Kannattajat ja vastustajat mielipiteit taaperon/leikki-ikäsen imetyksest? Imetyksesi/imetystesi kesto?

kyllä mun mielestä raja menee siinä vuodessa. esikoista en imettänyt, ei onnistunut ja kuopusta imetin vuoden. vuoden sais siis kaiken maidon rinnasta. sitten pikkuhiljaa lopetettiin, niin kun olin suunnitellutkin. en oo koskaan voinut kuvitella imettäväni vanhempaa kun vauvaikäistä eli alle vuoden ikäistä

Imetin omaani vuoden ja 4 kk. Olisin imettänyt pidempään, mutta poika vieroitti itsensä aika hyvin ja puri rintani niin, ettei haavat enää parantuneet ja oli pakko lopettaa. Mut siis kyllä mä kannatan taaperoiden imetystä, ainakin 2 ikävuoteen asti on minusta ihan ok. Imetyksen edut kun tulee esille myös taaperon kohdalla:)

-
oho, hienoa!
Kuinka usein lapsi syö rintaa? Pääsetkö itse olemaan pois kotoa oltaisin vai nukahtaako rinnalle? Mietin omaa suhdettani imetykseen parhaillaan, lapsi on vuoden vanha.

Imetin lapsiani:
esikoista 1v8kk
kakkosta 1v4kk
kuopusta 1v9kk

Saahan sitä imettää... Ei se nyt ainakaan perheen ulkopuolisen asia ole.

MUTTA joka kerran lopetettuani olen vannonut, että ensi kerralla lopetan jo aiemmin. Kun oma hormonitoiminta palautuu "normaaliksi" imetyksen lopettamisen myötä, huomaa itsekin palautuvansa "normaaliksi". Silläkin on arvonsa.

itelläni ei oo lasta, mutta luulisin että omalla kohdallani vuoden ikä olisi rajana, kun ruvetaan siirtymään "oikeisiin" ruokiin.

muoks. ei nyt samantien tietenkään kun vuoden täyttää, että nyt loppuu tissillä olo, mutta siinä vaiheilla kuitenkin :) ja lapsen ehdoilla. ja omien tissien hyvinvoinnin kannalta :)

Viimeksi muokattu:
10kk imettänyt
Saanko kysyä, että millä perustelet noin ison lapsen tarvitsevan vielä rintaa? Mun mielestä se on vaan jollain tavalla ehkä äidin pään sisällä toi juttu.. Ehkä jopa vähän noloa lapsellekin joskus muistaa ihan selkeästi kuinka oli "iltatissillä" :D Anteeks..

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk imettänyt;23452580:
Saanko kysyä, että millä perustelet noin ison lapsen tarvitsevan vielä rintaa? Mun mielestä se on vaan jollain tavalla ehkä äidin pään sisällä toi juttu.. Ehkä jopa vähän noloa lapsellekin joskus muistaa ihan selkeästi kuinka oli "iltatissillä" :D Anteeks..
Juuri tämänkaltaisia ajatuksia minulla kieltämättä oli kirjoittaessani tuon aiemman viestini. "Osasin alkaa - osaanko lopettaa?"

"Jenis"
Mulla ei ole mielipiteitä toisten ihmisten imetystä ja sen kestoa koskien. Itse olen imettänyt esikoista 8kk (lopetti itse) ja kuopusta 1v1kk (lopetti itse). Ehkä joku puoltoista vuotta ois itselle ollut se viimeinen raja, että olisin alkanut imetystä lopetella, mutta lapset ovat hoitaneet tän homman mun puolesta :)

vuosi
Oon imettänyt molempia lapsiani 2kk, olisin halunnut imettää sinne n. suurin piirtein vuoden ikään asti. Mun mielessä siinä alkaa olla raja siihen imettämiseen. Äitiä, joka imettää vauvaansa julkisesti on ihana katsoa, mutta äitiä, joka imettää taaperoaan julkisesti taas ei. Se tuntuu lähinnä jotenkin likaiselta touhulta, enkä voi suhtautua normaalista enää myöhemminkään ko. ihmiseen vaikka imetys on jo loppunut.

Leikki-ikäisen imetys on ajatuksena jo aika...ei nyt ehkä ällöttävä, mutta jotenkin vastenmielinen, ja typerä.

Imetin kuopustani 1 v 9 kk ja esikoista vain lyhyen aikaa (en siksi, ettenkö olisi halunnut).

hab
ensimmäistä lasta imetin 1v8kk, lapsi rupes siinä iässä itse vieroittamaan itseään rinnasta.

toinen lapsi on nyt 2v3kk. kuukausi sitten päätin että nyt saa riittää. poika toki edelleenkin kovasti haluais rintaa mut mä en kerta kaikkiaan enää pysty tuntuu kovin epämielyttävälle fyysisesti.

kyllä jos vaan jaksaa ja pystyy kannattaa lopettaa imetys ennen 2v ikää. en mä ainakaan koe että sillä lapsella olis mitään hyötyä siitä imetyksestä.

MUTTA joka kerran lopetettuani olen vannonut, että ensi kerralla lopetan jo aiemmin. Kun oma hormonitoiminta palautuu "normaaliksi" imetyksen lopettamisen myötä, huomaa itsekin palautuvansa "normaaliksi". Silläkin on arvonsa.
tuo on ihan totta. vuoden imetin ja huomasin kun lopetin että esim seksihalut yhtäkkiä taas löyty. ja kun poika ei tissiä enää huutanu kaiket yöt, eikä ollu siinä tissillä pitkin yötä niin nukutaankin molemmat paljon paremmin. poika siis käytti mua tuttina.. jaksan paremmin kun ei tarvi toimia tuttina öisin

Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23452645:
Meil myös tosi omatoiminen ja reipas...
Mutta et sitten vastaa nimimerkin "10 kk imettänyt" kysymykseen? Vai meinaatko, että jos joku ei vielä tiedä fanaattisuudestasi, ei tarvitse tietääkään? Kyllähän sekin passaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk imettänyt;23452580:
tunnen naisen jota imetettiin 4v asti ja nyt aikuisena hän häpeää asiaa todella paljon ja suuttuu jos vanhemmat ottaa asian puheeksi. hän on itsekin äiti, mutta ei ymmärrä miksi häntä niin pitkään imetettiin ja pitää asiaa todella nolona

tunnen naisen jota imetettiin 4v asti ja nyt aikuisena hän häpeää asiaa todella paljon ja suuttuu jos vanhemmat ottaa asian puheeksi. hän on itsekin äiti, mutta ei ymmärrä miksi häntä niin pitkään imetettiin ja pitää asiaa todella nolona
No mutta ei kai lapsen aikuisenakaan hävetä vanhempiensa puolesta? Antaa äidin hävetä itse, kyllä kai tälle tyttärellekin riittää ihan omia juttuja hävettäväksi.

"vieras"
En tykkää ajatuksesta, että melkein 4 v syö tissiä. Kertooko se kavereilleen kerhossa tai päiväkodissa, että äiti antaa mulle tissiä?
2 v alkaa olla siinä rajoilla imettääkö vai ei. Eriasia on jos ruokaa vähän ja huonot olot esim afrikan joitakin köyhiä kyliä, joissa ei toisaan ole muuta ruokaa tarjolla kun se maito.

[QUOTE="vieras";23452731]En tykkää ajatuksesta, että melkein 4 v syö tissiä. Kertooko se kavereilleen kerhossa tai päiväkodissa, että äiti antaa mulle tissiä?
[/QUOTE]

Mäkin mietin, että miten paljon tuosta nälvitään, jos hoitokaverit tietää. Yleensä melkein nelivuotiaille on tosi tärkeää olla ISO eikä vauvamainen.

: / Oma kuopukseni ei huolinut pulloa. (Olisi varmaan kuollut nälkään, jos maitoa ei olisi tullut.) Mutta minäkään en ole kaivannut ns. omaa aikaa sen kummemmin. Edelleen olen "koko ajan" lasteni kanssa - ainakin jonkun heistä - mutta olemme löytäneet imetyksen sijaan muita meidän yhteisiä juttuja.

Joo, en voisi kuvitella imettäväni leikki-ikäistä. Taaperoa siis kyllä.

Saapa nähdä, mulle ei ehkä enää tule sitä seuraavaa kertaa...

Yhteistyössä