Neuvolassa nähtyä

  • Viestiketjun aloittaja connect
  • Ensimmäinen viesti
Ehkä vanhemmat osaavat pitää hiukan parempaa huolta omista vaatteistaan?
Niitä kun vanhemmille kertyy niitä voi pitää montakin vuotta.
Lapsi taas ei voi pitää niin kauan. Joillakin ei ole kaikkeen varaa ja ehkä vaatteet ovat saatuja, eikä kehtaa jättää pitämättä tai lapset kovia sotkemaan ja peuhaamaan.
 
connect
Oon ihan järkyttynyt, toivottavasti jokainen henkisesti kehittymätön ihminen pysyy kaukana musta.
Minä ainakin niin mielelläni suon lapselleni elämyksiä luonnosta, eläimistä, kesästä.
Olisi ihan hirveää olla ihminen, joka kulkee arvostelemassa ja säälimässä toisia ihmisiä, heidän vaatetuksensa perusteella.
Meillä lähdetään kauppaan suoraan pihahommista, myös neuvolaan.
Joskus äiti on kauniisti laitettu, joskus ei.
Ja sekö on henkisesti kehittynyttä, että vähät välittää muista ja siitä mitä toiset (väistämättä) ajattelevat sinusta ulkoisen olemuksen perusteella? Tai estääkö se, että lapsi on nätisti ja siististi puettu häntä saamasta elämyksiä luonnosta, eläimistä, kesästä tai mistään? Minusta taas olisi hirveää olla ihminen, joka hikisenä ja likaisena menee haisemaan neuvolaan tai ruuhkaiseen kauppajonoon. Remppavaatteissa lähikaupassa piipahtamisen ymmärrän, mutta yleensä (ainakin meillä) esim. neuvolat on ennalta sovittu ja ennalta tiedossa, joihin kyllä osaa varautua etukäteen; pihahommiahan voi tehdä sitten vielä sen neuvolankin jälkeen. Itse usein myös yhdistelen menoja; samalla "pukeutumisella" käydään sitten kaupoissa tms. Rönttäpäivinä saa sitten rauhassa möyriä niitä elämyksiä pihalta.

Ja en tosiaan ymmärrä sitä, että minkä helkutin takia niille lapsille haalitaan (edes rönttävaatteiksi) vaatteita tosiaan jostain 80-90-luvuilta, kun uudempiakin on kirpparit pullollaan, saati että niihin sitten puetaan lapset tarhaan tai kouluun. Vai metsästättekö itsellenne remppa- tai puutarhavaatteiksi ihania 90-luvun jumboneuleita, valkopestyjä porkkanafarkkuja ja purjehduskenkiä? Tuskin.
 
connect
Ehkä vanhemmat osaavat pitää hiukan parempaa huolta omista vaatteistaan?
Niitä kun vanhemmille kertyy niitä voi pitää montakin vuotta.
Lapsi taas ei voi pitää niin kauan. Joillakin ei ole kaikkeen varaa ja ehkä vaatteet ovat saatuja, eikä kehtaa jättää pitämättä tai lapset kovia sotkemaan ja peuhaamaan.
No joo..tähän taisinkin jo sanoa, että enemmän mielestäni kyse on asioitten ARVOTTAMISESTA. Jos on varaa tupakoida, kantaa monta kertaa viikossa kaupasta eineksiä ja olutta, käydä pitsalla tai hesessä niin on kovin vaikea ymmärtää valitusta siitä, ettei ole varaa pukea lasta siististi ja ajanmukaisiin vaatteisiin. Ja kun siihen kuitenkin vanhemmilla näyttää varaa ja kiinnostusta löytyvän. Meillä on neljä lasta 8kk-13v, ja tähän asti on rahat riittäneet jokaisen pukemiseen. Merkkivaatteita ei meillä ole, mutta puhdasta ja siistiä ja tältä vuosituhannelta kyllä.
 
"vieras"
90 prosentin todennäköisyydellä ne, jotka skitsoilevat lasten vaatteista, tulevat itse perheestä, jossa rahanpuute ja huonot vaatteet ovat aiheuttaneet traumoja. Näitä pitää sitten vainoharhaisena purkaa ympärillä oleviin ihmisiin ja keksiä ties minkälaisia teorioita tuntemattomien välinpitämättömyydestä lapsia kohtaan. Kannattaa mennä terapiaan.
 
connect
Tulen itse isosta perheestä ja meillä on aina ollut tiukkaa rahasta. SILTI meillä oli aina siistit ja puhtaat vaatteet ja meidät oli puettu "nätisti". Äitini ompeli paljon, joten silloinkaan ei kyse ollut muoti- eikä merkkivaatteista. En tunne saaneeni mitään traumoja tästä; päinvastoin esimerkin siitä, kuinka pienituloistenkaan lasten ei tarvitse kulkea niissä kirpparin kurjimmissa räteissä.

Terapia tekisi varmaan välillä hyvää kaikille ;)
 
"vieras"
Tulen itse isosta perheestä ja meillä on aina ollut tiukkaa rahasta. SILTI meillä oli aina siistit ja puhtaat vaatteet ja meidät oli puettu "nätisti". Äitini ompeli paljon, joten silloinkaan ei kyse ollut muoti- eikä merkkivaatteista. En tunne saaneeni mitään traumoja tästä; päinvastoin esimerkin siitä, kuinka pienituloistenkaan lasten ei tarvitse kulkea niissä kirpparin kurjimmissa räteissä.

Terapia tekisi varmaan välillä hyvää kaikille ;)
No todistit juuri sen, että sinun turvallisuuden ja "kunniallisuuden" tunteelle on olennaista se, ettei erotu köyhänä muista. Eli projisoit pukeutumiseen omia juttujasi. Toisenlaisesta perheestä tulleilla ei samanlaista tunnetta ole. Voidaan esim. olla vaan vähän liian ylikäytännöllisiä ja huolettomia, koska ei ole pelkoa leimautumisesta. Meillä pienituloisessa perheessä, mutta säästäväisyydestä johtuen varakkaassa perheessä, kuljettiin julkisesti siisteissä, vaikka vaatimattomissa ja joskus vanhoissa vaatteissa ja kotona erityisen kamalissa rönttövaatteissa. Ehkä emme olisi kehdanneet sataan kertaan paikatuissa vaatteissa pihahommia tehdä ja jopa kymmeniä vuosia vanhoissa perintö- ja kirpparivaatteissa kulkea, jos olisi oikeasti ollut sellainen olo, että olemme köyhiä.
 
connect
[QUOTE="vieras";23757910]No todistit juuri sen, että sinun turvallisuuden ja "kunniallisuuden" tunteelle on olennaista se, ettei erotu köyhänä muista. Eli projisoit pukeutumiseen omia juttujasi. Toisenlaisesta perheestä tulleilla ei samanlaista tunnetta ole. Voidaan esim. olla vaan vähän liian ylikäytännöllisiä ja huolettomia, koska ei ole pelkoa leimautumisesta. Meillä pienituloisessa perheessä, mutta säästäväisyydestä johtuen varakkaassa perheessä, kuljettiin julkisesti siisteissä, vaikka vaatimattomissa ja joskus vanhoissa vaatteissa ja kotona erityisen kamalissa rönttövaatteissa. Ehkä emme olisi kehdanneet sataan kertaan paikatuissa vaatteissa pihahommia tehdä ja jopa kymmeniä vuosia vanhoissa perintö- ja kirpparivaatteissa kulkea, jos olisi oikeasti ollut sellainen olo, että olemme köyhiä.[/QUOTE]

No johan oli tyhjentävä analyysi :D Whatever, ihmettelen silti vanhempia jotka eivä välitä siitä, mitä lapselleen päälle pukevat. Projisoin tai en, jatkan lasteni pukemista nätisti ja siististi, ehjiin ja puhtaisiin vaatteisiin.
 
"Kenguru"
No johan oli tyhjentävä analyysi :D Whatever, ihmettelen silti vanhempia jotka eivä välitä siitä, mitä lapselleen päälle pukevat. Projisoin tai en, jatkan lasteni pukemista nätisti ja siististi, ehjiin ja puhtaisiin vaatteisiin.
Sama juttu:) Ja ihmettelen kovasti monien tarvetta puolustella epäsiistiä pukeutumista ja haukkua siistiä. En ymmärrä! Olen aina kuvitellut että jokainen ajattelee siistin ulkomudon olevan normaalia, joskaan kaikilla ei välttämättä ole henkistä kapasiteettia pitää lapsiaan tai itseään siisteinä.
 
Kyllä siitä kieltämättä tulee joku mielikuva kun näkee lapsen likaisissa ja liian pienissä vaatteissa. Ehkä sitä ei jää sen kummemmin sitten pohtimaan, mutta jos lapset ja vanhemmat on muutenkin jotenkin reppanan oloisia, niin sitten saatan tehdä jo päätelmiä.

Eihän siinä mitään järkeä ole, enkä niitä päätelmiä kyllä ääneen sano kuin ehkä miehelle :ashamed:

Itse kyllä vaihdan vaatteet puhtaisiin ennen ihmisten ilmoille menemistä, sekä itseltä että lapselta. Liian pienet vaatteet laitan syrjään kun sellaisen huomaan, vaikka olisi kuinka kiire. Minusta pienessä vaatteessa ei ole kiva olla, onko lapsenkaan? Mutta sen kyllä uskon, että varmasti tulee vielä sellaisiakin kertoja että tulee niin hoppu tai olen niin ajatuksissa että likaiset vaatteet jää päälle. Se kyllä nolottaa, kun sen huomaa. Ehkä kaikki ei ole samanlaisia.
 
Ja sekö on henkisesti kehittynyttä, että vähät välittää muista ja siitä mitä toiset (väistämättä) ajattelevat sinusta ulkoisen olemuksen perusteella? Tai estääkö se, että lapsi on nätisti ja siististi puettu häntä saamasta elämyksiä luonnosta, eläimistä, kesästä tai mistään? Minusta taas olisi hirveää olla ihminen, joka hikisenä ja likaisena menee haisemaan neuvolaan tai ruuhkaiseen kauppajonoon. Remppavaatteissa lähikaupassa piipahtamisen ymmärrän, mutta yleensä (ainakin meillä) esim. neuvolat on ennalta sovittu ja ennalta tiedossa, joihin kyllä osaa varautua etukäteen; pihahommiahan voi tehdä sitten vielä sen neuvolankin jälkeen. Itse usein myös yhdistelen menoja; samalla "pukeutumisella" käydään sitten kaupoissa tms. Rönttäpäivinä saa sitten rauhassa möyriä niitä elämyksiä pihalta.

Ja en tosiaan ymmärrä sitä, että minkä helkutin takia niille lapsille haalitaan (edes rönttävaatteiksi) vaatteita tosiaan jostain 80-90-luvuilta, kun uudempiakin on kirpparit pullollaan, saati että niihin sitten puetaan lapset tarhaan tai kouluun. Vai metsästättekö itsellenne remppa- tai puutarhavaatteiksi ihania 90-luvun jumboneuleita, valkopestyjä porkkanafarkkuja ja purjehduskenkiä? Tuskin.
;) Oliskin jänskä nähdä miten luokittelisit minut ja mun lapset ulkoisen olemuksen perusteella...
Luulen ettet ihan heti ajattele että haisen hielle yms.
Ja juu, mun lapset saa kulkea ilman kenkiä täällä maalla, itse valitsemissaan vaatteissa, eikä mua pätkääkään kiinnosta mitä joku snobi meistä ajattelee kaupassa tai neuvolassa, minne suuntaamme usein suoraan tuolta omalta pihalta touhuamasta.
Tässä sulle ja muille kuva, saatte rauhassa sääliä kuvan lasta. Uskallan väittää ettei ole ollenkaan onneton poika, vaikka tykkääkin pukeutua rönttövaatteisiin (uusiakin on kaapissa sen verran kun tarvitsee) :)


 
Viimeksi muokattu:
Minä olen valinnut sekä omat kotivaatteeni ja lapsen kotivaatteet myös niin, että ne miellyttää silmää. Mutta mikä ap on sanomaan, mikä kenenkin silmää miellyttää? Minä en voi sietää tummansinistä, enkä varsinkaan jos se on yhdistetty tummanpunaiseen tai mustaan, ja tällaisia poikien vaatteita on aina vaan myynnissä. Mutta joku tykkää, ja jos mun silmä sairastaa jonkun toisen lapsen vaatteita, katson kiltisti muualle.

Ja ehkä ihan vähän olen alkanut ymmärtää, miksi toisilla lapsilla saattaa kotipihalla olla reikäisetkin housut jalassa. Ehkä taistelen viimeiseen asti, että hankin aina vaan lisää ehjiä housuja rikkimenneiden tilalle, tai sitten sanon että kakat, mene nyt remuamaan niissä reikäisissä, ostan uudet jahka jaksan.
 
connect
[QUOTE="Kenguru";23758015]Sama juttu:) Ja ihmettelen kovasti monien tarvetta puolustella epäsiistiä pukeutumista ja haukkua siistiä. En ymmärrä! Olen aina kuvitellut että jokainen ajattelee siistin ulkomudon olevan normaalia, joskaan kaikilla ei välttämättä ole henkistä kapasiteettia pitää lapsiaan tai itseään siisteinä.[/QUOTE]

Näinpä. Ja heti määritellään kaupunkilaiseksi ja snobiksi, jos huolehtii itsestään ja lapsistaan. Hyvää vanhemmuutta ja hyvää lapsuutta on siis vain se, että kaikki saavat kulkea likaisissa ja kulahtaneissa vaatteissa avojaloin maalla möyrimässä. Hohhoi, aika suppea käsitys tuokin. Lapseni siis kärsivät suunnattomasti, kun heille lapsesta saakka opetetaan TILANTEESEEN SOPIVAA pukeutumista ja käytöstä ja itsestään ja vaatteistaan huolehtimista.
 
"heh"
Ja en tosiaan ymmärrä sitä, että minkä helkutin takia niille lapsille haalitaan (edes rönttävaatteiksi) vaatteita tosiaan jostain 80-90-luvuilta, kun uudempiakin on kirpparit pullollaan
Miksi mun pitäisi mennä vartavasten ostamaan lapsille "tuoreita" rönttävaatteita sen sijaan että nokisiin/kuraisiin hommin pukevat ylleen isosisaruksilta jemmaan jääneet tai sukulaisilta perinnöksi saadut aavistuksen vanhemmat vermeet. Niitä ei kuitenkaan käytetä kuin omassa pihassa/mummolassa ja jos sinne joku tulee meidän surkeaa pukeutumista valittamaan niin taitaa ongelma olla katsojassa eikä pukeutujassa.
 
"Kenguru"
;) Oliskin jänskä nähdä miten luokittelisit minut ja mun lapset ulkoisen olemuksen perusteella...
Luulen ettet ihan heti ajattele että haisen hielle yms.
Ja juu, mun lapset saa kulkea ilman kenkiä täällä maalla, itse valitsemissaan vaatteissa, eikä mua pätkääkään kiinnosta mitä joku snobi meistä ajattelee kaupassa tai neuvolassa, minne suuntaamme usein suoraan tuolta omalta pihalta touhuamasta.
Tässä sulle ja muille kuva, saatte rauhassa sääliä kuvan lasta. Uskallan väittää ettei ole ollenkaan onneton poika, vaikka tykkääkin pukeutua rönttövaatteisiin (uusiakin on kaapissa sen verran kun tarvitsee) :)


Ihana kuva:)
 
connect
;) Oliskin jänskä nähdä miten luokittelisit minut ja mun lapset ulkoisen olemuksen perusteella...
Luulen ettet ihan heti ajattele että haisen hielle yms.
Ja juu, mun lapset saa kulkea ilman kenkiä täällä maalla, itse valitsemissaan vaatteissa, eikä mua pätkääkään kiinnosta mitä joku snobi meistä ajattelee kaupassa tai neuvolassa, minne suuntaamme usein suoraan tuolta omalta pihalta touhuamasta.
Tässä sulle ja muille kuva, saatte rauhassa sääliä kuvan lasta. Uskallan väittää ettei ole ollenkaan onneton poika, vaikka tykkääkin pukeutua rönttövaatteisiin (uusiakin on kaapissa sen verran kun tarvitsee) :)


Ihana heppa :) Itsekin asuin lapsuuteni ja nuoruuteni talleilla, mutta en KERTAAKAAN lähtenyt kouluun tai kirjastoon tai lääkärille tai muuallekaan niissä tallikamppeissa. Onko se sitten tervettä itsetuntoa ja onnellisuutta että "uskaltaa" lähteä niissä rönttövaatteissa mihin vaan vai sittenkin ajattelemattomuutta ja itsekkyyttä?
 
connect
[QUOTE="heh";23758092]Miksi mun pitäisi mennä vartavasten ostamaan lapsille "tuoreita" rönttävaatteita sen sijaan että nokisiin/kuraisiin hommin pukevat ylleen isosisaruksilta jemmaan jääneet tai sukulaisilta perinnöksi saadut aavistuksen vanhemmat vermeet. Niitä ei kuitenkaan käytetä kuin omassa pihassa/mummolassa ja jos sinne joku tulee meidän surkeaa pukeutumista valittamaan niin taitaa ongelma olla katsojassa eikä pukeutujassa.[/QUOTE]

Kyse olikin siitä, että tyttö oli neuvolassa näissä rytkyissä..ja äiti muodikkaana ja laitettuna mukana.
 
Ihana heppa :) Itsekin asuin lapsuuteni ja nuoruuteni talleilla, mutta en KERTAAKAAN lähtenyt kouluun tai kirjastoon tai lääkärille tai muuallekaan niissä tallikamppeissa. Onko se sitten tervettä itsetuntoa ja onnellisuutta että "uskaltaa" lähteä niissä rönttövaatteissa mihin vaan vai sittenkin ajattelemattomuutta ja itsekkyyttä?
Juhliin meneminen rönttövaatteissa on ajattelematonta ja epäkohteliasta, tai jonnekin muualle johon kuuluu pukeutua. Mutta jos ihan tosissaan on sinut itsensä ja vaatteidensa ja sen kanssa, että ei välitä katsooko joku kaupassa tai neuvolassa pitkään, niin hyvähän se vain on.

Nipottajasta ei tule sellaista kuvaa, että hänellä olisi hyvä itsetunto. Vaikka voi ollakin.
 
"totuuden torvi"
itse taas näin kerran äidin, jonka tytöillä oli siistit ja muodikkaat vaatteet sekä hiukset laitettuina mutta äiti itse oli hien ja tupakan hajuinen, meikitön, hajoamispisteessä olevissa lenkkareissa & tahraisessa tuulitakissa, varmaan ilman rintsikoitakin kun utareet heilui mahan päällä..ja ihan kauppakeskuksen kahviossa, jonkin lähipuiston olisin vielä ymmärtänyt.. !
 
Ihana heppa :) Itsekin asuin lapsuuteni ja nuoruuteni talleilla, mutta en KERTAAKAAN lähtenyt kouluun tai kirjastoon tai lääkärille tai muuallekaan niissä tallikamppeissa. Onko se sitten tervettä itsetuntoa ja onnellisuutta että "uskaltaa" lähteä niissä rönttövaatteissa mihin vaan vai sittenkin ajattelemattomuutta ja itsekkyyttä?
Niin, siinähän sinulla loppupäivä kuluukin miettiessä. Arvaas montako kertaa olen kulkenut suoraan töistä tullessa, tallikamppeissa kaupassa? Mun autokin on kuin kinder-yllätysmuna, koskaan ei tiedä kuoriutuuko sieltä ulos viimeisen päälle puettu perhe, vai sellainen perhe kenellä roikkuu heiniä mukanaan. Aurinkoista viikonloppua Sinulle!
 
Keittiönoita
Joo mekin saadaan kyllä sukulaisilta vaatteita mutta kai niistäkin nyt voi valkata vanhimmat ja huonoimmat pois? Vai pitääkö niitä jostain "kiitollisuudesta" käyttää? Ja joo, meilläkin on ulkoilurytkykjä mutta ei me niissä kyllä neuvolaan tms. ihmisten ilmoille lähdetä; enhän itsekään lähde puutarhankunnostusvaatteissa tai hikisissä lenkkirytkyissä kauppaan tai muualle. Minusta lapsille kuuluu opettaa myös sitä, kuinka mihinkin tilanteeseen pukeudutaan; se on myös toisten ihmisten kunnioittamista jos ei tule neuvolaan tms. yleisiin paikkoihin niissä paskasissa pihavaatteissa.

Ja kovin monella em. kuvatulla vanhemmalla näyttää riittävän rahaa tupakkaan tai mäyräkoiraan..kun näitä näkee myös lähimarketin kassajonoissa.
Auts...se olin sitten minä, joka viimeksi eilen lähdin kesken puutarhahommien kauppaan. Ja ei, en käynyt suihkussa, vaihtamassa vaatteita enkä meikkaamassa, koska palasin kaupasta takaisin puutarhahommiin.
 
connect
Niin, siinähän sinulla loppupäivä kuluukin miettiessä. Arvaas montako kertaa olen kulkenut suoraan töistä tullessa, tallikamppeissa kaupassa? Mun autokin on kuin kinder-yllätysmuna, koskaan ei tiedä kuoriutuuko sieltä ulos viimeisen päälle puettu perhe, vai sellainen perhe kenellä roikkuu heiniä mukanaan. Aurinkoista viikonloppua Sinulle!
Eipä tuota toinna paljon mietiskellä :) Kukin taaplaa tyylillään ;)
 
"Kenguru"
Kyse olikin siitä, että tyttö oli neuvolassa näissä rytkyissä..ja äiti muodikkaana ja laitettuna mukana.
Just. Eikä tuo "tallipoika" näyttänyt mitenkään kuvaan kuulumattomalta ja epäsiistiltä tuohon tilanteeseen.

Ja Phoebsi, en minä ainakaan kenellekkään mitään nipota. Täällä kerron mielipiteeni kun siitä jutellaan, mutta enhän nyt hyvänen aika sitä sotkuisten lasten vanhemmille mene kertoilemaan. Kukin olkoon tyylillään, mutta jopa oma mieheni on samalla linjalla tuon siisteyden suhteen, eikä todellakaan ole mikään snobi.
 
Ihana kuva Tiinellillä! :heart:

Itse tiedän olevani pohjimmiltaan ihan liiankin tarkkaa noista vaatteista, jäänyt peruja äidiltä. Mutta siis näissä viimevuosien olosuhteissa olen joutunut tekemään kompromisseja ja elämään läpi tilanteita joissa todella häpeän lasteni vaatetusta. Jotenkin sen kautta on vaan paremmin oppinut ymmärtämään sitä miksi kaikki lapset eivät ole siististi ja asianmukaisesti puettu (siis sellaisena miksi itse sen miellän, ilmeisetsi hyvin samaan tapaan kuin ap). Tilanteetkin vaihtelevat ja se yksi neuvolareissu ei vielä anna kovin kattavaa kuvaa lapsen normaalista vaatetuksesta, vaikka siis itsekin kummastelen jotain kulahtaneita 90-luvun vaatteita.

Kyllä itsekin mielessäni välillä kummastelin kaveriperhettä jonka lapsella on usein liian pieniä vaatteita. Tyyliin ulkoilupukukin ostettiin uusi vasta kun päiväkodista valitettiin että lapasen ja hihansuun väliin jää niin paljon tyhjää että lapsi palelee. Lapsi oli siis isompi kuin meidän samanikäinen ja meidän lapsella oli ollut ihan samanlainen puhu, tosin numeroa isompi ja sekin oli jo edellisenä keväänä vaihdettu isompaan kokoon. Kun ollaan ostettu kyseselle lapselle sopivankokoisia vaatteita lahjaksi niin ne otetaan käyttöön tyyliin vuotta myöhemmin kun ne alkavat olla nafteja ja käytetään sitten ihan liian pieniksi asti. Tässä ei ole kyse siitä etteikö lapsi huolisi uusia vaatteita, jostain syystä vanhemmat tuntuvat vaan pitävän lastaan pienempikokoisena mitä tämä oikeatsi on. :confused: Ne uudet (ja ehkä ihan hintavatkin) vaatteet ostetaan taas jo valmiiksi liian pieninä.
 

Yhteistyössä