Jos kerran lähes joka nainen pystyy imettämään...

• Viestiketjun aloittaja ettäsiishä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="sondersson";23440636]Sellanen tuli kans mieleen et nykysinhän pelätään rasvaa niin kauheasti että siitä voipi olla monella naisella puutosta. Neuvolastakin neuvotaan käyttämään kevyttuotteita. Äidin painoon kiinnitetään niin paljon huomiota, että vauva saa jäädä kakkoseksi, sairasta.

En tiiä sitten onko rasvansaanti yhtä kuin se miten rasvaista maitoa tulee. Että vaikka maitoa tulisi, se ei olisi tarpeeksi rasvaista, jotta vauva tulisi kylläiseksi.[/QUOTE]

Äidin rasvan tai muidenkaan ravinteiden saanti ei vaikuta maidon rasvaisuuteen. Jos äiti saa rasvaa liian vähän, hän vaan laihtuu, koska se rasva tulee äidin kropasta, ei äidin syömästä ruuasta. Maitoon siis menee äidistä ne viimeisetkin rasvat.

Samoin vitamiineja ja kivennäisaineita, kuten kalsiumia, erittyy ennemmin maitoon kuin jää äidin käyttöön. Huonosti syömällä imettäjä voi näin saada itselleen helposti jonkun puutostilan aikaiseksi, vaikka maito pysyisikin moitteettoman ravitsevana.

"niinpä"
Tiedän siitä että omassakin lähipiirissäni valtaosa on näitä joilla maito on loppunut. Sama valtaosa on niitä jotka lähes ekana vaikeana päivänä tökkää tuttelia suuhun, tai viikon päästä vaikeuksista toteaa että maito on loppunut.
Herran jestas, itsellä ei yhdenkään vauvan kanssa maito ole lähtenyt edes nousuun ekaan kolmeen viikkoon syntymästä vaikka sanotaan että maidontulo käynnistyy parissa päivässä.Mutta kyllä se imetysten ja imetysten kautta on vihdoin joskus aina se maito noussut. Onnistumista ja maidonmäärää kun ei lasketa päivissä. Imetys on työtä, ei huvia. Jokaisen lapsen olen kuitenkin imettänyt 1,5v saakka vaikken maitoautomaattikroppaa omaakaan vaan paljon vaikeuksia.

Se että maitovaikeudet stressaa, se että pullosta on helpompi kuin vaikeuksien kautta tissin kanssa,se että ei jaksa henkisesti kamppailua ettei imetys ole helppoa ei taas ole sama asia kuin että maidon tulo vain loppui.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";23440689]Äidin rasvan tai muidenkaan ravinteiden saanti ei vaikuta maidon rasvaisuuteen. Jos äiti saa rasvaa liian vähän, hän vaan laihtuu, koska se rasva tulee äidin kropasta, ei äidin syömästä ruuasta. Maitoon siis menee äidistä ne viimeisetkin rasvat.

Samoin vitamiineja ja kivennäisaineita, kuten kalsiumia, erittyy ennemmin maitoon kuin jää äidin käyttöön. Huonosti syömällä imettäjä voi näin saada itselleen helposti jonkun puutostilan aikaiseksi, vaikka maito pysyisikin moitteettoman ravitsevana.[/QUOTE]

entä jos kropassa ei ole sitä rasvaa paljoa? Kait kroppa vähän pistää tuossa vastaankin?

"vieras"
[QUOTE="sondersson";23440732]entä jos kropassa ei ole sitä rasvaa paljoa? Kait kroppa vähän pistää tuossa vastaankin?[/QUOTE]

Tossa tilanteessa tuskin koko ihminen olisi pystynyt edes tulemaan raskaaksi, jos rasvaprosentti olisi ihan matala.

Naisen täytyy olla ihan luurangonlaiha, ettei sitä rasvaa riittäisi imetyksen tarpeisiin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23440685]Kaikki imettäminen on tärkeää ja hienoa! :) Ja tuon 6kk jälkeen joka tapauksessa kaikki muutkin ovat osittaisimettäjiä, joten pää pystyyn vaan!

Mä luulen, että "maidon loppumisen" syy on tietämättömyys. Ei tiedetä, että vauvan kuuluu olla aluksi koko ajan rinnalla, että maitotuotanto käynnistyy ja muuttuu pikkuhiljaa vastaamaan kysyntää. Ei tiedetä tiheän imun kausista, eikä siitä, että kun tuotanto ja kysyntä vihdoin kohtaavat, saattaa tissit tuntua tyhjiltä ja vauva kiukutella, kun maitoa ei enää tulvikaan ja vauva joutuu tekemään vähän töitä sen eteen - mutta siinä vaiheessa yleensä äidin elämä helpottuu, kun tissit ei enää pingota, eikä tarvii nukkua maitolammikossa. :) Ei tiedetä, että rintalakkoilu ja -raivarit on ihan normaalia vauvan kehitystä. Tietämättömyys ja se, ettei osata etsiä tietoa ajoissa eikä välttämättä saada neuvolastakaan muuta tukea kuin, että antaa korviketta vaan, joka johtaa pikkuhiljaa siihen, että tisseillä ei oo enää tarvetta tuottaa maitoa. Iso virhe on mun mielestä myös esim. isoäideillä kertoa tyttärilleen, että heillä loppui maito ja että tyttärelläkin voi sitten loppua. Silloin 30-40 vuotta takaperin imetysohjeet oli niin erilaiset, että ihmettelen, miten maito on ylipäänsä noussut kenelläkään, kun vauvat on kärrätty 4 tunnin välein syömään jo synnärillä alkaen ja samalla tavalla jatkettu läpi lyhyen imetysajan.[/QUOTE]

Kiitos. Juu, oon kyllä ylpeä, et näin kauan olen selvinnyt osittaisimetyksellä, mut kyllä ihmettelyt ja muut kommentit joskus loukkaa tosi paljon mun imetykseen liittyen.

Varmasti totta myös tuo, mitä sanoit. Paljon on myös tiedon puutetta. Lapseni oli alussa jatkuvasti rinnalla, monta tuntia illassa ja usein sen jälkeen tyytymätön. Tosi moni mulle silloin sanoi, ettei "ole mitään järkeä, maito ei riitä, väsytte molemmat".. ja vähitellen aloin uskoa. Miten lie sitten todellisuudessa, olisiko se siitä helpottanut vai ei.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23440651]Vauvan yöheräilyjen aiheuttama väsymys sekä puutteellinen ruokavalio, kun vauva tissillä ei ehdi kertakaikkiaan laittaa kunnolla ruokaa ja syödä, ihan varmasti ovat molemmat semmoisia syitä, jotka voivat saada sen maidonkin loppumaan kesken. Jos lapsen hoidon täytyy tapahtua oman terveyden kustannuksella, niin ihan luonnollistahan se on, ettei elimistö välttämättä kestä semmoista rääkkiä ja jaksa tuottaa maitoa enää tarpeeksi. Unenpuute kuitenkin aiheuttaa todella voimakkaan stressitilan elimistössä ja stressi taas vaikuttaa hormonitoimintaan todella monin tavoin.[/QUOTE]

Tätä väsymystäkin voi ehkäistä, nimittäin nukkumalla perhepedissä. Öisin äidin ei tarvitse nousta mihinkään, kun vauvan voi imettää siinä nukkuessa. Äiti havahtuu usein imettämään vauvan jo ennen kuin vauvan tarvitsee kertoa nälästä huutamalla, eikä kumpikaan välttämättä ehdi herätä kunnolla. Lisäksi hormonit vaikuttavat niin, että äiti vaipuu uneen helpommin ja nukuttu uni on normaalia unta syvempää. Yöimetykset taas vaikuttavat prolaktiinihormonin myötä aluksi maitomäärää nostavasti ja myöhemmin ylläpitävästi. Kyllähän se vauva vieressä nukkuminen saattaa alussa olla vähän hankalaa ja ehkä pelottavaakin, mutta pian siihen tottuu ja siitä tulee ihanaa läheisyyttä. Sama juttu taitaa päteä muutenkin tuoreen äidin ja vauvan suhteeseen.

niinniiin
No mulla kävi niin, että vauvan paino jatkoi tippumistaan vaikka imetin ja imetin ja imetin. Ei sitä maitoa tullut paljoa ja mikä tuli, tuli tosi hitaasti. Koskaan en tarvinnut liivinsuojia edes. Lopulta oli pakko antaa korviketta, kun vauva voi huonosti. Osittais imetin 2kk ja sitten luovutin, kun vauva joi yhä enemmän korvikketta ja hylki rintaa.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";23440754]Tossa tilanteessa tuskin koko ihminen olisi pystynyt edes tulemaan raskaaksi, jos rasvaprosentti olisi ihan matala.

Naisen täytyy olla ihan luurangonlaiha, ettei sitä rasvaa riittäisi imetyksen tarpeisiin.[/QUOTE]

onko tää ihan varma tieto? Mä olen ajatellut että rasvaa tarviisi suht paljon, sekä äiti että vauva. Eli että jo lieväkin alipaino voisi vaikuttaa. Mutta nää on tosiaan vaan mutua, en tiiä mittään :D Olis kyllä kiva lukea, onko sulla jotaki linkkiä tiedossa missä olis nimenomaan tästä rasvajutusta?

"mies"
joku tuolla kirjoitti että seksi jää toissijaiseksi. haluan kertoa että EI pidä paikkaansa. meillä seksi oli kuin yhteinen rentoutumiskeino ja silloin unohdettiin jopa lapsikin hetkeksi (kun siis oli turvallisesti nukkumassa) ja otettiin hetkeksi irtiotto arjesta ja antauduttiin vain toisillemme.. Kyllä ehkä vauva mullistaa elämän ja suhde pitää olla siinä kunnossa että kestää vauva-arjen mutta en minä ainakaan miehenä jaksaisi vuotta ilman seksiä tai rintojaan hellivää (imetyksen vuoksi) imettävää äitiä. haluan pitää vaimoni ja saada kermaksi kakun päälle lapsen! Onneksi vaimoni ajattelee samoin kanssani!

"sondersson"
[QUOTE="mies";23441201]joku tuolla kirjoitti että seksi jää toissijaiseksi. haluan kertoa että EI pidä paikkaansa. meillä seksi oli kuin yhteinen rentoutumiskeino ja silloin unohdettiin jopa lapsikin hetkeksi (kun siis oli turvallisesti nukkumassa) ja otettiin hetkeksi irtiotto arjesta ja antauduttiin vain toisillemme.. Kyllä ehkä vauva mullistaa elämän ja suhde pitää olla siinä kunnossa että kestää vauva-arjen mutta en minä ainakaan miehenä jaksaisi vuotta ilman seksiä tai rintojaan hellivää (imetyksen vuoksi) imettävää äitiä. haluan pitää vaimoni ja saada kermaksi kakun päälle lapsen! Onneksi vaimoni ajattelee samoin kanssani![/QUOTE]

Se olin minä... Vaikka seksiä harrastaisi niin eihän se sitä tarkoita että se on ykkösenä? Kyllä vauvan pitää olla ykkönen, ja äidin voinnin. Ei meillä mies ruinannut seksiä kun olin synnytyksen jälkeen kipeä. Enkä mä puhunut mitään et pitäisi vuosi olla ilman seksiä. Sanoin et alkuun äidin pitäisi olla about 24/7 vauvassa kiinni jotta imetys alkaisi hyvin. Kyllä sinäkin varmaan voisit sen takia olla ilman seksiä vaikkapa yhden kuukauden? Se on muutenkin järkevää, antaa alapään rauhassa palautua synnytyksestä. Ja vaikka vauva nukkuisi vieressä, voi kipaista vaikka olkkarin puolella hoitamassa hommat :) Ei meillä ole seksielämä kärsinyt perhepedistä eikä imetyksestä.

piltin äiti
[QUOTE="vieras";23439752]onhan niitä sellaisiakin tapauksia että vauva joutuu jäädä sairaalaan, tai äiti joutuu sairaalaan, tai sairastuu esim. vatsa tautiin. voin kertoa kaikki nuo kokeneena et ei kyl ainakaan auta imetystä yhtään, ja stressi siihen päälle vielä niin ei tule mitään.

eka jäi keskolaan 2 viikoksi, imetys ei onnistunut ollenkaan, kun ne tärkeimmät hetket vietti sairaalassa, eikä äitin tissillä.

toisen imetys 5kk täys imetysta, koko imetyksen kesto 8kk
kolmas nyt 5kk ja täys imetyksellä vielä.(vauvan ollessa 3kk tuli vatsa tauti ja imetys otti tosi lujaan, piti antaa omaa maitoa pakkasesta ja vaan imettää ja imettää ja vähällä oli etten nakannu hanskoja tiskiin)

pointti on et on monta eri tekiää jotka vaikuttaa imetykseen.[/QUOTE]

Etkö sitten lypsänyt maitoa vauvan ollessa keskolassa? Meilläkin vauva oli syntyessään lähes 2kk sairaalassa.Lypsin päivittäin maitoa talteen ja sairaalasta päästyään vauva oppi pian tissille ja maitoa riitti :)

"vieras"
Kyllä se maito loppuu joka äidiltä, jos annetaan joka vinkasuun lisämaitoa. Joka ikinen milli on pois omasta maidosta. Imettämisen ekat 6 viikkoa on sitä koko aikaista imettämistä. Sinä aikana vasta opetellaan koko imetystä ja aletaan nostaa sitä maidontuotantoa. Eka 2-4 viikkoa imetys SATTUU. Minä uskallan väittää, että monella imetys menee plörinäski, kun luotto imetykseen on huono, epävarmuus muutoinkin uudessa tilanteessa, ei uskalleta kuunnella omaa sydäntä, vaan mennään pilkulleen neuvolan néuvojen mukaan. Moni nykyäiti antaa liian helpolla periksi. Jaksetaan imettää ehkä 5vk ja sanotaan, että kun tää on niin hirveen vaikeeta, maitoa ei tule, oloen natanut jo vähän lisämaitoa.. Ja yksi mikä monelta unohtuu; syödä hyvin, juoda 2l vettä+6kuppia imetysteetä. Ihan salettiin alkaa tulla maitoa, sen eteen vaan täytyy tehdä töitä!
Itsellä kaikki imetykset on ollut taistelun ja ison työn takana. Mutta tarpeeksi ponnisteluilla imetys onnistui:)

[QUOTE="vieras";23441325]Kyllä se maito loppuu joka äidiltä, jos annetaan joka vinkasuun lisämaitoa. Joka ikinen milli on pois omasta maidosta. Imettämisen ekat 6 viikkoa on sitä koko aikaista imettämistä. Sinä aikana vasta opetellaan koko imetystä ja aletaan nostaa sitä maidontuotantoa. Eka 2-4 viikkoa imetys SATTUU. Minä uskallan väittää, että monella imetys menee plörinäski, kun luotto imetykseen on huono, epävarmuus muutoinkin uudessa tilanteessa, ei uskalleta kuunnella omaa sydäntä, vaan mennään pilkulleen neuvolan néuvojen mukaan. Moni nykyäiti antaa liian helpolla periksi. Jaksetaan imettää ehkä 5vk ja sanotaan, että kun tää on niin hirveen vaikeeta, maitoa ei tule, oloen natanut jo vähän lisämaitoa.. Ja yksi mikä monelta unohtuu; syödä hyvin, juoda 2l vettä+6kuppia imetysteetä. Ihan salettiin alkaa tulla maitoa, sen eteen vaan täytyy tehdä töitä!
Itsellä kaikki imetykset on ollut taistelun ja ison työn takana. Mutta tarpeeksi ponnisteluilla imetys onnistui:)[/QUOTE]

Ei onnistunut yrityksistä huolimatta. Hienoa että sulla meni. En ollut lainkaan epävarma. Tiesin että imetys sattuu ja teinkin sitä kiitos kyyneleet silmissä. Vauva oli ensimmäiset päivät 24h7 sylissä ja siitä eteenpäin n.21h vuorokaudessa. Joten...?

Mä en ole teoriassa täysimettänyt kuopustani päivääkään. hän joutui tarkailuun lasten osastolle heti synnyttyään ja ensimmäinen maito ateria oli jonkun toisen luovuttamaa maitoa pullosta. ensi imetys meillä oli vasta kun vauva oli n vrk vanha.
Mutta taas käytännössä... kuopus pääsi 3 vrk kuluttua seurannasta pois vierihoitoon ja siitä saakka nuori herra ei kelpuuttanut pulloa sitten millään. Eli siitä lähtien kuopus eli pelkän rintamaidon turvin joka tuli suoraan rinnasta puoli vuotiaaksi saakka.

Tosin mun tuttavapiirissäni taitaa olla kaksi äitiä jotka ei ole imettäneet. Toiselle syntyi keskonen (jota ei ihan käytännön syostä voinut imettää, toki pumppasi aikansa omaa maitoa vauvalle, muttei sitkään loputtomiin pystynyt tekemään) ja toisella oli veriteitse tarttuva sairaus.

oiyoh
Alkuperäinen kirjoittaja ettäsiishä;23439515:
ja maito ei voi loppua, niin miksi 99% tuntemistani äideistä sanoo että maito ei riittänyt tai se vain loppui?

Onko tutkimukset siis huuhaata?
Imettäminen on työtä. Sinun täytyy huolehtia itsestäsi, että maito riittää. Jos ruvetaan heti laihduttamaan raskauskiloja pois ja harrastetaan ja kuljetaan ilman vauvaa, maito ei voi riittää.

Maidontuloon tarvitaan riittävästi energiaa ja nestettä.
Ja myös aikaa imettää tunteja päivässä.
Myös läheisyyttä vauvan kanssa tarvitaan.

Se ei oikein sovi nykyajan äitiyteen.

"Jenis"
Sen kummemmin asiaan puuttumatta - imetys on ns. lajityypillinen tapa ruokkia lapsi, ja jos se ois niiiiin kamalan hankalaa kuin moni tuntuu täällä väittävän, mitään väestöräjähdystä ei ois koskaan tullutkaan.

oiyoh
Ei onnistunut yrityksistä huolimatta. Hienoa että sulla meni. En ollut lainkaan epävarma. Tiesin että imetys sattuu ja teinkin sitä kiitos kyyneleet silmissä. Vauva oli ensimmäiset päivät 24h7 sylissä ja siitä eteenpäin n.21h vuorokaudessa. Joten...?
Stressikin voi vaikuttaa ettei maitoa tule.
Ja kipu.
Ja useimmilla imettäminen on kivulisasta alussa, ja osalla koko imetysuran.

Ja jos kaikkensa yrittää se kyllä riittää, parempaan ei kukaan pysty :)

"Jenis"
[QUOTE="sondersson";23441510]jos vaikuttaa niin sitä tuskin myönnetään missään :/ Kannattaahan sitä varulta olla niitä syömättä. En tiiä meneekö ne maitoonkin?[/QUOTE]

? Kyllähän tosta nyt puhutaan ihan jälkitarkastuksessakin. Ei e-pillereitä imetysaikana.

as
[QUOTE="vieras";23440754]Tossa tilanteessa tuskin koko ihminen olisi pystynyt edes tulemaan raskaaksi, jos rasvaprosentti olisi ihan matala.

Naisen täytyy olla ihan luurangonlaiha, ettei sitä rasvaa riittäisi imetyksen tarpeisiin.[/QUOTE]

Ystäväni on alle 40kiloinen ja imetti lastaan 1,5-vuotiaaksi. maitoa tuli kyllä ihan riittäväti :D

"sondersson"
[QUOTE="Jenis";23441499]Harva lääkäri niitä imetysaikana määrääkään.[/QUOTE]

onhan se hormoonia minipillereissäkin.

Mulla meni esikoisen imetys huonommin, silloin söin minipillereitä, toka meni tosi hyvin enkä syönyt pillereitä. Mutta kyllä se varmaan oli kokemuksesta kiinni, ja siitä että olin vauvan kanssa koko ajan. Esikoinen oli aika paljon isänsä kanssa kun mä olin sillon vielä vähän, sanotaanko keskenkasvunen... :( kaduttaa mutta minkäs teet.

Imettäminen on työtä. Sinun täytyy huolehtia itsestäsi, että maito riittää. Jos ruvetaan heti laihduttamaan raskauskiloja pois ja harrastetaan ja kuljetaan ilman vauvaa, maito ei voi riittää.

Maidontuloon tarvitaan riittävästi energiaa ja nestettä.
Ja myös aikaa imettää tunteja päivässä.
Myös läheisyyttä vauvan kanssa tarvitaan.

Se ei oikein sovi nykyajan äitiyteen.
tässäpä ne suurimmat syyt taisivat ollakin, ei ymmärretä sitä että sen vauvan kanssa pitää ihan oikeasti ollakin ja että se ei ole merkki maidon loppumisesta että vauva asuu rinnalla ja että vauva arkeen kuuluu se että ÄITI on vauvan kanssa 24/7...

Yhteistyössä