Jos kerran lähes joka nainen pystyy imettämään...

• Viestiketjun aloittaja ettäsiishä
  • Ensimmäinen viesti
"sondersson"
[QUOTE="vieras";23440281]Imuotteen katsoi 2 eri th:ta ja yksi lääkäri ja kaikkien mielestä se oli hyvä. Sairaalassa usein kätilöt laittoivat vauvan rinnalle, koska en itse osannut/saanut. Mistään rasvoista tai kumeista ei ollut minkäänlaista hyötyä.[/QUOTE]

miten se muka voi olla jos kerta sattuu?

"vieras"
[QUOTE="vieras";23440328]Äläpäs yleistä! Meillä ei ollut kyse tiheän imun kaudesta. Vauva ei saanut multa tarpeeksi maitoa, paino ei noussut ja koko ajan huusi nälkäänsä. Oisko sen pitäny antaa huutaa nälkään viikkokausia jos sitä maitoa nyt sattus herumaan enempi?[/QUOTE]

Sanoinko mä KAIKKI? Ensimmäiset sanani olivat: Tosi moni. Se ei ole sama kuin IHAN KAIKKI ja JOK'IKINEN.

Kuinka hyvin sä söit ja erityisesti joit imettäessäsi? Moni jättää alkuhuminoissaan ruokailun vähän retuperälle, ja se vaikuttaa tosi paljon maidontuloon.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";23440361]
Kuinka hyvin sä söit ja erityisesti joit imettäessäsi? Moni jättää alkuhuminoissaan ruokailun vähän retuperälle, ja se vaikuttaa tosi paljon maidontuloon.[/QUOTE]

Tämä on kans varmasti yks iso syy. Joko ruokavalio on muuten vaan persiistä tai sitten halutaan päästä raskauskiloista eroon mahdollisimman nopeasti.

"vieras"
[QUOTE="sondersson";23440353]miten se muka voi olla jos kerta sattuu?[/QUOTE]

Niinpä.. Ehkä kaikki eivät vain yksinkertaisesti pysty imettämään, sanoi täydelliset palsta-mammat mitä tahansa.

"sama"
[QUOTE="vieras";23440361]Sanoinko mä KAIKKI? Ensimmäiset sanani olivat: Tosi moni. Se ei ole sama kuin IHAN KAIKKI ja JOK'IKINEN.

Kuinka hyvin sä söit ja erityisesti joit imettäessäsi? Moni jättää alkuhuminoissaan ruokailun vähän retuperälle, ja se vaikuttaa tosi paljon maidontuloon.[/QUOTE]

Ruokavalio oli kyllä kohdallaan ja samoin juominen, oon aina kitannut paljon vettä/mehua/maitoa. Ja kuten joku raskauskiloista mutisi niin mulle jäi lähes kaikki laitokselle, joten eipä ollut tarvetta pudottaa.

"vieras"
[QUOTE="sondersson";23440422]Tämä on kans varmasti yks iso syy. Joko ruokavalio on muuten vaan persiistä tai sitten halutaan päästä raskauskiloista eroon mahdollisimman nopeasti.[/QUOTE]

Niistä raskauskiloista useimmat pääsisivät helpoimmin eroon ihan vaan imettämällä, se kun kuluttaa 500kcal päivä normaalin päiväkulutuksen lisäksi.

"sondersson"
Kyllä sehän onkin järkevää rääkätä nälkäistä lastaan ku nmuitakin vaihtoehtoja on NYKYPÄIVÄNÄ. Silloin voi olla tosi ylpeä itsestään kun saa täysimetyksen tittelin, mitä väliä vauvasta, kunhan äiti saa kunniansa. :D
Tässä ketjussa oli kuitenkin vissiin kyse siitä, että moni pystyisi kyllä imettämään jos kaikki menisi niinkuin pitäisi. Se on eri asia kuin "rääkätä nälkäistä lasta". Tietenkään ei pidä pitää lasta nälässä. Varmasti lähes joka naiselta tulisi maitoa, mutta läheskään niin moni vauva ei osaa imeä kunnolla. Eli vauvan syy, prkl :D

"sondersson"
[QUOTE="vieras";23440425]Niinpä.. Ehkä kaikki eivät vain yksinkertaisesti pysty imettämään, sanoi täydelliset palsta-mammat mitä tahansa.[/QUOTE]

sanoisin pikemminkin että ne lääkärit ja terkat ei ole niin kaikkitietäviä ja -osaavia kuin luullaan. Mä olen kaukana täydellisestä äidistä, mutta olen kuitenki sitä mieltä, ettei se vika niissä tisseissä ole. Moni muu asia taas voi mennä pieleen, se ei kuitenkaan ole läheskään aina äidin vika.

"vieras"
Mulla sama tarina Mairan kans paitsi et mulla tulee vielä vähän maitoa. Kyllä todellakin kaikkeni tein, mut täysimetykseen en päässy ja sitäkös on lähipiiri ihmetelly. Edelleen kuitenkin osittaisimetän (lapsi 6kk), mut eihän se oikeaa imettämistä ole (eräiden mielestä).. tosi loukkaavaa! :/

yjdt
[QUOTE="sondersson";23439722]Väärä asenne ja väärät oletukset. Moni ei tajua, että vauvan kanssa pitäisi olla ihan 24/7 alkuun, siiloin imetys lähtee hyvin käyntiin. Moni kokeilee maidon määrää pumpulla ja kuvittelee ettei sitä tule paljon mitään. Moni pitää kaikkea vauvan kitinää ja jatkuvaa tissillä oloa sen merkkinä, että maitoa ei tule tarpeeksi. Moni nukkuu vauvasta erillään. Yöllinen ihokontakti pitää yllä maidontuotantoa.[/QUOTE]

Tässähän ne syyt maidon loppumiseen jo tulikin, ekalla sivulla. Ei tarvi enää vääntää.

"allukka"
Mulla ei maito loppunut vaan se ei riittänyt ainoaksi ravinnonlähteeksi, vauvan paino ei noussut vaikka kuinka imetin. Neuvolalääkäri sitten kehoitti antamaan korviketta lisäksi. Imettäminen sitten jäi kun pullosta oli niin helppo antaa ja vauva sai aina masun täyteen. Maidontuotanto lopulta loppui kun enää imettänyt tarpeeksi usein.

"sondersson"
[QUOTE="Vieras";23440511]En kyllä lukenut ketjua läpi, mutta miten ihmeessä vauvat ovat selvinneet hengissä ajassa, jossa Tutteleita ei ollut?[/QUOTE]

olihan ennen sijaisimettäjiä. Ja muuta maitoa on annettu, luin jostain että sarvella mitä ei pahemmin putsailtu :O Tämä sitten, hmm, sanotaanko että vaihtelevalla menestyksellä.

"niin"
miksei vaan voida hyväksyä, ettei toisilta se imättäminen onnistu ihan niin hyvin kuin toisilla. Meille ainakin neuvolassa sanottiin, että se ei aina vaan onnistu eikä siitä kannata huolestua eikä potea syyllisyyttä. Miksi toisilla äideillä sit on oikeus syyllistää jos neuvolassa sanotaan että siihen ei ole aihetta? Kumpihan tietää paremmin...

Ja ennen oli imettäjiä. Eikä ollut myöskään ennen tälläsiä käyriä missä lapsen kasvun on pysyttävä. Nykyään pitää katsos kaikkien olla samankokoisia. Vauvoista lähtien. Mutta muistakaamme myös, että ennen lapsikuolleisuus oli myös suurempi.

Mollie
[QUOTE="Vieras";23440511]En kyllä lukenut ketjua läpi, mutta miten ihmeessä vauvat ovat selvinneet hengissä ajassa, jossa Tutteleita ei ollut?[/QUOTE]

Ei ne kaikki selvinneetkään. Vuonna 1751 kuoli yli 200 alle 1-vuotiasta jokaista tuhatta elävänä syntynyttä kohden. Vuonna 2004 luku oli 3,3.

"sondersson"
Sellanen tuli kans mieleen et nykysinhän pelätään rasvaa niin kauheasti että siitä voipi olla monella naisella puutosta. Neuvolastakin neuvotaan käyttämään kevyttuotteita. Äidin painoon kiinnitetään niin paljon huomiota, että vauva saa jäädä kakkoseksi, sairasta.

En tiiä sitten onko rasvansaanti yhtä kuin se miten rasvaista maitoa tulee. Että vaikka maitoa tulisi, se ei olisi tarpeeksi rasvaista, jotta vauva tulisi kylläiseksi.

Ärrimiau
Mulla ei tullut aluksi vauvan nälkään nähden tarpeeksi, mutta kuukausi kuukaudelta tuotanto alkoi lopulta vastata kysyntää.
Sen sijaan äitiltäni loppui maito heti kun pääsi kotiin kanssani, hän ei saanut tarpeeksi ruokaa.

"vieras"
Mä uskon että moneltakin voi maito loppua kesken, vaikka miten olisi 24/7 vauvan kanssa, jos se tarkoittaa sitä että joutuu tinkimään omasta nukkumisesta ja syömisestä.

Jos jokaisella imettävällä äidillä olis ihminen, joka ottaisi ensimmäisiksi kuukausiksi hoitaakseen ihan kaikki imetykseen liittymättömät asiat ja kantaisi ravitsevaa ruokaa ja juomaa riittäviä annoksia imettäjälle niin että tämä vois päivälläkin vaan nukkua ja syödä ne ajat mitä vauva antaa, uskon että maito loppuisi huomattavasti harvemmalta. Mutta tietenkään se ei ole mahdollista. Vauvan yöheräilyjen aiheuttama väsymys sekä puutteellinen ruokavalio, kun vauva tissillä ei ehdi kertakaikkiaan laittaa kunnolla ruokaa ja syödä, ihan varmasti ovat molemmat semmoisia syitä, jotka voivat saada sen maidonkin loppumaan kesken. Jos lapsen hoidon täytyy tapahtua oman terveyden kustannuksella, niin ihan luonnollistahan se on, ettei elimistö välttämättä kestä semmoista rääkkiä ja jaksa tuottaa maitoa enää tarpeeksi. Unenpuute kuitenkin aiheuttaa todella voimakkaan stressitilan elimistössä ja stressi taas vaikuttaa hormonitoimintaan todella monin tavoin.

yksilö
Tässähän ne syyt maidon loppumiseen jo tulikin, ekalla sivulla. Ei tarvi enää vääntää.
itse pidin lasta rinnalla "24/7" ja maitoa tuli vaikka kuinka paljon, kunnes yhtenä iltana.. ei ollut mikään tiheän imemisen kausi kun sitä maitoa vaan ei enää tullut vaikka kuinka imi. Kyllä sen kuule huomaa jos maitoa on tullut aiemmin iha tippumalla ja sit ei enää tule. Myönnän, että ruokavaliossani oli hieman korjaamista varmasti, mutta söin kyllä ihan normaalia kotiruokaa ja join paljon. Ja liikuin mitä nyt haarovalissä olleiden 15 tikin kanssa pystyi.

"sondersson"
[QUOTE="niin";23440596]miksei vaan voida hyväksyä, ettei toisilta se imättäminen onnistu ihan niin hyvin kuin toisilla. Meille ainakin neuvolassa sanottiin, että se ei aina vaan onnistu eikä siitä kannata huolestua eikä potea syyllisyyttä. Miksi toisilla äideillä sit on oikeus syyllistää jos neuvolassa sanotaan että siihen ei ole aihetta? Kumpihan tietää paremmin...[/QUOTE]

Se, että asiasta keskustellaan, ei tarkoita sitä, ettei sitä hyväksyttäisi. Ja tästä asiasta on tärkeä puhua, juurikin se tietämättömyys kun on se yksi iso ongelma.

"vieras"
Ennen ollut tosiaan imettäjiä, jotka kiertäneet kylässä. Perunaa annettu pienestä pitäen ja sitten ollut mitä erilaisimpia versioita maidoista, esim. vedellä jatkettua maitoa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23440499]Mulla sama tarina Mairan kans paitsi et mulla tulee vielä vähän maitoa. Kyllä todellakin kaikkeni tein, mut täysimetykseen en päässy ja sitäkös on lähipiiri ihmetelly. Edelleen kuitenkin osittaisimetän (lapsi 6kk), mut eihän se oikeaa imettämistä ole (eräiden mielestä).. tosi loukkaavaa! :/[/QUOTE]

Kaikki imettäminen on tärkeää ja hienoa! :) Ja tuon 6kk jälkeen joka tapauksessa kaikki muutkin ovat osittaisimettäjiä, joten pää pystyyn vaan!

Mä luulen, että "maidon loppumisen" syy on tietämättömyys. Ei tiedetä, että vauvan kuuluu olla aluksi koko ajan rinnalla, että maitotuotanto käynnistyy ja muuttuu pikkuhiljaa vastaamaan kysyntää. Ei tiedetä tiheän imun kausista, eikä siitä, että kun tuotanto ja kysyntä vihdoin kohtaavat, saattaa tissit tuntua tyhjiltä ja vauva kiukutella, kun maitoa ei enää tulvikaan ja vauva joutuu tekemään vähän töitä sen eteen - mutta siinä vaiheessa yleensä äidin elämä helpottuu, kun tissit ei enää pingota, eikä tarvii nukkua maitolammikossa. :) Ei tiedetä, että rintalakkoilu ja -raivarit on ihan normaalia vauvan kehitystä. Tietämättömyys ja se, ettei osata etsiä tietoa ajoissa eikä välttämättä saada neuvolastakaan muuta tukea kuin, että antaa korviketta vaan, joka johtaa pikkuhiljaa siihen, että tisseillä ei oo enää tarvetta tuottaa maitoa. Iso virhe on mun mielestä myös esim. isoäideillä kertoa tyttärilleen, että heillä loppui maito ja että tyttärelläkin voi sitten loppua. Silloin 30-40 vuotta takaperin imetysohjeet oli niin erilaiset, että ihmettelen, miten maito on ylipäänsä noussut kenelläkään, kun vauvat on kärrätty 4 tunnin välein syömään jo synnärillä alkaen ja samalla tavalla jatkettu läpi lyhyen imetysajan.

Yhteistyössä