen koko/ulkonäkö on oikeutus omalle loukkaavalle ja typerälle käytökselle (tuijottamiselle, töykeydelle, läskittelylle...)

Ja mitä lapsesi kiusatuksi tulemiseen tulee: sitäpä ne pienet perässä mitä isot edellä. Lapset kiusaavat lihavia vain koska aikuiset antavat ymmärtää, että se on oikein.

[QUOTE="Sus";23758619]ylipainoisen oletetaan olevan laiska, tyhmä, vailla omanarvontuntoa... Ja ilmeisesti ajatellaan, että toisen koko/ulkonäkö on oikeutus omalle loukkaavalle ja typerälle käytökselle (tuijottamiselle, töykeydelle, läskittelylle...)
[/QUOTE]

Unohdit sen että läskin oletetaan olevan myös kuuro. Kaupassa ja kadulla saa ihan avoimesti mölistä mitä sattuu mieleen tulemaan toisen ulkomuodosta.

Tällä palstalla - ja yleensäkin netissä - taidetaan sanoa asioista suorempaan ja vähemmän kaunistellen kuin mitä toiselle sanoisi irl päin naamaa. Jos jokaisesta negatiivisesta kommentista, joka liippaa omaa tai lähesiten elämää, vetäísi herneen nenään, niin maailman nälänhätähän olisi niistämällä ratkaistu.

Lihavuus on kyllä meidän kaikkien ongelma, koska se tuntuu jokaisen meidän lompakossa. Ja mitä enemmän lihavuutta on, sitä kovemmin se alkaa lompsassa tuntumaan.

Kun olisikin vain keskustelua, mutta suurimmaksi osaksi on haukkumista. Ja paino vedetään mukaan vaikka kyse olisi päivän säästä.

Mä pystyn elämään painoni kanssa, mutta jotkut palstalaaset ei vissiin pysty. Köyhä on elämä jos pitää ilonsa repiä haukkumalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23758658:
Tällä palstalla - ja yleensäkin netissä - taidetaan sanoa asioista suorempaan ja vähemmän kaunistellen kuin mitä toiselle sanoisi irl päin naamaa. Jos jokaisesta negatiivisesta kommentista, joka liippaa omaa tai lähesiten elämää, vetäísi herneen nenään, niin maailman nälänhätähän olisi niistämällä ratkaistu.

Lihavuus on kyllä meidän kaikkien ongelma, koska se tuntuu jokaisen meidän lompakossa. Ja mitä enemmän lihavuutta on, sitä kovemmin se alkaa lompsassa tuntumaan.
kuule kyllä tää lihavuus on sellainen asia, mistä monet sanovat toiselle ihan päin naamaa. monta kertaa silmät päästä häpesin sen takia, kun anoppi laukoi vähemmän imartelevia lausuntojaan päin lihavan henkilön naamaa. tunsi anoppi henkilöä tai ei tuntenut.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23759033:
kuule kyllä tää lihavuus on sellainen asia, mistä monet sanovat toiselle ihan päin naamaa. monta kertaa silmät päästä häpesin sen takia, kun anoppi laukoi vähemmän imartelevia lausuntojaan päin lihavan henkilön naamaa. tunsi anoppi henkilöä tai ei tuntenut.
Jos ihmiseltä puuttuu käytöstavat, niin siltä puuttuu. Itse en tunne ketään ihmistä, joka laukoisi päin naamaa mielipiteitään muiden ulkonäöstä tai elämäntavoista.

No eipähän moni aikuinen kyllä ole tietääkseni opettanut lastaan sille tavalle että saa toisia haukkua. Ja ihmiset jotka kyselevät, niin haluavat vain kysellä muuten tai haluavat tietää minkä painoisia ovat esim. 164 senttiset. Jos sinä aloitat jonkun keskustelun se voi olla jonkun mielestä ihan tyhmä.

Mua huolestuttaa tämän kansakunnan ylipainoisuus ja sen mukanaan tuomat terveyshaitat.

Kenenkään yksittäisen ihmisen ylipaino ei mua haittaa, paitsi omani... :). Joskin myönnän joskus ajatelleeni vähemmän kauniisti todella ylipainoisesta ihmisestä, joka mättää karkkia todella lihavan lapsensa lastenkärryihin kaupassa sanoen että eihän tuo pieni pussi sinulle mitenkään riitä.

Kun liikalihavuus (enkä puhu muutamasta ylimääräisestä kilosta nyt!) sotii täysin kaikkia omia elämänarvoja vastaan, niin miksei siitä saa sanoa ja puhua? Siinä missä saa puhua kaikista muistakin jotka eroavat omista arvoista: on paljon hyväksytympää arvostella jotain irokeesireikänaamaa kuin lihavaa, miksi?? Lihavuus tuntuu olevan joku helvetin tabu, vaikka se mitä kaivataan on valistusta, puhetta ja avoimuutta (huom. en kirjoittanut että haukkumista).

Ja sairaudesta lihonneet ovat loppujen lopuksi äärimmäinen marginaaliryhmä, suurin osa ylipainoisista on syönyt itsensä lihavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23759050:
Jos ihmiseltä puuttuu käytöstavat, niin siltä puuttuu. Itse en tunne ketään ihmistä, joka laukoisi päin naamaa mielipiteitään muiden ulkonäöstä tai elämäntavoista.
mä tunnen vaikka kuinka paljon näitä henkilöitä. mutta ehkä tää kuuluu sitten pohjalaisten luonteeseen. en tiedä

Yhteistyössä