Kannattajat ja vastustajat mielipiteit taaperon/leikki-ikäsen imetyksest? Imetyksesi/imetystesi kesto?

No mutta ei kai lapsen aikuisenakaan hävetä vanhempiensa puolesta? Antaa äidin hävetä itse, kyllä kai tälle tyttärellekin riittää ihan omia juttuja hävettäväksi.
ei munkaan mielestä tuon nuoren naisen tarvi sitä hävetä. hänhän ei tuota valintaa tehnyt vaan hänen äitinsä. kuitenkin hän kokee asian nolona ja itse häpeää sitä että on niin isona tissillä ollut..

10kk imettänyt
tunnen naisen jota imetettiin 4v asti ja nyt aikuisena hän häpeää asiaa todella paljon ja suuttuu jos vanhemmat ottaa asian puheeksi. hän on itsekin äiti, mutta ei ymmärrä miksi häntä niin pitkään imetettiin ja pitää asiaa todella nolona
Minäkin tunnen miespuolisen henkilön, joka muistaa iltatissittelyt hyvin. Häntä imetetty 3v asti. Nyt itse isä ja heillä vaikea kriisi vaimon imettämisen kanssa. Tämä isä ei olisi antanut vaimon millään imettää edes yli puolen vuoden. Traumoja siitä jää!! Järki käteen mammat! Ap ei muuten vastannut siihen kysymykseen, että millä perustelee valintaansa..?

: / Oma kuopukseni ei huolinut pulloa. (Olisi varmaan kuollut nälkään, jos maitoa ei olisi tullut.) Mutta minäkään en ole kaivannut ns. omaa aikaa sen kummemmin. Edelleen olen "koko ajan" lasteni kanssa - ainakin jonkun heistä - mutta olemme löytäneet imetyksen sijaan muita meidän yhteisiä juttuja.
täysin sama täälä. mä olin vuoden ihan kiinni kuopuksessa mutta eipä tuo haitannut kun en pari vuota vanhemmasta esikoisestakaan oikeestaan koskaan ole erossa :) mulle on tarpeeks omaa aikaa tässä kun lapset menee aikasin nukkumaan ja sit saa hetken rauhottua. en mä osaa niitä hoitoon viedä tai jättää edes isänsä kans kotiin ja lähteä johonki. oon aika kiinni kasvanu noihin :D

Kun oma hormonitoiminta palautuu "normaaliksi" imetyksen lopettamisen myötä, huomaa itsekin palautuvansa "normaaliksi". Silläkin on arvonsa.
Minkalainen se normaali hormonitoiminta on verrattuna tuohon imetyksen aikaiseen? Kyselee hölmö ensikertalainen :)

Itse olen ajatellut noin 2-vuotiaaksi imettää jos kaikki menee hyvin. Tuntuu oudolta ajatella lähemmäs 4-vuotiasta tissittelemässä, mutta kai sekin ok jos se tuntuu hyvältä, mutta kai joku raja nyt kuitenkin on jolloin esim ap lopettaisi lapsen imetyksen?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23452515:
Mun mielipiteen monet jo tietääki. ;) Imetän edelleen 3v8kk ikäst, eli kannatan taaperon/leikki-ikäsen imetyst. :)
Kerrohan vähän taustaa. Miksi imetät noin isoa? Minun on todella vaikea ymmärtää.

Omiani olen imettänyt 7kk, 9kk ja 1v, eikä kauemmin olisi onnistunut millään konstilla. Kahta ekaa olisin halunnut imettää sinne 1v ikään.

Taaperoimetyksen (2v asti) kannalla olen, leikki-ikäisen kohdalla tuntuu jo oudommalta.

Esikoista olen imettänyt 10kk ja kakkosta 1v3kk, kolmonen on pian 4kk ikäinen ja täysimetyksellä vielä. Tavoitteeni on aina ollut vähintään se vuoden imetys ja kahden vuoden ikään asti saisi puolestani jatkua ihan vapaasti, sen jälkeen voi sitten ruveta miettimään pitäisikö harkita vieroittamista. Kakkonen vieroitti itse itsensä tuossa 1v3kk iässä ja se tuntui silloin passelilta.

Sanotaan että 2-3v iässä minun on vielä helppoa ymmärtää se imetys vaikka omalla kohdallani alkaisi jo tuntua vieraalle, mutta kun lähestytään 4v ikää niin vaikeaksi menee.

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk imettänyt;23452580:
Saanko kysyä, että millä perustelet noin ison lapsen tarvitsevan vielä rintaa? Mun mielestä se on vaan jollain tavalla ehkä äidin pään sisällä toi juttu.. Ehkä jopa vähän noloa lapsellekin joskus muistaa ihan selkeästi kuinka oli "iltatissillä" :D Anteeks..
Imetykses on monenlaist hyvää (tietoo löytyy). Ei ainakaan mun pään sisäl. Poika haluu edellleen tissii, eikä mulloo yhtään järkevää syyt lopettaa. Toivottavast poika muistaa imetyshetket yhtä ihanina ku mä muistan. Oon siis iteki leikki-ikäseks imetetty ;)

"vieras"
Mun mielestä WHO:n suositus, 2 vuotta, on ihan passeli. Omaani imetin 2v1kk, sitten meille tuli kaverin lapsi hoitoon eikä oma suostunut enää tissille. Olisin muutenkin alkanut pikkuhiljaa lopettelemaan, halusin vaan ekaks yhden ulkomaanmatkan pois alta kun oli helpompaa imettää kuin miettiä juomien puhtautta ja tuoreutta jossain helteessä.

Ainakin siihen asti, että lapsi voi juoda tavallista maitoa, olis hyvä imettää. Pullo ja äidinmaidonkorvike eivät ole välttämättömyys (ei ole kyllä tavismaitokaan, mutta siis joko lehmänmaitoa/soija-, kaura-, riisi- tms.maitoa). Neljävuotiaan imettäminen maassa, jossa ruoasta ei ole pulaa, tuntuu vähän siltä että äiti ei ole oikein valmis päästämään irti ''vauvastaan''.

täysin sama täälä. mä olin vuoden ihan kiinni kuopuksessa mutta eipä tuo haitannut kun en pari vuota vanhemmasta esikoisestakaan oikeestaan koskaan ole erossa :) mulle on tarpeeks omaa aikaa tässä kun lapset menee aikasin nukkumaan ja sit saa hetken rauhottua. en mä osaa niitä hoitoon viedä tai jättää edes isänsä kans kotiin ja lähteä johonki. oon aika kiinni kasvanu noihin :D
=) Mä olen sentään osannut palata töihin... Kuopus onkin tosin jo yli 5-v... Lapsi on pph:lla ja isänsäkin kanssa joskus. Niin ja tuntuu, että isommille lapsilleni olen toisinaan vain "ÄITI MITÄ RUOKAA?!" - ympyrä on sulkeutunut! :D

=) Mä olen sentään osannut palata töihin... Kuopus onkin tosin jo yli 5-v... Lapsi on pph:lla ja isänsäkin kanssa joskus. Niin ja tuntuu, että isommille lapsilleni olen toisinaan vain "ÄITI MITÄ RUOKAA?!" - ympyrä on sulkeutunut! :D
meidän kuopus on vasta 15kk. ainakin vuoden aion vielä olla kotona. ehkä mäki jonain päivänä osaan vähän pidentää tota napanuoraa jos en ihan pian katkaista :)

Minkalainen se normaali hormonitoiminta on verrattuna tuohon imetyksen aikaiseen? Kyselee hölmö ensikertalainen :)
No olethan sinä elänyt "normaali hormonitoiminnan" kanssa ennen raskaaksi tulemistasi...?

Minulla on ollut kovin vähän harmia hormoneistani missään elämäni vaiheessa. Mutta "normaali" tilassani mm. haluan seksiä aika taajaan, otan asioihin kantaa ja kivahdankin joskus, asiat kiinnostaa ja liikauttaa minua. Pystyn tarttumaan toimeen ja saan aikaan! Toimin tietoisen ratinaalisesti.

Imettäessäni - varsinkin suuria maitomääriä - kaikkea päinvastaista. En oikein tunnista itseäni siitä, olen ollut vain ja ainoastaan ja ensisijaisesti äiti imettäessäni. Nytkin olen äiti, mutta se on jollakin muulla kuin hormonitoiminnan tasolla. Tietoisemmalla/sofistikoituneemmalla tasolla? Olen vähemmän sensitiivinen.

Arvaan, että kaikille ei käy imetysaikana noin. Arvelisin, ettei ainakaan niille, joiden on päästävä "tuulettumaan" jo ennen lapsen 2-viikkoispäivää, tai niille, joiden vauva saakoon sopeutua muun perheen tapoihin ja rytmiin eikä mikään meno saa jäädä kokematta vain siksi, että perheessä on vastasyntynyt...

Arvaan, että kaikille ei käy imetysaikana noin. Arvelisin, ettei ainakaan niille, joiden on päästävä "tuulettumaan" jo ennen lapsen 2-viikkoispäivää, tai niille, joiden vauva saakoon sopeutua muun perheen tapoihin ja rytmiin eikä mikään meno saa jäädä kokematta vain siksi, että perheessä on vastasyntynyt...
ja voi, noita äitejä on niin paljon. kaveri sai lapsen aika samaan aikaan kun minä sain kuopuksen. oli ensimmäinen lapsi kaverille. ei ollu vauva edes 2kk ku on joka viikonloppu ollut hoidossa että äiti pääsee juomaan. ja mua kehtas neuvoa kun lapset oli puoli vuotta ettö pitäähän sitä yöhoitoon viedä että tottuu olemaan ja oppii sosiaalisia taitoja.
toinen kaveri ihmetteli miten voin imettää vuoden, enkä mä tosiaan kaipaa mitään elämää, miten ihmeessä voin olla noin kiinni lapsissa.
usein mietin mistä asti on saanu selitellä sitä miksi äiti on kotona lasten kanssa eikä käy ryyppäämässä. mikä on menny vikaan jos on normaalimpaa viedä vauva hoitoon viinan takia ku olla pari vuotta kotona lasten kanssa ilman ryyppäämistä

ikhihih
Ei millään pahalla, mutta musta toi on ihan yhtä turhaa ja NOLOA kuin se, kun tuttavan 3-vuotias lapsi huutaa itse, koska pitää vaihtaa VAIPAT ja vieläpä, että onko kundi vetänyt housuihinsa paskat vai pissat. Joskus jopa vaihtaa kusivaippansa itse.

Mun mielestä 2 vuotta on ihan maksimi lapsen kehitysasteesta riippuen. Melkein neljävuotiaan imettäminen on perverssiä ja lapsi tulee häpeämään sitä loppu elämänsä.

Imetän yhä 2v9kk ikäistä lasta :) Tällä hetkellä on menossa aika intensiivinen kausi josta en oikein pidä, johtunee elämässämme olleesta stressistä. Toivottavasti palataan normaaliin ja imetyksen merkitys pikkuhiljaa vähenee kunnes jossakin vaiheessa loppuu kokonaan.

Minulle sellainen "haamuraja" olisi varmaan n 5 vuotta. Viisivuotiasta voisin vielä imettää satunnaisesti, mutta haluaisin sen loppuvan. Katsotaan mitä elämä nyt eteemme tuo!

"vieras"
Noh, musta ei kuulosta enää kovinkaan hyvältä tollanen leikki-ikäisen imetys. Pari vuotiaaksi imetys ok, omaanikin imetin 1v 7kk ja nyt pari vikkoa oltu ilman. lapsi tietty vielä yrittää "uida liiveihin" ja tuntuu pahalta välillä, et miks en vois imettää viel, mut tuntuu myös saakutin hyvältä kun on saanut oman päänsä takaisin. Ja pikkuhiljaa palautuu noin muutenkin ;)
Esikoista imetin aikalailla tasan vuoden, se loppu silleen kauniisti, tästä jää kyllä karvas maku, kun toinen kinuaa ja yöllä yrittää tissivarkaisiin, mut ehkäpä aika kultaa muistot ja vakaasti uskon et vaikeammaks olisi mennyt mitä vanhempi lapsi.

usein mietin mistä asti on saanu selitellä sitä miksi äiti on kotona lasten kanssa eikä käy ryyppäämässä. mikä on menny vikaan jos on normaalimpaa viedä vauva hoitoon viinan takia ku olla pari vuotta kotona lasten kanssa ilman ryyppäämistä
Samoilla linjoilla täälläkin. Kysyin myös mieheltäni taannoin, toivoisiko hän enemmän meille kahdenkeskistä aikaa. Mies vastasi, että tämä on meidän elämää NYT. Sopii hänellekin juuri tällaisena. Emme siis siksikään kaipaa niitä lastenvahteja kovinkaan usein.

Liittyykö tämä tähän ketjuun enää mitenkään? :D

[QUOTE="vieras";23452731]En tykkää ajatuksesta, että melkein 4 v syö tissiä. Kertooko se kavereilleen kerhossa tai päiväkodissa, että äiti antaa mulle tissiä?
2 v alkaa olla siinä rajoilla imettääkö vai ei. Eriasia on jos ruokaa vähän ja huonot olot esim afrikan joitakin köyhiä kyliä, joissa ei toisaan ole muuta ruokaa tarjolla kun se maito.[/QUOTE]

Ei oo päiväkodis tmv. Kerhokaverit ym. lapset tietää, eivätkä oo kiusanneet.

Samoilla linjoilla täälläkin. Kysyin myös mieheltäni taannoin, toivoisiko hän enemmän meille kahdenkeskistä aikaa. Mies vastasi, että tämä on meidän elämää NYT. Sopii hänellekin juuri tällaisena. Emme siis siksikään kaipaa niitä lastenvahteja kovinkaan usein.

Liittyykö tämä tähän ketjuun enää mitenkään? :D
eipä taida. eksyttiin vähä aiheesta :D

[QUOTE="vieras";23452944]Noh, musta ei kuulosta enää kovinkaan hyvältä tollanen leikki-ikäisen imetys. Pari vuotiaaksi imetys ok, omaanikin imetin 1v 7kk ja nyt pari vikkoa oltu ilman. lapsi tietty vielä yrittää "uida liiveihin" ja tuntuu pahalta välillä, et miks en vois imettää viel, mut tuntuu myös saakutin hyvältä kun on saanut oman päänsä takaisin. Ja pikkuhiljaa palautuu noin muutenkin ;)
[/QUOTE]
Tässä on toisin sanoin ilmaistuna se, mitä minä ajoin takaa aiemmin.
Kyllä sen sitten tietää, kun on lopettanut.

Yhteistyössä