Kannattajat ja vastustajat mielipiteit taaperon/leikki-ikäsen imetyksest? Imetyksesi/imetystesi kesto?

ihihnoh
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23452954:
Ei oo päiväkodis tmv. Kerhokaverit ym. lapset tietää, eivätkä oo kiusanneet.

Ootappas pari vuotta kun iso tissijätkäsi menee kouluun. :D :D :D Jos mä olisin tiennyt, että joku koulukaveri, erityisesti kundi, olisi lutkuttanut ÄITINSÄ tissiä vielä pari vuotta sitten, niin kyl mä olisin nauranut sille.

Imetän yhä 2v9kk ikäistä lasta :) Tällä hetkellä on menossa aika intensiivinen kausi josta en oikein pidä, johtunee elämässämme olleesta stressistä. Toivottavasti palataan normaaliin ja imetyksen merkitys pikkuhiljaa vähenee kunnes jossakin vaiheessa loppuu kokonaan.

Minulle sellainen "haamuraja" olisi varmaan n 5 vuotta. Viisivuotiasta voisin vielä imettää satunnaisesti, mutta haluaisin sen loppuvan. Katsotaan mitä elämä nyt eteemme tuo!
Päivä kerrallaan eteenpäin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23453007:
Päivä kerrallaan eteenpäin :)
Näin se menee :) Vierottaminen on käynyt mielessä mutta en mä usko, että se olisi sittenkään hyvä ajatus. Ongelma imetyssuhteessa ei parane sillä, että lopettaa imetyksen...

Uteliaisuudesta, kuinka usein teillä vielä käydään rinnalla? Mun tyttö alkaa olla aika iso jo taaperoimetettyjenkin keskuudessa, tiedän pitempäänkin imettäneitä, mutta heillä imetys jo loppunut aikoja sitten, lapset kasvaneet jne. Sitten on hankala kysellä mitään, kun ei sitä muista vuosien päästä.

[QUOTE="Monna";23453023]Kyl mulle tulee mieleen joku lapsiin sekaantuja. Jos isä olis yhtä intiimissä kanssakäymisessä 5-vuotiaan lapsensa kanssa, niin häkki heilahtais...[/QUOTE]

Imetys on lapsen ja äidin välillä normaalia. Ei sillä ole mitään tekemistä seksin kanssa. Isä jos olisi yhtä intiimissä kanssakäymisessä vastasyntyneen kanssa voisi sekin johtaa vankilaan, jos intiimillä tarkoitat jotain seksiin viittaavaa.

kihohohoh
Niillä sitä traumaa tuntuu olevan, jotka pitävät ihmislajille täysin normaalia käytöstä sairaana. Luontainen vieroittautumisikä on 2,5-7 vuotta.
Ei todellakaan ole. :D Luontainen vieroittautumisikä kehittymättömissä maissa on juurikin reilu vuosi. Jos sitä kauemmin imettää, niin puutostilat alkavat viedä sijaa. Lisäksi luonnontilassa tuo vieroittautumisikä on jo sen takia huomattavasti lyhyempi, että ihmiset pääsisivät lisääntymään. 7-vuotiaaksi eivät imetä muut kuin länsimaiset lapsiinsa sekaantujat. Alkuperäiskansoilla 7-vuotiailla oli jo vähintään 4 sisarusta.

"kipa"
Itse pidän todella omituisena leikki-ikäisen imettämistä :O Siis oikeasti ??? Alle vuoden ikäinen tosissaan tarvii imetystä ja parivuotiaallekin menee, mutta sitten siitä ylöspäin saa olla kyllä aika hyvä motiivit. Jos napanuoraa ei osa katkaista lapsesta alkuunkaan niin miten ihmeessä saatte kasvatettua heistä myöhemminkään itsenäisiä ? Anteeksi, mutta tulee väkisinkin mieleen eräs tuttuni kenen äiti on paaponut hänet niin pilalle, että hyvä jos hän nyt aikuisenakaan osaa toimia itsenäisesti.

Ei todellakaan ole. :D Luontainen vieroittautumisikä kehittymättömissä maissa on juurikin reilu vuosi. Jos sitä kauemmin imettää, niin puutostilat alkavat viedä sijaa. Lisäksi luonnontilassa tuo vieroittautumisikä on jo sen takia huomattavasti lyhyempi, että ihmiset pääsisivät lisääntymään. 7-vuotiaaksi eivät imetä muut kuin länsimaiset lapsiinsa sekaantujat. Alkuperäiskansoilla 7-vuotiailla oli jo vähintään 4 sisarusta.
Mua niin aina jaksaa naurattaa sellaiset ihmiset, jotka pamauttaa jotain omia harhakuvitelmiaan faktana ilman, että ovat edes tutustuneet aiheeseen :LOL: Sinulla on netti siinä sormiesi ulottuvilla. Kyllä aivan varmasti osaat kaivaa tietoa aiheesta.

Tällä hetkellä maailmassa vieläkin n 50% 2-vuotiaista saa äidinmaitoa, vaikka länsimaiden surulliset ja traagiset imetysluvut vetävät tilastoja alas roimasti, ja länsimainen roskakulttuuri on levinnyt moneen kehitysmaahankin.

[QUOTE="kipa";23453055]Itse pidän todella omituisena leikki-ikäisen imettämistä :O Siis oikeasti ??? Alle vuoden ikäinen tosissaan tarvii imetystä ja parivuotiaallekin menee, mutta sitten siitä ylöspäin saa olla kyllä aika hyvä motiivit. Jos napanuoraa ei osa katkaista lapsesta alkuunkaan niin miten ihmeessä saatte kasvatettua heistä myöhemminkään itsenäisiä ? Anteeksi, mutta tulee väkisinkin mieleen eräs tuttuni kenen äiti on paaponut hänet niin pilalle, että hyvä jos hän nyt aikuisenakaan osaa toimia itsenäisesti.[/QUOTE]

Joidenkin mielestä itsenäistyminen on sitä, että äiti määrää tahdin ja tekee kaikki päätökset. Toisten mielestä itsenäistyminen on sitä, että lapsi tekee itse päätöksiä.

No nyt en enää ole samaa mieltä lainkaan. Lasta ei pidä laittaa tekemään itse päätöksiä, koska lapsi ei ole siihen kykenevä. Ei päättämään ravinnon laadusta, ei nukkumaanmanosta, ei lääkkeiden ottamisesta eikä ns. turvarajoista. Ei ole lapsen tehtävä päättää, aikuiset ovat sitä varten.

Enkä ole siitäkään vakuuttunut, että paras malli lapsen hoitoon voidaan poimia vähemmän kehittyneistä maista. Mutta toisaalta oma mallini onkin se, että voin itse ohjailla lastani ja tämän kehitystä sekä elämää.

Näin se menee :) Vierottaminen on käynyt mielessä mutta en mä usko, että se olisi sittenkään hyvä ajatus. Ongelma imetyssuhteessa ei parane sillä, että lopettaa imetyksen...

Uteliaisuudesta, kuinka usein teillä vielä käydään rinnalla? Mun tyttö alkaa olla aika iso jo taaperoimetettyjenkin keskuudessa, tiedän pitempäänkin imettäneitä, mutta heillä imetys jo loppunut aikoja sitten, lapset kasvaneet jne. Sitten on hankala kysellä mitään, kun ei sitä muista vuosien päästä.
Kertojen määrää en laskeskele, mut usein käy. Onneks syö hyvin ruokaaki.

Mitäköhän oikeus tuumaisi, jos mies sanoisi, että lapsi itse halusi leikkiä lääkärileikkejä miehen vehkeillä. Sama asia... Yhtä sairasta.
Antaisitko vastasyntyneen leikkiä miehen vehkeillä? Tai edes omalla värkilläsi? Mä en. Imetys sen sijaan kuuluu ihan normaaliin päiväjärjestykseen. Rinnat ovat ensisijaisesti lapsen ruokintaa varten, eivät siis ole seksileluja niinkuin monet tuntuvat luulevan. Eihän niillä ole mitään ns oikeaa funktiota seksissä. Kiva jos niistä saa jotain seksissäkin irti, mutta alentavaa naista kohtaan pitää rintoja vain seksin mausteena.

Olen sitä mieltä, että imetyksen jatkaminen esim 3-vuotiaaksi on parempi kuin imetyksen lopettaminen vaikka 10kk iässä.

Mua ei häiritse jos joku imettää 4-vuotiasta. Tietty saattaisin pitää vähän kummallisena...mut ei silti negatiivinen asia.
Oma raja vois mennä 2 - 2,5 vuodessa. Ei oo imetyksestä vielä kokemusta, mutta voisin kuvitella, että vähintään 1,5-vuotiaaksi haluaisin imettää.

Yhteistyössä