Kannattajat ja vastustajat mielipiteit taaperon/leikki-ikäsen imetyksest? Imetyksesi/imetystesi kesto?

Minun on hankala ajatella leikki-ikäistä rinnalla, taaperoimetys kuulostaa ihan suotavalta.

Itse vieroitin lapsen 1v2kk iässä ja vaikea päätös oli, sekä minä että poika olisimme halunneet tunnetasolla jatkaa imetystä. Edelleen pari kuukautta imetyksen lopetuksesta tulee välillä haikea olo ja välillä poika hamuilee rintaa.

"vieras"
No itellä menee se imetyksen raja siinä vuoden iässä. Jossain vähemmän kehittyneessä maassa jossa ravinnosta pulaa pidempään imetys on varmaan paikallaan mutta liki neli-vuotiaan imetys Suomessa menee minulta yli hilseen. En siis näe mitään perusteluja sille miksi tuon ikäistä pitäisi enää imettää. Eikös tuo altista myöhemmin syömishäiriöillekkin jos aina kun on paha mieli tupataan tissi suuhun ja lohdutetaan ruualla.

"kahden äiti"
Esikoista imetin 8,5kk, lapsi ei enää ollut touhusta kiinnostunut. Kuopusta imetin 11,5kk, halusin itse lopettaa, ja ehkä "puoliväkisin" siis lopetettiin. Yli vuoden ikäistä en halua imettää ilman erittäin painavaa syytä (esim. pahat allergiat). Ja kyllä siitä lievät inhoreaktiot heräävät, jos näen juoksevaa lasta imetettävän julkisesti.

jjhg
En imettäisi yli vuoden ikäistä. 6kk asti olen imettänyt molempia lapsiani ja sitten tietoisesti lopettanut. Imetys oli mielestäni kamalan sitovaa kun vauva ei suostunut pullosta syömään ollenkaan, en päässyt mihinkään ilman häntä.
Joskus tuli dokumentti pitkään imettäneistä ja siinä joku imetti kymmenvuotiasta. Oli tosi sairaan näköistä.

omituista
mulle tulee tuosta kyllä enemmän sellainen "insestinen" olo. En usko että imetys lapselle enää antaa mitään - vaan sille äidille. Outoa jollei läheisyyttä voi antaa ilman että tissi on jo ison lapsen suussa.

Ja vielä sekin kummastuttaa että aikuinen ihminen ei ole kykenevä irroittamaan itseään siitä lapsesta, ei se lapsi siitä lähde jollei häntä opasteta. Vaan kun äiti tahtoo roikkua vauva-ajassa kiinni, jotain kummallista läheisripustautumista.

Niin ja ton ikäinen lapsi saattaa roikkua siinä tissillä jo siks että tietää sen olevan äidille mukavaa - YÄK. Lapsethan tuppaa tekemään asioita jotka ei vältis ole heille itselleen niin miellyttäviä vain mielyttääkseen vanhempiaan. 4 vuotias jo kykenee tuohon.

"muu"
Niillä sitä traumaa tuntuu olevan, jotka pitävät ihmislajille täysin normaalia käytöstä sairaana. Luontainen vieroittautumisikä on 2,5-7 vuotta.
Ja luontaista on että naiset pariutuu naisten kanssa ja miehet miesten? Miten luontaisesti ne lapset silloin syntyy. Tää siun harrastama luotainen lapsuus menee ohi hilseen kun kuitenkin toisaalla edustat kantaa joka ainakin lasten hankinta mielessä on äärimmäisen luonnoton. Sinällään jokainen saa toteuttaa itseään ja rakkauttaan, mutta lapset syntyy luontaisesti miehen ja naisen liittoon.

Monta takana
Esikoista 10 kk, toista 12 kk, kolmas 10 kk, neljäs 1v5kk ja viides 1v5kk. Mulla ajan mittaan on kehittynyt ymmärrys imetyksen merkityksestä ja kun esikoisen ja tokan aikaan olin aika nuori niin koin imetyksen aika sitovana ja sen halusi loppuvan mahdollisimman pian. Jotenkin ajatteli ettei enää koskaan omista omia rintoja kokonaan ja että alkoi inhottaan isomman vauvan imetys kun he jo osaavat pyytääkiin voimakkaammin rintaa halutessaan (esim repiä kaula-aukkoa:)).

Nyt vanhempana on tullut varmuutta myös siihen että se oma keho tulee vielä takaisin vain omaan omistukseen ja että vauva-aika on lyhyt, jonka jälkeen on vuosikymmenet aikaa "omistaa" oma keho kokonaan. Ja ollaan alettu nukkua perhepedissä näiden viimeisten kanssa eli pienimmät nukkuu sivuvaunussa noin puoleentoista vuoteen saakka ja sen jälkeen vielä samassa huoneessa omassa sängyssään joka on lähellä omaa sänkyämme. Ja kyllä kaikki lapset ovat oppineet nukkumaan kahden ekan vuoden jälkeen mukisematta ja hienosti läpi yön.

Kahden ekan kanssa pelkäsin perhepedinkin jotenkin sitovan minut lapsiini tai toisinpäin mutta oikeastaan se on maailman luonnollisin asia ja on ainakin minulle antanut paremmat yöunet kun ei tarvi hypätä omasta sängystä mihinkään säätämässä tai imettämässä ja olen oppinut nukahtamaan imetyksen aikana joten...suosittelen imetystä ja perhepetiä:)

IhanaValo
Ite imetin omia lapsiani n.8-9kk. Ekan imetys piti lopettaa siinä 8 kk:n iässä koska mie tarvitsin sellaista lääkitystä jonka aikana ei saa imettää. Toinen lopetti "itekseen"/alkoi muut asiat olla mielenkiintoisempia, vähän vajaa 9kk.

Mietin vaan, saako lapsi enää mitään niitä vitamiineja vai mitä suoja-aineita ne olikaan, siitä maidosta sen tietyn iän jälkeen, vuosiko vai pari se oli?
Minkä takia imetystä pitäisi jatkaa niin pitkään, siis jos puhutaan esim.yli kahdesta vuodesta? Onko se vaan läheisyyskysymys vai ihan vaan tuo luontainen vierottautuminen?
Miten teidän töiden yms. käy jos useamman kerran päivässä vielä imetätte?

No nyt en enää ole samaa mieltä lainkaan. Lasta ei pidä laittaa tekemään itse päätöksiä, koska lapsi ei ole siihen kykenevä. Ei päättämään ravinnon laadusta, ei nukkumaanmanosta, ei lääkkeiden ottamisesta eikä ns. turvarajoista. Ei ole lapsen tehtävä päättää, aikuiset ovat sitä varten.
¨
näin sen kuuluu olla. ei lapsi tunne omaa parastaan vaan vanhemmat on sitä varten.

Imettäjä
Se, ken näkee jotain likaista yli vuotiaan imetyksessä, voisi katsoa peiliin. Ei sen ikäinen ajattele mitään seksuaalista syödessään maitoa, kuten on tehnyt siihen ikään astikin. On myös naurettavaa väittää, että rintamaidolla ei ole ravitsemuksellisesti enää paljoa väliä ja samaan aikaan kaataa lehmänmaitoa lapsen lasiin, mikä saa ihmiset KUVITTELEMAAN että lehmänmaito on terveellisempää kuin äidinmaito?

Suomessa on todella luonnosta kieroutunut imetyskulttuuri - jos sellaista voi edes sanoa olevan, kun suurin osa lapsista on korvikeruokittuja ainakin jostain kohtaa vauvavuottaan..

Yli vuoden ikäinen ei yleensä päivisin enää niin usein käy tissillä, että häntä olisi tarpeen julkisesti imettää. Sitä en siis itsekään tee, vaan imetämme sitten kotona omassa rauhassa.

Imettäjä
[QUOTE="muu";23453484]Ja luontaista on että naiset pariutuu naisten kanssa ja miehet miesten? Miten luontaisesti ne lapset silloin syntyy. Tää siun harrastama luotainen lapsuus menee ohi hilseen kun kuitenkin toisaalla edustat kantaa joka ainakin lasten hankinta mielessä on äärimmäisen luonnoton. Sinällään jokainen saa toteuttaa itseään ja rakkauttaan, mutta lapset syntyy luontaisesti miehen ja naisen liittoon.[/QUOTE]

Jos nyt tarkkoja ollaan, niin biologisestihan ainoa mahdollisuus on, että mies ja nainen lisääntyvät. Mutta mikään pakko heidän ei ole solmia sen vuoksi liittoa.

"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä;23453538:
Yli vuoden ikäinen ei yleensä päivisin enää niin usein käy tissillä, että häntä olisi tarpeen julkisesti imettää. Sitä en siis itsekään tee, vaan imetämme sitten kotona omassa rauhassa.
Mutta mikä sen imetyksen ravitsemuksellinen merkitys sitten on, jos rinnalla käydään vain kerran-pari päivässä? Mitä se lapsi sitten muilla kerroilla juo, lehmänmaitoa, vetta? Monet taaperot ja leikki-ikäiset varsinkin on päivähoidossa, eli ilmeisesti altistuvat myös sille lehmänmaidolle ;)

onko järkeä???
HYI HELVETTI! sanon minä mulla pian kolme lasta ja imettänyt sen minkä pystynyt näitä. MUTTA ETTÄ YLI 2 TAI 3 VUOTIASTA vielä pitäis imettää niin en helkkari siihen rupeis!

Sairasta! jokainen äiti imettää lastaan sen aikaa minkä voi, esim minä imetin omiani 2viikkoa ja viikon. ei oonistunut minulta. miksi enää niin isoa lasta imettämään oikeesti onkmo järkeä!!! Minnuu kyllä hävettäs imettää sen ikästä

öh
Alkuperäinen kirjoittaja onko järkeä???;23453613:
HYI HELVETTI! sanon minä mulla pian kolme lasta ja imettänyt sen minkä pystynyt näitä. MUTTA ETTÄ YLI 2 TAI 3 VUOTIASTA vielä pitäis imettää niin en helkkari siihen rupeis!

Sairasta! jokainen äiti imettää lastaan sen aikaa minkä voi, esim minä imetin omiani 2viikkoa ja viikon. ei oonistunut minulta. miksi enää niin isoa lasta imettämään oikeesti onkmo järkeä!!! Minnuu kyllä hävettäs imettää sen ikästä
Noi viikon ja kahden imetyksetkö susta on sitten normaaleita ja lapsen edun mukaisia?

En mäkään yli 2v enää imettäisi, muttei siinä mun mielestä mitään sairasta tai kirottavaa ole. Enemmän mua kyllä hävettäisi joku viikon imetys. Ei imetys onnistu kaikilta mutta jos oman epäonnistuneen imetyksen jälkeen noin mesuaa niin se tuntuu typerältä, niin kuin nuo kaikki huutamiset ja kiroamiset. Asioista voi keskustella ihan asiallisestikin.

Imettäjä
[QUOTE="Jenis";23453572]Mutta mikä sen imetyksen ravitsemuksellinen merkitys sitten on, jos rinnalla käydään vain kerran-pari päivässä? Mitä se lapsi sitten muilla kerroilla juo, lehmänmaitoa, vetta? Monet taaperot ja leikki-ikäiset varsinkin on päivähoidossa, eli ilmeisesti altistuvat myös sille lehmänmaidolle ;)[/QUOTE]

Päivähoidossa ei lapsen ole mikään pakko juoda lehmänmaitoa.

Äidinmaidolla on ihan varmasti terveellisempää kuin se lehmänmaito. Eikä sitä äidinmaitoakaan tarviste lapsen koko ajan juoda. Vesi on varsin hyvä ruokajuoma.

Ja omat imeväisikäiseni eivät luonnollisestikaan edes ole päivähoidossa.

Monta takana
käydessäni imetän aamulla, joskus sekin jää väliin jos ei taapero ole ehtinyt tai kaivannut, töiden jälkeen (nyt 1v2kk yhä harvemmin kaipaa) ja illalla nukkumaan mennessä sekä toisinaan yöllä:) VIikonloppuisin imetän myös päiväunille mentäessä.

Varmaan ravitsemuksellisesti ei imetyksellä ole niin väliä yli vuoden iässä (joku on kyllä varmaan toista mielt) mutta enemminkin kyse on läheisyydestä johon toki liittyy ravinto ja jos nyt kehityspsykologiaa tarkastellaan niin imetyksellä on paikkansa. AIka moni länsimäinen puputtaa aikuisiällä oraalistyydytystään iltaisin sohvalla kun on jäänyt vähän vähälle läheisyys+ravinto akselilla. Jos naiset pystyisivät kuuntelemaan itseään paremmin ja herkitymään vauvan tarpeille niin eipä olisi masennuslääkkeiden syöjäkansa näin suuri (400 000 suomalaista syö masennusläkkeitä-surullista)

Olemme psykofyysisiä kokonaisuuksia ja varhaislapsuuden läheisyys ja ravinto teemat vaikuttavat hyvin vahvoina tunne-elämässämme.

mulle tulee tuosta kyllä enemmän sellainen "insestinen" olo. En usko että imetys lapselle enää antaa mitään - vaan sille äidille. Outoa jollei läheisyyttä voi antaa ilman että tissi on jo ison lapsen suussa.

Ja vielä sekin kummastuttaa että aikuinen ihminen ei ole kykenevä irroittamaan itseään siitä lapsesta, ei se lapsi siitä lähde jollei häntä opasteta. Vaan kun äiti tahtoo roikkua vauva-ajassa kiinni, jotain kummallista läheisripustautumista.

Niin ja ton ikäinen lapsi saattaa roikkua siinä tissillä jo siks että tietää sen olevan äidille mukavaa - YÄK. Lapsethan tuppaa tekemään asioita jotka ei vältis ole heille itselleen niin miellyttäviä vain mielyttääkseen vanhempiaan. 4 vuotias jo kykenee tuohon.
Asiaa! :flower:

"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä;23453766:
Päivähoidossa ei lapsen ole mikään pakko juoda lehmänmaitoa.

Äidinmaidolla on ihan varmasti terveellisempää kuin se lehmänmaito. Eikä sitä äidinmaitoakaan tarviste lapsen koko ajan juoda. Vesi on varsin hyvä ruokajuoma.

Ja omat imeväisikäiseni eivät luonnollisestikaan edes ole päivähoidossa.
No jos se "imeväisikäinen" on esim. 4, tai 7, niin sitten se on kyllä jo koulussakin :D

Tarkoitin lähinnä sitä, että esim. kalsiumia ei yhdellä imetyskerralla varmastikaan koko päivän tarpeisiin tule. Otetaanko sitä siis purkista, vai lehmänmaidosta? Vesi on meilläkin jano- vaan ei ruokajuoma.

cc
Ap mihin asti ajattelit imettää? Ja kumpi tekee päätöksen lopettamisesta sinä vai lapsi? Siis mietin vaan että jos lapsi vielä kouluikäisenä haluaa tissiä niin onko se sulle ihan fine?

Ihmisil on erilaisii mielipiteit, toimintatapoja, tottumuksii... Rönsyily ei oo kiellettyy, joten kerronpas pikkasen meiän elämäst.

Monet vastustaa, mut meil hyväks koettuja: Lempee lapsentahtinen ”kasvatus”, positiivinen asenne, yksillöllisyyden kunnioittaminen, rakastaminen ilman ehtoja. Lapsi on tasa-arvoinen perheenjäsen, jonka mielipiteet, toiveet ja tunteet otetaan vakavast. Ei alisteta eikä aliarvioida (ei esim. käytetä perinteisii rangaistuksii, ei haukuta tuhmaks, tyhmäks ym). Käytetään paljon minä-viestintää. Harvat asiat on kokonaan kiellettyjä. Perhepeti (poika nukkuu edelleen isin ja äitin keskel), mahdollisimman lapsentahtinen imetys (jatkuu edelleen), täysimetin 8kk, kiinteet alotettiin lapsentahtiin sormiruual. Ollaan käytetty kantoliina ym. kantovälineit. Manduca edelleen käytös. Käytettiin pelkästään kestovaippoja (poika oppi kokonaan vaipattomaks n.1½v). Ei oo ollu ollenkaan tuttii, tuttipulloo, sitterii, pinnasänkyy, eikä myöskään kävelytuolii, hyppykeinuu jne.

Ekologinen elämäntapa. Esim.vaunut, rattaat ym. ollaan saatu käytettyinä. Leluja on suht. vähän, mut riittäväst. Ei mitään krääsää vaan kunnon leluja. Syödään terveellist kasvisruokaa. Matkat kuljetaan kävellen, pyöril, julkisil kulkuneuvoil tai toisten kyydis. Värkkäillään ja tuunaillaan paljon kaikkee kierrätysmateriaaleist. Pojan vaatteist iso osa on mun kierrätysmateriaaleist tekemii. Huonekalut, astiat jne. on käytettyjä ja tuunailtuja. Uutta ostetaan harvoin… Siinäpäs sitä jo tuliki sekavaa sepostust elämäst ja elämän tavoist. ;)

Mulle kaikki fanaattisuus on vierasta. Mulle on ihan sama, imettänkö tai imettääkö joku toinen 1kk vai 3 vuotta. Ehkä joku 6 vuotiaan imetys on jo outojen (lasten) hommaa.

Itse olen imettänyt: 7kk, 1v2k, 1v, 1v11kk ja kuopusta (1v10k) vielä.

En tajua
Mä en ikinä, en ikinä, ottaisi tota kolmevuotiasta poikaa enää tissille. Läheisyyttä meillä saa muutenkin kuin tissi suussa. Istuskellaan paljon sylikkäin, luetaan kirjaa kainalossa, halitaan ja pusitaan aina kun sellainen olo tulee. Mutta ei tissi suussa. Eipä sillä että se siihen suostuiskikaan, kun vauva syntyi esikoinen oli kovin kiinnostunut imetyksestä ja muusta vauvan hoidosta. Kysyin haluaako hän maistaa rintamaitoa mukista, mutta vastaus oli että vauvat syö tissimaitoa, ei isot pojat. Isot pojat ei myöskään syö tuttia, eivät käytä vaippoja jne.

Mäkin haluaisin todellakin tietää mitä lapsen tarvetta palvelee vaikka eskari-ikäisen imetys? Oletetaan että imetetään kerran, pari päivässä. Saako siitä pienistä imetyskerroista muka kaiken läheisyyden mitä tarvitsee? Entä kaiken kalkin jota kasvavat luut kaipaavat? Jos ei, niin miksi läheisyyttä ei voi toteuttaa muutenkin? Ja onko normaalimpaa sitten vetää pilleriä purkista, tai juoda joka tapauksessa lehmänmaitoa? Ja eikö lapset sitten saa läheisyyttä isältään lainkaan, hänellä kun ei ole imetykseen sopivia välineitä. ;)

Mä olen vakaasti sitä mieltä että ison lapsen kuten yli 2-vuotiaan, imetys palvelee vain ja ainoastaan äitiä. Äiti on se, joka ei halua vauvansa kasvavan isoksi, vaan sitoo lapsen imettämällä itseensä. Tekosyitä löytyy aina, kuten kivikauteen vetoaminen, luomu-elämäntapa ja mitä nyt haluaakin keksiä.

Vielä yksi kysymys. Milloin vieroitatte lapsen ellei hän osoita mitään halua vierottautua itse? Kouluiässä, murrosiässä, milloin?

Yhteistyössä