VHH 1kk takana paino 63->59.5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yllättynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
että samoihin pääsisit ihan sillä, että et söisi valkoisia jauhoja, ei siis myöskään valkoista riisiä ja pastaa ja vähentäisit sokerin käyttöä (sokeriset jogurtit esim pois). Söisit edelleen täysjyväleipää ja täysjyvä pastaa ja riisiä, tietty myös hedelmiä ja marjoja.

Mun veikkaus on, että ihmiset luulee et vhh ruokavalio on se ihmeitä tekevä juttu, kun ihan riittäisi että jättäisi tosiaan nuo valkoiset jauhot ja sokerin pois, loppuu turvotus ja kilot karisee ihan sillä.

Ite aloin toissapäivänä vhh-dieetin. Tosin vähän tiukemman, en syö viljaa enkä hedelmiä. Lihaa ja paljon salaattia, nam. Viljat saa mut turpoamaan tosi paljon. Nyt on turvotus vähentynyt huomattavasti ja olo on jo virkeämpi. Painonpudotus on liikkeelle lähteneitä nesteitä, mutta toivottavasti pikku hiljaa tota läskiäkin.

Mä siis olen sokeririippuvainen, hedelmät ylläpitää kamalaa himoa makeaan, joten ne ei laihdutuksen aikana tule kyseeseen ennen kunnon sokerivieroitusta. Pähkinöillä korvaan tällä hetkellä naposteluhimoa.

että samoihin pääsisit ihan sillä, että et söisi valkoisia jauhoja, ei siis myöskään valkoista riisiä ja pastaa ja vähentäisit sokerin käyttöä (sokeriset jogurtit esim pois). Söisit edelleen täysjyväleipää ja täysjyvä pastaa ja riisiä, tietty myös hedelmiä ja marjoja.

Mun veikkaus on, että ihmiset luulee et vhh ruokavalio on se ihmeitä tekevä juttu, kun ihan riittäisi että jättäisi tosiaan nuo valkoiset jauhot ja sokerin pois, loppuu turvotus ja kilot karisee ihan sillä.

eikä ylipäätään mässyttäisi koko ajan jotain. Ihmiset syö leipää ja lopultahan se lihottaa kun tarpeeksi syö, vhh:ssa kun leivän syönti on pannassa (joko vaalea tai kaikki) niin eipä voi mussuttaa koko ajan. siksi ihmiset laihtuu sillä.

Itse uskon että kohtuus kaikessa, syö suunnilleen terveellisesti, herkuttele joskus ja ennenkaikkea kohtuullisesti, niin et liho. Ja liiku kun mahdollista, ei joka paikkaan tarvi mennä autolla. Tietty vhh antaa hyvän alkupotkun laihdutukseen jos pudotettavaa paljon, mutta kannattaahan sitä terveellistä elämää ja ruokavaliota ja elämää ajatella jo ennen lihomistakin :)

No, ihan "normi" laihduttamisellakin voi mennä 1kg/vko (eli sulla olisi paino 58 kg), että en mä nyt ymmärrä tätä VHH - vouhotusta...

Mä syö kaikkea, valkoista jauhoa, tummaa jauhoa, täysjyväpastaa, pullaakin, riisiä, kaikkea ja laihdun erittäin tehokkaasti ja pysyn mitoissani.

[QUOTE="niin";23748604]eikä ylipäätään mässyttäisi koko ajan jotain. Ihmiset syö leipää ja lopultahan se lihottaa kun tarpeeksi syö, vhh:ssa kun leivän syönti on pannassa (joko vaalea tai kaikki) niin eipä voi mussuttaa koko ajan. siksi ihmiset laihtuu sillä.

Itse uskon että kohtuus kaikessa, syö suunnilleen terveellisesti, herkuttele joskus ja ennenkaikkea kohtuullisesti, niin et liho. Ja liiku kun mahdollista, ei joka paikkaan tarvi mennä autolla. Tietty vhh antaa hyvän alkupotkun laihdutukseen jos pudotettavaa paljon, mutta kannattaahan sitä terveellistä elämää ja ruokavaliota ja elämää ajatella jo ennen lihomistakin :)[/QUOTE]

Hyvin voi mussuttaa muutakin vähän väliä vaikka ei leipää söisikään.
Minä söin ennen leipää, mutta söin sitä kerralla pari kolmekin siivua, helpostihan sillä päivän kalorit ylittyy kun syö vielä kerran kunnon ruuan päälle.

Laihdutin jättämällä leivät/viljat pois, joduin suuntaamaan ruokavalioni terveellisemmäksi. Ja ensimmäistä kertaa elämäni aikana mahani toimii, päivittäin, helposti :) Johtuiskohan viljoista, voi olla, keliakia testi tehty, sitä ei ollut, vilja-allergia testit seuraavaksi.

Mulla ainakin vhh HELPOTTAA laihdutusta. Mitä se on keneltäkään pois, kuinka laihduttaa, ellei ihan järjettömiin mennä. Terveellisempää mun syömä perusruoka varmasti on kuin pulla ja valkoinen jauho, vaikka niilläkin joku laihtuu. Jos söisin esimerkiksi nyt pullan, niin seuraavana päivänä ottaisin taas yhden. Sitten ylihuomenna jo ehkä 2 ja sunnuntaina hakisin karkkipussin ja suklaata.
Ihmisiä on erilaisia, mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle.

En kyllä usko että ihan normi ruokavaliolla laihtuisin kilo/viikko. Koska lähtöpaino on jo normaali. Jos ylipainoa niin varmasti lähtee. Ei mulla täysjyvä riisi ja pasta ole pannassa, mutta tykkään kasviksista.

Ruisleipää syön päivittäin. Ja herkkuja esim. äitienpäivänä söin.

En mielestäni karppaa vaan rajotan hiilareita ja se toimii mulla. Valkosetjauhot turvottaa ja olo on kuin pullalla :)

En millään ihmeellisellä dieetillä ole. Vaihdoin vaalean leivän tummaan, en juo mehuja, käytän vähärasvaisia, en syö karkkia, suklaapatukan joskus, ei sipsejä/pähkinöitä ym tuhottomasti kaloreita sisältäviä herkkuja.
En millään viitti rueta ihmedieeteille yks toikkosten ruokavalioiden takia. Monipuolista, terveellistä ja vähäkalorista, sekin riittää nopeisiin tuloksiin, eikä nälkä yllätä. Ja retkahtaakkin saa =)
Eilen esim söin: 2 ruisleipää (juusto, kinkku, kurkko), kupin kahvia, pari hedelmää, makaroonilaatikkoa, 2 ruisleipää, jugurttia, paistetun makkaran.

Mä laihdutin atkinssilla 10 kiloa. Aikaa meni puoli vuotta. Sit kyllästyin, ja vaihdoin kalorilaskuriin. Nyt olen laihtunut kaloreilla kolmessa viikossa 3 kiloa. Enää neljä kiloa tiputettavaa! :)

Mä totesin että tiukka vhh dieetti ei mulle sovi. Tulee liian yksipuoliseksi ja tosi hankala syödä missään muualla mitään! Poistin sokerin, vehnän ja perunan ruuasta ja se toimii :D

vhh dieetissä minua huolestutti myös kuitujen ja monien suojaravintoaineiden vähyys. marjoista ja ruisleivästä saa paljon syöpää estäviä aineita jne. Lisäksi laskin, että vhh dieetissä saa paljon suolaa ja ympäristömyrkkyjä ja kemikaaleja. lihansyöjä on ravintoketjun huipulla ja sinne kertyy kaikkea. Runsas lihansyönti on yhteydessä suolistosyöpään ja koska kyseistä sairautta on suvussani, en halua ottaa riskejä.

Yritin laihduttaa karppaamalla, mutta ei toiminut sellaisella yhdistelmällä kuin yritin. En laskenut lainkaan kaloreita, vaan ainoastaan hiilareita ja niitä välttelin ihan tosissaan. Esim. vihannessekoituksista poimin kaikki porkkanatkin pois. Ilmeisesti kokonaisenergiansaantini oli kuitenkin sitten liian iso, koska karppasin lähes pari kuukautta ja ainoastaan muutamat nestekilot lähtivät alussa.

Nyt laihdutan laskemalla kaloreita ja hyvin toimii. En varsinaisesti välttele hiilareita, tänäänkin söin aamupalalla hapankorppua ja syön myös hedelmiä. Pastaa tai riisiä en ole kuitenkaan käyttänyt, vaan laittanut lisukkeeksi kasviksia eri muodoissa, jopa sitä syntistä porkkanaa.. ;) :D

Joku ruovalio tai dietti voi toimia toiselle ja toiselle taas ei. :) Normaalipainoisena laihduttajana olen vain huomannut että pienetkin jutut voivat olla hyvin ratkaisevia.

[QUOTE="Anne";23748764]Toivottavasti tää^ oli se retkahdus päivä. Ei nimittäin ihan kauhean monipuoliselta ja kasvispitoiselta kuullosta.[/QUOTE]

Viljatuotteita, kasviksia, hedelmiä, maitotuotteita, lihaa. Onhan siinä vaikka mitä, jokaista vähän niin eikö se ole monipuolista... Tämä oli esimerkki eilisen päivän syömisistä ei suinkaan siis sitä mitä olen kahden kuukauden aikana syönyt, et pikkasen ymmärrystä sinne kalloon. Kuitenkin tuossa eilisessäkin oli jo aika paljon eri ainesosia, joten mitään muuta siihen ei voinut enää lisätä kun kalorit menee muuten yli. Mun retkahduspäivä tarkoittaa sitä, että syön esim. pitsaa tai muuta sellaista mikä ei niin kauheen hyväks ole painonpudotuksessa.
Makaroonilaatikon kanssa oli porkkanaraastetta (muksut söi sen kanssa raejuustoa) ja vihreetä salaattia, sitä en tajunnut tohon laittaa, mut eiks se nyt oo selvää et ruuan kanssa on aina salaattia.

No kaikilla ei auta noitten jättäminen. Mulla toimii vain tiukka hiilareitten rajoitus. Oon eläny vuosia täysin virallisten suositusten mukaan (paljon liikkuen) ja silti oli verensokeriarvot lähellä 2-tyypin diabetesta. Monet ei myöskään kestä viljaa, joten sen jättäminen voi myös poistaa turvotusta.

Nyt oon pari vuotta ollu VHH:lla ja verensokerit on normaalit jo olo mahtava :) Hiilareita syön 20-50 g päivässä. Alussa paino putosi nopeasti muutaman kilon ja siinä on pysyny, enempää laihdutustarvetta ei ole.

Viljat ja hedelmät pois niin laihtuisit vielä nopeemmin. Viljan kuidut eivät ole ihmiselle hyviä (estävät monia ravintoaineita imeytymästä, kuten rautaa) ja hedelmät on pääasiassa vettä ja sokeria c-vitamiinilla, paljon enemmän vitamiineja ilman sokeria saat vihanneksista.

Hyväkarppaaja voi sen sijaan syödä vähän perunaa, kotimaista, edullista ja kerää itseensä helposti rasvaa jos siihen on tarvetta (esim. pottuvoi). Perunassa on hiilareita n. 13g/100g eli ei mitään hirveitä määriä. Jos haluut syödä vielä enemmän hiilareita syö myös korkeahiilarisia vihanneksia kuten maissia ja herneitä.

[QUOTE="vieras";23748881]
Makaroonilaatikon kanssa oli porkkanaraastetta (muksut söi sen kanssa raejuustoa) ja vihreetä salaattia, sitä en tajunnut tohon laittaa, mut eiks se nyt oo selvää et ruuan kanssa on aina salaattia.[/QUOTE]

Ei.
Moni syö ihan vaan sitä ruokaa, esim makaronilaatikkoa sen ison lautasellisen, kaveriksi ehkä leipä tai pari.

Meilläkin on kyllä joka ruualla salaattia, ja keitettyjä vihanneksia jos on esim kastikeruokaa. Jos on pataa/risottoa, niin ne ovat jo itsessään niin kasvispitoisia, että pelkkä salaatti riittää kaveriksi. Moni vain ei oikeasti tee sitä salaattia ruuan kanssa, ei se ole mikään itsestäänselvyys.
Itse syön jokaisella syömiskerralla myös kasviksia, se 500g tulee leikiten täyteen. Ja helpottaa painonhallintaa selkeästi, kun siellä vatsassa on jotain kevyttä ja terveellistä, niin ei tule ahdettua mitään makaroni/tms höttöä senkin edestä.

samalla linjalla ollut tammikuusta. syön siis hedelmiä, vihanneksia, lihaa ja kalaa. niin ja jonkun verran maitotuotteita. kilojakin on lähtenyt mutta vielä parempi on tää olo. ihokin on voinut paremmin enkä edes halua sokeria tai leipää. ruokakin on maukasta ilman perunaa jne. :)

vhh dieetissä minua huolestutti myös kuitujen ja monien suojaravintoaineiden vähyys. marjoista ja ruisleivästä saa paljon syöpää estäviä aineita jne. Lisäksi laskin, että vhh dieetissä saa paljon suolaa ja ympäristömyrkkyjä ja kemikaaleja. lihansyöjä on ravintoketjun huipulla ja sinne kertyy kaikkea. Runsas lihansyönti on yhteydessä suolistosyöpään ja koska kyseistä sairautta on suvussani, en halua ottaa riskejä.

VHH:lla ei kuulu syödä enemmän lihaa, mä syön itse asiassa vähemmän kuin ennen. Liika proteiini todellakin on vaarallista, sitä ei tartteta kuin n. 1g/tavoitepainokilo ja sitä syödään helposti liikaa VHH:lla. Ylimääräinen proteiini muuttuu sokeriksi elimistössä. Siksi kalorivaje hiilareista kannattaa ottaa RASVASTA. Vihanneksia taas syön PALJON enemmän kuin ennen, eli n. puoli kilo päivässä. Ruisleivässä ei ole mitään sellaisia aineita joita ei saisi vihanneksista. Marjat mahtuu kyllä hyvin VHH-ruokavalioon. Mutta ulkomaisissa hedelmissä vasta niitä ympäristömyrkkyjä on! Itse suosin kotimaista luomua, sekä vihanneksissa että lihassa :)

Kuitu on ihan yliarvostettua, ja parempia kun viljakuidut on vihannesten imeytyvät kuidut ja pähkinöistä saatava kuitu. Ja kun syö tarpeeksi rasvaa ei tartte hirveitä määriä kuituja vatsan toimimiseen. Jos kuitenkin ummettaa auttaa kookosöljy todella hyvin.

ööö... ap sanoi syövänsä hedelmiä ja ruisleipää... Mikä ihmeen pakko olisi vielä syödä pastaa ja riisiäkin siihen päälle? Mikä siinä kasvisten käytössä on niin vaikeeta?
Ja kyllä kuule vhh:lla lähtee muutakin kuin turvotus. Kun vaan löytää itselle sopivan ruokavalion.

[QUOTE="Anne";23749001]Ei.
Moni syö ihan vaan sitä ruokaa, esim makaronilaatikkoa sen ison lautasellisen, kaveriksi ehkä leipä tai pari.

Meilläkin on kyllä joka ruualla salaattia, ja keitettyjä vihanneksia jos on esim kastikeruokaa. Jos on pataa/risottoa, niin ne ovat jo itsessään niin kasvispitoisia, että pelkkä salaatti riittää kaveriksi. Moni vain ei oikeasti tee sitä salaattia ruuan kanssa, ei se ole mikään itsestäänselvyys.
Itse syön jokaisella syömiskerralla myös kasviksia, se 500g tulee leikiten täyteen. Ja helpottaa painonhallintaa selkeästi, kun siellä vatsassa on jotain kevyttä ja terveellistä, niin ei tule ahdettua mitään makaroni/tms höttöä senkin edestä.[/QUOTE]

Aijaa. Meillä on aina ollut salaattia ruuan kanssa laihduttipa joku tai ei, no meille on ainakin ollut itsestäänselvyys, että ruuan kanssa on salaattia =) Paitsi keittoruokaa, jos on niin sit ei ole, mut laitankin aina keittoon rehuja paljon enkä käytä pakastevihanneksia ollenkaan. Eli siis mulle ainakin jäänyt toi ruokaympyrä hyvin mieleen kouluajoilta, toivottavasti monelle muullekin =)

Yhteistyössä