hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
sivusta
[QUOTE="Neith";23547221]saattaahan nuo kyselläkkin että mitä haluaa, sitten ne vielä kysyy multa että tarvitseeko jotain käyttö juttua ja onko jotain mitä poika kovasti toivoo..
ehkäpä on vain järkevämpää tuoda saajan toiveiden mukainen lahja kuin turhaa tavaraa[/QUOTE]

Lahja on LAHJA!ja yleensä se antaja on laittanut ajatusta siihen hankintaan.ja ajattelee, että hei,pirre vois tykätä tästä,tää on ihan sen näköinen. ja antaja käärii lahjan, antaa sen innokkaana ja .. pirre ei ees hymyile.viskaa sen sivuun ja harmittelee, kun ei saanutkaan sitä vihreää maljakkoa vaan keltaisen pyyhkeen.
Mä niin rakastan tätä päivää :heart:

tottakai sitten on niitä ihmisiä joille hätäseen ostetaan se anuksen ruskea hajukynttilä häthätään Tiimarista, mutta siihenkin on yleensä joku syy. Yleensä se, että antaja aistii jo valmiiksi että ei pystyisi täyttämään saajan halua. Ja tyhjin käsin jos menee,on juntti ja se on vielä pahempi "moka" ;)

en
Itse en menisi ollenkaan tuollaisille syntymäpäiville, jossa vanhemmat haluavat jotain tiettyä!! Enkä opettaisi lastani toivomaan lahjoja. Oma tuon ikäinen lapsi on iloinen joka lahjasta, mutta odottaakin vieraita ja kivoja juhlia, ei niinkään materiaa..

"Neith"
Ymmärrätkä mikä ero on toiveella ja sillä mitä tulee? Ilmeisesti et, eikä poikasikaan. Tässä on monta sivua yritetty selittää sinulle, että olet vähän kohtuuton. Jos et ymmärrä sitä, se on kovin ikävää.
millä tavalla olen kohtuuton?
voisko nyt joku selittää miten on kohtuutonta toivoa asioita ja odottaa saavansa niitästä edes osan, eikä niin että saa kaikkea muuta paitsi niitä toive juttuja millä ihan oikeasti leikkii?
järkevämpäähän se on sijoittaa 10 € isompaan lego juttuun yhdessä muiden kanssa, kuin se että ostaa 10€ jonkun ei toivotun asian.
jos poika haluaisi jotain muuta niin se kertoisi sen, js kun se ei ole ilmaissut halua muuhun ja kun se ei nyt tarvitse mitään oikeasti hyödyllistä niin parempihan se on ilahduttaa lasta toiveiden mukaisella jutulla kuin ostaa jotain ihan muuta

Keittiönoita
[QUOTE="Neith";23547288]millä tavalla olen kohtuuton?
voisko nyt joku selittää miten on kohtuutonta toivoa asioita ja odottaa saavansa niitästä edes osan, eikä niin että saa kaikkea muuta paitsi niitä toive juttuja millä ihan oikeasti leikkii?
järkevämpäähän se on sijoittaa 10 € isompaan lego juttuun yhdessä muiden kanssa, kuin se että ostaa 10€ jonkun ei toivotun asian.
jos poika haluaisi jotain muuta niin se kertoisi sen, js kun se ei ole ilmaissut halua muuhun ja kun se ei nyt tarvitse mitään oikeasti hyödyllistä niin parempihan se on ilahduttaa lasta toiveiden mukaisella jutulla kuin ostaa jotain ihan muuta[/QUOTE]
Kasvatus. Kasvatus!!!! Sä opetat pojallesi nyt sellaista käyttäytymismallia, että kolmen vuoden päästä hän kaverisynntäreillään pahoittaa vieraan mielen, kun vieraan tuoma lahja ei olekaan mieleinen. Se vieras ei välttämättä halua tulla enää seuraavana vuonna lapsesi synttäreille eikä kutsu lastasi omille synttäreilleenkään. Sitäkö sä haluat?

mietin vainen
jos poika haluaisi jotain muuta niin se kertoisi sen, js kun se ei ole ilmaissut halua muuhun ja kun se ei nyt tarvitse mitään oikeasti hyödyllistä niin parempihan se on ilahduttaa lasta toiveiden mukaisella jutulla kuin ostaa jotain ihan muuta[/QUOTE]

Hmm.... oletko muuten varma että tiedät millä lapsesi leikkii? Vai onko hän aina vain saanut tiettyjä leluja. Voihan olla, että joku tuo lelun, millä lapsesi sitten innostuukin leikkimään. JOtenkin musta on outoa, että 4 vuotiaalla voi olla noin kranttu mielipide mistä tykkää ja mistä ei varmasti tykkää.... jos ei ole edes kokeiltu.....

"Jenis"

Otsikossa sanot että sua hävettää kertoa noita synttäritoiveita. Mikä siinä sitten hävettää, jos mitään häpeämisen syytä ei ole? Jokainen pistää 10 euroa lahjaan ja homma selvä.

Ymmärrän tuon toiveiden kysymisen ja esittämisen osittain. Pitää kuitenkin hyväksyä lahja, joka annetaan oli se sitten toive tai ei.

Kun odotin poikaa ja töissä yksi kollega sitten mainitsi, että yleensä on ollut tapana hankkia joku lahja vauvalle (kollegoilla siis). Siinä samalla sitten vähän tiedusteli, että mitä tarvittaisiin. (Olin siis kahvipöydässä joskus maininnut, kuinka sain kassikaupalla vaatteita ym. sukulaiseltani käytettynä.)

Sanoin kohteliaasti, että ainakaan ihan pienille vaatteille ei ole tarvetta, kun niitä löytyi jo ihan liikaakin. Mainitsin, että pehmeää hoitoalustaa en ole vielä ehtinyt ostaa, mutta on suunnitelmissa. Samoin mainitsin, että monenlaiset kulutustavarat ovat myös todella tervetulleita (vaikka vaippapaketti tai jotain vastaavaa).

En siis lahjojen hintatasoa tiennyt, ja noin sanoessani voivat itse määrittää lahjan hinnan.

Muutaman päivän päästä kollega tuli kysymään, olemmeko jo ehtineet alustan hankkia, ja millaista ollaan ajateltu. Vastasin, ettemme ole vielä hankkineet ja ihan prismasta jokin pehmeä alusta olisi tarkoitus ostaa. Siihen sitten sanoi, että he hankkivat sellaisen eli älä itse käy hakemassa.

Antoivat siis lahjaksi hoitoalustan ja pehmolelun vauvalle. Tyytyväisiä olimme todellakin tuosta lahjasta. Eikä joku pieni vaatekaan olisi huono lahja ollut, mutta niitä tosiaan oli jo niin paljon, ettei kaikkia tullut muutenkaan käytettyä.

"Jenis"
Hmm.... oletko muuten varma että tiedät millä lapsesi leikkii? Vai onko hän aina vain saanut tiettyjä leluja. Voihan olla, että joku tuo lelun, millä lapsesi sitten innostuukin leikkimään. JOtenkin musta on outoa, että 4 vuotiaalla voi olla noin kranttu mielipide mistä tykkää ja mistä ei varmasti tykkää.... jos ei ole edes kokeiltu.....
Niinpä. Mun oma nelivuotias ei ole lainkaan yhtä sofistikoitunut lahjatoiveissaan ;)

Mun poika sai 5-vuotissynttäreillään pari kuukautta sitten Bakuganeja, joista meillä ei ennen tiedetty mitään. Mun mielestäni olivat juuri sitä krääsää, jota en itse ostaisin, mutta poikaa ilahduttivat suuresti. Niitä muuten vietiin sitten kaverisynttäreillekin sen jälkeen :)

"Neith"
Itse en menisi ollenkaan tuollaisille syntymäpäiville, jossa vanhemmat haluavat jotain tiettyä!! Enkä opettaisi lastani toivomaan lahjoja. Oma tuon ikäinen lapsi on iloinen joka lahjasta, mutta odottaakin vieraita ja kivoja juhlia, ei niinkään materiaa..
itseasiassa mun poika odottaa eniten traktori kakkuaan :D
se haluaa vihreä-mustan traktorin jossa on kauha, ja se ei saa olla litteä vaan sen pitää olla oikean traktorin mallinen :D
lievästi haastetta siis mulle :D

Mä voin ihan rehellisesti sanoa että toi meidän poika joka on 3 v 4 kk ei todellakaan osaisi toivoa jotain tiettyä legopakettia. Me yleensä ohitetaan leluosastot käymättä siellä, pari kertaa on käyty lelukaupassa kun on etsitty lahjaa jollekin muulle. Ennen joulua katseli lelukuvastoja eikä edes tajunnut että niitä voi toivoa itselle :D

Mä kuulun siihen porukkaan jonka mielestä noin pienellä tuollainen määrä leluja on jotain aivan käsittämätöntä. Meillä ei ole puoliakaan siitä kahdelle lapselle, siinäkin tuntuu ajoittain olevan liikaa. Ap on oikeassa siinä että ostaa aikuisetkin kivoja juttuja itselleen. Niin ostaakin jos rahaa on. Aikuisen tehtävä on opettaa kohtuutta ja rahan arvo myös lapsille.

Mun ehdotukseni on että ap toivoisi neulomistaitoiselta sukulaiselta lapselle kivat villasukat, pipon tai käsineet. Tietysti nyt taitaa olla jo liian myöhäistä synttäreitä ajatellen, mutta ehkäpä jouluksi.

Se
on kohtuutonta, että halvin lahjatoive on 45€, ja joku lahjalistan toiveista on saatava, koska lapsi niin haluaa. Ja se on kohtuutonta, että jos lahja on listan ulkopuolelta, se on turha, huono ja krääsää, vaikka sinähän et siis edes vielä tiedä mikä se tavara voisi olla.

Onko teillä muka pojalle järjestettäviä juhlia, johon kokoontuu puoli sukua, ystäviä, tuttavia ja kummeja niin usein, että pojalla ei tunnu enää missään tällainen kokoontuminen hänen kunniaksi?
Ihan suoraan sanottuna, se ei ole normaalia, eikä lapsi tällöin ole kasvatettu ihan niinkuin pitäisi. Tässä ei nyt tehdä mitään muuta, kuin hallaa sille sinun lapsellesi, jolla tulee olemaan tosi vaikea esim. löytää kavereita.

Myös sukulaisilta tuli lahjatoivekyselyitä nimenantojuhlaa varten. Niihinkin vastasin vain, että ihan pieniä vaatteita on jo paljon.

Poika saikin sitten lahjaksi 80 cm kokoisia vaatteita, kirjoja ym. Kaikki olivat mieluisia. Vaatteet ovat tällä hetkellä käytössä. :)

"vieras"
No millaisia käytöstapoja voi olettaa lapselleen opettavan sellaisen äidin, joka itsekin pukeutuu toisten isoihin syntymäpäiväjuhliin täysin epäsopivasti, koska ei koe tarpeelliseksi käyttää rahaa soveliaaseen asuun ja koska itse viihtyy epäsoveliaissaan paremmin?

Taas menee vikaan
[QUOTE="Neith";23547333]hei kiitos linkistä, heti löytyi jo 2 peliä jotka meille vois sopia :)
nyt täytyy vain etsiä ne jostain :)[/QUOTE]

Minkä ihmeen takia sinun pitää nämä etsiä jostain? Miksi et voi säästää niitä myöhemmäksi, että joku voi juhlan tullen ostaa ne lahjaksi? Miksi ne pitää sinun ostaa lapselle molemmat nyt heti ilman mitään erityistä syytä?

"Neith"
kyllä olen varma, kyllähän se kovasti haluaa esim niitä zhuzhu petsejä vai mitä ne hamsterit nyt olikaan, kun serkuilla ja isän vaimokkeen pojalla sellaisia on.. mutta kunh asiaa seurasin niin ei se niillä leikkinyt, ei kyllä leiki serkkulapsetkaan.. kun ei niillä oikein voi leikkiä.. joten sellaisia ei meille hankita, ne on turhia.. samoin on muita juttuja mistä poika sanoo että hän haluaisi, mutta jos pääsee paikkaan missä sellaisia on niin ei se niihin edes koske.
traktori ja maatila leikit on ollut sen ehdottomia suosikkeja jo monta vuotta, ja siitä syystä meillä niitä leluja paljon on. samoin pikkulegot on olleet kovasti in tässä vuoden,
mummo osti sille lego traktorin toissa jouluna ja siitä se sitten lähti..
kyllä mä katson mitä se kaupassa kuolaa, millä se kotona ja muualla leikkii
vahvasti sillä on legot ja traktorit suosikkeina, sitten on pikkuautot ja keittiöleikit (ja niillä keittiö jutuilla se ei edes leiki kuin ehkä 2krt kuussa)
sille luetaan satuja, jos se valitsee kirjan niin se on joko sellainen missä on hassuja kuvia (viiru ja pesonen , mauri kunnas, tai scarryn kirjat) tai sitten traktori kirjoja

No juuri tätä minäkin olen yrittänyt tivata! Että miten ihmeessä 4v täyttävä VOI tietää haluavansa VAIN legoja, kun jo prismassakin on ihan käypiä leluja käytävätolkulla!! Mun oma tytär täyttää 4v ensi kuussa, eikä takuulla osaisi sanoa kuin yhden kaksi juttua (nyt arvaisin että prinsessa rooliasun ja rölli tietokoneen). Ja on tosiaankin kasvatettu arvostamaan ihan kaikkea, jokaista pientäkin tiimarista ostettua tilpehööriä mitä antaja haluaa antaa. Esim tarrat on aina yhtä fantsuja sen mielestä, niitä ei voi olla koskaan tarpeeksi (ja jos kimaltaa, niin lapsi on ekstaasissa viikon).

Mut hei, mistäs me muut äidit tiedetään mitään 4v sielunelämästä ;)

"Neith"
Mä voin ihan rehellisesti sanoa että toi meidän poika joka on 3 v 4 kk ei todellakaan osaisi toivoa jotain tiettyä legopakettia. Me yleensä ohitetaan leluosastot käymättä siellä, pari kertaa on käyty lelukaupassa kun on etsitty lahjaa jollekin muulle. Ennen joulua katseli lelukuvastoja eikä edes tajunnut että niitä voi toivoa itselle :D

Mä kuulun siihen porukkaan jonka mielestä noin pienellä tuollainen määrä leluja on jotain aivan käsittämätöntä. Meillä ei ole puoliakaan siitä kahdelle lapselle, siinäkin tuntuu ajoittain olevan liikaa. Ap on oikeassa siinä että ostaa aikuisetkin kivoja juttuja itselleen. Niin ostaakin jos rahaa on. Aikuisen tehtävä on opettaa kohtuutta ja rahan arvo myös lapsille.

Mun ehdotukseni on että ap toivoisi neulomistaitoiselta sukulaiselta lapselle kivat villasukat, pipon tai käsineet. Tietysti nyt taitaa olla jo liian myöhäistä synttäreitä ajatellen, mutta ehkäpä jouluksi.
se on juuri saanut 2 villasukat mummoltaan ( mummo lopetti tupakoinnin ja on erittäin tuottelias näissä kutomisissa nyt)

Keittiönoita
[QUOTE="Neith";23547418]kyllä olen varma, kyllähän se kovasti haluaa esim niitä zhuzhu petsejä vai mitä ne hamsterit nyt olikaan, kun serkuilla ja isän vaimokkeen pojalla sellaisia on.. mutta kunh asiaa seurasin niin ei se niillä leikkinyt, ei kyllä leiki serkkulapsetkaan.. kun ei niillä oikein voi leikkiä.. joten sellaisia ei meille hankita, ne on turhia.. samoin on muita juttuja mistä poika sanoo että hän haluaisi, mutta jos pääsee paikkaan missä sellaisia on niin ei se niihin edes koske.
traktori ja maatila leikit on ollut sen ehdottomia suosikkeja jo monta vuotta, ja siitä syystä meillä niitä leluja paljon on. samoin pikkulegot on olleet kovasti in tässä vuoden,
mummo osti sille lego traktorin toissa jouluna ja siitä se sitten lähti..
kyllä mä katson mitä se kaupassa kuolaa, millä se kotona ja muualla leikkii
vahvasti sillä on legot ja traktorit suosikkeina, sitten on pikkuautot ja keittiöleikit (ja niillä keittiö jutuilla se ei edes leiki kuin ehkä 2krt kuussa)
sille luetaan satuja, jos se valitsee kirjan niin se on joko sellainen missä on hassuja kuvia (viiru ja pesonen , mauri kunnas, tai scarryn kirjat) tai sitten traktori kirjoja[/QUOTE]
Kannattaisko joskus vanhemman päättää, mikä kirja luetaan? Ja lukea lapselle kirjoja laidasta laitaan. Myös niitä, joita voi löytyä alekoreista. Ne ei suinkaan aina ole mitään huonoja kirjoja, kuten joku tuolla väitti. Itse asiassa alekorista löytyi aikoinaan esikoiselle sellainen kirja kuin "Kun korpit olivat vielä kirjavia" ja se on yksi parhaimmista lastenkirjoista, joka kuvaa kiusatuksi ja syrjityksi tulemista.

Yhteistyössä