Mitä häälahjaksi? Onko juustohöylä liian arkinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinisulka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse jättäisin koko häät väliin ennemmin kun nolaisin itseni ja perheeni viemällä juustohöylän HÄÄLAHJAKSI!! Haloo, ihan oikeasti! Ei hitto, onneks meidän tuttavapiiriin ei kuulu kyseisenlaisia ihmisiä. Aamen.

Ja ettei kukaan nyt kuvittelisi, että kalliita ja mahtavia lahjoja haalittaisiin naimisiin menon varjolla, päinvastoin. Emme toivo, tai toivomme, ettei kukaan toisi mitään, tavaraa eikä rahaa lahjaksi. Tilinumeroa ei heru. Kun asian laita vaan on niin, että jos tuo lahjaksi jotain minkä jo omistaa tai millä ei ole mitään funktiota, niin hukkaan meni ne rahat ja se ei tosiaan ole ekologista eikä taloudellista toimintaa. Vaikka kuinka olisi kaunis ajatus takana siinä Tiimarin kiinavalmisteisessa sekundatuikkukipossa, niin siinä ei ole mitään järkeä. Kyllä nykyaikana ainakin itse tykkään ajatella vähän pidemmällä tähtäimellä asioita.

[QUOTE="hmm";23755526]Itse koen, että olemme mieheni kanssa "nuoripari" iköä hiukan päälle 20, MUTTA silti meiltä löytyy molemmilta omasta takaa juustohöylää ja kaikki muukin yhteiseen talouteen tarvittava rompe, johan tässä on jo asuttu pois vanhempien nurkista yli 5v.... Että joo, emme tarvitse juustohöyliä lahjaksi, tai saa olla aikas design-juustohöylä, jotta sillä olisi mittään virkaa.

Arvoton krääsä ja muuten tarpeettomiksi käyneet lahjat ovat mun mielestä ehdoton nounou. En ikinä itse antaisi mitään älytöntä roinaa miksikään lahjaksi. Se on epäekologista ja epätaloudellista. Mutta tuo ylläoleva karkkipurkki-sellofaani-juttu on aivan loistavan kekseliäs idea mielestäni![/QUOTE]

Huomaa kyllä kuinka teini ajatusmaailma sinulla on, karkit kelpaa :D
mutta ei meille juustohöylää kun semmoinen on jo, niin nehän ei koskaan kulu ja mene huonoksi vai mitä ;)
Taidatkin olla niitä jotka laittaa suoraan rahankerjuun kutsuun tilinumeroineen kaikkineen ja varmaan löytyy myös summakin :D
Surullista kun nykyään nuoret menee naimisiin ollaan heti kerjäämässä rahaa, meillä on jo kaikki muu,
hyvin mielikuvituksetonta ja moukkamaista vaatia rahalahjaa.
Lahja on lahja
ja minusta jokaisen vieraan pitäisi saada päättää itse tuoko lahjaa vai ei lahja ei ole pakollinen mutta silloin ei saa juhlaparikaan pahoittaa mieltään.
Tosin tohdin epäillä että taitaa nykypäivänä olla jo niin röyhkeitä hääparejakin että laittaa siitäkin maininnan kutsuun jotta se rahalahja on pakollinen.
Ennen sentään osattiin kunnioittaa vieraita joita kutsuttiin häihin eikä kukaan arvostellut kenenkään tuomisia tai tuomattomuutta,
vaan oltiin onnellisia jos se hiukan huonotuloisempikin ihminen on edes päässyt juhliin vaikka ei varaa mahdolliseen lahjaan ollutkaan.

[QUOTE="Mima";23755551]Itse jättäisin koko häät väliin ennemmin kun nolaisin itseni ja perheeni viemällä juustohöylän HÄÄLAHJAKSI!! Haloo, ihan oikeasti! Ei hitto, onneks meidän tuttavapiiriin ei kuulu kyseisenlaisia ihmisiä. Aamen.[/QUOTE]

Onneksi minun ystäväpiiriin et sitten kuulu :D
Me ei kytätty kuka toi mitä tai toiko mitään, meille oli tärkeintä että mahdollisimman moni pääsi meidän häihimme :)
Meillä ei ollut lahjalistoja eikä tilinumeroita vaan oli pyyntö että moni pääsisi juhliimme tekemään päivästämme ikimuistoisen.

Huomaa kyllä kuinka teini ajatusmaailma sinulla on, karkit kelpaa :D
mutta ei meille juustohöylää kun semmoinen on jo, niin nehän ei koskaan kulu ja mene huonoksi vai mitä ;)
Taidatkin olla niitä jotka laittaa suoraan rahankerjuun kutsuun tilinumeroineen kaikkineen ja varmaan löytyy myös summakin :D
Surullista kun nykyään nuoret menee naimisiin ollaan heti kerjäämässä rahaa, meillä on jo kaikki muu,
hyvin mielikuvituksetonta ja moukkamaista vaatia rahalahjaa.
Lahja on lahja
ja minusta jokaisen vieraan pitäisi saada päättää itse tuoko lahjaa vai ei lahja ei ole pakollinen mutta silloin ei saa juhlaparikaan pahoittaa mieltään.
Tosin tohdin epäillä että taitaa nykypäivänä olla jo niin röyhkeitä hääparejakin että laittaa siitäkin maininnan kutsuun jotta se rahalahja on pakollinen.
Ennen sentään osattiin kunnioittaa vieraita joita kutsuttiin häihin eikä kukaan arvostellut kenenkään tuomisia tai tuomattomuutta,
vaan oltiin onnellisia jos se hiukan huonotuloisempikin ihminen on edes päässyt juhliin vaikka ei varaa mahdolliseen lahjaan ollutkaan.

N o voi hyvän tähden. Minä tuossa ylempänä jo tarkensinkin, että ei tosiaan pyydetä mitään lahjoja eikä tilinumeroa heru. Ollaan kaikille vieraille ilmoitettu, että roinaa on jo talossa ja rahaa ei tavitse myöskään tuoda. Onneksi on sellaiset vieraat, että tuntevat meidät ja ymmärtävät kyllä mikä on homman nimi.

Minä tosiaan pidän ekologisuutta ja kestävää kehitystä ajattelemisen arvoisena asiana, ei nykyaikana voi ostaa mitä tahansa rompetta vain siksi, että ajatus on kaunis. Ymmärrätkö? EN halua kuulostaa ylimieliseltä, vaan tarkoitan silti mitä juuri sanoin. Tämä on minun mielipiteeni, ja jos jonkun toisen mielestä on ookoo ostella lahjaksi ihmisille jotain älytöntä tilpehööriä, jolla ei ole mitään funktiota, niin siitä vaan.

No mun mielestä ei ole mikään tarkoitus lahjalla kattaa häistä aiheutuneita kustannuksia mutta silti juustohöylä kuulostaa kovin vaatimattomalta. Toki siitä voisi tehdä nätin paketin ja laittaa vaikka juustoja mukaan mutta ne ei oikein säily huoneenlämmössä.

Mun mielestäni on ihan hyvä lahja. Jos on varaa siihen sielä se kymppi laittaa, niin yrität etsiä sillä jotain samantyyppistä kaveriksi (tällä on jo hyviä ehdotuksia tullutki esim. se perunankuorimaveitsi jne.) ja sitten vaan pakkaat nätisti.

Minusta häihin voi tulla pienelläkin budjetilla, eikä voi olla niin, että kutsuttujen on käytettävä tietty määrä rahaa lahjaan tai pysyttävä pois! Huh, mitä ajattelua :(.

[QUOTE="vieras";23755223]Höpö höpö. Kyllä on ihan yleinen ympäri eurooppaa, Amerikkaa ja Austraaliaa ja kyllä löytyy ihan yleisesti kaupoista monista Aasian ja Afrikan maistakin, jos vain niissä juustoa syödään.[/QUOTE]

En ole kyllä missään muualla kuin Pohjoismaissa törmännyt juustohöylään, vaikka olen monessa maassa asunut ja matkustanut asuen huoneistohotelleissa tms. ympäri maailmaa. Ei niitä ole edes Saksassa tai Belgiassa näkynyt, briteistä puhumattakaan. Joten ei ne nyt niin kamalan yleisiä ole. Monelle kaverille olen sellaisen vienyt lahjaksikin ja ovat käyttäneet ihan ensimmäistä kertaa. Ja havainneet hyödylliseksi.

[QUOTE="tööt";23754899]Mene ihmeessä, minä en menisi.[/QUOTE]

Sä oikeesti jättäisit lähisukulaisen tai parhaan ystäväsi häät väliin siks että oot PA?

Mulla ei käyny mielessäkään omia häitä järjestäessä että vieraiden olisi pitänyt rahaa antaa tilille x määrä tai ostaa sen hintainen lahja että saataisiin kulut katettua. Oli miten oli, olen menossa kolmiin häihin parin kk sisään, ja mä oon täysin PA. Eiköhän se tärkeintä oo se läsnäolo - ei lahja

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="siru";23755233]Minä olen aika tyrmistynyt näitä vastauksia lukiessani. En ole tiennytkään, että lahjan pitää vastata tarjoilujen arvoa ja että käytännöllinen esine voisi olla huono lahja. Olen ollut siinä uskossa, että kutsu juhliin ei velvoita minkäänlaiseen lahjaan, vaikka juhliin tulisikin. En ole kyllä häitä järjestänyt, mutta ei minun juhliini tarvitse kenenkään tuoda lahjoja jos siltä tuntuu ja ihan yhtä lailla saa syödä ja juoda vatsansa täyteen.[/QUOTE]

Mieluummin jotain käytännöllistä kuin turhaa (vaikka tikkareita lasikipossa, joo). Tai pientä naposteltavaa, suklaata vaikka. Minäkään en pidä tästä ajatuksesta että vieraan pitää itsensä kustantaa toisten juhlissa, johon on kuitenkin kutsuttu vieraana, ei järjestävänä henkilönä. Ja kun miettii ihmisten erilaisia elämäntilanteita niin on kohtuutonta sanoa, että varattomampi ei saisi osallistua ollenkaan. Tai että ei kannattaisi.

Minä olen järjestänyt häät yhdessä mieheni kanssa ja meistä kumpikaan ei miettinyt vieraita minään lahja-automaatteina tai muutenkaan rahantuojina. Juhlittiin meidän liittoa, ei kerätty tavaraa lahjapöydälle silmät kiiluen.

Jos ap:n budejtti on kympin luokkaa, niin jos antais esim sen juustohöylän kaapista, ostaisin jonkun puisen pienen tarjottimen ja sellaisen hiirulaisjuustohaarukan. Pakkaisin sen sellofaaniin ja tekisin itse kortin. Ja nauttisin häistä.
kuten osa täälläkin on sanonut,e ttä se on rakkauden juhla eikä tarkoitus haalia paljon kallista tavaraa. Jos jälkimmäistä miettii niin ehkä menee vääristä syistä naimisiin.

Tässä on jo ideaa, mutta en tosiaan pelkän juustohöylän kanssa sinne menis.

[QUOTE="harmaa";23755637]Onneksi minun ystäväpiiriin et sitten kuulu :D
Me ei kytätty kuka toi mitä tai toiko mitään, meille oli tärkeintä että mahdollisimman moni pääsi meidän häihimme :)
Meillä ei ollut lahjalistoja eikä tilinumeroita vaan oli pyyntö että moni pääsisi juhliimme tekemään päivästämme ikimuistoisen.[/QUOTE]

Juu, ei kuuluta samaan ystäväpiiriin :D . Jos luet oikein kirjoitukseni, kyse oli nimenomaan siitä omasta, käyttämättä jääneestä juustohöylästä, mitä itse en missään nimessä veisi, ja sitähän täällä ap nimenomaan kyseli, eikö vain :) ? Pointtini oli se, että jos vaihtoehdot ovat ne että menisin juustohöylä häälahjana tai en ollenkaan, niin en menisi ollenkaan. Mieluummin menisin vaikka kokonaan ilman lahjaa. Meidän häät oli myös täysin pyyteettömät lahjojen suhteen, ja myös meillä ainut toive oli että mahdollisimman moni pääsisi paikalle.

Mistä se hääpari tietää, että juustohöylä on lahjanantajan omasta kaapista? Ja joku peräänkuulutti ekologisuutta omissa valinnoissaan, niin tässähän sitä :D Kuka sanoikaan, että osta pieni puinen tarjotin ja siihen lisäksi pieni juustoveitsi, ja pakkaat sellofaaniin. Ja eikun häistä nauttimaan.

Jos mietin meidän saamia lahjoja, niin ne kaksi pientä lasikippoa ja hääpari-nallet ovat ... jossain. Juustohöylä sen sijaan olisi käytössä :)

Meillä samantapainen juttu :)
Oma äitini arvosteli kun kuulemma minun sylikummini toi meille 5l hackmanin kattilan
-tuo nyt kummilapselleen tuollaisen vielä tietäen että teillä on jo lapsiakin ja olette monta vuotta asuneet yhdessäkin-
(itse menimme sekaisin kuka toi mitäkin kun joku oli kortit erikseen pinonnut ja lahjat siis oli ilman kortteja)
Ja kehui taas jonkun toisen lahjaa kuinka oli pentikin kynntiläjalkoja ja kaitaliina samaan sellofaaniin kiedottuna kuinka -siinä on kaunis ja hyvä arvokas lahja- oli äitini kommentti.

Arvatkaapa paljonko olen sitä kaunista ja kallista lahjaa tarvinut ;) Tuolla tuo kaapin perukoilla makaa :D
Kattilaa vaikka oli jo ennestään 2 samaa kokoa on ollut tarvetta, milloin on yksi pesukoneessa likaisena ja tarvin keittää perunat, samaan aikaan keksin tehdä isomman satsin mannapuuroa jolloin taas on yksi 5l kattila käytössä joten nyt on kattiloita 3kpl
ja en koe että niistä olisi yksikään turha :)

[QUOTE="hih";23755852]Meillä samantapainen juttu :)
Oma äitini arvosteli kun kuulemma minun sylikummini toi meille 5l hackmanin kattilan
-tuo nyt kummilapselleen tuollaisen vielä tietäen että teillä on jo lapsiakin ja olette monta vuotta asuneet yhdessäkin-
(itse menimme sekaisin kuka toi mitäkin kun joku oli kortit erikseen pinonnut ja lahjat siis oli ilman kortteja)
Ja kehui taas jonkun toisen lahjaa kuinka oli pentikin kynntiläjalkoja ja kaitaliina samaan sellofaaniin kiedottuna kuinka -siinä on kaunis ja hyvä arvokas lahja- oli äitini kommentti.

Arvatkaapa paljonko olen sitä kaunista ja kallista lahjaa tarvinut ;) Tuolla tuo kaapin perukoilla makaa :D
Kattilaa vaikka oli jo ennestään 2 samaa kokoa on ollut tarvetta, milloin on yksi pesukoneessa likaisena ja tarvin keittää perunat, samaan aikaan keksin tehdä isomman satsin mannapuuroa jolloin taas on yksi 5l kattila käytössä joten nyt on kattiloita 3kpl
ja en koe että niistä olisi yksikään turha :)[/QUOTE]

Näin on, Hackmanin isoja teräskattiloita ei voi koskaan olla liikaa :)
Meillä kolme.

[QUOTE="Josa";23755493]No ei ainakaan Barcelonassa käytetä juustohöylää. Ainakaan niissä piireissä, joissa oleskelin. Edes isosta marketista ei sellasta löytynyt.[/QUOTE]

Erikoista, minä nimittäis ostin montakin Madridista ja kyllä jokaiselta tuttavalta sellainen löytyi kotoa.

[QUOTE="Vieras";23755879]Erikoista, minä nimittäis ostin montakin Madridista ja kyllä jokaiselta tuttavalta sellainen löytyi kotoa.[/QUOTE]

Omituista, sillä hyviä espanjalaisia juustoja ei ylipäänsä ole tarkoitettu höylättäväksi ohueksi leivän päälle vaan syötäväksi paksumpana palana, jolloin maku pääsee oikeuksiinsa. Ohut siivu ei maistu millekään. Sama juttu oikeastaan kaikkien muiden juustojen kanssa paitsi edamin ja tavallisen kermajuuston. Siksi olisi aikamoinen sääli, jos juustohöylästä tulisi laajemmalle levinnyt tapa ;)

Omituista, sillä hyviä espanjalaisia juustoja ei ylipäänsä ole tarkoitettu höylättäväksi ohueksi leivän päälle vaan syötäväksi paksumpana palana, jolloin maku pääsee oikeuksiinsa. Ohut siivu ei maistu millekään. Sama juttu oikeastaan kaikkien muiden juustojen kanssa paitsi edamin ja tavallisen kermajuuston. Siksi olisi aikamoinen sääli, jos juustohöylästä tulisi laajemmalle levinnyt tapa ;)

En tiedä minkälaisissa liikkeissä olet Barcelonassa vieraillut, mutta Emmentalia ja Goudaa, joita syödään yleisesti leivän päällä löytyy joka marketista. Ei siellä Espanjassakaan niin omavaraisia olla, että pelkästää omia juustoja olisi tarjolla.

Me saatiin juustohöylä. Samanlainen maksaa nyt melkein 40 euroa. Paras juustohöylä mitä meillä on ikinää ollut. Mutta en tiedä tuosta alle 10 euron juustohöylästä. Ja ainiin. Saimme heiltä ystäviltä muutakin kuin tuon juustohöylän. Mielestäni juustohöylä ei ole arkinen, jos se on hyvä ja ei se kaikkein halvin.

Mieluummin jotain käytännöllistä kuin turhaa (vaikka tikkareita lasikipossa, joo). Tai pientä naposteltavaa, suklaata vaikka.

OT mutta miksi tikkarit olisi huono ja suklaa hyvä lahja, samanlaisia naposteltavia molemmat? Ja itsekin olen sitä mieltä että läsnäolo on tärkeintä ja kortti tietysti mukava että voi niitä katsellessa jälkikäteen muistella ketä kaikkia oli paikalla. Harvasta lahjasta kuitenkaan vuosien päästä muistaa keneltä se on saatu.

Mä en esim. Ranskassa kyllä koskaan nähnyt kavereilla juustohöylää siellä asuessani. Ei se mikään vakiovaruste ole. Englannissa en muista myöskään nähneeni. Kaipa niitä saattaa kaupassa olla, mutta ei kyllä varmaankaan yhtä yleinen kodeissa kuin Suomessa.

Peesaan, jenkeissä en ole tutuilla ja sukulaisilla kenelläkään nähnyt, myöskään aikanaan täysin kalustetun ja varustetun vuokra-asunnon kalusteisiin ei kuulunut, välimeren maissa ei myöskään missään ole käytössä näkynyt.

[QUOTE="heh";23756048]OT mutta miksi tikkarit olisi huono ja suklaa hyvä lahja, samanlaisia naposteltavia molemmat? Ja itsekin olen sitä mieltä että läsnäolo on tärkeintä ja kortti tietysti mukava että voi niitä katsellessa jälkikäteen muistella ketä kaikkia oli paikalla. Harvasta lahjasta kuitenkaan vuosien päästä muistaa keneltä se on saatu.[/QUOTE]

Ehkä ihan makukysymys? Hyvä suklaa on minusta paljon parempaa kuin tikkari :) Ja mies rakastaa tummaa suklaata, siksikin.

Muistan edelleen melkein jokaisen esineen ja vaatteen tarinan, mitä olen säilyttänyt. Muistan, kuka antoi minulle posliinisen geisha-patsaan kun olin ala-asteella jne. Muistan aina lakanoita laittaessanie että tämä oli häälahja, ja siitä tulee hyvä mieli :)

Me saatiin yhdeltä mun vähätuloiselta (opiskelija) kaverilta tosi makeet piirakkalapio+piirakkaleikkuri- setin.
Ja on ollu käytössä.

Eikä yhtään ajateltu, että VAAN.

Mut toisaalta ne oli piiiikkkasen erilaiset, kun joku perusjuustohöylä, eli oli ajateltu ;)

[QUOTE="vieras";23755936]En tiedä minkälaisissa liikkeissä olet Barcelonassa vieraillut, mutta Emmentalia ja Goudaa, joita syödään yleisesti leivän päällä löytyy joka marketista. Ei siellä Espanjassakaan niin omavaraisia olla, että pelkästää omia juustoja olisi tarjolla.[/QUOTE]

Voih, en varmaan Barcelonassa käynyt kertaakaan ruokakaupassa, mutta muualla Espanjassa kyllä. Kelpaako se? Vai onko Barcelona jotenkin erityinen juustojen suhteen -tai juustohöylien ;)