Miten päiväkoti suhtautuu 3v, joka vielä vaipoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin menossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihin menossa

Vieras
Meidän nuorimmainen aloittaa kesän kynnyksellä päiväkodissa ja ainakin tällä hetkellä on vielä täysin vaipoissa. Onko kellään kokemuksia mitä päiväkodissa tuumataan tälläisestä. Ajatteleeko ne vaan että saamaton äiti ollut kun ei ole vaippoja saanut pois ja haukkuu selän takana. Vai ovatko ymmärtäväisiä ja yhdessä tuumin yritettään saada vaipat pois. Toki tässä koko ajan yritetään päästä vaipoista pois mut epäilen onnistuuko ennen päiväkodin aloitusta.

Ymmärtävät hyvin ja luultavasti aloittavat potattamaan, kuhan ensin on pahin päiväkodinaloitus stressi menny ohi..
Tuo taitaa itseasiassa nykyään olla ihan yleistä että 3v on vielä vaipoissa (paitsi tietysti täälä palstalla jossa mammojen täydelliset piltit on kuivia jo synnäriltä lähtien jne..), kun meidän kuopus oli täysin kuiva jo alle 2v kun aloitti pk:n niin oli ainut sen ikäinen täysin kuiva koko pk:ssa...

Älä stressaa, kyllä "saa vielä olla vaipoissa". :-)
Sitäpaitsi veikkaan , että ensi kesän aikana teilläkin opitaan kuiviksi, kesällä se oppiminen on niin paljon helpompaa.

Ei kyllä ole yleistä, että 3-vuotias on vaipoissa. Mä olen pph ja mulla on ollut kymmeniä hoitolapsia, eikä yksikään heistä ole ollut vaipoissa 3-vuotiaana, ei edes 2,5-vuotiaana.

[QUOTE="ahaa";23411172]Ei kyllä ole yleistä, että 3-vuotias on vaipoissa. Mä olen pph ja mulla on ollut kymmeniä hoitolapsia, eikä yksikään heistä ole ollut vaipoissa 3-vuotiaana, ei edes 2,5-vuotiaana.[/QUOTE]

lässynlää

[QUOTE="ahaa";23411172]Ei kyllä ole yleistä, että 3-vuotias on vaipoissa. Mä olen pph ja mulla on ollut kymmeniä hoitolapsia, eikä yksikään heistä ole ollut vaipoissa 3-vuotiaana, ei edes 2,5-vuotiaana.[/QUOTE]

Mun tuttavapiirissä 2½v on kyllä suurinosa vielä vaipoissa.

Riippuu ihan henkilökunnan laadusta miten suhtautuvat, mutta jos ovat työnsä osaavia ammattilaisia, niin ymmärtävät kyllä jos on vielä vaipat ja yhdessä teidän kanssa auttavat lasta oppimaan päiväkuivaksi ja käymään potalla. Päiväkodissa on yleensä säännöllinen päivärytmi, joka auttaa lasta käymään potalla säännöllisesti ja onneksi kesä on tulossa, jolloin kuivaksiopetteleminen on helpompaa kuin talvella.

Varmaan vievät säännöllisesti potalle ja alkavat pitää lasta ekana esim. aamupäivällä sisällä ollessa ilman vaippaa.

Joissain päiväkodeissa vain vaipattomat lapset pääsee "isojen" 3-4 v ryhmään, vaipoissa olevat ovat taaperoryhmässä 0-3 v.

Kesään on vielä aikaa, oppiminen voi tapahtua hyvinkin nopsaan sitten kun on oikea aika :)

Olen päiväkodissa töissä ja vähän eriäviä mielipiteitä löytyy. Itse ymmärrän täysin koska oma poikani oppi päiväkuivaksi vasta 4- vuotiaana. Koitettiin kaikki konstit mutta ei vain ollut kypsä aiemmin. 3- vuotiaana todettiin dysfasiaa ja pientä jälkeen jäämistä kehityksessä mutta se diagnoosi kumottiin jo ennen esikoulua.

Jos tilanne on siis se että vanhemmat on tosissaan yrittäneet tukea ja opastaa lasta vaipasta pois ni ei auta päiväkodin henkilökunnan nyrpistää nenäänsä 3 vuotiaalle vaipoissa. Mutta todella usein tilanne on se, että kun 2,5-3 vuotias aloittaa hoidon ja lapsi on vielä vaipoissa ni vanhemmat sanoo että eivät ole oikein jaksaneet panostaa kuivaksi opetteluun kun kuitenkin päiväkodissa sitten oppii. Se on ärsyttävää todellakin.

Kaveri lapsi on 3v ja vielä täysin vaipoissa. Nyt hänen lapsi siirtyy isompien puolelle päiväkodissa ja päiväkodin johtaja ja hoitajat ovat sanoneet äidille että lapsi tulisi opettaa olemaan ilman vaippoja ennenkuin siirtymistä. Syynä se että kolme vuotiaan pitäisi jo osata käydä potalla ja se että vaipallinen lapsi vie liikaa aikaa isompien ryhmissä.
Nyt tämä äiti on ihan paniikissa kun ei tiedä miten lapsi saadaan olemaan ilman vaippaa. Hoitajat olivat vaan sanoneet että ottaa kylmästi vaipan pois.
Itselläni on vasta 8kk vauva ja viime viikolla toinen kaverini joka on pk:ssa töissä ehdotti minulle että rupeaisin opettamaan vauvaa jo nyt potalle kun heillä on siellä yksi 1v joka käy pelkästään potalla.
Että näin.

Meidän puistossa käyvät pph:t kauhistelivat jo sitä, kun yhdellä oli ryhmässä lapsi, joka VIELÄ 1,5-vuotiaanakin kakkasi vain vaippaan... Voin vain kuvitella, mitä olisivat tuumanneet kolmevuotiaasta, joka tekee sekä pissat että kakat housuun. Minusta tuo kauhistelu oli kyllä hieman surkuhupaisaa, mutta 3-vuotias on minustakin vanha olemaan vaipoissa ja väkisin mieleen tulee juuri tuo että vanhemmat eivät ole viitsineet potattaa lasta. Herkkyyskausi suurimmalle osalle lapsista kuitenkin tulee pottailun suhteen n. 2-vuoden tienoilla.

Kyllä ne 3-vuotiaat käy päiväkodissa ihan pöntöllä.. Ja miksi lapsi ei opi kuivaksi? Jos joku fysiologinen vaiva niin asia ok, mut jos pelkkää äidin laiskuutta ja saamattomuutta, niin eihän se kovin kivaa ole, ainakaan lapselle kun muut lapset ihmettelevät.

[QUOTE="marianne";23411760]
Itselläni on vasta 8kk vauva ja viime viikolla toinen kaverini joka on pk:ssa töissä ehdotti minulle että rupeaisin opettamaan vauvaa jo nyt potalle kun heillä on siellä yksi 1v joka käy pelkästään potalla.
Että näin.[/QUOTE]

Minun tuttavapiirissäni (meillä oli/on tiivis ryhmä suht samanikäisten lasten vanhempia) taas ne esikoiseni ikätoverit, joita alettiin potattamaan jo reilu puolivuotiaina, olivat vaipoissa vielä hyvän aikaa 2½ v iän jälkeenkin. En tiedä, oliko 'liian aikaisella' potalle laittamisella yhteyttä siihen, mutta oma lapseni alkoi pottailemaan 2 v 2 kk iässä eli puolisentoista vuotta sen jälkeen kuin ekat ikätoverinsa, ja silti se oli minun lapseni joka oli ensimmäisenä sekä päivä- että yökuiva: oppi samantien silloin 2 v 2 kk iässä. Ne vauvaiässä aloittaneet olivat vaipoissa vielä puoli vuotta sen jälkeenkin, ja ylikin.

Ihan hyvähän se on harjoitella, mutta ei 8 kk ikäisen kanssa vielä todellakaan ole kiire, ja voi odotella vuodenkin päivät tai enemmänkin - eikä varhainen pottaharjoittelu kuitenkaan välttämättä tarkoita varhain kuivaksi oppivaa lasta.

Minun tuttavapiirissäni (meillä oli/on tiivis ryhmä suht samanikäisten lasten vanhempia) taas ne esikoiseni ikätoverit, joita alettiin potattamaan jo reilu puolivuotiaina, olivat vaipoissa vielä hyvän aikaa 2½ v iän jälkeenkin. En tiedä, oliko 'liian aikaisella' potalle laittamisella yhteyttä siihen, mutta oma lapseni alkoi pottailemaan 2 v 2 kk iässä eli puolisentoista vuotta sen jälkeen kuin ekat ikätoverinsa, ja silti se oli minun lapseni joka oli ensimmäisenä sekä päivä- että yökuiva: oppi samantien silloin 2 v 2 kk iässä. Ne vauvaiässä aloittaneet olivat vaipoissa vielä puoli vuotta sen jälkeenkin, ja ylikin.

Ihan hyvähän se on harjoitella, mutta ei 8 kk ikäisen kanssa vielä todellakaan ole kiire, ja voi odotella vuodenkin päivät tai enemmänkin - eikä varhainen pottaharjoittelu kuitenkaan välttämättä tarkoita varhain kuivaksi oppivaa lasta.

Mulla ihan samanlainen kokemus, meillä neiti suostui potalle ekan kerran 2,1 vuotiaana ja sitten olikin parissa kuukaudessa päiväkuiva ja taas ystäväni lapsi teki kakat ja pissat pottaan jo 1 vuotiaasta lähtien kotona, mutta oppi myöhemmin kuivaksi...eli nyt toisen kohdalla en ota mitään stressiä ennen 2 ikävuotta...

Meidän poika alkoi kakkaamaan pottaan heti kun oppi istumaan, eli noin 7-kuisena, kakkaa ei ole tullut enää sen jälkeen kuin pottaan tai pönttöön. Pissit alkoi mennä pottaan säännöllisesti kaksivuotiaana. Kun tottui ängistämään kakan pottaa, ei todellakaan halunnut kakata tiiviiseen vaippaan. Yöllä lirahti pari kertaa yskäisenä pissiä sänkyyn, mutta nyt kolmevuotiaana vaippa-ajoista on todellakin pitkä aika. Kotihoidossa poika oli tähän asti.

Hieman OT, mutta jännästi aika kultaa muistot joillain äideillä.

Muistan, kun esikoiseni oli 2 v 7 kk ja tähän lähelle muutti perhe, jossa oli tyttölapsi, omaani 5 kk vanhempi eli kolmevuotias tuolloin. Oltiin ulkona leikkimässä ja tyttöni sanoi että on pissahätä. Tuon toisen perheen äiti kysyi että onko meidän tyttö jo vaipaton vai, ja minä sanoin että on ollut n. puolisen vuotta jo. Hän totesi, että aijaa, meidän likka on vielä täysin vaipoissa.

Kuopukseni täyttäessä 2 v samainen äiti totesi että on varmaan jo aika oppia kuivaksi. Heilläkin oli molemmat lapset täysin kuivia jo kaksivuotiaana mukamas ;)

Ja sitten ystäväni, jonka nuorimmainen täyttää pian 2 v. Hän tuskailee, kun lapsi ei oikein tajua tehdä mitään pottaan. Kyllä heidän muut lapset kuulemma oli täysin kuivia jo tuossa iässä. Minä taas muistan mainiosti ja valokuvissakin näkyy, että perheen toiseksi pienin lapsi oli ainakin ihan vaipoissaan vielä sinä kesänä, kun meidän esikoinen oli 2½ v. Ovat samanikäisiä meidän tytön kanssa, eli jos lapsella on vaipat kesän -06 valokuvissa niin ei hän ole mitenkään voinut olla kuiva jo jouluna -05...

Mistähän tää edes tuli mieleen...ai niin, sitä ajan takaa että kannattaa suhtautua hieman varauksella siihen, miten hoitotädit ja isompien lasten äidit muistaa omien lastensa kuivaksioppimisiät :)

Tännehän on paljon ehtinyt kirjoituksia tulemaan. Mua itseäni harmittaa ja hävettää (vaikka syytä ei olisi) kun on vielä vaipoissa. Vaikka totuus varmasti on se että on ihan normaalia kuitenkin että 3v on vaipat, vaikka täällä palstan mukaan kuiva pitäis olla viimeistään 2 vuotiaana.

Meillä tilanne on se että lapsi ei uskalla pissata pottaan. Siis istuu kyllä potalla ja osaa jopa pidättää, mutta jostain syystä ei uskalla pissata pottaan. Jotain edistystä tässä sentään on tapahtunut, eli viikon verran on kakannut pottaan, aiemmin oli se että ei uskalla kakata pottaan. Ja ihan oikeesti mä en tiedä/ymmärrä mistä se on "pelko" on tullut. Sanoo vaan että en uskalla ja menen potalle sitten kun olen isompi. On yritetty lahjoa potalla käymiseen, mut ei. Ja peloteltu koskaan ei ole. Suihkussa pissaa seisaaltaan ja viime kesänä pissas puskaan seisaaltaan, mut sitten tuli stoppi. Lapsi on siis tyttö ja kaks isoaveljeä, oppinut niiltä seisaaltaan pissaamisen. Mut nyt kun on saatu kakat pottaan, niin ehkä tässä jotain toivoa siitä että pissatkin tulis. Kun vaan sais sen ekan kerran tulemaan niin ehkä huomais että se onnistuu.

Kateellinen tosiaan olen teille joilla lapset ollut kuivia 2vuotiaana, saa kyllä tuntemaan itseni huonoksi äidiksi kun en tässä asiassa ole onnistunut, vaikka yritystä on ollut...

t.aloittaja

Osassa ryhmistä fiilis voi olla se, että taas yksi lapsi, jonka sisäsiisteyden löytäminen jätetään tarhan tehtäväksi. No ei siinä sitten sen kummempaa, istumaan potalle ennen ja jälkeen ruokailun, ulkoilun ja päiväunien sinne puolta nuorempien kanssa. Tuskin kukaan sulle suoraan mitään sanoo, ellet kuulu näihin, jotka olettavat, että vaipatkin tulevat talon puolesta. ;)

Toisten esimerkkiä seuraten luultavasti oppii nopeasti. Kyllä se siitä sitten.

Niin ja näihin ohjeisiin että ota vaippa pois... Yritetty on, mut jos ei ole vaippaa niin tyttö pidättää pissaa eikä pissaa pottaan. On ollut useita tunteja ilman vaippaa ja kun tulee pissahätä niin ei uskalla sinne pottaan pissata. Muutaman kerran olen tehnyt niin että sit vien pesuhuoneeseen ja pissaa sit sinne lattialle, mut aika tyhmää tuokin on. Enkä mä halua ruveta lasta niin kiusaamaan että en vaippaa laittais, ei se pidättäminen niin hyvää tee. Joo siis kinkkinen tilanne. Mut taas tää keskustelu on mennyt tähän mihin vähän pelkäsinkin...

t.aloittaja

Yhteistyössä