Onko liian aikaista viedä lapsi 6.30--> päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päivähoitokysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päivähoitokysymys

Vieras
Tuli vaan tämmönenki mieleen, kun jäin saikulle ja en pysty hoitamaan lasta kotona. Töissä ollessani minä kuskasin lasta hoidossa ja meni sinne kahdeksaksi. Mieheni menee töihin seitsemäksi, joten jotta itse ehtisi töihin olisi lapsen mentävä jo puol seitsemäksi hoitoon... Onko se liian aikaista? Kärsiikö lapsi noin aikaisesta rytmistä? Meneekö muidenki lapset täällä noin aiksta hoitoon..?

Etkö sä pysty heitäämään vaikka autolla lasta aamupalaksi? Ellet, niin silloin menee hoitoon miehen rytmin mukaan, ei sille mitään voi. Jos pk on silloin auki niin kyllä sinne voi viedä.

meillä aloittaa 2-vuotias ensi viikolla päiväkodissa, menee aamulla viideksi tai puoli kuudeksi. Kahdesta vanhemmasta on kokemusta jo ja lapsi sopeutuu hyvin nopeasti aikaisiin aamuihin, varsinkin jos on aamuihminen jo luonnostaan. Kaiken a ja o on se että illalla aikaisin nukkumaan joka ikinen päivä vaikkei olisi hoitopäiväkään, rytmi on tärkeää pysyä samana.

Ihan liian aikaista se meidän poitsulle ainakin on, mutta pari kertaa on ollut pakko viedä lapsi päiväkotiin kello 6:30, kun mun on pitänyt olla työvaatteet päällä valmiina klo 7:30 viimeistään. Eikä mieskään jaksanut joka aamu nousta aamuvarhain lapsia hoivaamaan, kun tuli töistä kotiin vasta 3-4 maissa.

Veisin siis lapsen 6:30 hoitoon ainoastaan jos on aivan pakko.

Tää on taas vedätysyritys. Ei hoitopaikka voi tuollaista määrätä. Ihan oikeastiko uskot, että päiväkoti voisi määrätä äidin sairasloman takia isänkin tekemään lyhennettyä työpäivää!

No kuule. Se taitaa riippua ihan kunnasta. Meillä ainakin vuoropäiväkodissa saa olla 8-16, jos jompikumpi saikulla tms. Ja siinä ei toisen vanhemman työvuoroja kysellä. Jos ei itse kykene, niin sitten on oltava varahakija tai toisen vanhemman perhesyihin vedoten pois töistä. Niin se vaan on. Eli ap:n pitää kysyä onnistuuko moinen, jos itse on kotona.

Ja mistahan se paivakoti tietaa etta toissa kayva vanhempi on sairaslomalla? En ma ainakaan tiedota tuollaisista, ehka henkilokunta tajuaa kun haen verkkareissa ja miekitta lapsen etta en ole ollut toissa mutta en muuten ole kokenut tarvetta asiasta tiedottaa.

No kuule. Se taitaa riippua ihan kunnasta. Meillä ainakin vuoropäiväkodissa saa olla 8-16, jos jompikumpi saikulla tms. Ja siinä ei toisen vanhemman työvuoroja kysellä. Jos ei itse kykene, niin sitten on oltava varahakija tai toisen vanhemman perhesyihin vedoten pois töistä. Niin se vaan on. Eli ap:n pitää kysyä onnistuuko moinen, jos itse on kotona.

Toi hoitoaika on ihan suositus vaan. Jos päiväkodista alkavat vänkäämään niin sano että soitat kunnan päivähoidosta vastaavalle ja kysyt asiaa. Siis jos tosiaan niin sairaana, että et pysty kuljettamaan ja miehen vietävä aamulla. Ei sitä nyt sentään tarvitse alkaa kenenkään työvuoroja muuttamaan, toisen sairauden vuoksi.

riippuu lapsesta, että kärsiikö rytmistä. Kuopukselle tuo olis ok, on aina ollut sellainen varhainen lintu. Esikoiselle olis aivan kauhistus. Ja noista säädöksistä. Vuoropäiväkodissa toki voidaan määrätä hoitoaika "virastoajalle", kun toinen vanhempi kotona, mutta muuten hoitoaikaa ei kyllä voi rajoittaa vanhemman sairasloman takia.

Eikö hoitoajat pidä sopia etukäteen pk:n kanssa? Ei sinne voi mennä miten sattuu, jo henkilöstömitoituksenkin vuoksi. Tietääkseni useimmat päiväkodit aukeavatkin vasta klo 7 (tai 6.30). Kannattaa sopia asia etukäteen, jos tarvitsee normaalista poikkeavaa hoitoaikaa.

Ja mistahan se paivakoti tietaa etta toissa kayva vanhempi on sairaslomalla? En ma ainakaan tiedota tuollaisista, ehka henkilokunta tajuaa kun haen verkkareissa ja miekitta lapsen etta en ole ollut toissa mutta en muuten ole kokenut tarvetta asiasta tiedottaa.

No tässä tilanteessahan se tulisi ilmi, kun hoitoaikaa pitäisi muuttaa. Meillä ainakin ennen seitsemää lapsen voi viedä hoitoon vain, jos vanhempien työajat sitä edellyttävät. Mutta jos sairaslomalainen tosiaan niin huonossa kunnossa, että ei voi lainkaan liikkua, niin eiköhän se ja isän työ riitä perusteeksi sille, että lapset voi viedä jo 6.30. Varmaan alkuun aika rankkaa myöhempiin aamuihin tottuneille lapsille, mutta eipä kai tuollaisessa muutakaan vaihtoehtoa ole.

Yhteistyössä