hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
*A*
[QUOTE="Neith";23548286]no siinä "hävettää" se että ne on niin kalliita, siis se että nyt toivotaan jotain kallista (ja siitä muuten voitte päätellä miten helposti mä toivon ja ostan kalliita juttuja)
onhan toki suvussa toivottu vuosien varrella kalliimpiakin juttuja, mutta mä en ole aiemmin esittänyt tälläistä toivelistaa en itseltäni enkä lapseltani
mutta samaan aikaan sitten kuitenkin haluan ne toiveet esittää kun poika kerran niitä toivoo, enkä mä nyt oikeasti ole keksinyt mitään tarpeellista taikka järkevää korvaamaan noita toiveita.[/QUOTE]

Mä rohkenen väittää, että jos sua ihan oikeasti hävettäis pyytää noita, niin varmasti keksisit lahjoiksi jotain edullisempiakin vaihtoehtoja (jotka olisi myös pojalle mieleisiä). Tokihan sitä kannattaa kokeilla, josko sais lapsen materialismia ruokittua sukulaisten kustantamana. Ei se oo tyhmä, joka pyytää... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23548327:
Siis minä nyt en todellakaan näe tätä minään muuna kuin keskusteluna ja osallistuin tähän itsekin tuolla alussa. Mitään kauheaa ap ei ole tehnyt, mutta kyllähän tuollaisen aloituksen tekijän pitää myös se kritiikki ottaa vastaan tai siis ottaa myös osaa keskusteluun (niin kuin tekeekin juuri)
No olet sitten sokea jos et huomaa kuinka ap:ta mollataan?

"neith"
[QUOTE="huh";23548307]No mutta jos teillä on 30 traktoria, ja olet noin selvillä siitä mitkä ovat kalliita ja mitkä halpoja lelumerkkejä, niin aivan varamsti olet jo monta joulua ja synttäriä esittänyt lähes samantasoisia lelu/tavaratoiveita. Olet varmasti jo siis aivan tottunut noiden listojen laatimiseen. peruskauraa.[/QUOTE]

hmm, no jaa, nuo keskikokoiset traktorit maksaa 10-25€ merkistä riippuen
ja juuri kokemuksen myötä on selvinnyt mitkä on hyviä ja mitkä ei..
ison traktorin poika osti itse saamillaan synttäri rahoilla (maksoi 40€)
voit toki pitää kiinni tuosta sun johtopäätöksestäsi, joka on muuten täysin väärä

"huh"
[QUOTE="Neith";23548309]millä tavalla mun käytös on rumaa, röyhkeää ja itsekästä ja suorastaan törkeää? ja ettei ole käytöstapoja :O
nyt ihan pitäviä perusteluita ja sitä faktaa pöytään[/QUOTE]

Ei toisille laadita listoja lahjatoiveista. Kutsutaan juhlimaan ja lahjat ovat kaikki yhtä hyviä, olivat ne krääsää tai ei. Noin kalliita ei toivota ja se opetetaan lapsille

"Neith"
[QUOTE="huh";23548351]Ei toisille laadita listoja lahjatoiveista. Kutsutaan juhlimaan ja lahjat ovat kaikki yhtä hyviä, olivat ne krääsää tai ei. Noin kalliita ei toivota ja se opetetaan lapsille[/QUOTE]

no se voi olla tapana joissain prheissä ja suvuissa, meillä on tapana kysyä mitä toivotaan ja toiveita myös esittää.. mä pidän normaalina sitä että on häälahja ja synttäri/joululahja listat
pidän toiveiden esittämistä normaalina niin lasten kuin aikuistenkin kohdalla.
tätä periaatetta muuten noudattaa 2/3 mun tuntemista perheistä/ suvuista
ja sitä ei muuten pidetä röyhkeänä, huonotapaisena, törkeänä jne käytöksenä vaanm järkevänä toimintana jossa jokaisella on mahdollisuus saada toivomiaan asioita, enemmän tai vähemmän riippuen toiveista

Tää on enemmänkin jankkaus- kuin haukkumisketju. Eipäs-juupas.

Neithiä hävettää mutta ei hävetä ja aikoo maksattaa kalliit lelut sukulaisilla. Tuollainen lelulistailu on vähän erikoista varsinkin kun on kyse niinkin pienestä kuin 4-v. Ylimalkaisemmat vinkit kuten legot, pikkuautot, traktorit kyllä itsekin ymmärrän.

Maailma on niin täynnä kaikenlaista tavaraa että Neithin poika saattaa löytää yllärilahjoista sen kaikkein kivoimman tavaransa. Mikä yllätys sekin on kun kaikki tietää etukäteen =)

[QUOTE="huh";23548351]Ei toisille laadita listoja lahjatoiveista. Kutsutaan juhlimaan ja lahjat ovat kaikki yhtä hyviä, olivat ne krääsää tai ei. Noin kalliita ei toivota ja se opetetaan lapsille[/QUOTE]

Ai jaa :O mä just välitin esikoisen toiveen mummille ja ukille ja se olis auto.:vampire:

"huh"
Kuule ap, täällä joitain vaan harmittaa kun heidän kauhukakaransa eivät tule koskaan saamaan kalliita lahjoja kun äipällä ei ole varaa ja iskä ei viitsi ostaa. Hienoa, että sinun lapsellasi on mahdollisuus saada toivomiaan lahjoja. Se ei lasta pilaa.
Onhan se pilannut.Justhan ap sanoi, että lapsensa ei kunnioita toisia tippaakaan, jos ei kerran ole hiljaa ollenkaan vaan häseltää päiväkodissa, ja vaatii olla keskipiste koko ajan. Niin minä ainakin häseltämisen ja keskittymiskyvyttömyyden ymmärrän.

sivusta
[QUOTE="Neith";23548364]no se voi olla tapana joissain prheissä ja suvuissa, meillä on tapana kysyä mitä toivotaan ja toiveita myös esittää.. mä pidän normaalina sitä että on häälahja ja synttäri/joululahja listat
ja sitä ei muuten pidetä röyhkeänä, huonotapaisena, törkeänä jne käytöksenä vaanm järkevänä toimintana jossa jokaisella on mahdollisuus saada toivomiaan asioita, enemmän tai vähemmän riippuen toiveista[/QUOTE]

Ja etenkin tällasen viestin jälkeen mä ihmettelen, että mikä sua siis hävettää ? Jos se on teillä aivan normaalia, teette kaikki niin ja se on normaalia sinustakin.
Hyvää yötä nyt. Lähden haistelemaan pieruilmaa makkariin. Kiitos siitä taaperoiselleni joka kuului rupsuttelevan :heart: :D

[QUOTE="Neith";23548364]no se voi olla tapana joissain prheissä ja suvuissa, meillä on tapana kysyä mitä toivotaan ja toiveita myös esittää.. mä pidän normaalina sitä että on häälahja ja synttäri/joululahja listat
ja sitä ei muuten pidetä röyhkeänä, huonotapaisena, törkeänä jne käytöksenä vaanm järkevänä toimintana jossa jokaisella on mahdollisuus saada toivomiaan asioita, enemmän tai vähemmän riippuen toiveista[/QUOTE]

Ihan alkup.aiheeseen liittyen - mikset pyydä sukulaisilta suoraan rahaa? Kun kerran poika tietää itse tarkalleen mitä tahtoo. Ei siis millään pahalla tämä ehdotus. Mun lasten isovanhemmat antavat aina setelikuoren kun eivät halua/jaksa/osaa ostaa mitään leluja tai vaatteita.

"Neith"
Ja etenkin tällasen viestin jälkeen mä ihmettelen, että mikä sua siis hävettää ? Jos se on teillä aivan normaalia, teette kaikki niin ja se on normaalia sinustakin.
Hyvää yötä nyt. Lähden haistelemaan pieruilmaa makkariin. Kiitos siitä taaperoiselleni joka kuului rupsuttelevan :heart: :D
no se on se hinta edelleen...
mutta öitä, itsekkin kömmin kohta nukkumaan hajustettuun ilmaan, mutta se tulee kyllä vähän vähemmän söpöstä henkilöstä ja yhdestä ilmavaivaisetsa kissasta :D

"Neith"
Ihan alkup.aiheeseen liittyen - mikset pyydä sukulaisilta suoraan rahaa? Kun kerran poika tietää itse tarkalleen mitä tahtoo. Ei siis millään pahalla tämä ehdotus. Mun lasten isovanhemmat antavat aina setelikuoren kun eivät halua/jaksa/osaa ostaa mitään leluja tai vaatteita.
kyllä sitäkin varmasti tulee (iso iso vanhemmat ja iso tädit eivät niin jaksa juosta kaupoilla)
ja ne lapsi saa pistää säästöön matkaa varten
mutta onhan se kivempi pojan availla lahjoja :)

"mjää"
http://www.huuto.net/kohteet/lego-duplo-poliisiasema-ja-poliisit/171984649?ref=api

Siis mä ostaisin tälläsen jos mulle esitettäin 4v toive lego poliisiasemasta!!! ettisin kyl viel halvemman, kun legothan kestää niin voi ihan hyvin ostaa käytetynkin...

[QUOTE="Neith";23547042]ei kyllä välttämättä edes hymyile.
siis oikeasti, kuinka moni haluaa saada jotain epämieluista lahjaksi, inhokki väriä paidan taikka järkyttävän ruman maljakon.
kuinka moni jaksaa aidosti vielä ilahtua siitä 5 järjettömän rumasta maljakosta jonka on saanut samalta henkilöltä?
mä en ole ikinä käsittänyt miksi pitäisi olla iloinen saadessaan jotain täysin tarpeetonta, rumaa, ei tyyliin sopivaa tavaraa joka ei ikinä tule käyttöön, hinnalla ei ole merkitystä tässä.
toki sitä kiittää kun se on kohteliasta mutta kuinka moni AIDOSTI ilahtuu siitä lahjasta jonka pistää kirpparille/huutikseen/roskiin sopivan ajan päästä?
ja näin ollen, miksi ihmeessä lapsen tulisi olla onnesta soikeana saadessaan täysin "vääränlaisen" lelun, epämieluisaa väriä olevan paidan jne
tai sellaisen mikä ei aiheeltaan tai toiminnaltaan millään tavalla kiinnosta
[/QUOTE]

No en aidosti ole iloinen jos saan jotain lahjaksi mitä inhoan. Mutta onko sillä mun ilolla nyt niin väliä, kun kumminkin lahjan on saanut? Emmä tiedä, musta näin aikuisena niillä lahjoilla ei niin ole merkitystä. Jos joku tuo mulle lahjaksi vaikka tosi ruman kahvikupin niin mitä sitten?

Ja se oma raha on kaikkein konkreettisin tapa opettaa rahan arvoa :) Ollaan mekin eräitä kertoja kierrelty ja kaarreltu lelukaupassa laskeskelemassa mihin kulloinkin raha riittää.

Ja ihan on tämäkin äiti yllättynyt mitä jälkikasvu lopulta valitseekaan, vaikka mielessään jo kuvitteli (tai jopa toivoi ;) ) ihan muuta. Viimeksi mentiin tytön kanssa hama-helmiä ostamaan ja tultiin takaisin buzz lighyear -auton kanssa :D

"sipsi"
En jaksa koko ketjua kahlata läpi, mutta olen kyllä sitä mieltä, että lahjoja ei tilata kuin apteekin hyllyltä :) En ikikuunapäivänä tuollaista listaa olisi minäkään kehdannut sukulaisille ja tutuille 4v päiväksi esittää :) Meillä oli periaate, että kunhan itsensä juhliin tuopi, me vanhemmat ostettiin kyllä joku toivelahja :) Kaikki lahjat kelpasi aina :)

Voi varjele, jos aina saa kaiken mitä pyytää keksii, niin eihän kohta mikään enää millekään tunnu. Mun tyttö 13v toivoi kummiltaan lahjaksi suihkugeeliä ja vartalovoidetta, kun tiesi kummin olevan vähemmissä varoissa. Minusta paljon tärkeämpää on kasvattaa lapsi arvostamaan vieraiden tuloa synttäreille, yhdessäoloa jne, kuin tavaraa... Ja vinkiksi: meillä meni kuvastot roskiin melko nopsaan, ja opetin, että niitä voi katsoa, vaikkei mitää sieltä ostettaisi.

En miekään ymmärrä viestin otsikkoa: miksi hävettää, jos tuollainen listalta ostelu ja "tavaroiden tilailu" synttäreille kerran on ihan normaalia teille? :)

"Neith"
[QUOTE="huh";23548374]Onhan se pilannut.Justhan ap sanoi, että lapsensa ei kunnioita toisia tippaakaan, jos ei kerran ole hiljaa ollenkaan vaan häseltää päiväkodissa, ja vaatii olla keskipiste koko ajan. Niin minä ainakin häseltämisen ja keskittymiskyvyttömyyden ymmärrän.[/QUOTE]

hmm, sie nyt tulkitset ihan miten sattuu näitä juttuja..
ei se vaadi keskipisteenä oloa, ja osaa se olla hiljaa jne.
mutta joissain osa-alueissa on ongelmia ja niitä nyt seuraillaan ja harjoitellaan.
neuvolan jälkeen katsotaan tarvitseeko asiaa enemmän tutkia ja mennäänkö me käymään esim toiminta terapeutilla tai jotain sen kaltaista.
poika siis on vilkas ja pahimmillaanhan siinä on kyse ihan jostain adhd jutusta (ja sitä nyt ei epäillä)ja sitten lievimmillään se vaan on keskimääräistä vilkkaampi ja energisempi ja tarvitsee enemmän tekemistä (urheilu harrastus jne)

[QUOTE="mjää";23548415]http://www.huuto.net/kohteet/lego-duplo-poliisiasema-ja-poliisit/171984649?ref=api

Siis mä ostaisin tälläsen jos mulle esitettäin 4v toive lego poliisiasemasta!!! ettisin kyl viel halvemman, kun legothan kestää niin voi ihan hyvin ostaa käytetynkin...[/QUOTE]

Mä en kyllä huutiksesta/kirpulta lahjoja lapselle ostaisi, se verran materialisti minäkin ;)

"sipsi"
Lisäys vielä: olen opettanut lapselleni, että lahjaa ei arvostella. Itse voi ostaa just mitä tahtoo, ja olla virheostokseen tyytymätön. Mutta jos joku hyvällä sydämellä lahjan antaa, on enemmän kuin epäkohteliasta olla siitä tyytymätön.

"Neith"
No en aidosti ole iloinen jos saan jotain lahjaksi mitä inhoan. Mutta onko sillä mun ilolla nyt niin väliä, kun kumminkin lahjan on saanut? Emmä tiedä, musta näin aikuisena niillä lahjoilla ei niin ole merkitystä. Jos joku tuo mulle lahjaksi vaikka tosi ruman kahvikupin niin mitä sitten?
no siinähän on se että rahat on käytetty turhaan, tavara on turha ja pahimmillaan se päätyy suoraan roskiin käyttämättömänä.
se jos mikä on turhaa kulutusta ja tuhlausta.
kyllä mä ainakin haluan että lahjan saaja ilahtuu saamastaan jutusta, oli sitten kyse kukasta taikka lelusta tai mitä tahansa siltä väliltä.
siis ostan sen värisiä ja "merkkisiä" kukkia joista tiedän toisen tykkäävän, en osta vain kukkaa vaan toiselle mieluisan kukan.
mä otan mieluummin lahjaksi keksipaketin, kuin jonkun eripari astian mistä en pidä

..
mennään nyt jo nukkumaan, jooko? plussat sulle neith ku oot asiallisesti jaksanu vastailla viistoista sivua samaa juupas eipäs vääntöä ja aina välillä joku uus hyppää mukaan 'tuoreine' mielipiteineen.
mää mee nyt nukkamaan ja todellakin toivon että tää ei oo enää etusivulla aamulla!

"Neith"
osa ymmärsi aloituksen ja sen miksi "hävettää", kiitos kommenteista ja lohdutuksesta :)
osalta taas meni ohi ja osa takertui ihan muihin juttuihin, mutta kiitos keskustelusta teillekkin :)

Mä en taas näe järkeä listata asioita mitä mä/lapsi tarvitsee lahjaksi. Samalla vaivalla mä itse sen tavaran kaupasta ostan.

Lahjan idea on siinä, että antaja lisää siihen omaa itseään eli valitsee mielestään lahjan saajalle sopivan tuotteen :) Joskus tulee huteja, se on totta. Ne hudit voi aina laittaa kiertoon! ;)

Yhteistyössä