Neuvolassa nähtyä

  • Viestiketjun aloittaja connect
  • Ensimmäinen viesti
"niin"
Ja muuten, sitten voi olla että se onkin mies joka on pukenut lapsen. Ja miehet on usein taitavia löytämään kaappien periltä juuri ne kulahtaneimmat piharytkyt vaikka kuinka olisi sanonut että siinä on normihyllyillä vinot pinot puhtaita ja sopivia siistimpiä vaatteita... :D
Totta:) Lapset saattavat löytyä pihalta isin kanssa pyjaman paidoissa tai alaosassa raitaa ja yläosassa ruutua, mikä itseni silmään näyttää aivan järkyttävälle:D
 
"Kenguru"
Ja itse olen vielä sitä mieltä, vaikka se kuinka jotakin ärsyttääkin, että edes puistoon ja leikkikentille ei tarvitse pukea mitään kauheita rytkyjä. Itse olen tosi kriittinen liian pienten ja liian surten vaatteiden suhteen. Vaikka vaate olisi siisti, niin se, ettei se ole oikean kokoinen saa vaatteen näyttämään epäsiistiltä. Ei meilläkään läheskään aina uutta vaatetta lapsilla ole, mutta aina sopivan kokoiset, ehjät ja tahrattomat ainakin.
 
En tosiaan ole täydellinen nainen enkä nosta itseäni jalustalle eikä lapisllani ole muodikkaita merkkivaatteita, vaan SIISTEJÄ ja PUHTAITA vaatteita, jotka eivät ole periytyneet parikymppisiltä serkuilta. Ja varsinkin, kun näkemäni tytön äidillä oli ollut aikaa ja varaa ja KIINNOSTUSTA tällätä itsensä sinne neuvolareissulle, jonne tämä äiti varmaankin tuli muotivaatteissaan ja meikeissään sieltä puistosta tai mummolan potunistutuksesta.

Hohhoi..
Ymmärsin kyllä tuon pointin. Kyllä ne meidänkin rönttävaatteet on kuitenkin tyyliin viimevuosien ostoksia jostain H&M:sta tms. Vaikka tiedän pojan saavan sotkuiseksi tai rikkikin vaatteen kuin vaatteen hetkessä niin silti suosiolla karsin nuo kuvaamasi lastenvaatteet pois mistä tahansa lahjoituspinoista.

Ja siis kyllä itse yleensä neuvolaankin mennessä laitetaan vähintäänkin puhtaat ja vähän siistimmät vaatteet päälle, jos vain mahdollista. Silloin jos haen lapsen päiväkodin pihasta sinne neuvolaan en viitsi ruveta siinä enää menemään sisälle vaihtamaan varavaatteita päälle jotka sitten kohta kuitenkin puistossa sotkeentuvat vaan silloin saa nuo vähemmän siistit ja puhtaat vaatteet kelvata.
 
Viimeksi muokattu:
"Kenguru"
Ja vielä, että tottakai on poikkeus tilanteita (juuri rikkimenneet housut eikä pääse vaihtamaan etc), ja Madickenin tapaus on mun mielestä jo vähän eri asia, kun perus arjen pyörittäminenkin on raskaampaa kuin monilla muilla.
 
"Kenguru"
Alkuperäinen kirjoittaja tämä;23756451:
niin totta, meidän isi kun pukee lapsia, niin huhhuijaa. Välillä on sellasta rytkyä päällä, löytää juuri ne uffiin menossa olevat vaatteet. Toinen vaihtoehto on, että lapset isin kanssa saavat itse valita vaatteet ja poikkeuksetta ottavat ne kamalimmat mahdolliset ja yleensä niistä löytyy reikäkin :)
Kannattaisko plarata ne reikäset roskiin ja UFFin vaatteet samaan paikkaan jos eivät ole siistejä...
 
connect
Ai jos tulen neuvolaan siisteissä ja puhtaissa vaatteissa, en voi olla rento ja huoleton ja rehellinen ja avautua vapaasti mahdollisista ongelmistani? Että siihen tarvitaan ne likaiset ja vanhat ja rikkinäiset vaatteet? Siis siksi ne lapset oli puettu niin ;)
 
"vieras"
Mitä vaatteista, mutta eräänä kesänä neuvolan tädillä oli kynnenaluset mustana mullasta. Oli kai hoitanut puutarhaansa kesälomalla niin, ettei ollut saanut käsiään puhtaaksi. Silloin inhotti, kun ajattelin, että niillä käsillä kosketellaan lapsia.
 
Hyvä Madicken04, puolustit meitä ei niin täydellisiä äitejä ;)

Mutta se on niin totta että miksi siitä neuvolakäynnistä pitäisi stressata? Onko se just sitä kulissia, että jos sattuu toinen äiti olla siellä, niin näkeepähän että meidän poika on puettu hilfigerin paitaan ja capin lierihattuun. Ja sitten todellisuudessa omistetaan vain yhdet merkkivaatteet ja nekin ostettu kirppikseltä, mutta ne täytyy laittaa ihan pakosti päälle että muut varmasti näkee että meillä ei kitsastella lasten vaatteissa... ööh. vai mikä siinä on.

Kyllä meillä siisteissä vaatteissa ja huom silitetyissä vaatteissa liikutaan vaikka oliskin reikä ja liian pieni!! saako siitä edes pointseja??

Voipi olla että meidän poikia näkyy paikallisessa kaupassa tuon näköisinä tänään. Jos saan rohkeutta kerättyä että en mene kotiin vaihtaa edes niitä vähän uudempia takkeja päälle... kaupantätit kyllä meidät tuntevat, joten he tietävät ettei tuo ole normaalia meillä, mutta ne asiakkaat.. jos siellä on vaikka ap:n kaltainen ihminen joka sitten arvostelee meitä.
Niin ja piru vie... me ollaan tänään liikkeellä tuolla kymmenen vuotta vanhalla työjuhta-autolla.. mies vei mun auton tänään ja mä joudun tyytyy tuohon huonoon autoon. Kehtaankohan mä sillä ajaa, jos joku luulee ettei meillä ole varaa parempaan, se kun on vielä likainenkin...?? ööh :confused::xmas:
 
sama täällä
Alkuperäinen kirjoittaja tämä;23756451:
niin totta, meidän isi kun pukee lapsia, niin huhhuijaa. Välillä on sellasta rytkyä päällä, löytää juuri ne uffiin menossa olevat vaatteet. Toinen vaihtoehto on, että lapset isin kanssa saavat itse valita vaatteet ja poikkeuksetta ottavat ne kamalimmat mahdolliset ja yleensä niistä löytyy reikäkin :)
aikai olenkin yrittänyt pitää kaapista pois sellaset kammotusvaatteet, mutta niitäkin tosiaan joskus pihalla rymytessä tarvisi. Miksihän ne löytää lasten päälle aina kun meno jonnekin muualle kuin pihalle rymyämään.

Mutta totta sekin, että jotkut lapset oikeasti kulkee paskaisissa, reikäsissä ja/tai muuten epäsopivissa vaatteissa päivästä toiseen. Minullakin käy näitä lapsia sääliksi, vaikkei se mitään auta. Huoltajat ei joko välitä tai ovat itse sairaita, masentuneita tai muuten ongelmaisia ja lapsilla oikeasti huonot olot :(
 
Kuulostaa tutulta
Syyllistyn itsekin välillä tuohon arvosteluun vaikka taustatiedot puuttuvat. Mutta eihän tuosta voi tehdä mitään päätelmiä? Mistä tulossa, minne menossa?
Jos olivat menossa mummolaan istuttamaan perunoita tai juuri tulleet sieltä? Tai omalta pihalta? Tai jos vaan nyt sattui olemaan päivä jolloin on kiva heittää rytkyt päälle.

Niin, tänään jos joku näkee mun muksut, niin älkää tehkö suurempia päätelmiä heidän kotioloistaan. Toisella on meinaa liian lyhyet housut, joissa lahkeessa reikä ja toisella liian pieni paita ja housut jalassa. Molemmilla kulahtaneet lenkkarit ja likaiset takit, ainiin ja takit ovat älyvanhoja ja väritkin kulahtaneet.
Ja äiti on huoliteltu, silitetty paita ja puhtaat farkut ja ballerinat sekä muodikas aivan uusi takki päällä.

Syy tuohon, että lapset ovat pukeutuneet noin on että tänään on tällainen päivä. Eilen jalassa olleet uudet lenkkarit unohdettiin mummolaan koska juoksivat autolle paljain jaloin, samoin puhtaat takit jäivät roikkumaan naulakkoon. Ja yhdet takit roikkuvat kotona pesun jäljiltä.
Paita kun laitettiin päälle, huomasin että se on jäänyt pieneksi mutta poika halusi pitää enkä kiireessä alkanut inttää. Toisella kävi samoin, itse valitsi housut ja eikä suostunut vaihtamaan isompiin... näitä päiviä sattuu silloin tällöin, enkä toivo että kukaan arvostelee tällä perusteella meitä.
Näinpä!
 
"Kenguru"
Hyvä Madicken04, puolustit meitä ei niin täydellisiä äitejä ;)

Mutta se on niin totta että miksi siitä neuvolakäynnistä pitäisi stressata? Onko se just sitä kulissia, että jos sattuu toinen äiti olla siellä, niin näkeepähän että meidän poika on puettu hilfigerin paitaan ja capin lierihattuun. Ja sitten todellisuudessa omistetaan vain yhdet merkkivaatteet ja nekin ostettu kirppikseltä, mutta ne täytyy laittaa ihan pakosti päälle että muut varmasti näkee että meillä ei kitsastella lasten vaatteissa... ööh. vai mikä siinä on.

Kyllä meillä siisteissä vaatteissa ja huom silitetyissä vaatteissa liikutaan vaikka oliskin reikä ja liian pieni!! saako siitä edes pointseja??

Voipi olla että meidän poikia näkyy paikallisessa kaupassa tuon näköisinä tänään. Jos saan rohkeutta kerättyä että en mene kotiin vaihtaa edes niitä vähän uudempia takkeja päälle... kaupantätit kyllä meidät tuntevat, joten he tietävät ettei tuo ole normaalia meillä, mutta ne asiakkaat.. jos siellä on vaikka ap:n kaltainen ihminen joka sitten arvostelee meitä.
Niin ja piru vie... me ollaan tänään liikkeellä tuolla kymmenen vuotta vanhalla työjuhta-autolla.. mies vei mun auton tänään ja mä joudun tyytyy tuohon huonoon autoon. Kehtaankohan mä sillä ajaa, jos joku luulee ettei meillä ole varaa parempaan, se kun on vielä likainenkin...?? ööh :confused::xmas:
No eihän kysymys ollut kenenkään viesteissä merkkivaatteista. Tuo on niin meidän naisten tyylistä asioiden kääntelyä:D Sori, syyllistyn joskus itsekkin samaan...

Ja jos teidän lapsilla yleensä on siistit vaatteet, niin et kuulu tuohon ap:n "kategoriaan". Kysymys (ainakin mun mielestä) on niistä, joiden lapset kulkevat säännöllisesti rytkyissä.
 
Jassoo
mä en kans ymmärrä noita ap:n kuvailemia tapauksia. miksi ihmeessä pukea lapset rumiin rytkyihin kun halvalla saa hyvää nättiä vaatetta nykyään! mekin ollaan "köyhiä" mutta koskaan en pukisi lapsia sellaisiin vanhoihin rytkyihin.
Joillakin perheillä on niin suuria ongelmia elämänhallinnassa, ettei vanhemmat kykene edes huolehtimaan perushygieniasta. Oletko kuullut koskaan vaikkapa masennuksesta tai muista mielenterveysongelmista? Mikä siinä on nin vaikea ymmärtä?
 
peesiä täältä
Ymmärrän ap:ta hyvin, muakin oksettaa nämä äidit, joilla on itsellä kaikki viimeisen päälle ja lapset saa vaatteensa vaan nyppyisinä kirppareilta. ykskin äiti, jonka tunnen, oikein kehuskelee asialla.
kaiken huipuksi näillä äideillä on usein myös tekokynnet, tekoripset, kampaaja pari kertaa kuussa jne.
se on todella kornin näköinen tällainen yhdistelmä.
 
Meillä poika on kyllä kotonakin aina ehjissä ja puhtaissa vaatteissa ja housut,paita ja sukat sopii väreiltään yhteen, näillä käydään myös kaupassa, neuvolassa yms.. Sään mukainen vaatetus ulkona, mutta en mää puistoonkaan laita mitään kulahtaneita ja likasia vaatteita, mutta silti saa leikkiä ja rymytä ja jos sotkeentuu niin pesukoneeseen vaan. Tähän asti on kyllä kaikki tahrat lähteny =)
 
Just joo
Joillakin ei välttämättä oo mitään makua, vaikka rahaa oliskin. Muistan et meidän äiti oli yh, ettei rahaakaan ollu kummoisesti ja hän osteli meille (minulle ja veljelleni) vaatteet. No halvalla olis saanu kaupasta hienompiakin vaihtoehtoja, mut äiti toi aina sellasia kamalia mustia suoria housuja :D ja räikeitä toppeja vaikka itse olisin tykännyt tummista paidoista ja jotkut vähän istuvammat kivat housut. Äiti vaan luuli että ne on nyt in ja hyvää hyvyyttään kamppeita meille osti. Tästä päästiin eroon sit kun alettiin ite käydä vaateostoksilla mukana n.9 vanhoina, äiti alko availee silmiään ja joskus kun meille vielä osteli vaatteita niin toi aina aika tyylikkäitä :)

Jotkut ei vaan aina tajua muodin päälle joten lapsi saattaa senkin takia olla SINUN mielestäsi rumissa vaatteissa. Ehkäpä ne oli äidin mielestä hyvät
 
Ai jos tulen neuvolaan siisteissä ja puhtaissa vaatteissa, en voi olla rento ja huoleton ja rehellinen ja avautua vapaasti mahdollisista ongelmistani? Että siihen tarvitaan ne likaiset ja vanhat ja rikkinäiset vaatteet? Siis siksi ne lapset oli puettu niin ;)
Lähinnä kyse on tuossa tietynlaisesta asenteesta, vähän vaikea selittää.

Mutta kokeilen nyt vaikka esimerkkinä tällä viikolla tapahtunutta, eli meillä oli aamusta 5v autistitytön fyisoterapeutin testit. Miehellä oli vapaapäivä, joten käytiin yhdessä viemässä esikoinen päiväkotiin ja sitten jatkettiin kahvilaan aamupalalle ennen testejä. Lähtiessä siis kaikilla alpsilla oli luonnollisesti ne puhtaat, ehjät ja sopivankokoiset vaatteet päällä. Jo siellä kahvilassa tyttö sitten pudotti mansikkahilloinsa paidalle eikä antanut ottaa sitä pois putsaamista varten, joten jäljet jäi pyyhkimisestä huolimatta. Testien jälkeen käytiin kaupungilla syömässä ja leikkipuistossa, ruokailupaikassa tyttö otti sellaiset kilarit että itse vaan maistoin vähän omaa ruokaani ja lähdin sitten retuuttamaan lasta sinne puistoon. Matkalla puistoon tämä pääsi pariin kertaan heittäytymään asfaltille makaamaan ja lopputolos oli sitten sen näköinenkin... :whistle: Ja voin myöntää että vähän hävetti sillä "juppipuistossa" missä muut lapset olivat puettu suurinpiirtein merkkivaatteisiin kaikki ja tällä sitten oli ne likaiset h&m:n vaatteet.

Kotimatkalla päätin käydä punnaamassa vauvan neuvolassa ja samalla muuttaa tulevan neuvola-ajan. Hetken mietin sanonko miehelle että jatkavat tytön kanssa kotiin vai kehtaanko ottaa tuon likaisen lapsen mukaan neuvolaan. No, tuosta opiskeluaikojen terkan näkemyksestä rohkaistuneena otin sitten tytönkin mukaan.
 
"vieras"
Ja miksei "neuvolaa varten" voisi pukeutua? Usein kun kotona olo on sellaista harmaata massaa,niin neuvolakäynnitkin rikkovat mukavasti sitä rutiinia, jossa liian usein hiihdellään kotona niissä vaatteissa, mitkä ensiksi sattuivat käteen löytymään. Ja edelleen; mielestäni opetan lapsille myös tilannetajua ja toisten huomioonottamista; myös pukeutumisen kautta.
Esikoisen pynttäsin alkuun mahdollisimman edustaviin vaatteisiin, mutta kun sitten niitä riisuin ja puin hiki valuen (meidän neuvolassa on aina tosi kuuma, että vauvat tarkenevat alastikin), niin sen jälkeen olen pukenut sellaisiin vaatteisiin, että on mahdollisimman helppo ja nopea riisua ja pukea. En yhtään ihmettelisi, että joku olisi täällä kauhistellut, kuinka sen lapsi oli neuvolassa äitiyspakkauksen yöpukuhaalarissa. Jos neuvola sattui olemaan puistotätiaikaan, niin sen mukaiset vaatteetkin oli, lämpimällä kaudella ne kulahtaneimmat collegeasut :LOL: Esikoinen kysyi pienenä aina kotoa lähdettäessä, että laitetaanko puisto vai tavalliset vaatteet päälle.
 
connect
Sunflower; missä kohtaa olen väittänyt, että omat lapseni kulkevat kalliissa merkkivaatteissa? Ja että kyylään, onko neuvolassa asiovat lapset puettu kalliisti merkkivaatteisiin? Juurikin kirjoitin, että ostan paljon vaatetta kirppiksiltä (todella harvoin mitään merkkivaatteita, jos tuttaa ei lasketa merkkivaatteeksi) ja yleensäkin on poikkeustapaus, jos ostan mitään vaatetta normaalihinnalla. Vähän kun näkee vaivaa ja kiertelee kauppoja, löytää lähes aina vaatetta alehintaan. Meillä lasten vaatteet (ja omanikin) on lähinnä henkkamaukkaa ja lindexiä.

Kyse ei siis ole siitä, että täytyisi "esittää" muuta kuin on tai "näyttää" muille. Minusta vaan pienet tytöt ja pojat ansaitsevat sen, että heidät edes joskus puetaan nätisti. Vai menetkö Sunflower tyttöjen iltaan baariin vanhoissa collegehousuissa ja mieheltä perityssä t-paidassa? Vaan siksi, ettet halua pröystäillä tai esittää parempaa/rikkaampaa kuin olet?

Ja hei, me asutaan peruskuntoisessa rintamamiestalossa ja mulla ei edes ole autoa käytössä; mieskin ajaa mopolla töihin ;)
 
"minä"
Loppulause ap:n tekstistä pisti silmään. Kirjoitti, että säälitti tytön katse, hänen katsoessaan heidän tyttöjen leikkejä. Eli veikö nämä rönttävaatteet lapselta kyvyn leikkiä??? Ja sinun lapsethan ei tietysti voi ottaa resupelleä leikkiin mukaan.

Meidänkin lapsilla on varmasti jotakin vaatteita jotka ovat 90 luvulta, ehkä jopa 80 luvulta, miellyttävät omaa silmää, mutta eivät välttämättä muiden. Toki meidän kaapit pursuaa myös uudenveroista vaatettakin, mutta en katso, että lapsen voi pukea vain kahden viimeisimmän kauden muotivaatteisiin.
 
:/
No voi voi. Itse taas pidän pelkästään hyvänä asiana, että lapsille ei heti neuvolaiässä opeteta tuota järjetöntä muodin perässä juoksemista. Toki vaatteiden pitäisi olla suurin piirtein puhtaat, mutta jos ovat vaikka puiston kautta tulleet, niin tärkeämpää mielestäni on se, että lapset saavat olla lapsia ja pitää puistossa hauskaa, ilman mitään vaate- tai ulkonäköpaineita.
...ja sitten mennä niissä hiekkaisissa, roskaisissa puistovaatteissa siisteihin sisätiloihin leikkimään likaisilla käsillä niillä leluilla....just joo.
 
"vieras"
Mä haluan aina että lapsella on puhtaat ja ehjät vaatteet. Merkeistä en niin perusta,eikä sekään ole katastrofi jos värisokea mies joskus kiireessä huitaisee lapselle tarhavaatteet päälle :D Mutta reikiä ei saa olla,eikä nuhjuisia tahroja. Ja tosiaan,kirpparilta löytää tosi kivoja vaatteita,jotka ovat siistejä ja vielä ihan tätä päivää. Maksaa saman verran kuin ne ullakolta kaivetut 80-luvun jämät.
 
"niin"
VAI OIKEIN SÄÄLITTI lapset. Niin minuakin säälittää -sinun lapset kun äippä on tuollaisilla ennakkoasenteilla varustettu. Ei edes tunne ihmisiä ja vetään johtopäätökset vaatteiden pohjalta... Tiedä kuule vaikka olisivat kuinka onnellisia, onnellisimpia kuin te. Ei vaatteet sitä kerro.
 
"vieras"
[QUOTE="iita";23756384]Voi elämän kevät !! Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä arvostelijoita jotka sitten samaan hengenvetoon nostavat itsensä jalustalle, kun minun lapsillani oli kyllä puhtaat ja siistit ja tämän vuosikymmenen muodikkaat vaatteet. Olisit ollut tyytyväinen, että niillä huonosti puetuilla lapsilla oli sentään vaatteet, etteivät alasti tulleet.[/QUOTE]

Ei se välttämättä tarkoita mitään muodin perässä juoksemista jos vaatteet ei oo kolkyt vuotta vanhat. Mitä jalustalle nostamista se on? Eikö se nyt oo ihan perusjuttu että vanhemmat huolehtii lapsen siisteydestä ja toivottavasti myös omastaan? SIISTI,PUHDAS JA EHJÄ ei ole sama asia kuin trendikäs,pinnallinen ja kallis.
 
tonttuilija_harmaana
[QUOTE="iita";23756384]Voi elämän kevät !! Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä arvostelijoita jotka sitten samaan hengenvetoon nostavat itsensä jalustalle, kun minun lapsillani oli kyllä puhtaat ja siistit ja tämän vuosikymmenen muodikkaat vaatteet. Olisit ollut tyytyväinen, että niillä huonosti puetuilla lapsilla oli sentään vaatteet, etteivät alasti tulleet.[/QUOTE]

Jep, tämä on musta aina arvostelun ainoa tarkoitus. Tuskin kukaan oikeasti kuvittelee, että arvostelija on jotenkin niin huolissaan lapsista tai heidän äidistä?

Kuten esim. "Minun lapset kotona, kun nämä muut lapsiparkat tarhassa" tai "Minä silitin t-paidan, voi sitä poikaa kun sen äiti ei jaksa silittää, miten se kärsii" x)
Sitten 10v päästä ketään evvk jaksoiko äiti 10-toukokuuta silittää t-paidan vai ei ja oliko se Janne-Petteri tarhassa leikkimässä.

Onneks jo ekan lapsen kohdalla oivalsin, että kaikki arvostelu on perseestä.
 
connect
Loppulause ap:n tekstistä pisti silmään. Kirjoitti, että säälitti tytön katse, hänen katsoessaan heidän tyttöjen leikkejä. Eli veikö nämä rönttävaatteet lapselta kyvyn leikkiä??? Ja sinun lapsethan ei tietysti voi ottaa resupelleä leikkiin mukaan

No ei taas tästä ollut kyse. Tytön äiti peilaili itseään ja tyttö itkua nieleskellen (ilmeisesti rokotus tms. jännitti) odotti äitiään niissä 90-luvun vaatteissaan.

Koko tämän aloituksen tarkoitus oli kiinnittää huomiota siihen, miten eritavalla ihmiset arvottavat asioita elämässään, ei siihen kuinka hienosti / kalliisti / ihanasti minä lapseni puen.
 

Yhteistyössä