Minun on vaikea ymmärtää tälläistä vauvanhoitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juu, kyylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juu, kyylä

Vieras
Kyseessä perheen neljäs lapsi, rauhallinen ja hiljainen tapaus. Kasvaa vähän huonosti ja siitä oli äitinsä kanssa juttua. Äiti kertoi, että ei varmaan saa ruokaa aina kun tahtoisi, kun joka kitinään ei kerkiä rintaa tarjoamaan ja sitten vauva saattaa nukahtaa omia aikojaan ja olla unessa kun sitten ehtisi hätiin. Saattaa myös nukkua suurimman osan vuorokaudesta, jopa 4-6h putkeen ulkona topattuna vaunuihin. Isä on paljon kotosalla ja kanniskelee nälkäänsä kitisevää vauvaa, kun äiti touhuaa muiden kanssa, mutta kuitenkin rintaruokinnasta halutaan pitää kiinni, eikä isä voi tarjota lapselle pulloa, kanniskelee vain. Loppujen lopuksi siis ruokailuja voi 1,5kk ikäiselle tulla koko vuorokaudessa vain 5. Minusta täysimetetylle todella vähän. Ja nyt kasvu onkin sitten vähäistä, eikä vauva vieläkään esim. ota katsekontaktia. Vaipanvaihtoja voi koko päivänä olla vain 3. Todella vaikea ymmärtää.

No höh... pitäishän äidin jo havahtua, jos kasvu on noin huonoa ja pissavaippoja tulee noin vähän. Meidän piltti olis ollut likomärkä kolmella vaipanvaihdolla.

Öh... Oliko sillä äidillä mitään selitystä sille miksi molempien vanhempien kotona ollessa isä kanniskeli vauvaa ja äiti touhusi muiden kanssa?

Kyllä meillä kolmosen kanssa ollaan tehty nimenomaan päinvastoin, eli isän hoitaessa enemmän isompia olen saanut itse rauhassa imettää. Ja kun imetys sujuu niin kyllä sitä pystyy samalla kun syöttää vauvaa tekemään myös yhtä ja toista muiden lasten kanssa.

Oivoi jos pitää paikkansa. Ota ja mainitse asiasta suoraan tälle äidille. Totta kai sen pitäisi mennä niin, että äiti on vauvan kanssa syöttöineen sun muineen ja isä touhuaa isompien lasten kanssa.

Kuulostaa kyllä sekopäiseltä touhulta.Jos rintaruokinnasta halutaan pitää kiinni niin sen on mentävä vauvan ehdoilla, jos vauva itkee nälkää, niin sanoohan jo järki, että ensin vauvan hoito ja sitten muu, etenkin jos molemmat vanhemmat on kotona niin isä voi hoitaa muut lapset. Meillä ei neljäskään lapsi nälkää nähnyt vaikka oli täysimetyksellä, kuten sanooin, asiat tärkeysjärjestykseen.

Minkä ikäisiä ne perheen muut lapset on? Aika pienet saa jo ymmärtämään että äiti syöttää nyt vauvan ja tulee sinua auttamaan vasta sen jälkeen. Pienempiä tai ymmärtämättömämpiä saa sitten yrittää hämätä...

Lisäystä vielä. Eivätkö neuvolassa ala vihjata jo lisäruoasta, jos paino ei nouse tarpeeksi?

Mut eihän sitä saa, mamma vielä loukkaantuu.... Ei pahalla, mut monesti huomaa ettei sille imetykselle vana anneta aikaa, kaikki touhu pitää jatkua kuten ennen. Kyläilyt ja shoppailut ja menot.

Siksipä asioihin ei saisi aina suhtautua niin mustavalkoisesti: minua ärsyttää oli kaiken suhtautuminen: täyimetys tai ei mitään - kestovaippailu tai ei mitään - jne jne.

En usko,että tää aloitus on totta.
Mä olen ollut neljän lapsen yh, ja hyvin riitti aikaa kaikille lapsille. Eikä nälkäinen vauva kyllä nuku, vaan huutaa pää punaisena kunnes tulee ruokaa...

Meillä neuvolassa ollaan ainaki sanottu, että lisäruokaa ei tarvi antaa kun paino nousee mukavasti. Luulis, että toisinpäinki sanottais. Kyllähän se vauvan etu ja vointi on tärkeintä. Äidin mahdollisesta loukkaantumisesta viis.

Alkuperäinen, ota ihmeessä tämän äidin kanssa asia puheeksi. Tai isän.

Valitettavasti on ihan totta. Vanhemmat lapset 1,5, 3 ja 5. Vauva kun sattuu olemaan hiljainen tapaus, niin nukkuu usein sängyssään ovien takana tai ulkona vaunuissa tai autossa tunteja ilman että käydään välissä edes katsomassa.

ootko aiemmin kirjoittanu´tästä, otsikolla säälittää vaavi..? etkä oo sitten saanut puhuttua asiasta vielä äidin kanssa..

vai kolme vaippaa päivässä, ja äiti se vaan kertoilee sulle nää kaikki jutut eikä ite pidä niitä minään epänormaaleina.. hohhoijaa..

ootko aiemmin kirjoittanu´tästä, otsikolla säälittää vaavi..? etkä oo sitten saanut puhuttua asiasta vielä äidin kanssa..

vai kolme vaippaa päivässä, ja äiti se vaan kertoilee sulle nää kaikki jutut eikä ite pidä niitä minään epänormaaleina.. hohhoijaa..

En ole aiemmin kirjoittanut tästä perheestä. Äitinsä kertoilee minulle, koska tietää itsekin, että paremminkin voisi hoitaa. Vähän sillä lailla väsyneen kuuloinen, että kun esim. kyselen että mites teillä menee noita vaippoja, niin sanoo "menisi varmaan enemmän, mutta raukka joutuu kyllä usein odottamaan ja olemaan likaisissa, kun on hiljaisin. 3-5 kertaa päivässä vaihdetaan, vauva on niin kiltti ettei edes valita, vaikka kakka olisi housussa tuntikausia ja pylly jo ihan palanut."

[QUOTE="a p";23395132]Valitettavasti on ihan totta. Vanhemmat lapset 1,5, 3 ja 5. Vauva kun sattuu olemaan hiljainen tapaus, niin nukkuu usein sängyssään ovien takana tai ulkona vaunuissa tai autossa tunteja ilman että käydään välissä edes katsomassa.[/QUOTE]

Autossa...? Yksin siis?

mä enusko tätä juttua. Niin kauan olen sairaalassa ollu töissä, että en ole ikinä törmännyt vauvaan joka nukkuis nälkäsenä. Ellei ole kyseessä todella heikossa kunnossa oleva vauva, jolla on jo letkut.

[QUOTE="a p";23395219]En ole aiemmin kirjoittanut tästä perheestä. Äitinsä kertoilee minulle, koska tietää itsekin, että paremminkin voisi hoitaa. Vähän sillä lailla väsyneen kuuloinen, että kun esim. kyselen että mites teillä menee noita vaippoja, niin sanoo "menisi varmaan enemmän, mutta raukka joutuu kyllä usein odottamaan ja olemaan likaisissa, kun on hiljaisin. 3-5 kertaa päivässä vaihdetaan, vauva on niin kiltti ettei edes valita, vaikka kakka olisi housussa tuntikausia ja pylly jo ihan palanut."[/QUOTE]

:(

Pystytkö sanomaan äidille että nimenomaan siksi että vauva on vielä kykenemätön pitämään puoliaan, on äidin homma valvoa tämän etuja? Meidänkin vauvasta (3,5kk) on tullut viimeisinä viikkoina varsin tyytyväinen ja rauhallinen tapaus. Jos mentäisiin tällä "äänekkäimmät ensin"-periaatteella niin keskimmäinen jyräisi ehdottomasti ehdottomasti esikoisen ja vauvan tarpeet alleen.

[QUOTE="pöh";23395232]mä enusko tätä juttua. Niin kauan olen sairaalassa ollu töissä, että en ole ikinä törmännyt vauvaan joka nukkuis nälkäsenä. Ellei ole kyseessä todella heikossa kunnossa oleva vauva, jolla on jo letkut.[/QUOTE]

Meillä esikoinen on down-lapsi ja häntä kyllä sai herätellä syömään useamman viikon ja pitää hereillä niin että sai syötyä. En uskalla edes ajatella miten pitkään olisi nukkunut jos olisi annettu.

Mitään letkuja ei tosissaan tarvinut, tuttipullosta oppi nopeasti imemään ja tissikin alkoi pikkuhiljaa kelvata.

:(

Pystytkö sanomaan äidille että nimenomaan siksi että vauva on vielä kykenemätön pitämään puoliaan, on äidin homma valvoa tämän etuja? Meidänkin vauvasta (3,5kk) on tullut viimeisinä viikkoina varsin tyytyväinen ja rauhallinen tapaus. Jos mentäisiin tällä "äänekkäimmät ensin"-periaatteella niin keskimmäinen jyräisi ehdottomasti ehdottomasti esikoisen ja vauvan tarpeet alleen.

Olemme puhuneet tästä paljonkin. Parhaani mukaan olen auttanut. He kuitenkin esim. kyläilevät paljon ja heillä käy paljon vieraita ja viettävät sosiaalista elämää. Rytmejä tai esim. ruoka-aikoja lapsilla ei ole ja herkkuja saa syödä päivittäin, nukkumaanmenoaikaa ei ole jne. tälläisiä asioita, jotka voi niin helposti kuitata vain perhe-elämän eroina, kukin tavallaan. Siksikin tähän on vaikea kovalla kädellä puuttua, koska kuitenkin lapsilla on ruokaa, vaatteet ja koti. Vanhemmat eivät juo ja ovat selväpäisiä. Mikä tekee minun vanhemmuudestani parempaa kuin heidän? Ei kai mikään. Mutta vauvan äänenä haluan kyllä toimia, koska tosiaan jää liiaksi jalkoihin.

Yhteistyössä