hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
"Siis"
AP ihan oikeasti, eikö sussa herää minkäänlaisia ajatuksia kun luet tätä ketjua?
Onko näin monta pöyristynyttä ihmistä vaan jotenkin poikkeavia kun kauhistelevat teidän lelujen määrää ja uskomattomia lahjatoiveita, noin tosi nuorella lapsella?

"Neith"
[QUOTE="huh";23547527]täh. ei kai lasten synttäreillä esitetä toiveita kui vahemmille?

Mikähän hyväksikäyttäjä sinä olet?
ostatko itse paljon vieraille muksuille paloasemia ja erikoislegopaketteja?[/QUOTE]

nooh, juuri tänään lähetin pojan matkassa kyllä legoja vieraalle muksulle..
mutta siis kyllä mä ostan pikkulego juttuja mun siskon pojalle /tytöille jos ne niitä toivoo
joko kimpassa tai yksin. nyt tässä tapauksessa kyse on sukulaisista ei siis kaveri synttäreistä

Opendoor
[QUOTE="Neith";23547540]se on ihan varmaa että se on ehkä noin tunnin kokonaan ehjä, sitten irtoaa ensimmäiset osat ja siitä se "alamäki sitten alkaa" :D
noissa vaan on hyvä puoli se että niitä sitten yhdessä kasataan (eli mä luen ohjetta ja poika kasaa) ja vietetään niin rattoisa tunti :)
onhan noita kaikkia jo muutamaan otteeseen kasailtu pienimmissä poika osaa ihan itse ohjeesta katsoa mikä menee mihinkin ja kasailee niitä itekseen :)[/QUOTE]

Joo, mut teillä käy kuten meillä, että (lisänä on MUN vanhat Legot, joita oli puol kuutioo) kun siellä on palasina poliisiautoja 2x, paloautoja x3, ralliautoja x2, poliisiasema, paloasema, kuninkaanlinna, se iso rahtilaiva, vihree onkohan se posti tai rahtilentokone, huoltoasema, matkailuauto, junarataa, 3 erilaista Atlantis-legosettiä, 2 isoo Power Miners-settiä, Star Warseja varmaan 5 erilaista (Dart Waderin alusta pidetään ihan kaapin päällä vaan, että säilyy) seassa olevat 12kpl niitä Bioniclejä ja luoja tietää mitä muuta, niin sitä pirun palasina olevaa poliisiasemaa ei niin vaan enää kasatakkaan, KOSKA niitä palaisia ei löydä tuosta kasasta erkkikään!

Joo, en oo traumatisoitunu Legoista, en ;)
Ja aina se pikkuäijä tahtoo niitä lisää.
Nyt sai viimeks synttäreillä Ninjoja sen ison laatikon ja joo, missäköjän ne on???

sivusta
[QUOTE="Neith";23547617]nooh, juuri tänään lähetin pojan matkassa kyllä legoja vieraalle muksulle..
mutta siis kyllä mä ostan pikkulego juttuja mun siskon pojalle /tytöille jos ne niitä toivoo
joko kimpassa tai yksin. nyt tässä tapauksessa kyse on sukulaisista ei siis kaveri synttäreistä[/QUOTE]

Oletko sä yhtään miettinyt tulevia kaverisynttäreitä ? Että miten lapsesi sitten toimii ? Eikö se huoleta sua yhtään ?
Ja jos lapsi leikkii keittiöleikkejä ja lohikäärmeillä,miksei niihin liittyvät lahjat kelpaisi ? Jos jo kerta teiltä saa sen yhden toiveen,eikö muut voikin olla listan ulkopuolelta ?

"huh"
4v kuuluu olla iloinen, jos synttärit järjestetään ja vieraita tulee, eikä toivoa satojen markkojen leluja.
Hyi miten ahnetta ja inhottavaa ja itsekästä lasta kasvatat. Se on tullut myös kaikista aiemmista aloituksistasi ilmi, miten häiriköi ja kiusaa muita.

No jo on meno muuttunut vuosien varrella. Omasta lapsuudesta muistaa sen, kuinka jännittyneenä odotti aina synttärijuhlia ja sai oikeast jännittää lahjoja avatessa, että mitä siellä onkaan. Ja synttäreille mentäessä oli hauskaa se, kun uskoi tekevänsä synttärisankarin iloiseksi lahjallaan. Silloin ei toivelistoja tehty ja jokainen lahja oli yllätys. Kun itse toivoo lahjat, tietää jo etukäteenkin mitä saa. Ainoa mitä joutuu jännittämään on se, että saaka kaikki listalta.

sivusta
Joo, mut teillä käy kuten meillä, että (lisänä on MUN vanhat Legot, joita oli puol kuutioo) kun siellä on palasina poliisiautoja 2x, paloautoja x3, ralliautoja x2, poliisiasema, paloasema, kuninkaanlinna, se iso rahtilaiva, vihree onkohan se posti tai rahtilentokone, huoltoasema, matkailuauto, junarataa, 3 erilaista Atlantis-legosettiä, 2 isoo Power Miners-settiä, Star Warseja varmaan 5 erilaista (Dart Waderin alusta pidetään ihan kaapin päällä vaan, että säilyy) seassa olevat 12kpl niitä Bioniclejä ja luoja tietää mitä muuta, niin sitä pirun palasina olevaa poliisiasemaa ei niin vaan enää kasatakkaan, KOSKA niitä palaisia ei löydä tuosta kasasta erkkikään!

Nyt sai viimeks synttäreillä Ninjoja sen ison laatikon ja joo, missäköjän ne on???
no meillä poika täytti just 8 ja me urakoitiin : koottiin legot väreittäin pusseihin ja sit useena iltan koottiin niistä kaikki mitä on kertynyt vuosien mittaan. Ja niitä riittää! On lego poliisiasena,paloasema,työkoneita,poliisiautoja,paloautoja,jotain "örkkileegoja",puskutraktori iso,auton kuljetusrekkaa jne jne. oli hiton hauskaa näpräillä niitä. Usein miehen kans jatkettiin savotaa kun muksut jo oli nukkumassa. Lapsetti nääs :D

pikkupiikkis harmaana
[QUOTE="Siis";23547610]AP ihan oikeasti, eikö sussa herää minkäänlaisia ajatuksia kun luet tätä ketjua?
Onko näin monta pöyristynyttä ihmistä vaan jotenkin poikkeavia kun kauhistelevat teidän lelujen määrää ja uskomattomia lahjatoiveita, noin tosi nuorella lapsella?[/QUOTE]

Niin...

Kun kumminkin olisi paljonkin edullisempia hyviä lahjoja, esim. lautapelit, kirjat jne.

"Neith"
[QUOTE="Siis";23547610]AP ihan oikeasti, eikö sussa herää minkäänlaisia ajatuksia kun luet tätä ketjua?
Onko näin monta pöyristynyttä ihmistä vaan jotenkin poikkeavia kun kauhistelevat teidän lelujen määrää ja uskomattomia lahjatoiveita, noin tosi nuorella lapsella?[/QUOTE]

no ei oikeastaan, siis mun mielestä esim brio junarataa on nyt sopivasti kun sitä on 1 arkullinen , se on määrä josta saa rakennelya hienoja ratoja pojan kanssa, legoja taasen on liian vähän , siis peruspalikoita ja niitä tullaan ostamaan lisää, eli kun niitä täytyy olla suht reilusti että niistä saa rakenneltua juttuja.
dunloja meillä on ehkä juuri sopivasti (sellainen 50x70x40 laatikko täynnä, ja siltikin kun innostutaan niillä rakentelemaan niin ne loppuu kesken
pikkuautoja on reilusti, mutta sieltä siis löytyy noita "erikois autoja" kuten betoni rekkaa, traktoria, puimuria, lanaa, jyrää, kaivinkonetta, kuljetusrekkoja jne
traktoreita on paljon ja siksipä niitä ei toivota yhtään lisää, nimenomaan ilmaistaan että kiitos, niitä on jo ihan tarpeeksi.
ja mitä noihin lahjatoiveisiin tulee, niin onko se nyt sitten muka epänormaalia että lapsi tykkää tietyistä jutuista ja näin ollen niitä haluaa? vai onko tässä nyt ongelmana se että nuo kaikki on kalliita, ja se on taasen asia millä pojalle ei ole merkitystä kun pointti on se että ne on mieluisia ja niitä se niin kovasti haluaisi
mun mielestä huolestuttavaa olisi jos lapsi ei esittäisi toiveita jonkun hinnan takia
(olen minäkin toivonut omaa hevosta jo 21v ja edelleen olen ihan täyspäinen ja normaali vaikken ole sellasiat koskaan saanut.. toivoa voi mutta joitain asioita tässä elämässä ei saa.. niinkuin he man linnaa ja ukkeleita, avaruus legoja, ratsastus tunnit, ja varmaan hyvän kokoinen kontti kaikkea muuta mitä en ole elämäni aikana saanut vaikka olen halunnut ja toivonut)

Opendoor
no meillä poika täytti just 8 ja me urakoitiin : koottiin legot väreittäin pusseihin ja sit useena iltan koottiin niistä kaikki mitä on kertynyt vuosien mittaan. Ja niitä riittää! On lego poliisiasena,paloasema,työkoneita,poliisiautoja,paloautoja,jotain "örkkileegoja",puskutraktori iso,auton kuljetusrekkaa jne jne. oli hiton hauskaa näpräillä niitä. Usein miehen kans jatkettiin savotaa kun muksut jo oli nukkumassa. Lapsetti nääs :D
Me urakotiin ne laatikoittain.
Isot kuten se laivan pohja ja junaradat palat ja lentokoneen runko ja siivet jne.
Sitte toiseeen ihan pikkukamat, ne ihanat päällyslevyt, mitä multakin on säästyny; kukkaa ja numeroo ym.
Kolmanteen peruspalikat, mitä oli ällistyttävän vähän.
Neljänteen sitte erikoispalat.
Ja hmm. Viidenteen meni jotain muuta, mutta mitä?

"huh"
[QUOTE="vieras";23547081]PELKÄSTÄÄN pikkuautoja 40, traktoreita 30 ja järkyttävä määrä legoja ja sanot ettette ole ahneita ja materialistisia. Älä viitsi naurattaa. Jos ihan tosissasi olet niin ei ihmekään että lapsi on ahne pas** kun vanhemmatkin ovat.[/QUOTE]

peesi tälle. Ap tekee aina aloituksia miten kersa vinkuu kaupassa ja käyttäytyyy huonosti vaatien kuuta taivaalta itselleen. Luulee olevansa ainoa tärkeä ihminen maailmassa.

"Neith"

:D siinä saa ajan kulumaan rattoisasti kun ensin etsii oikeita paloja, sitten rakentaa (ja korvaa hävinneet palat joillain muilla :D )
mä kasasin tossa joku viikko sitten vanhan kalastus aluksen (ollut myynnissä joskus 90 luvun alussa), ohjeet löysin netistä ja sain sen kasaan.. hetki meni osia etsiskellessä ja korvatessa mutta ihan on oikean näköinen :)

Oletko
sinä 21-vuotias? Se selittää jo paljon. Tainnut äidilläsi jäädä kasvatus kesken, kun olet alkanut itse äitiä leikkimään.
Tämä siitä seuraa kun lapset leikkii aikuisia.

Kyllä olen huolissani sinun pojastasi, hänellä ei tule helppoa olemaan, ja se on vain ja ainoastaan sinun syytä.

"vieras"
Siis sä mittaat, lasket ja luettelet tuon kaiken? Materialistiäiti kasvattamassa materialistiksi myös lastaan...

Voisitko sä vastata myös noihin tunteitasi ja ajatuksiasi koskeviin kysymyksiin, vai onko se puoli sinulle jotenkin vieras?

"Neith"
[QUOTE="huh";23547672]Lapsesi on hemmoteltu ja itsekäs ja huonokäytöksinen. Oletko yh?[/QUOTE]

millähän se on hemmoteltu, se ei saa itkupotku raivareita jos ei saa ka8ikkea mitä haluaa, se kiittää saadessaan jotain eikä osoita mieltään, itsekäs? mistähän sen sait päähäsi :O
ja en ole yh
enkä ole 21 vaikka niin joku tuolla ymmärsikin.. olen vain 7v asti halunnut oman hevosen ;)

sivusta
Lapsen toiveissa ei ole mitään vikaa.
Mun 8-vuotias toivoo oranssia Subarua. :D

Mutta ihmettelen tota sun meininkiä, että kasvatat lasta tohon, että on "Hyviä lahjoja" ja "Huonoja lahjoja". Siis vaikka lapsi itse niin luontasestikin ajattelee, ei ole minusta aikuisen tehtävä sitä tukea vaan ohjata siihen, että hei, täähän onkin kiva ja erilai mitä sul ei ole. Laajentaa lapsen käsityksiä ja leikkejä.
Aika paljon minusta myös tuntuu, että teillä laspen toiveet ovat pohjimmiltaan äidin toiveita. Tai ainakin niin, että ne lopulliset "hyväksytyt" toiveet on niitä jotka äidille sopii.
Lapsesi haluaa hirveesti oman zhu zhu petsin. Mutta ei saa kun on sinusta turha ja kun lapsi ei sillä kuitenkaan leiki. Mutta ajattele miten ihanaa on OMISTAA jotain ihanaa mitä haluaa ja kun saa sen mitä on kovasti toivonut.Vaikka se olisikin "turhaa".

ok

Niinpä.. varsinkin kun otsikko on että "hitto että taas hävettää ilmoitella pojan synttäri toiveita". Että vähän niinkuin hävettää, mutta toisaalta ei sitten yhtään hävetä.

..
[QUOTE="Neith";23547578]hmm , millähän muulla tuon lapsen tulisi leikkiä?
se kasailee legoja ja leikkii niillä, se kasailee junarataa ja leikkii sillä, se leikkii autoilla ja leikkii maatilaleikkejä, se leikittää kissaa, se kasailee palapelejä..
tarhasta tuli juuri elto:lta positiivista juttua siitä kuinka rikas tuon pojan mielikuvitus on ja kuinka fiksu se on. (vilkkaus ja kärsimättömyys taasen on asioita mitä pitää harjoitella ja niihin on todella hyviä legot ym sellaiset)
lisäksi se leikkii keittiöleikkejä, lohikäärmeillä jne[/QUOTE]

sä just(muutama sivu taakkepäin) sanoit että lapsi leikkii vaan legoilla tai autoilla, siitä sain sellaisen käsityksen ettei muu kelpais. eikö ois ihanaa saada laja joka oliski yllätys? ja siksi kiva? vaikka jotain rooliasuja tai käsinukkeja tai jotain ihan erilaista. ja jos tuntuu että jos muut lelut ku legot ei kiinnosta niin ehkä ne pitäis laittaa syrjään vähäks aikaa ja antaa sen mielikuvituksen pulputa kun ei ookaan niitä tuttuja leikkejä valmiina.

"huh"

Ei varmasti. Toiset ovat syntymäröyhkeitä ja sellaisiksi opettavat pentunsa ja ap:n kaikista aiemistakin aloituksista on tuo röyhkeys hypännyt esiin enemmän kuin kenenkään toisen palstalaisen.
En järjestäisi mitään synttärietä tuollaiselle. Katsomaan syöpäsairaita sairaalaan äiti lapsineenn, auttamaan muita.

"Neith"
[QUOTE="vieras";23547752]Siis sä mittaat, lasket ja luettelet tuon kaiken? Materialistiäiti kasvattamassa materialistiksi myös lastaan...

Voisitko sä vastata myös noihin tunteitasi ja ajatuksiasi koskeviin kysymyksiin, vai onko se puoli sinulle jotenkin vieras?[/QUOTE]

no en mittaa, enkä laske enkä pidä mitään luetteloa..
nuo lukumäärä tiedän siitä kun opetin poikaa laskemaan ;)
laatikon koot tiedän kun satuin mittaamaan sängyn jonka alla ne on..
enkä kasvata lapsesta materialistia, poika tulee oppimaan rahan arvon , sen ettei se kasva puussa, sen että kaikkea mitä haluaa ei vain voi saada ja vaikka saisi niin se ei tee onnelliseksi.
kalliita merkkejä meillä ei ostella, en minä, en mies, eikä osteta lapselle
leluissa lego, emek ja bruder nyt vaan sattuu olemaan parhaimmat, siku tulee myös jonossa hyvillä sijoilla

Ongelma on tässä se että liika on liikaa. Meillä poika sai 2v lahjaksi kaksi dublosettiä ja sellaisen "feikki"dublolaatikon ja niistä pystyy rakentelemaan oikein hyvin. Kun palat loppuu, hajotetaan ja rakennetaan uutta. Siinäkin on riittävästi siivottavaa ;) Kerran poika sanoi ettei hän viitsi siivota kun niitä on niin paljon. Mä vein pienen muovipussillisen dubloja varastoon, ja jäljellä olevistakin saa hienosti rakenneltua.

Tietenkään 4-v ei osaa sanoa mitä mikäkin maksaa, siksi sun tehtävä on opettaa se. Sun tehtävä on sanoa että toi on niin kallis että et voi saada sitä, tai että se on niin iso toive että saat vain yhden lahjan jonka sitten sukulaiset ostaa kimppaan.

Ja mikä lopulta on hienoa? Sun mielestä ilmeisesti vain se että on tuhat junaradan osaa ja paljon siltoja ja muuta tiplehööriä. Oletko ajatellut että poikasi mielestä hienoin voi olla ihan pitkä suora rata jota oikein pitkä juna kulkee päästä päähän? Varsinkin jos sen on ihan itse rakentanut, ilman aikuisen apua.

"vieras"
[QUOTE="Neith";23547786]no en mittaa, enkä laske enkä pidä mitään luetteloa..
nuo lukumäärä tiedän siitä kun opetin poikaa laskemaan ;)
laatikon koot tiedän kun satuin mittaamaan sängyn jonka alla ne on..
enkä kasvata lapsesta materialistia, poika tulee oppimaan rahan arvon , sen ettei se kasva puussa, sen että kaikkea mitä haluaa ei vain voi saada ja vaikka saisi niin se ei tee onnelliseksi.
kalliita merkkejä meillä ei ostella, en minä, en mies, eikä osteta lapselle
leluissa lego, emek ja bruder nyt vaan sattuu olemaan parhaimmat, siku tulee myös jonossa hyvillä sijoilla[/QUOTE]

Kysyin tunteista ja ajatuksista, ja tää on sun vastaukses?

Aamen.

Voiko tämä olla tosissaan???
[QUOTE="Neith";23547760]millähän se on hemmoteltu, se ei saa itkupotku raivareita jos ei saa ka8ikkea mitä haluaa, se kiittää saadessaan jotain eikä osoita mieltään, itsekäs? mistähän sen sait päähäsi :O[/QUOTE]

Juurihan sinä tuolla ylempänä kerroit, ettei hän välttämättä edes hymyile jos saa jotain -ei-niin-mieluisaa. Katsos kun ideahan ei ole se, että on mahdollisimman paljon kallista tavaraa vaan se, että on hauskat juhlat.

Ja toisekseen hän on hemmoteltu sillä valtavalla tavaramäärällä joka alkaa lähennellä lastentarhan lelumäärää. Tietysti siellä tarhassa on oikeasti paljon lapsia niillä leikkimässä. Veikkaan että teillä ei kovin moni lapsi tule käymään leikkimässä, kun lapsesi ei ehkä tule oikein oppimaan tuota sosiaalista puolta tästä maailmasta. Näyttää äidilläkin olevan sen verran paljon hakusessa.

Esim. Legojen ainoa idea ei välttämättä ole se, että äiti istuu vieressä ja käskyttää lasta laittamaan palan sinne, toisen tänne, ja näin koottiin hieno poliisiasema jonka voi seuraavaksi laittaa hyllyyn pölyttymään. Niissä on se hienous, että lapsi voi ihan itse käyttää mielikuvitustaan, ja rakentaa niistä ihan vaikka vallan mitä. Ei tarvita hienoja erikoispaloja ja kalliita pakkauksia, kun mielikuvituksella tavallisita paloista (ja niistä tuhansista ja taas tuhansista erikoispaljoista jotka teillä jo ennestään on) saa aikaan ihan kaikkea mahdollista. Mun lapseni toivat tänään legoalustalla palikoita, he olivat leiponeet keksejä. Tuohon keksien leipomiseen, uunissa paistamiseen ja kaikkeen muuhun oheistoimintaan kului pitkät ajat, paljon naurua ja iloista leikkimisenääntä. Ei tarvittu erikoispaloja eikä rahaa, kun kaksi tyytyväistä ja iloista lasta käyttämässä omaa mielikuvitustaan. Jätä sinä aikuinen ihminen se legoilla leikkiminen vähän vähemmälle, ja anna lapsesi toteuttaa itseään.

Yhteistyössä