Neuvolassa nähtyä

  • Viestiketjun aloittaja connect
  • Ensimmäinen viesti
connect
Kävinpä eilen tyttöjeni kanssa neuvolassa. Pakostakin huomio kiinnittyi äitiin, joka tuli myös tyttöjensä kanssa neuvolaan; molemmilla tytöillä ikivanhat, kulahtaneet ja likaiset hupparit ja trikoot, kengät vuosimallia kivi ja kirves. Tosin äitikin oli tahraisissa vaatteissa ja muutenkin epäsiisti. Toinen äiti taas oli käymässä jo isomman tyttönsä kanssa (ehkä n. 6v.)..tytöllä vaatteet jostain ysikytluvun alusta, tosi rumat ja vanhat..mutta äidillä kyllä viimesen päälle muodikkaat ja hienot! Kyllä otti päähän ja säälitti näiden tyttöjen puolesta. Meillä on neljä lasta eikä tosiaan kylvetä rahassa mutta silti lapsilla on nätit ja PUHTAAT vaatteet joka päivä. Ennemmin tingin sitten omista vaatteista kuin lasten. Paljon ostetaan vaatetta kirppareilta; eihän sieltäkään tartte ostaa niitä kaikista hirveimpiä rytkyjä, itse ainakin olen löytänyt kirppiksiltä paljon siistejäkin vaatteita. Samaten esim. henkkamaukalla on lähes jatkuvasti joku alehylly, josta löytyy muutamalla eurolla ihan uusiakin vaatteita.

Äh, harmittaa vaan joidenkin itsekkyys..omiin tarpeisii kyllä löytyy rahaa muttei lasten. Ja tiedän; on maailmassa paljon isompiakin huolia..jäi vaan sen isomman tytön katse mieleen kun se seisoi siinä sini-oranssissa kulahtaneessa 90-luvun takissaan ja liian pienessä lippiksessään ja katseli meidän tyttöjen leikkejä.
 
Voiko
että ovat tulossa puistosta tm? Meillä ainakin lapsilla saattaa olla likaiset vaatteet, jos tullaan ulkoa ja toisaalta en kyllä puistoon laita ykkösiä päälle, eipä meiltä tosi vanhoja vaatteita löydy, mutta tyttö saattaa käyttää veljiensä vaatteita ulkoillessa, tosin ei koskaan ole tosi likaisia ja yleensä aina käydään vaihtamassa vaatteet, kun ulkoilun jälkeen lähdetään jonnekkin, jos vaatteet ovat menneet kovin likaisiksi
 
jl
mä en kans ymmärrä noita ap:n kuvailemia tapauksia. miksi ihmeessä pukea lapset rumiin rytkyihin kun halvalla saa hyvää nättiä vaatetta nykyään! mekin ollaan "köyhiä" mutta koskaan en pukisi lapsia sellaisiin vanhoihin rytkyihin.
 
gtt
No voi voi. Itse taas pidän pelkästään hyvänä asiana, että lapsille ei heti neuvolaiässä opeteta tuota järjetöntä muodin perässä juoksemista. Toki vaatteiden pitäisi olla suurin piirtein puhtaat, mutta jos ovat vaikka puiston kautta tulleet, niin tärkeämpää mielestäni on se, että lapset saavat olla lapsia ja pitää puistossa hauskaa, ilman mitään vaate- tai ulkonäköpaineita.
 
connecy
Joo mekin saadaan kyllä sukulaisilta vaatteita mutta kai niistäkin nyt voi valkata vanhimmat ja huonoimmat pois? Vai pitääkö niitä jostain "kiitollisuudesta" käyttää? Ja joo, meilläkin on ulkoilurytkykjä mutta ei me niissä kyllä neuvolaan tms. ihmisten ilmoille lähdetä; enhän itsekään lähde puutarhankunnostusvaatteissa tai hikisissä lenkkirytkyissä kauppaan tai muualle. Minusta lapsille kuuluu opettaa myös sitä, kuinka mihinkin tilanteeseen pukeudutaan; se on myös toisten ihmisten kunnioittamista jos ei tule neuvolaan tms. yleisiin paikkoihin niissä paskasissa pihavaatteissa.

Ja kovin monella em. kuvatulla vanhemmalla näyttää riittävän rahaa tupakkaan tai mäyräkoiraan..kun näitä näkee myös lähimarketin kassajonoissa.
 
Kyllä meilläki saa mennä ja tulla ja kiivetä puissa jo niikseen haluaa mutta rytkyjä meillä ei pidetä.

Mä en ostakkaan mitään tuhottoman kallista vaatetta. En maksa 20e mistää trikoopaidasta, en 50e housuista jne.. Ei nääs *ituta jos hajoo tai joku tahra ei lähekkää pesus..
 
connect
Ja en todella tarkoittanut, että "kuuluu juosta muodin perässä", vaan juurikin sitä, että osataan pukeutua tilanteen mukaan. Meilläkin lapset saa olla lapsia ja rymytä pihalla ja puistossa; sitä varten on ne huonommat ulkovaatteet. Mut sitte jos lähetään jonnekin "asiolle" (neuvolaan, lääkäriin, kauppaan, kylään), vaihdetaan kyllä koko perhe vähän "paremmat" päälle.

Tässä minusta näkyy sekin, että nykyään näyttää olevan ihan sama miten käyttäydytään; ei osata lukea sitä tilannetta. Puhutaan kännykkään ruuhkabussissa kaikki intiimitkin asiat, pukeudutaan miten satttuu yms. Tässä kaipaisin kyllä vanhoja hyviä aikoja; isäni 70v. laittaa kaupungilla asioidessaan aina "litteät" housut jalkaan ja vähän partavettä :D
 
Syyllistyn itsekin välillä tuohon arvosteluun vaikka taustatiedot puuttuvat. Mutta eihän tuosta voi tehdä mitään päätelmiä? Mistä tulossa, minne menossa?
Jos olivat menossa mummolaan istuttamaan perunoita tai juuri tulleet sieltä? Tai omalta pihalta? Tai jos vaan nyt sattui olemaan päivä jolloin on kiva heittää rytkyt päälle.

Niin, tänään jos joku näkee mun muksut, niin älkää tehkö suurempia päätelmiä heidän kotioloistaan. Toisella on meinaa liian lyhyet housut, joissa lahkeessa reikä ja toisella liian pieni paita ja housut jalassa. Molemmilla kulahtaneet lenkkarit ja likaiset takit, ainiin ja takit ovat älyvanhoja ja väritkin kulahtaneet.
Ja äiti on huoliteltu, silitetty paita ja puhtaat farkut ja ballerinat sekä muodikas aivan uusi takki päällä.

Syy tuohon, että lapset ovat pukeutuneet noin on että tänään on tällainen päivä. Eilen jalassa olleet uudet lenkkarit unohdettiin mummolaan koska juoksivat autolle paljain jaloin, samoin puhtaat takit jäivät roikkumaan naulakkoon. Ja yhdet takit roikkuvat kotona pesun jäljiltä.
Paita kun laitettiin päälle, huomasin että se on jäänyt pieneksi mutta poika halusi pitää enkä kiireessä alkanut inttää. Toisella kävi samoin, itse valitsi housut ja eikä suostunut vaihtamaan isompiin... näitä päiviä sattuu silloin tällöin, enkä toivo että kukaan arvostelee tällä perusteella meitä.
 
Sunflower20:lla oli tuossa hyviä esimerkkejä siitä miten ei kannata yhden tai kahdenkaan näkemisen perusteella tehdä kovin kummoisia päätelmiä.

Meillä muuten opiskeluaikana joku terkka sanoi että hänen mielestään neuvolasuhteessa ollaan päästy oikealle tasolle vasta sitten kun äiti ilman mitään häpeilemisiä ja anteeksipyytelemisiä pystyy nappaamaan ne muksut sieltä hiekkalaatikkoleikeistä mukaan, ilman että täytyy ensin peseytyä ja pukeutua "neuvolaa varten".

Itse olen aina ollut tuossa suhteessa huono, olen halunnut että lapset on yleisesti aina siististi puettuja, vaikka sitten leikeissä voivat sotkeutuakin. Kun mennään ihmisten ilmoille ollaan siistiydytty ja pukeuduttu sen mukaan jne. Mutta sitten taas tulee tämä elämä vastaan opetuksineen...

6v kehitysvammaisesta pojasta on tosissaan vaikea sanoa onko se vaate ollut puhdas ja siisti vielä 10 minuuttia sitten vai ei, reijänkin saa paitaan purtua muutamassa sekunnissa eli edes siitä ei voi pitää kiinni että vaate olisi ehjä. Onneksi kuitenkin antaa pukea päälleen mitä vaan, eli vaatteet kuitenkin voivat olla sopivankokoisia, lähtökohtaisesti mukavan näköisiä ja säähän sopivia. kohta 5v autistinen tyttö on taas huomattavatsi haastavampi tapaus, tällä hetkellä on tasan 2 pitkähihaista paitaa jotka hän kelpuuttaa, lisäksi kaksi sellaista jotka saattavat hyvinä hetkinä mennä mutta sen varaan ei voi laskea. Housuissa onneksi on enemmän pelivaraa. Kaikki muutokset tekevät tiukkaa, oli tuskaa saada toppavaatteet vaihdettua välikausivaatteisiin ja tässä helteissä ollaan tapeltu sen kanssa että takin voisi jättää joskus pois. Mutta tosissaan, jos se toinen päälle kelpaava pitkähihainen on pyykissä niin sitten ollaan siinä likaisessa paidassa jossa mahdollisesti rinnuskin on veressä nenäverenvuoden jäljiltä... Eikä tosissaan tytön otsassa lue että kaapista löytyy parikymmentä puhdasta ja siistiä paitaa mitkä ei vaan ole koskaan päälle asti kelvanneet.

Hävettää juu välillä ihan perhanasti, mutta ehkä sitten on katsottu sopivaksi opetukseksi minulle joka aiemmin saatoin mielessäni hyvinkin ihmetellä miksi joku lapsi kulkee aina siinä samassa liakisessa ja kulahtaneessa paidassa.
 
miona
meillä puetaan neuvolaan aina puisto ja pihavaatteet mitkä ei oo parhaimmasta päästä vaan just jotku kulahtaneet pihaverkkarit koska jos pojat on kiltisti ollu neuvolassa niin takaisin tulomatkalla kävellään aina puiston kautta leikkimässä. Ja varmaan muiden lapset on paljon rauhallisempia siistimpiä ja kiltimpiä kun mun täytyy sanoa että en raaski laittaa siistejä vaatteita puistoleikkeihin koska useinmiten niissä on joku nirhauma liukumäki ym peuhaleikkejen jäljiltä. Mutta kaupungille ym laitetaan kyllä siistimpää päälle ja useinmiten on tullu kehuja poikien pukeutumisesta vaikkei kalliita vaatteita ostetakaan. Mut tuntuis kyllä kurjalta jos joku vetäis niistä puistoverkkareista päätelmän et pidetään lapsia aina ryysyissä ym.
 
miona
6v kehitysvammaisesta pojasta on tosissaan vaikea sanoa onko se vaate ollut puhdas ja siisti vielä 10 minuuttia sitten vai ei, reijänkin saa paitaan purtua muutamassa sekunnissa eli edes siitä ei voi pitää kiinni että vaate olisi ehjä. Onneksi kuitenkin antaa pukea päälleen mitä vaan, eli vaatteet kuitenkin voivat olla sopivankokoisia, lähtökohtaisesti mukavan näköisiä ja säähän sopivia. kohta 5v autistinen tyttö on taas huomattavatsi haastavampi tapaus, tällä hetkellä on tasan 2 pitkähihaista paitaa jotka hän kelpuuttaa, lisäksi kaksi sellaista jotka saattavat hyvinä hetkinä mennä mutta sen varaan ei voi laskea. Housuissa onneksi on enemmän pelivaraa. Kaikki muutokset tekevät tiukkaa, oli tuskaa saada toppavaatteet vaihdettua välikausivaatteisiin ja tässä helteissä ollaan tapeltu sen kanssa että takin voisi jättää joskus pois. Mutta tosissaan, jos se toinen päälle kelpaava pitkähihainen on pyykissä niin sitten ollaan siinä likaisessa paidassa jossa mahdollisesti rinnuskin on veressä nenäverenvuoden jäljiltä... Eikä tosissaan tytön otsassa lue että kaapista löytyy parikymmentä puhdasta ja siistiä paitaa mitkä ei vaan ole koskaan päälle asti kelvanneet..


Kuulostaa rankalle vaikka itsekin oon työkseni hoitanut kehitysvammaisia lapsia. Oon aina silti miettinyt että mistä ne vanhemmat saa voimaa jaksaa päivästä toiseen.
 
"joo"
mäkään yleensä lähde lasten kanssa piharytkyissä neuvolaan, mutta joskus oikeasti voi tulla kiire ja kaupassa me käydään usein puistoreissujen yhteydessä, joten voipi olla hiekkaista lasta kaupassa. Painelimpa itsekin vahingossa vanhempain iltaan aikamoisissa rytkyissä, kun olin lukemassa ja aika hurahti, sitten pitikin viedä lapsi treeneihin ja siitä suoraan vanhempainiltaan, onneksi on rentoja vanhempia, silti vähän hävetti
 
connect
Toki on noinkin mitä Madicken kuvaa..mutta eilisistä lapsista sain kyllä kuvan, että pukeutuminen olisi ainoastaan vanhempien valinta. Varmahan en tietenkään voi olla kuten en muistakaan tapauksen taustoista. Kyse nyt olikin lähinnnä siitä, että erilainen toimintatapa kuin omani, ärsytti minua ;D

Ja miksei "neuvolaa varten" voisi pukeutua? Usein kun kotona olo on sellaista harmaata massaa,niin neuvolakäynnitkin rikkovat mukavasti sitä rutiinia, jossa liian usein hiihdellään kotona niissä vaatteissa, mitkä ensiksi sattuivat käteen löytymään. Ja edelleen; mielestäni opetan lapsille myös tilannetajua ja toisten huomioonottamista; myös pukeutumisen kautta.
 
Ja puhdasta pyykkiä kaappiin viikatessa on helppo valkata ne liian pienet ja rikkinäiset tai kulahtaneet vaatteet pois tai siirtää ne osastolle "piharytkyt" ;D
Näin toimii täydellinen nainen! Sorry, mä en ole. Välillä vaan en muista mitkä niistä kymmenistä housuista nyt oli pari senttiä lyhyet vaikka samaa kokoa keskenään ovatkin. (kommentti sisältää sarkasmia, ehkä...)
 
"iita"
Voi elämän kevät !! Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä arvostelijoita jotka sitten samaan hengenvetoon nostavat itsensä jalustalle, kun minun lapsillani oli kyllä puhtaat ja siistit ja tämän vuosikymmenen muodikkaat vaatteet. Olisit ollut tyytyväinen, että niillä huonosti puetuilla lapsilla oli sentään vaatteet, etteivät alasti tulleet.
 
Näin toimii täydellinen nainen! Sorry, mä en ole. Välillä vaan en muista mitkä niistä kymmenistä housuista nyt oli pari senttiä lyhyet vaikka samaa kokoa keskenään ovatkin. (kommentti sisältää sarkasmia, ehkä...)
Ja muuten, sitten voi olla että se onkin mies joka on pukenut lapsen. Ja miehet on usein taitavia löytämään kaappien periltä juuri ne kulahtaneimmat piharytkyt vaikka kuinka olisi sanonut että siinä on normihyllyillä vinot pinot puhtaita ja sopivia siistimpiä vaatteita... :D
 
"Rouva"
että ovat tulossa puistosta tm? Meillä ainakin lapsilla saattaa olla likaiset vaatteet, jos tullaan ulkoa ja toisaalta en kyllä puistoon laita ykkösiä päälle, eipä meiltä tosi vanhoja vaatteita löydy, mutta tyttö saattaa käyttää veljiensä vaatteita ulkoillessa, tosin ei koskaan ole tosi likaisia ja yleensä aina käydään vaihtamassa vaatteet, kun ulkoilun jälkeen lähdetään jonnekkin, jos vaatteet ovat menneet kovin likaisiksi
Ihan ot, mutta herranjumala, kun on pitkä lause, hengitä nainen välillä! :D
 
Toki on noinkin mitä Madicken kuvaa..mutta eilisistä lapsista sain kyllä kuvan, että pukeutuminen olisi ainoastaan vanhempien valinta. Varmahan en tietenkään voi olla kuten en muistakaan tapauksen taustoista. Kyse nyt olikin lähinnnä siitä, että erilainen toimintatapa kuin omani, ärsytti minua ;D

Ja miksei "neuvolaa varten" voisi pukeutua? Usein kun kotona olo on sellaista harmaata massaa,niin neuvolakäynnitkin rikkovat mukavasti sitä rutiinia, jossa liian usein hiihdellään kotona niissä vaatteissa, mitkä ensiksi sattuivat käteen löytymään. Ja edelleen; mielestäni opetan lapsille myös tilannetajua ja toisten huomioonottamista; myös pukeutumisen kautta.
Eipä kai sekään nyt sentään kiellettyä ole, tuo terkka vaan tykkäsi että neuvola on sitä äitiä ja lasta varten eikä toisinpäin. Eli neuvolaan pitäisi mennä saamaan apua ja tukea eikä sinne menemistä tarvi stressata millään tavalla, että siinä vaiheessa kun äiti voi ilman mitään selittelyntarvetta tuoda sen lapsen näytille suoraan sieltä hiekkikseltä, on se neuvolan ja äidin suhde jo vahva ja hyvä. Tuolloin äiti voi myös olla muissa asioissa rehellinen ja huoleton, eikä hänen tarvitse miettiä mitä neuvola haluaa kuulla ja miten hän tässä näyttäisi parhaiten olevansa hyvä äiti jolla on kaikki langat kunnolla käsissään.
 
"Kenguru"
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. On se kumma kun lapsia ei pueta siiststi. Nyt ei eletä mitään sota-aikaa, jolloin päälle laitettiin sitä mitä löytyi. Kuuluu ihan perus sivistykseen puekutua siisitisti. Kaikki pystyy siihen, rikas ja köyhä.
 
connect
En tosiaan ole täydellinen nainen enkä nosta itseäni jalustalle eikä lapisllani ole muodikkaita merkkivaatteita, vaan SIISTEJÄ ja PUHTAITA vaatteita, jotka eivät ole periytyneet parikymppisiltä serkuilta. Ja varsinkin, kun näkemäni tytön äidillä oli ollut aikaa ja varaa ja KIINNOSTUSTA tällätä itsensä sinne neuvolareissulle, jonne tämä äiti varmaankin tuli muotivaatteissaan ja meikeissään sieltä puistosta tai mummolan potunistutuksesta.

Hohhoi..
 
tämä
Ja muuten, sitten voi olla että se onkin mies joka on pukenut lapsen. Ja miehet on usein taitavia löytämään kaappien periltä juuri ne kulahtaneimmat piharytkyt vaikka kuinka olisi sanonut että siinä on normihyllyillä vinot pinot puhtaita ja sopivia siistimpiä vaatteita... :D
niin totta, meidän isi kun pukee lapsia, niin huhhuijaa. Välillä on sellasta rytkyä päällä, löytää juuri ne uffiin menossa olevat vaatteet. Toinen vaihtoehto on, että lapset isin kanssa saavat itse valita vaatteet ja poikkeuksetta ottavat ne kamalimmat mahdolliset ja yleensä niistä löytyy reikäkin :)
 

Yhteistyössä