nyt iski masennus ylipainosta. Miten mä nyt aloitan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liian pläski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liian pläski

Vieras
Eli olen ollut kohtuu ok ylipainoni kanssa, mutta nyt riittää! Olen 25 vuotias, 165centtinen ja painoa taitaa olla 105kg.

lähden töihin aamulla 6.45 ja olen kotona siinä 17.30 hujakoilla.

Asun yksin ja minulla on kaksi koiraa, joten missään salilla en iltojani voi viettää.

Auttakaa nyt läskiä mäessä ja kertokaa ihan oikeasti mitä mä teen ja miten aloitan koko homman. Jotain konkreettista.

Muutin sentään juuri kerrostalon neljänteen kerrokseen ja voin kulkea rappusia.

Joskus voisikin ja ainakin pätkiä. :) Haluavathan nuo hiiviskellä ja haistellakin.

Lisäksi eivät ole enää ihan nivelistään täysin terveitä nuoria koiria.

Mistä noi kilot on tullut? Jos olet kotona syödä niin sun on helppoa kun asut vain yksin. Hommaat kotiin vaan terveellistä ruokaa, ei mitään vierasvarakeksejämitkäsyötainakuitenkinitse, mutta niin ettei tietysti nälkää tarvi nähdä.
Opettele rutiinit, syöt tietynlaisen aamupalan, syöt aina lounaan, pidä välipala-aika, kotona päivällinen, varaa jokin iltapala.
Koirat on hyviä ulkoiluttajia =)
Älä syö autossa/sängyssä jne.

Miten kilot on tulleet, mieti rehellisesti mistä olet ne kerännyt...

Kultaseni.. Olen ollut samassa jamassa. Liikunta ei auta vaan tukee ja sekin tuntuu paskalta kun on vielä noin paljon painoa. Ainoa mikä auttoi oli karppaus koska olen possuttaja. Tiputin 15 kg parin kk sisään ja loput puolen vuoden sisään ja nyt ollut 4 vuotta näissä mitoissa. Karppaus on se juttu.
Mulla se auttoi kun oli niin hiton nopeeta se pudotus. Mä en ole pitkäjänteinen.

yritin miettä tätä...

mielestäni homma on mennyt jotakuinkin näin...

Olen entinen kilparatsastaja. Tykännyt aina herkutella, mutta aktiiviaikana ei semmoiseen ollut aikaa. Hevoseni kuitenkin vanheni ja lopulta lopetettiinkin. Olin juuri silloin opiskelemassa eikä ollut rahaa eika aikaa ostaa uutta. Se jäi.

seuraavaksi muutin omaan kotiin ja kieltämättä en hankkinut ihan tarveellisimpiä mahdollisia sapuskoita. Ja alkoholi....se on varmasti tuonut osansa "teinivuosina".

No sairastuin myös astmaan ja koska sopivan lääkkeen löytäminen vei aikansa niin lenkillä ei ollut kivaa olla reipas kun henkeä ahdisti ja vingutti. Jäi sitten lenkkeilykin.

Nyt asiat alkaa olemaan kunnossa astman kanssa, mutta kilot ovat tulleet salakavalasti vuosien mittaan. Ne pitäisi vaan saada pois.

Todennäköisesti ensin muutamaa kiloa en mukama huomannut ja sitä ja sitä seuraavista en enää välittänyt kun olin ummistanut silmäni asialta koko ajan.

Kultaseni.. Olen ollut samassa jamassa. Liikunta ei auta vaan tukee ja sekin tuntuu paskalta kun on vielä noin paljon painoa. Ainoa mikä auttoi oli karppaus koska olen possuttaja. Tiputin 15 kg parin kk sisään ja loput puolen vuoden sisään ja nyt ollut 4 vuotta näissä mitoissa. Karppaus on se juttu.
Mulla se auttoi kun oli niin hiton nopeeta se pudotus. Mä en ole pitkäjänteinen.

Vau! Onneksi olkoon!

Missä mitoissa olet nyt?

Kannattaa aloittaa tekemällä päätös elämänmuutoksesta, itse en juurikaan usko dieetteihin vaan elämäntavan muutokseen. Jos elät kuin 60kg ihminen tekee, eli syöt ja liikut, niin humpsis, jonain päivänä olet energinen 60kg ihminen. :)

Älä siis kiusaa itseäsi pikadieeteillä vaan syö kohtuudella, anna itsellesi lupa herkutella sopivasti jne. Ja muista liikkua, muista siinäkin kohtuus, ei viikon kestävää verenmaku suussa tapahtuvaa rääkkiä (joka loppuu samantien, kun innostus hiipuu) vaan sellaista pientä arkiliikuntaa, kuten portaat ja koirien lenkittäminen, sellaista mikä tuntuu hyvältä.

Kuulostaa hyvältä.

En vaan ymmärrä koko karppauksesta mitään...??

Tiedän, että paahtoleipä on hyvää... :D

[QUOTE="zenn";23713874]Kannattaa aloittaa tekemällä päätös elämänmuutoksesta, itse en juurikaan usko dieetteihin vaan elämäntavan muutokseen. Jos elät kuin 60kg ihminen tekee, eli syöt ja liikut, niin humpsis, jonain päivänä olet energinen 60kg ihminen. :)

Älä siis kiusaa itseäsi pikadieeteillä vaan syö kohtuudella, anna itsellesi lupa herkutella sopivasti jne. Ja muista liikkua, muista siinäkin kohtuus, ei viikon kestävää verenmaku suussa tapahtuvaa rääkkiä (joka loppuu samantien, kun innostus hiipuu) vaan sellaista pientä arkiliikuntaa, kuten portaat ja koirien lenkittäminen, sellaista mikä tuntuu hyvältä.[/QUOTE]

Mitenkä se 60 kiloinen nyt oikeasti sitten elää?

Liity Kiloklubiin. Se on ilmainen ja sinne voit kirjailla syömisiä. Ohjelma laskee niitten kalorit ylös ja antaa suositusmäärän per päivä.

Muuten suosittelisin että aloittaisit pikkujutuilla. Jos heti teet liian rajun muutoksen, on todennäköisempää ettet sitä jaksa vaan palaat nopeasti vanhoihin juttuihin. Eli muutos kerrallaan ja tsemppiä sulle! :)

Mä just toisessa ketjussa kirjoittelin, miten laihduin 20 kiloa puolessa vuodessa (normipainoinen olin kuitenkin jo alkujaan.) Avainasemassa oli nimenomaan koiran kanssa lenkkeily ja ruokavalion rukkaaminen! Tein koiran kanssa päivittäin pitkiä, reippaita metsälenkkejä (noin 10km) ja jätin herkut syömättä. Aamupalaksi söin puuroa marjojen kanssa, lämpimänä ruokana kasvisruokaa ja välipaloina mm. raejuustoa, rahkaa, salaattia, hedelmiä yms.

Sulle voisi sopia kyllä karppaaminenkin, jos et kovin paljoa aio liikuntaa harrastaa. Se on myös tehokas ja helppo keino pudottaa painoa, muttei mielestäni sovi paljon liikkuvalle.

[QUOTE="Koirarakas";23713818]Käytä koiria lenkillä juosten?
Meidän mummon koira ei halunnut kävellä, aina piti juosta lenkki. Kyllä hävisi läskit kesäloman aikana! :)[/QUOTE]

Juosten :laugh: Sulla ei tainnu ihan yks realiteetti osua silmään?

Alkuperäinen kirjoittaja liian pläski;23713884:
Mitenkä se 60 kiloinen nyt oikeasti sitten elää?
No minä 60-kiloinen ihminen esimerkiksi elän niin, että lenkkeilen koiran kanssa reippaita metsälenkkejä, pyöräilen koulu-/työmatkat (30km päivässä) ja harrastan tehokkaasti lihaksia kuormittavaa lajia. Syön kasviksia, marjoja ja hedelmiä vähintään puoli kiloa päivässä, monesti yli kilonkin. Herkuttelenkin melko usein. :D Mutta niinä päivinä, kun liikunta jää vähiin, yritän vähän hillitä syömisiä.

Et sinä noin isoa määrää jaksa karppaamalla tai juoksemalla laihduttaa, suosittelen ilmaista Kiloklubi.fi -sivua. Sen avulla pidät ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa, ohjelma kommentoi päiväkirjaasi ja neuvoo mm. onko tarpeeksi kasviksia, oikeat kalorit, tarpeeksi oikeanlaista liikuntaa jne. Tämän ohjelman avulla voit jatkaa normaalin ruuan syömistä toki järkevissä määrin, ja palvelu korostaa sitä että myös herkut kuuluvat laihduttamiseen, muuten sitä ei pidemmän päälle jaksa.

Itse olen laihtunut kiloklubin avulla, toki pienemmän määrän, mutta mielestäni helposti ja "kivuttomasti".

Kannatan!
Eilen just kyselin että kuinka moni ylipainoinen käyttää light/sokeriton/rasvaton tuotteita...
ne ihan ekaks roskiin ruokavaliosta. Suosi aitoja tuotteita, eli sellaisia joissa lyhyt lisäaine ja tuoteselostus.

Ruokavalioon mukaan: vähähiilihydraattiset kasvikset, liha, kala, pähkinät, rasvat, juustot....ota selvää asioista karppaus.info: sta ja finelli sivuilta. Pääset alkuun. Herkkuna voi käyttää tummaa suklaata..hyvin tummaa suklaata. Proteiinit kannattaa ottaa myös pavuista, soijasta, raejuustosta yms. eikä aina lihasta. Valitse viisaasti karppaustyylisi, siinäkin voi laittaa ihan överiks homman. Maidon voi jättää pois tai vaihtaa punaseen/kermaan.
Syöt ainoastaan 3 kert/pvä. Tähän pystyy kun tutkii ruokaa ja sitä mikä pitää sinut kylläisenä.

Ja jos epäilet voin sanoa, että raskautuminen oli minulle vaikeaa, kahden keskenmenon jälkeen..vaikka kuinka olin dietillä ja käytin kevyt - tuotteita, liikuin kuin hullu...mutta ei mitään..kaikilla vain oli jokin selitys: et liiku trapeeksi( 5kert/vko, kodinhoito ja työ päälle..ei jaksa 7/kert vko millään) syöt väärin ja liikaa( kyttäsin annoksia ja söin vain kevyt-juttuja, vältin kaikkea "oikeaa" koska niissä on NIIN PALJON KALOREITA)... kunnes aloin karppaamaan. Ja se oli vaikeaa se. Minut on aivopesty painonvartioissa aikoinani ja voin, kerman, juustojen, täysmaidon, kunnon lihan tuominen ruokapöytään oli työn ja tuskan takana. Mieheni rasviteli päätään ja ihmetteli aionko tosiaan saada ravistettua kiloni tuolla rasva määrällä..
Noh... ta daa..tulinkin onnellisesti raskaaksi. Jätin siihen painoni pudttamisen ja keskityin voimaan hyvin. Voin huonosti puoleen väliin raskautta, joten söin sitä mikä pysyy sisällä. Painoa on tullut 10 kiloa, mikä mielestäni on ihan jees. Ja minä uskon että karppaus oli raskautumisen takana, koska sain rasvoja, joita tarvitaan hormonitoimintaan. Olen saanut kohtuullisesti painoa, koska en ole syönyt hiilihydraattia tolkuttomasti, vaan paljon kasviksia eli sellaista hiilihydraattia jossa on ravintoarvoa ja joka sulaa heposti.

Kuituja saat siis kasviksista, et tarvitse leipää tai viljaa...riisiä yms. suosittelen hyväkarppausta. Olinpas paatoksellinen, mutta itse olen aina paininut kilojeni kanssa, ihan lapsesta saakka ja jos minä olen onnistunut karppauksella, onnistuu moni muukin.
Tutustu asiaan, perehdy huolella, alku on hankalaa mutta ei ylitsepääsemätöntä.

(sori virheet..näppäimistö ei toimi..sekoilee..en jaksa kirjoittaa kaikkea uudelleen...kursori tuli hulluksi...)

Yhteistyössä