Soittivat sitten maistraatista tänään, et tartten lasten isän luvan saadakseni muuttaa :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ollaan lasten isän kans erottu jo 5 vuotta sitten, oon sinä aikana muuttanut kaksi kertaa eikä ole aiemmin vastaavaa kyselty kummaltakaan, ei minulta eikä lasten isältä.
Ymmärtäisin jos kyse olisi toiseen kuntaan muuttaminen, mutta muutto on kaupungin sisäinen, käsittää muutaman kilometrin ja muutetaan jopa lähemmäs lasten isää!!!

Onko muut saaneet vastaavia puheluita? Mä hermostuin tuosta ihan täysin, entä jos lasten isä tahalleen kiusatakseen sanoo ettei anna lupaa???

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi mennä noin;23520442:
No eihän se lasten isä voi määrätä saatko muuttaa vai et! Etenkin kun kaupungin sisällä muutat.

Kuulemma voi tämän virkailijan mukaan, kun meillä on yhteishuoltajuus.
Soitin lastensuojeluun päivystävälle sossulle joka ihmetteli samaa eikä oo kuulemma ikinä 20 vuotisen työuransa aikana kuullutkaan vastaavasta.
Myöskään äitini erotessaan edellisestä miehestään, jonka kanssa kaksi yhteistä lasta, ei joutunut kirjallista lupaa toimittamaan maistraattiin. Maistraatin mukaan kyseinen laki on Suomessa ollut iät ajat ja kysytään jokaiselta. Minä en usko, koska minulta kysytään nyt ekan kerran!!!

[QUOTE="mie";23520477]Kyllä kun mäkin muutin kapungin sisällä, niin tuli lomake, johon piti saada ex-miehen lupa ja allekirjotus, että saatiin muuttaa. Oisko joku yleistyvä tapa..?[/QUOTE]

Mun mielestä tuo on järjenköyhää, kun kyse kunnan sisäisestä muutosta! Saati kohdallani 3km muutosta...

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi mennä noin;23520503:
Mitäs jos oiskin tilanne, et menis kämppä alta eikä mies antais lupaa muutolle piruuttaan? Kuinkas sit meneteltäis??

Meillä tilanne et kämpässä hometta, pakko oli muuttaa uuteen! Exä antaa kyl luvan, mut kaikki ei ole hyvissä väleissä exänsä kanssa ja entäpä sitten kun tosiaan toinen tekee tahallaan kiusaa eikä myönnä lupaa muuttoon. Mitä sitten?

Minunkin exälleni tuli maistraatista lappu, joka piti allekirjoittaa ja antaa lupa lasten muuttamiseen. Mutta tämä tapahtui siis eron yhteydessä, kun lapset muuttivat yhteisestä kodistamme minun kanssani.

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi mennä noin;23520503:
Mitäs jos oiskin tilanne, et menis kämppä alta eikä mies antais lupaa muutolle piruuttaan? Kuinkas sit meneteltäis??

Muuttoluvan voi myös saada oikeuskäsittelyn kautta. Häädössä taas ei kummaltakaan vanhemmalta kysytä lupia vaan kaikki heitetään pihalle.

[QUOTE="vieras";23520553]Meiltä kummaltakaan ei kysytty tuolloin, nyt vasta ekan kerran ja oon muuttanut pari kertaa välissä :O[/QUOTE]

Onpa erikoista, luulisi että tällaisissa asioissa on ihan valtakunnalliset menettelyohjeet. Minulle tuli vieläpä hankaluuksia tuon kyselyn takia, sillä Kela ei voinut tehdä päätöstä asumistuesta ennen kuin lapset olivat lopullisesti kirjoilla luonani. Ja tuo kysely exälle lähetettiin muistaakseni aika myöhään sen jälkeen kun olin tehnyt muuttoilmoituksen lapsista.

[QUOTE="vieras";23520593]Ja kuka maksaa mun asianajajan, maistraattiko? :kieh:[/QUOTE]

Yhteishuoltajuutta ei välttisti pitäisikään olla sellaisilla, jotka eivät yhdessä kykene lasten asioista päättämään :D Tulee kalliiksi mennä jokaisesta asiasta oikeuteen, kuten mm omat vanhempani ovat todistaneet. Sitkeitä sissejä, taisivat kolme kertaa rikastuttaa asianajajia riidoillaan...

Vähävarainen saa oikeusapua ilmaiseksikin.

Mulle soitettiin maistraatista,kun muutin lasten isän luota pois ja riitti,että lasten isä antoi puhelimessa suostumuksensa.Ja silloin muutto oli samalle paikkakunnalle.
Nyt muutin toiselle paikkakunnalle,muttei kyselty mitään..

Yhteishuoltajuutta ei välttisti pitäisikään olla sellaisilla, jotka eivät yhdessä kykene lasten asioista päättämään :D Tulee kalliiksi mennä jokaisesta asiasta oikeuteen, kuten mm omat vanhempani ovat todistaneet. Sitkeitä sissejä, taisivat kolme kertaa rikastuttaa asianajajia riidoillaan...

Vähävarainen saa oikeusapua ilmaiseksikin.

ja mites kotivakuutuksessa oleva oikeusturva vakuutus?

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;23520672:
Mulle soitettiin maistraatista,kun muutin lasten isän luota pois ja riitti,että lasten isä antoi puhelimessa suostumuksensa.Ja silloin muutto oli samalle paikkakunnalle.
Nyt muutin toiselle paikkakunnalle,muttei kyselty mitään..

Nyt mä vasta ihmettelenkin noiden touhuja kyseisessä virastossa >:|

No johan on.. Ei mun exältä mitään kyselty kun muutettiin lapsen kanssa pois yhteisestä kodista, ja myöhemmin 120km päähän toiselle paikkakunnalle! :O

Mä sanoin sille maistraatin akalle, et halusin muuttaa 3v sitten Helsinkiin työn perässä (satojen kilometrien päähän siis) ja soitin sossuun sekä poliisille selvittääkseni voinko muuttaa vai voiko lasten isä jotenkin estää mun muuton. Kummastakin paikasta sanottiin, et voin muuttaa Suomen sisällä mihin haluan lupia kyselemättä eikä lasten isä voi sitä estää millään tavalla. Käskivät mun kuitenkin miettiä lasten etua suuren välimatkan takia enkä lopulta muuttanut. Ja nyt sitten muutan räkäiset 3km lähemmäs lasten isää niin johan on koko laitos sekaisin :D Ei voi muuta ku nauraa vaikka vielä muutama tunti sitten vitutti koko tilanne.

[QUOTE="vieras";23520771]Mä sanoin sille maistraatin akalle, et halusin muuttaa 3v sitten Helsinkiin työn perässä (satojen kilometrien päähän siis) ja soitin sossuun sekä poliisille selvittääkseni voinko muuttaa vai voiko lasten isä jotenkin estää mun muuton. Kummastakin paikasta sanottiin, et voin muuttaa Suomen sisällä mihin haluan lupia kyselemättä eikä lasten isä voi sitä estää millään tavalla. Käskivät mun kuitenkin miettiä lasten etua suuren välimatkan takia enkä lopulta muuttanut. Ja nyt sitten muutan räkäiset 3km lähemmäs lasten isää niin johan on koko laitos sekaisin :D Ei voi muuta ku nauraa vaikka vielä muutama tunti sitten vitutti koko tilanne.[/QUOTE]

Toihan on ihan älytöntä, aika monet kun on riidoissa eron jälkeen niin johan se isä voi kettuillessaan sanoa ettei hyväksy muuttoa vaikka olisi kyse pikkumatkasta! Meidän tapauksessa ei onneksi olisi ongelmaa ollut.
Mutta jos vaikka äiti on muuttanut alunperin vieraalle paikkakunnalle miehen perässä ja eron tullessa siellä paikkakunnalla ei ole mitään, toisella paikkakunnalla olisi tukiverkostoa (esim lapsuuden perhe) ja vaikka töitäkin paremmin niin mies voisi estää muuton noin vaan. Hullua, vaikka toisaalta ymmärrän ettei äidillä saisi yksin olla lupaa päättää muutosta vaikka toiselle puolen Suomea riistäen lapset näin isältään, mutta silti...

Yhteistyössä