Soittivat sitten maistraatista tänään, et tartten lasten isän luvan saadakseni muuttaa :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toihan on ihan älytöntä, aika monet kun on riidoissa eron jälkeen niin johan se isä voi kettuillessaan sanoa ettei hyväksy muuttoa vaikka olisi kyse pikkumatkasta! Meidän tapauksessa ei onneksi olisi ongelmaa ollut.
Mutta jos vaikka äiti on muuttanut alunperin vieraalle paikkakunnalle miehen perässä ja eron tullessa siellä paikkakunnalla ei ole mitään, toisella paikkakunnalla olisi tukiverkostoa (esim lapsuuden perhe) ja vaikka töitäkin paremmin niin mies voisi estää muuton noin vaan. Hullua, vaikka toisaalta ymmärrän ettei äidillä saisi yksin olla lupaa päättää muutosta vaikka toiselle puolen Suomea riistäen lapset näin isältään, mutta silti...

Onhan se toki ymmärrettävää, mut se et tuota lupaa tarttee mun kohdalla niin aivan haistapaska-touhua suoraan sanottuna! Sekin mielenkiintoinen seikka, miksi sossu ja poliisit sanoivat mulle ettei lasten isä voi estää mun muuttamista satojen kilometrien päähän mikäli se on Suomen sisällä tapahtuva muutto... hmmm...

[QUOTE="muhku";23520676]ja mites kotivakuutuksessa oleva oikeusturva vakuutus?[/QUOTE]

Jaa-a, en tiedä sen ehtoja niin tarkkaan, että osaisin sanoa onko siitä hyötyä tässä vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi mennä noin;23520442:
No eihän se lasten isä voi määrätä saatko muuttaa vai et! Etenkin kun kaupungin sisällä muutat.

No kyllä voi.

Kannattaa tutustua lakiin jo siinä vaiheessa, kun sopii yhteishuollosta. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun tule tänne laukomaan muka totuuksia.

Ihan lain mukaan (laki lapsen huollosta, googlella löytyy) kirjoitetaan, että lapsen vanhemmat YHDESSÄ päättävät mm. lapsen asuinpaikasta. Eipä tätä siellä laissa juuri selvemmin voi sanoa! Joten maistraatti on tällä kertaa toiminut ihan oikein ja edellisillä kerroilla väärin, vastoin lakia.

Usein ja monet tahot katsovatkin tätä lakia läpi sormien, joka kollegani.

Tiesittekö muuten, että yhteishuollossa olevan lapsen lähivanhempi tarvitsee lain mukaan myös etävanhemman allekirjoituksen allekirjoittaessaan mm. lapsen hoitosopimusta. Usein ko. taholla vaan unohtuu tarkistaa taustat, eli onko kyseessä eroperhe vai ei.

Kyllä mäkin muutin esikoisen kanssa sekä kaupungin sisällä, että toiselle paikkakunnalle, eikä kertaakaan ole maitraatti perään kysellyt. Ja useita muuttoja, olisinko yhteensä 6 kertaa muuttanut.

Maistraattien käytäntö on muuttunut viime vuosina ja nykyään kysytään kummankin huoltajan suostumus muuttoon. Jos kyse tilanteesta missä lapsi jo asuu toisen luona tuo on lähinnä muodollisuus. Maistraatin on vahvistettava viime kädessä lapselle se osoite missä hän tosiasiallisesti asuu. Vetoat tuohon sopimukseen että lapsi asuu luonasi ja annat sitten byrokratian rattaat pyöriä. Muutaman viikon päästä osoite vaihtuu siihen uuteen. Ei siis tarvitse mennä oikeuteen.

Tilanne on eri jos on muuttamassa pois yhteisestä kodista tai lapsi muuttamassa yksin toisen luo. Silloin voi tarvita oikeudenkäyntiä jos sopuun ei päästä.

No kyllä voi.

Kannattaa tutustua lakiin jo siinä vaiheessa, kun sopii yhteishuollosta. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun tule tänne laukomaan muka totuuksia.

Ihan lain mukaan (laki lapsen huollosta, googlella löytyy) kirjoitetaan, että lapsen vanhemmat YHDESSÄ päättävät mm. lapsen asuinpaikasta. Eipä tätä siellä laissa juuri selvemmin voi sanoa! Joten maistraatti on tällä kertaa toiminut ihan oikein ja edellisillä kerroilla väärin, vastoin lakia.

Usein ja monet tahot katsovatkin tätä lakia läpi sormien, joka kollegani.

Tiesittekö muuten, että yhteishuollossa olevan lapsen lähivanhempi tarvitsee lain mukaan myös etävanhemman allekirjoituksen allekirjoittaessaan mm. lapsen hoitosopimusta. Usein ko. taholla vaan unohtuu tarkistaa taustat, eli onko kyseessä eroperhe vai ei.

missähän minä olen muka totuuksia laukonut? Olen ihmetellyt maistraatin tekemisiä ja tekemättä jättämisiä!
Tosiaan soitin sossuun eilen ja sieltäkin ihmeteltiin kovin, eikä oltu ikinä kuultukkaan moisesta!
Minusta tuo on aivan älytöntä, ettei saman kunnan alueella saisi ilman lupaa asuinpaikkaansa valita. Tuo on täyttä vittuilua maistraatilta tuommonen laki josta ei voida hieman järjellä ajatella miten sitä sovelletaan. Mielenkiintoinen pointti sekin, miten poliisi minulle asiasta vastasi, kun soitin... eikö ne muka tunne lakia?

Kyllä meillä vaan lapsen isälle lähetettiin maistraatista lappu joka piti palauttaa allekirjoitettuna. Ennen sitä ei lasten kirjat muuttuneet pois vanhasta kodista ja en esim. saanut Kelan etuuksista mitään päätöksiä. Eli kyllä tuo vaan on käytäntö jos on yhteishuoltajuus.

Kyllä meillä vaan lapsen isälle lähetettiin maistraatista lappu joka piti palauttaa allekirjoitettuna. Ennen sitä ei lasten kirjat muuttuneet pois vanhasta kodista ja en esim. saanut Kelan etuuksista mitään päätöksiä. Eli kyllä tuo vaan on käytäntö jos on yhteishuoltajuus.

Oon saanut asumistuesta päätöksen jo kuun puolessa välissä vaikka en ollut tehnyt itsestänikään muuttoilmoitusta... Päätöksen sain nyt tähän uuteen asuntoon kun oli kaikki tarvittavat paperit toimittaa sinne jo alkukuusta.

mäki oon muuttanu sadan kilsan päästä ex ukosta lasten kans ja ukolle oli menny vaan paperi et lasten uusi osoite on jjjkatu 888 jne... eikä mulle oo kukaan koskaan tullu mistää sanoo että en sais muuttaa ...yhteishuolto on.. ulkomaille ei tietenkään saa lähtä asumaan jos toinen ei anna..mut suomen sisällä saan muuttaa lasten kans mihin huvittaa..

Ihan höpö löpö juttu tää :kieh: se muuttoilmotus tehdään vasta muuton yhteydessä eli kun on jo edellinen kämppä irtosanottu ja uusi hankittu. Mitä siinä vaiheessa enää olis mieltä lupia muuttoon kysellä?

[QUOTE="höpölöpö";23527221]Ihan höpö löpö juttu tää :kieh: se muuttoilmotus tehdään vasta muuton yhteydessä eli kun on jo edellinen kämppä irtosanottu ja uusi hankittu. Mitä siinä vaiheessa enää olis mieltä lupia muuttoon kysellä?[/QUOTE]

Muuttoilmotuksen voi tehdä 1kk ennen virallista osoitteenmuutospäivää. Ja se osoite ei muutu niin kauan kun siinä on jotain ongelmaa, vaikka kuin oot irtisanonu asunnon.

[QUOTE="höpölöpö";23527221]Ihan höpö löpö juttu tää :kieh: se muuttoilmotus tehdään vasta muuton yhteydessä eli kun on jo edellinen kämppä irtosanottu ja uusi hankittu. Mitä siinä vaiheessa enää olis mieltä lupia muuttoon kysellä?[/QUOTE]

No sain kämppäni tammikuun lopulla (muutto 1.4) ja irtisanoin omani heti jotta vuokranantaja ehtii rauhassa etsiä uuden asukkaan. muuttoilmoituksen tein maaliskuun puolivälissä ja asumistukihakemuksen maaliskuun alussa.

[QUOTE="Satu";23528630]Mun ex- mies halusi muuttaa kauas lapsistaan, ja meillä on yhteishuoltajuus. Miksiköhän tällaisessa tapauksessa multa ei kysele kukaan mitään?[/QUOTE]

Kysyin ihan samaa, kun exä muuttaa kuukauden päästä ja tämä minulla jo nyt tiedossa. Akka vastas "kyse on aikuisesta omillaan tulevasta ihmisestä" eli minä olen sitten kakaraäiti joka ei kykene tekemään omia itsenäisiä järkeviä päätöksiä...? ikää kuitenkin yli 30v!

Tässä yksi monista syistä miksi minä otin täyden yksinhuoltajuuden :)
Tapaamisoikeuttahan tuo yksinhuoltajuus ei poista kuten moni luulee ;)

Joo, eipä tullut aateltua, kun isyyttä tunnustettiin ja sossu kysyi et laitetaanko yhteishuolto. No tottakai sitä silloin ajatteli.
Kaverilta ei edes kysytty, kun oli jo naimisissa. Ne eros eikä tehnyt sossulla mitään sopimuksia ku saivat sovittua asiat muutenkin. Vuosia myöhemmin selvis erään muuton yhteydessä sama...

meillä ei saanut lasten kirjoja siirrettyä uuteen paikkaan ennenkuin isältä oli se suostumus.. ja ei sieltä minulle soitettu vaan isälle!

oletteko ihmiset unohtaneet että isälläkin on oikeuksia

"Jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus, käytännössä vastuun lapsesta kantaa se vanhempi, jonka luona lapsi kulloinkin on, ellei kyse ole erityisen merkittävästä asiasta, jolloin siitä on yleensä päätettävä yhdessä. Tällaisia asioita ovat lapsen asuinpaikka, koulutuspaikka, terveydenhuollolliset toimenpiteet, sukuniemi, kieli, uskontokunta ja passin hankinta."

http://www.helsinki.fi/sosiaalityo/tietoa/sosweb/sivut/sanasto/yhteishuoltajuus.htm

itse jouduin lakkauttamaan lapseni pankkitilin koska pyytäessä kerran tiliin pankkitunnuksia ja korttia vaadittiin lapsen isän nimi. tähän asti olin tallettanut ja nostanut rahoja vapaasti, olenhan lapseni virallinen ja ainoa huoltaja. lapsella ei ole virallisesti isää, joten kenen nimen siihen sitten lykkään. itse olin kaikki varat tilille laittanut joka varmaan näkyy siellä jossain talletushistoriassa. hassua kun siihen oikeasti olisi kelvannut kenen vaan miehen nimi joka olisi sellaisen kirjoittanut.

Mulle kertoi asianajaja aikoinaan kun näistä asioista keskusteltiin, että todella moni on sanonut ettei maistraatti ole ilmoittanut mitään isän muuttaessa lasten kirjoja, mutta äitien tehdessä saman puhelu tulee välittömästi..näin kävi myös mulle. Että kyllä tässä yhteiskunnassa on niistä isän oikeuksista vaahdottu niin että on päästy jo toiseen ääripäähän :mad:

Yhteistyössä