hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
"Neith"
Lapsen toiveissa ei ole mitään vikaa.
Mun 8-vuotias toivoo oranssia Subarua. :D

Mutta ihmettelen tota sun meininkiä, että kasvatat lasta tohon, että on "Hyviä lahjoja" ja "Huonoja lahjoja". Siis vaikka lapsi itse niin luontasestikin ajattelee, ei ole minusta aikuisen tehtävä sitä tukea vaan ohjata siihen, että hei, täähän onkin kiva ja erilai mitä sul ei ole. Laajentaa lapsen käsityksiä ja leikkejä.
Aika paljon minusta myös tuntuu, että teillä laspen toiveet ovat pohjimmiltaan äidin toiveita. Tai ainakin niin, että ne lopulliset "hyväksytyt" toiveet on niitä jotka äidille sopii.
Lapsesi haluaa hirveesti oman zhu zhu petsin. Mutta ei saa kun on sinusta turha ja kun lapsi ei sillä kuitenkaan leiki. Mutta ajattele miten ihanaa on OMISTAA jotain ihanaa mitä haluaa ja kun saa sen mitä on kovasti toivonut.Vaikka se olisikin "turhaa".
en mä ole yhdestäkään lahjasta sanonut että onpa huono, siis jos poika on jotain saanut niin yhdessä ollaan sitä ihasteltu jne. mutta väistämättä ne mitkä ei ole sille kiinnostavia ja mieluisia pyörii nurkissa leikkimättöminä ja lopulta päätyy kirpparille taikka kiertoon turhina
se zhuzhu pets on sellainen että jos poika oikeasti sellaisen halunnut niin se olis voinut sellaisen valita ja saada jo hyvän aikaa sitten, aina silloin tällöin annetaan tietty summa millä poika saa valita lelun ja se sitten pähkäilee ja pohtii millaisen lelun se haluaa ja millaisen se sillä rahalla saa, ja kertaakaan se ei ole zhu zhu petsiä valinnut, niin on jäänyt hyllyyn myös niin moni muu lelu, ihan vain siksi että poika ei niitä halua.
kyllä mä koitan ehdotella kaiken näköisiä juttuja, palapelejä,kirjoja jne. mutta ne tietyt jutut on sen suosikkeja ja niitä se haluaa.
(se olisi saanut zhu zhu petsin jos olisi kaupassa sen halunnut, se saisi toivoa sitä rataa lahjaksi, se saisi toivoa nukkeja ym juttuja, ne vaan ei kiinnosta sitä niin paljon että se haluaisi niitä)

"HUH"
Ap: oletko käynyt edes peruskoulua? Ihmeellistä että lapsesta yritetään tehdä jonkun muotin mukaista. Taidat olla nuori äiti joka vaatii sukulaisia ostamaan lapselleen kallista. Ei ole normaalia laittaa tuollaista listaa suvulle 2 kertaa vuodessa.

sinä valitset lapsen listalta yhden lelun ja ostat sen, suku tuo mitä haluaa: sukat, puuhakirjan, kynät, alusvaatetta. Ei legoja 4veelle, jolla niitä on jo. ja muita leluja liikaakin.

En ole koskaan tiennyt että kukaan tekee synttärilistoja. Meillä toivovat yhtä lelua VANHEMMILTAAN.

"Neith"
Yksi asia mikä jäi vaivaamaan on tuo että lelut hajoavat heti. Miten ihmeessä lapsi saa ne rikki niin nopeaan? Toki on halpaa muovikrääsää ja kunnon leluja, mutta kyllä meillä on kaikki kestäneet normaalia leikkiä. Tosin meillä on myös opetettu arvostamaan tavaraa niin ettei sitä ehdoin tahdoin hajoteta. Jos tahallaan jotain hajottaa, uutta ei saa tilalle. Vahingot tietysti asia erikseen.
siis otetaan esimerkiksi sikun pikku autot ja niistä vaikka traktorit, ne on hyviä.. mutta sitten jos erehtyy ostamaan esim joissain k-kaupoissa myynnissä olevan farmer's setin (merkkiä taikka valmistajaa en nyt muista) niin ne on niin heppoisia että hajoavat, niistä irtiaa kopit, katkeaaa peräkärryn kiinnitys muovi jne
eli se krääsä ei vain kestä siinä missä ne "hyvät" merkit.
(ja nyt siis on puhe traktorista joka taitaa maksaa sen 2€)

toinen hyvä esimerkki on sellainen vähän isompi sikun traktori, se kestää pinen pojan leikkejä toisin kuin sellainen halvempi jossa jo ostohetkellä on renkaiden "akseli" vinossa ja koppi likipitäen irti..
emekin rekat on oikeasti hyviä, siis ovat aidon näköisiä jne. enkä muuten ole edes noissa perus kaupoissa nähnyt muun merkkisiä isompia rekkoja
lego jutuissa ne "halpis" merkit on osa hyviä ja osa täyttä sekundaa, eli jo kasaushetkellä palikat on vääntyneitä eivätkä näin ollen pysy toisissaan kiinni

"maria"
Huh, mikä meininki ap:lla.

Lapsellani on syntymäpäivä syksyllä ja jätän tahallani hankkimatta osaa talvikamppeista itse, koska moni lapseni sukulaisista haluaa ostaa mielummin hänelle hyödyllisiä tavaroita kuin "krääsäleluja". Viime vuonna minun äitini antoi lahjaksi pojalleni "shoppailupäivän", eli he menivät yhdessä etsimään pojalleni sen mieluisimman talvihaalarin+asusteita, sekä kävivät yhdessä syömässä. Poika aina jaksoi muistuttaa että tämä haalari on hänen ja mummin valitsema. Hyviä lahjoja myöskin on ollut myöskin esim. nukketeatteriliput ja esitykset on käynnyt katsomassa lahjan antajan kanssa. Nämä siis äidin mielestä parhaat lahjat, poika nyt on innostunut kaikista niistä krääsäleluista. Siitähän tulee jo uusi leikki kun korjaillaan rikki mennyttä lelua ;)

"Neith"
Oletko sä yhtään miettinyt tulevia kaverisynttäreitä ? Että miten lapsesi sitten toimii ? Eikö se huoleta sua yhtään ?
Ja jos lapsi leikkii keittiöleikkejä ja lohikäärmeillä,miksei niihin liittyvät lahjat kelpaisi ? Jos jo kerta teiltä saa sen yhden toiveen,eikö muut voikin olla listan ulkopuolelta ?
keittiöleikeissä meillä on jo niitä ruokia, on astiat ja kattilat ja kapustat sekä kauhat (suht iso laatikollinen niitä) ja lisäksi vielä hella.. se oli kovassa käytössä tossa 2v sitten mutta enää ei ole niin iso juttu, koska se saa tehdä meidän kanssa oikeaa ruokaa, pilkkoa sipulit ja kurkut jne
lohikäärmeitä sillä on 10.. (ja olen siis ostanut niitä sille itse kun se on halunnut, hyi minua.. jos ostan itselleni lapsen nähden "turhuuden" niin osatn sitten lapselle "samanlaisen")

kun me pidetään ekat kaverisynttärit niin olen aivan varma että lapseni on iloinen ja kiittää saamistaan lahjoista (äiti ei välttämättä ole iloinen krääsästä mutta se on äidin ongelma)
oli ne lahjat mitä hyvänsä tai vaikka lahjoja ei olisi ollenkaan

"jaa"
[QUOTE="Neith";23547939]siis otetaan esimerkiksi sikun pikku autot ja niistä vaikka traktorit, ne on hyviä.. mutta sitten jos erehtyy ostamaan esim joissain k-kaupoissa myynnissä olevan farmer's setin (merkkiä taikka valmistajaa en nyt muista) niin ne on niin heppoisia että hajoavat, niistä irtiaa kopit, katkeaaa peräkärryn kiinnitys muovi jne
eli se krääsä ei vain kestä siinä missä ne "hyvät" merkit.
(ja nyt siis on puhe traktorista joka taitaa maksaa sen 2€)

toinen hyvä esimerkki on sellainen vähän isompi sikun traktori, se kestää pinen pojan leikkejä toisin kuin sellainen halvempi jossa jo ostohetkellä on renkaiden "akseli" vinossa ja koppi likipitäen irti..
emekin rekat on oikeasti hyviä, siis ovat aidon näköisiä jne. enkä muuten ole edes noissa perus kaupoissa nähnyt muun merkkisiä isompia rekkoja
lego jutuissa ne "halpis" merkit on osa hyviä ja osa täyttä sekundaa, eli jo kasaushetkellä palikat on vääntyneitä eivätkä näin ollen pysy toisissaan kiinni[/QUOTE]

renkaiden kumit irtoavat sikun traktoreista.

sivusta
[QUOTE="Neith";23547991]keittiöleikeissä meillä on jo niitä ruokia, on astiat ja kattilat ja kapustat sekä kauhat (suht iso laatikollinen niitä) ja lisäksi vielä hella.. se oli kovassa käytössä tossa 2v sitten mutta enää ei ole niin iso juttu, koska se saa tehdä meidän kanssa oikeaa ruokaa, pilkkoa sipulit ja kurkut jne
lohikäärmeitä sillä on 10.. (ja olen siis ostanut niitä sille itse kun se on halunnut, hyi minua.. jos ostan itselleni lapsen nähden "turhuuden" niin osatn sitten lapselle "samanlaisen")

kun me pidetään ekat kaverisynttärit niin olen aivan varma että lapseni on iloinen ja kiittää saamistaan lahjoista (äiti ei välttämättä ole iloinen krääsästä mutta se on äidin ongelma)
oli ne lahjat mitä hyvänsä tai vaikka lahjoja ei olisi ollenkaan[/QUOTE]

Ok.uskotaan. teiltä löytyy se 4-vuotias jolla melkein kaikki leikit on jo niin täynnä ja valmiita, että mitään ei enää tarvita tai puutu. Paitsi ne lapsen ehdottomasti haluamat legohässäkät.

Keittiönoita
[QUOTE="Neith";23547991]keittiöleikeissä meillä on jo niitä ruokia, on astiat ja kattilat ja kapustat sekä kauhat (suht iso laatikollinen niitä) ja lisäksi vielä hella.. se oli kovassa käytössä tossa 2v sitten mutta enää ei ole niin iso juttu, koska se saa tehdä meidän kanssa oikeaa ruokaa, pilkkoa sipulit ja kurkut jne

Oletko tullut ajatelleeksi, että lapsesi keskittymisvaikeudet - siis ymmärsin tuolta aiemmasta, että sellaisia on - voisivat johtua liiallisesta äsrsykkeiden määrästä?

sivusta
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23548025:
Oletko tullut ajatelleeksi, että lapsesi keskittymisvaikeudet - siis ymmärsin tuolta aiemmasta, että sellaisia on - voisivat johtua liiallisesta äsrsykkeiden määrästä?
Samaa koitin ehdottaa jo aiemmin.

"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja Voiko tämä olla tosissaan???;23547829:
Juurihan sinä tuolla ylempänä kerroit, ettei hän välttämättä edes hymyile jos saa jotain -ei-niin-mieluisaa. Katsos kun ideahan ei ole se, että on mahdollisimman paljon kallista tavaraa vaan se, että on hauskat juhlat.

Ja toisekseen hän on hemmoteltu sillä valtavalla tavaramäärällä joka alkaa lähennellä lastentarhan lelumäärää. Tietysti siellä tarhassa on oikeasti paljon lapsia niillä leikkimässä. Veikkaan että teillä ei kovin moni lapsi tule käymään leikkimässä, kun lapsesi ei ehkä tule oikein oppimaan tuota sosiaalista puolta tästä maailmasta. Näyttää äidilläkin olevan sen verran paljon hakusessa.

Esim. Legojen ainoa idea ei välttämättä ole se, että äiti istuu vieressä ja käskyttää lasta laittamaan palan sinne, toisen tänne, ja näin koottiin hieno poliisiasema jonka voi seuraavaksi laittaa hyllyyn pölyttymään. Niissä on se hienous, että lapsi voi ihan itse käyttää mielikuvitustaan, ja rakentaa niistä ihan vaikka vallan mitä. Ei tarvita hienoja erikoispaloja ja kalliita pakkauksia, kun mielikuvituksella tavallisita paloista (ja niistä tuhansista ja taas tuhansista erikoispaljoista jotka teillä jo ennestään on) saa aikaan ihan kaikkea mahdollista. Mun lapseni toivat tänään legoalustalla palikoita, he olivat leiponeet keksejä. Tuohon keksien leipomiseen, uunissa paistamiseen ja kaikkeen muuhun oheistoimintaan kului pitkät ajat, paljon naurua ja iloista leikkimisenääntä. Ei tarvittu erikoispaloja eikä rahaa, kun kaksi tyytyväistä ja iloista lasta käyttämässä omaa mielikuvitustaan. Jätä sinä aikuinen ihminen se legoilla leikkiminen vähän vähemmälle, ja anna lapsesi toteuttaa itseään.
no en oleta että lapsi hymyilee saadessaan esim vaaleanpunaiset aamutossut lahjaksi (se ei pidä vaaleanpunaisesta, eikä se käytä aamutossuja) ihan yhtä vähän mä hymyilen saadessani lahjaksi vaaleanpunaisen ikkunaan ripustetavan perhosen.. ihan siitä syystä että se on selkeästi ihan jotain muuta kuin mistä pidän ja mitä pidän esillä.
(ja nyt haluan korostaa että hymyllä tarkoitan sitä spontaania isoa hymyä mikä tulee kun saa jotain mieluisaa ja kivaa)
meillä on ihan normaali määrä leluja, lapsi ei ole ahne eikö röyhkeä, ja toivon mukaan lapsella tulee olemaan kavereita joiden kanssa leikkiä vaikka äitinsä on sosiaalisesti rajoittunut eikä juuri pidä ihmisistä.
laspi rakentelee itse juttuja, lapsi käyttää mielikuvitusta, lapsi haluaa puuhata yhdessä mun ja miehen kanssa niillä legoilla. ja se legojen rakentelu ohjeiden mukaan on kehittävää (siinä missä on hyvä aina välillä rakentaa mielikuvituksen avulla juttuja) ja se on asia mitä tehdään yhdessä.
lapsi ei tarvitse leikkiin kalliita juttuja, se esimerkiksi kutomisesta ylijääneitä langan pätkiä käyttää leikissä rehuna, se rakentelee sekä legoista että dubloista elukoita jne.
se yhdistelee erilaisia leikkejä. ja lapsi muuten saa toteuttaa itseään , siinä missä se myös sa toivoa haluamiaan asioita

[QUOTE="Neith";23547991]kun me pidetään ekat kaverisynttärit niin olen aivan varma että lapseni on iloinen ja kiittää saamistaan lahjoista (äiti ei välttämättä ole iloinen krääsästä mutta se on äidin ongelma)

Eli onko kyse siltikin siitä että äiti häpeää enemmän omia toiveitaan kuin lapsen. Lapsi voisi olla tyytyväinen vähempää esim. siihen että vahemmilta saatu lahja on toivelistalta, muut lahja jotakin sellaista jota ei ole tullut mieleen toivoa.

No joo..
eihän tuolla tavaramäärällä jää yhtään tilaa mielikuvitukselle. Kirjoitat myös että SINUSTA on hienoa kun on kontillinen sitä ja säkillinen tätä, ja ai että kun saa hienoja rakennettua.. Ehkä kannattaisi ajatella mikä pojasta olisi kivaa, miten HÄN voisi leikkiä LUOVASTI käyttäen mielikuvitustaan. Ei tarjoilla kaikkea valmiiksi pureskeltuna, eli tylsästi. Jos tuota tavaraa ei tunkisi joka paikasta ulos, niin ehkä hän tosiaan tyytyisi vähempään, kuin sadan euron tavaroihin. Ensi vuotta se minimi on 200€ ja summa kasvaa ja kasvaa koko ajan, kun kaikki mahdollinen löytyy jo kotoa, ja kaikki pienempi ja halvempi on turhaa roinaa ja krääsää. Hankalaksi menee, täytyy sanoa.

"Neith"
[QUOTE="jaa";23548010]renkaiden kumit irtoavat sikun traktoreista.[/QUOTE]

osasta joo, samoin irtoaa niistä isommista poliisiautoista, ambulansseista ym (en nyt muista merkkiä) joissain pikkuautoissa saattaa myös olla renkaat vääntyneitä, siis että ne ei pyöri :|

EIEIEI
[QUOTE="Neith";23548068]no en oleta että lapsi hymyilee saadessaan esim vaaleanpunaiset aamutossut lahjaksi (se ei pidä vaaleanpunaisesta, eikä se käytä aamutossuja) ihan yhtä vähän mä hymyilen saadessani lahjaksi vaaleanpunaisen ikkunaan ripustetavan perhosen.. ihan siitä syystä että se on selkeästi ihan jotain muuta kuin mistä pidän ja mitä pidän esillä.
(ja nyt haluan korostaa että hymyllä tarkoitan sitä spontaania isoa hymyä mikä tulee kun saa jotain mieluisaa ja kivaa)
meillä on ihan normaali määrä leluja, lapsi ei ole ahne eikö röyhkeä, ja toivon mukaan lapsella tulee olemaan kavereita joiden kanssa leikkiä vaikka äitinsä on sosiaalisesti rajoittunut eikä juuri pidä ihmisistä.
laspi rakentelee itse juttuja, lapsi käyttää mielikuvitusta, lapsi haluaa puuhata yhdessä mun ja miehen kanssa niillä legoilla. ja se legojen rakentelu ohjeiden mukaan on kehittävää (siinä missä on hyvä aina välillä rakentaa mielikuvituksen avulla juttuja) ja se on asia mitä tehdään yhdessä.
lapsi ei tarvitse leikkiin kalliita juttuja, se esimerkiksi kutomisesta ylijääneitä langan pätkiä käyttää leikissä rehuna, se rakentelee sekä legoista että dubloista elukoita jne.
se yhdistelee erilaisia leikkejä. ja lapsi muuten saa toteuttaa itseään , siinä missä se myös sa toivoa haluamiaan asioita[/QUOTE]

Hyvä ihminen teillä EI TODELLAKAAN ole normaalimäärää leluja, kun paljon PALJON enemmän!!!!!!

"Neith"
eihän tuolla tavaramäärällä jää yhtään tilaa mielikuvitukselle. Kirjoitat myös että SINUSTA on hienoa kun on kontillinen sitä ja säkillinen tätä, ja ai että kun saa hienoja rakennettua.. Ehkä kannattaisi ajatella mikä pojasta olisi kivaa, miten HÄN voisi leikkiä LUOVASTI käyttäen mielikuvitustaan. Ei tarjoilla kaikkea valmiiksi pureskeltuna, eli tylsästi. Jos tuota tavaraa ei tunkisi joka paikasta ulos, niin ehkä hän tosiaan tyytyisi vähempään, kuin sadan euron tavaroihin. Ensi vuotta se minimi on 200€ ja summa kasvaa ja kasvaa koko ajan, kun kaikki mahdollinen löytyy jo kotoa, ja kaikki pienempi ja halvempi on turhaa roinaa ja krääsää. Hankalaksi menee, täytyy sanoa.
tai sitten ens vuonna se ihan ehdottomasti haluaa vain ja ainoastaan punaisen repun, taikka niitä baguganeja, tai väriliidut.
se on hyvä tehdä oletuksia lapsesta jota te ette tunne, nuo nyt vain sattuu olemaan leluja joita tällä hetkellä haluaa, aivan varmasti me kesällä tas rakennellaan käpylehmiä ja niilel aitauksia tossa meidän pihalla, saatetaanpa jopa askarrella kivestä "rölli peikko" ja rakennella risuista ja oksista sille mökki tohon pihalle
lapselle ei todella ole se tavaran hinta tärkeintä, taikak sen tavaran koko

Keittiönoita
[QUOTE="Neith";23548068]no en oleta että lapsi hymyilee saadessaan esim vaaleanpunaiset aamutossut lahjaksi (se ei pidä vaaleanpunaisesta, eikä se käytä aamutossuja) ihan yhtä vähän mä hymyilen saadessani lahjaksi vaaleanpunaisen ikkunaan ripustetavan perhosen.. ihan siitä syystä että se on selkeästi ihan jotain muuta kuin mistä pidän ja mitä pidän esillä.

[/QUOTE]
Noh, kaverisynttäreillä sen hymyn on oltava spontaani ja aito. Ihan turha kuvitella, että ikätoverit eivät huomaisi väkisin naamalle väännettyä hymyä.

jaahas
[QUOTE="Neith";23548112]tai sitten ens vuonna se ihan ehdottomasti haluaa vain ja ainoastaan punaisen repun, taikka niitä baguganeja, tai väriliidut.
se on hyvä tehdä oletuksia lapsesta jota te ette tunne, nuo nyt vain sattuu olemaan leluja joita tällä hetkellä haluaa, aivan varmasti me kesällä tas rakennellaan käpylehmiä ja niilel aitauksia tossa meidän pihalla, saatetaanpa jopa askarrella kivestä "rölli peikko" ja rakennella risuista ja oksista sille mökki tohon pihalle
lapselle ei todella ole se tavaran hinta tärkeintä, taikak sen tavaran koko[/QUOTE]

No toivoa sopii että näin käy. Epäilen kuitenkin.

sivusta
[QUOTE="Neith";23548112]
lapselle ei todella ole se tavaran hinta tärkeintä, taikak sen tavaran koko[/QUOTE]

No eiköhän se joo ole tullut jo esille, että äidille se onkin tärkeintä.

ammattkikasvattaja
Heh, ei voi kuin nauraa kateellisten äitien jutuille. Lapsi ei mene pilalla jos saa toivomansa lahjat.Tästä ollaan kollegoiden kanssa keskusteltu kahvipöydässä ja kaikki ovat sitä mieltä olleet, että lapsi ei mene pilalle jos saa toivomiaan asioita.Kollegoinani on mm. psykologeja, joiden sana painaa varmaan enemmän kuin pikkurouvien höpinät. Niin saavat minunkin lapseni toivomansa, eivät kaikkea, mutta ianakin ne tärkeimmät. Ihan tyytyväisiä ja kiitollisia lapsia ovat..Voi teitä, kannattaa varmaan miettiä mitä täällä kirjoittaa kateellisena.

Keittiönoita
[QUOTE="Neith";23548112]tai sitten ens vuonna se ihan ehdottomasti haluaa vain ja ainoastaan punaisen repun, taikka niitä baguganeja, tai väriliidut.
Paljon mahdollista, mutta silloin viimeistään voisi harkita sitä, että lapsi ei saisikaan sitä, mitä ihan ehdottomasti ja vain ja ainoastaan halusi.

täh
En kyllä nyt tajua miksi ei saisi ostaa lapselle mitä toivoo? meillä 7v täyttävä tytö haluaa nintendo Wii konsolin ja potkulaudan kun vanha meni rikki. Ostetaan kimpassa sukulaisten kanssa ne. Mitä pahaa siinä on?

reps
Heh, ei voi kuin nauraa kateellisten äitien jutuille. Lapsi ei mene pilalla jos saa toivomansa lahjat.Tästä ollaan kollegoiden kanssa keskusteltu kahvipöydässä ja kaikki ovat sitä mieltä olleet, että lapsi ei mene pilalle jos saa toivomiaan asioita.Kollegoinani on mm. psykologeja, joiden sana painaa varmaan enemmän kuin pikkurouvien höpinät. Niin saavat minunkin lapseni toivomansa, eivät kaikkea, mutta ianakin ne tärkeimmät. Ihan tyytyväisiä ja kiitollisia lapsia ovat..Voi teitä, kannattaa varmaan miettiä mitä täällä kirjoittaa kateellisena.
AP vaihtoi nikkiä :D:D:D, kuka hemmetti olisi kateellinen kamalalle kakaralle joka jo neljävuotiaana on saanut enemmän kuin moni kymmenenvuotias. Hullukaan ei sitä mukulaa jaksa kun se on kymmenen :D. Hyvä yritys :D

Yhteistyössä