Karppaus vs. Ruokaympyrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pitää olla pikkusen pläski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pitää olla pikkusen pläski

Vieras
painan 94kg ja olen 160 cm lyhyt. Tavoitepaino ois 65kg. Nyt on motivaatio kohdallaan. Kumpi tehokkaampi/parempi tapa laihtua. Karppaus vai syödä ruokamallin mukaisesti?? Liikuntaa en harrasta paitsi pari kertaa viikossa lenkkeilen..

olen viiteen asti töissä ja en vaan jaksa mennä salille tai mihinkään kun koti pitää hoitaa ja lapsia ollu ikävä, ni niiden kanssa menee illat. Vikkonloppuisin vain lenkkeilen..

Eli kokemuksia miten ootte laihtuneet ruokavaliolla?

Minä sanoisin kolmen viikon karppauksen kokemuksella että vähennä hiilareita. Mulla ylipainoa 20 kg ja vielä kuukausi sitten mietin myös että en ehdi/jaksa liikkua, mutta nyt on niin energinen olo että vaikka päivän olen ollut jaloillani ja hoitanut kolme lasta, tekee illalla mieli juosta sen sijaan että aiemmin kaaduin puolikuolleena sohvalle makaamaan ja lohduttautumaan jäätelöllä. =)

Näytän mielestäni laihemmalta vaikka painoa ei ole pudonnut kuin 2 kg. Harjoittelen ja kokeilen. Usein olen aiemmin laihduttanut esim. painonvartijoissa nälkää näkemällä ja kiukkuisena. Nyt ei ole nälkä eikä tarvitse kytätä ja laskea syömisiään sen kummemmin.

Jos aamulla söis salaatin ja pekonia tai munia ja pekonia. Toinen ruoka kanaa ja kasviksia, rahkaa ja illalla grillimakkaraa ja munia ni laihtuuko??? Kuulostaa rasvaiselle :D

On melkein yhdentekevää mitä syöt kunhan syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat. Tietenkään ei ole hyvä tankata esim. sokeria aivan älyttömästi.

Minulle ei sovi karppaus, siinä on liikaa rajoituksia ruoan suhteen. Ajatus munista ja pekonista aamulla on etova, ja pidän liikaa pastasta ja riisistä. Pitää vain muistaa syödä kohtuudella eikä kauhoa puolta litraa riisiä lautaselle ja syödä jälkkäriksi pullapitkon puolikasta.

Sori mutta minä olen vähän huolissani ainakin tuttavaperheiden lapsista,kun molemmat vanhemmista ovat innoissaan karppaamisesta.Ei ole lapsillakaan kunnon eväitä edessä nimittäin!

Voiko onnistua ilman että lapsille on haittaa? Itse en uskalla edes harkita karppausta. Pidän sitten läskini :(

minä teen aamulla lapsille puuroa tai muroja, itselle munakkaan. Lounasta en syö ja lapsille tavan ruokaa. Päivällä kun lapset syö välipalan (leipää, jugurttia) syön itse karppiruokaa. Päivällisen lapset syö lounaan tähteet ja itse en syö. Illalla syödään kaikki kanasalaattia tai lämpimiä leipiä, mistä itse syön vain täytteet :)

Ensinnäkin on harhaluulo et karppaajat syö vaan munia ja pekonia ;) Aamun voi hyvin aloittaa myös maustamattomalla jogurtilla, tai turkkilaista/kreikkalaista. Ite tykkään sekottaa maustamtonta jukkea ja turkkilaista. Sinne sekaan marjoja.

Jos muu perhe syö makaronilaatikkoa niin otan jauhelihasta vähän sivuun ja itse syön vaikka jauhelihamunakkaan tai salattia jauhelihalla ym. En niin hirveästi erikseen mieti miten sen ruuan teen vaan sovellan.

Kylä mä suosittelen vähentämään hiilareita :)

Älä pistä liian tiukkaa linjaa, teet semmosen linjan missä on helpompi pysyä.

Suosittelen:

Aamupala : Munakas ja kannattaa jotain HYVÄÄ hiilaria aamulla niin jaksaa. Esim. ruisleipä kinkulla ja vihanneksia paljon.
Lounas : Sosekeitto + raejuustoa (violan keitot omia lemppareita, riittää kahteen satsiin yhdestä purkista)
Välipala : rahkaa + banaania/ananasta tai hedelmiä+piimää/maitoa.
Päivällinen : keitetyt vihannekset tai salaatti + lihaa (naudan, kanan, possun pihvi) tai kalaa (lohi)
Iltapala : taas sitä rahkaa tai joku smoothie (maust.jogurtti + rasvaton maito ja marjoja sekaan ja blenderiin), jos turvottaa tai herkututtaa niin vesimelonia, ananasta. Ja lisäksi vaikka sitä piimää tai maitoa.

Ja koko päivän ajan paaaaaljon vettä. Ja jos tuntuu että lisäkuidun tarvetta niin hapankorppuja sitten ruoan yhteydessä. Tälläsillä itse laihduin. Enkä kyllä tota grillimakkaraa suosittele.. :D
Näistä asioista paljon riitaa foorumilla, mutta pitää etsiä itselle se sopivin ja semmonen jota pystyy noudattamaan. Kovasti tsemppiä, ja kyllä sun kannattaa liikkua. Painoa sen verran että pyöräily, crosstrainer, uinti hyviä. Jumppapallo telkkarin eteen (ja itse siihen päälle) niin tulee treenailtua huomaamatta. Pyöräilyä ja uintiahan voi lastenkin kanssa harrastaa. Sinne vaan töiden jälkeen koko perhe niin virkistyy koko perhe :)

Kerran viikossa, yleensä la herkkupäivä. Ja en ahminut niin että napa ruksaa. Vaan esim. pikku pussi sipsiä tai karkkia.

[QUOTE="Meikku";23750721]Sori mutta minä olen vähän huolissani ainakin tuttavaperheiden lapsista,kun molemmat vanhemmista ovat innoissaan karppaamisesta.Ei ole lapsillakaan kunnon eväitä edessä nimittäin!

Voiko onnistua ilman että lapsille on haittaa? Itse en uskalla edes harkita karppausta. Pidän sitten läskini :([/QUOTE]

Voi tehdä sellaisia ruokia joihin helposti saa lisukkeeksi perunat, makaroonit, riisit tai esim.tortillat. Kanapihviä, lihakastike vihanneksilla, paistettu kala, lihapullat/pihvit jne.

Karppaus. :) Runsaasti kasviksia, paljon rasvaa ja sopivasti proteiinia! Ja hei, mene tsekkaamaan karppaus.info äläkä usko täällä olevia pellejä! Kokeile itse, siihen et kuole vuodessakaan edes virallisten tietojen mukaan ;). Tämä on ruokavalio, jolla voi hyvin ja paino laskee nopeasti.

Eli: pois sokeri, viljat (leipä, pasta ym.) sekä peruna (ainakin aluksi). Pois myös iso osa hedelmistä, tilalle kotimaiset marjat. Tavallinen ateria karpille on esim. tavallisen kokoinen pihvi maustevoilla, salaatti ja juustokuorrutteiset uunikasvikset. :) Suklaata saa syödä palan tai kaksi päivässä, mutta sen on oltava yli 70%.

[QUOTE="Meikku";23750721]Sori mutta minä olen vähän huolissani ainakin tuttavaperheiden lapsista,kun molemmat vanhemmista ovat innoissaan karppaamisesta.Ei ole lapsillakaan kunnon eväitä edessä nimittäin!

Voiko onnistua ilman että lapsille on haittaa? Itse en uskalla edes harkita karppausta. Pidän sitten läskini :([/QUOTE]

Mitä haittaa lapsille on vanhempien karppaamisesta?

Mä syön monipuolista kunnon ruokaa ja syötän samaa vauvallekin :) En näe yhtään hyvää syytä, miksi makaronilaatikko olisi lapselle terveellisempää kuin esimerkiksi kesäkurpitsalasagne.

Ihme käsityksiä täällä. Miten vihannesten syönti perunan tilalla muka vahingoittaa lapsia? Tai maustamattoman rasvaisen jogurtin ja marjojen syönti sokerijogurtin tilalla? Ette vain viitsi tehdä vihanneksista ruokaa kun peruna ja makaroni on halvempaa ja helpompaa. Ravintoarvoista viis. Karppauksella tulee syötyä paljon monipuolisemmin kuin virallisterveellisellä. Siinä maha täytetään leivällä, perunalla, makaronilla, riisillä yms. turhalla.

Sellaista vielä, että muistakaa etteivät nykyiset ravintosuositukset perustu totuuksiin vaan siihen, kuka ne maksaa. Ruokapyramidit ovat Leipätiedotuksen tekemiä, onko teistä viljojen käyttöä lobbaava järjestö puolueeton?? Vielä 80-luvulla suositeltiin sokeritaudin (= diabetes) hoitamista viljojen, sokerin ym. välttelyllä. Kaikki hiilihydraatti muuttuu kehossa sokeriksi, oli se sitten tärkkelystä tai ei! Eikö tämän tiedon perusteella maallikkokin tajua, että jos diabeetikko laskee hiilareita ja pistää sen mukaan inskaa, ehkä voisi olla syömättä niitä hiilareita niin ei tarvitsisi pistellä juurikaan? Verensokeri pysyy tasaisena kun on kylläinen; kylläisyys saadaan aikaan rasvalla ja proteiinilla.

Perunaa väitetään terveelliseksi, mutta missä ovat ne "runsaat kivennäisaineet"?? Fineli (puolueeton, huom.) sanoo näin:

Peruna, punnittu kuorineen: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28913&lang=fi

vrt. parsakaali, joka on karpin lautasella tuttu näky lisukkeena:

Parsakaali: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=324&lang=fi

Toki perunaakin syövä voi nauttia parsakaalista ja toisinpäin, nyt kyse on vaan siitä että karppausta väitetään vitamiiniköyhäksi touhuksi. Jos lautaseltaan jättää pois huonot ravintoarvot sisältävän perunan ja täysin turhat viljat, turvotus lähtee ja olo paranee nopeasti. Mieliala tasaantuu, iho paranee eikä enää väsytä kesken iltapäivää. Minä en jaksa ymmärtää, miten tämmöinen ruokavalio olisi vaaraksi edes lapselle?

Niin ja kolesteroli saattaa nousta, mutta kokonaisarvo ei ole tärkeä vaan hyvän kolesterolin osuus. Useimmilla juuri tämä paranee ja näin kävi itsellänikin (siksi täällä mesoankin) :).

menipäs monta minuuttia ennen kuin karppisaarnaajat syöksyivät paikalle.

ap:lle: jos karppaus tuntuu sulle sopivalta vaihtoehdolta niin siitä vaan. se ei kuitenkaan ole ainoa eikä aina edes se helpoin tapa pudottaa painoa. etsi *itsellesi* sopiva terveellinen ruokavalio.

[QUOTE="vieras";23751066]menipäs monta minuuttia ennen kuin karppisaarnaajat syöksyivät paikalle.

ap:lle: jos karppaus tuntuu sulle sopivalta vaihtoehdolta niin siitä vaan. se ei kuitenkaan ole ainoa eikä aina edes se helpoin tapa pudottaa painoa. etsi *itsellesi* sopiva terveellinen ruokavalio.[/QUOTE]

Onko joku sanonut että se olisi helpoin tai ainoa tapa? Ihmisillä on yleensä krppauksesta niin kummia luuloja että hohhoijaa. Sitten kitistään saarnaamisesta kun niitä luuloja oikoo. Mene syömään vaikka puolikas siivu low fat-kumijuustoa että rauhoittuisit. Varo kuitenkin, etteivät kalorit tule täyteen, iix!

Mulla onkin varmasti tiedonpuutteesta johtuva tuo karppauksen ´vastustaminen´,ihmettelen vaan kun aikuiset eivät puhu mistään muusta kuin karppauksesta, ja mm.yksi äiti himoitsee appelsiineja joten niitä ei osta kotiin ollenkaan ettei repsahda. Järjellä ajateltuna niitä voisi kuitenkin lapsille ostaa!

Tsemppiä kuitenkin kaikille laihduttajille,itsellä se on vielä vasta edessä,kun nyt vielä imetän :)

Jollain oli tuolla banaania välipalana. Sehän on melkein pelkkää sokeria, joten ei kuulu karppiruokiin sen paremmin kuin perunakaan.

Ei ehkä sun karppaukseen, mutta tyylejä on monia. Mä en ole viihtynyt ketohiilareilla enää vähään aikaan joten joudun ottamaan lisähiilareita mm. perunasta ja greipistä. En sitten vissiin sun mielestä ole karppi? Viljaa en voi syödä juuri missään muodossa, mukaanlukien maissi, riisi ja tattari. Silloin voi peruna olla ihan jees vaihtoehto pienissä määrin.

Yhteistyössä