Eikö Suomessa ole varaa hoitaa lastansa kotona???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakastava äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sehän on ihan itestäs kiinni kuinka vanhaks aijot lapsia kotona paapoa :D Omasta mielestä kun lapsi menee töihin niin saa myös oman kämpän ettii ja aika moni menee ammattikoulun tai lukion jälkeen.. Ja sillonhan ollaan 19v.. Et vuos vaan ilman lapsilisiä.. Ja aijon sen verran edetä uralla et varmasti palkkakin on parempi...

En aio lapsiani paapoa, mutta itse olen tyhjätaskuna lähtenyt kotoa jo yläasteen jälkeen, joten en todellakaan halua lapsilleni sellaista kohtaloa että ihan yksin joutuu ihmettelemään, miten ja millä sitä alkaa itseään elättää. 17-vuotiaana saavat rauhassa asua kotona ja vielä sen jälkeenkin tarvittaessa, mutta saavat myös opetella töissäkäymistä opintojen ohella tai sitten ottaa opintolainaa elämiseensä. Ja ei se opiskeluelämä välttämättä siihen ammattikouluun lopu ja toivottavasti ei todellakaan lukioon, jos joku lapsistani joskus lukion päättää opiskeluihinsa lähtökohdaksi valita. Uskoisin kyllä, että he haluavat noihin aikohin itsenäistyäkin ja hankkia oman asunnon.

[QUOTE="Horuksen silmä";23367687]Tää on melko mielenkiintoista. Palstalla hoetaan aina että on tyhmää asua vuokralla koska omassa ( = lainavaroin hankitussa ) eläminen tulee halvemmaksi. Ja sitten samaan hengenvetoon sanotaan että ei voi hoitaa yli 9 kkn ikäistä kotona koska hoitotuki on niin pieni. Aikanmoinen dilemma. Miten halvempi asuminen sitten lopulta onkin kalliimpaa?
Just yksi henkilö hehkutt kuinka paljon halvemmalla asuvat omakotitalossa kun me vuokralla. Mutta kuitenkaan ei voi hoitaa lapsiaan kotona kun lainamaksun on niin isot. Mä en oikein ymmärrä tota yhtälöä.....[/QUOTE]

Voin sanoo ite omalta kohdalta, että tiedän että omassa asuminen on kalliimpaa.. Ainakin meillä.. Asutaan omassa, koska mies tahtoi ja sillon siihen on hyvin varaa kun molemmat on töissä.. Että kanssasi olen samaa mieltä, vuokralla asuminen tulee halvemmaksi :)

[QUOTE="vieras";23367753]Huvittaa kun toiset kehuu miten hyvin prjäävät kotona, tuet tosin on sitten isommat kuin monella työssäkäyvällä.[/QUOTE]

No tuohan on juuri sitä täyttä höpöhöpöä, kuten jo totesin ja väänsin ihan rautalangasta.

[QUOTE="hmm";23367717]Voin sanoo ite omalta kohdalta, että tiedän että omassa asuminen on kalliimpaa.. Ainakin meillä.. Asutaan omassa, koska mies tahtoi ja sillon siihen on hyvin varaa kun molemmat on töissä.. Että kanssasi olen samaa mieltä, vuokralla asuminen tulee halvemmaksi :)[/QUOTE]

Me maksetaan 350e/kk omaa pois, kerroppa mistä saisin omakotitalon noin pienellä kuuakusierällä vuokralle?
Omaa maksetaan enemmän sitten pois kun on lapset isompia ja minäkin töissä, ei taitais tuollainen järjestely onnistua vuokra-asunnossa.

Kyllä 1400 eurolla lyhentää helposti muutamaakin lainaa/luottoa useamman satasen kuussa, ostaa perheelle ruuat ja vaatteet, maksaa vakuutukset ja muut pakolliset laskut sekä laittaa vielä satasen tai pari säästöönkin. :)

En nyt viitti tähän meijän perheen laskuja eritellä.. Mutta tässä kuussa on pakollisia laskuja 1300e.. Että silleen... Ei oikein toimi.. Ja sen oon oppinu et aina jotain yllättävää voi sattua, ni mitäs sitten...

[QUOTE="vieras";23367753]Huvittaa kun toiset kehuu miten hyvin prjäävät kotona, tuet tosin on sitten isommat kuin monella työssäkäyvällä.[/QUOTE]

Ei nyt ihan noinkaan, MENOT kyllä ovat pienemmät. Lapsilisän yh-korotus ja elatusmaksuthan eivät liity työtilanteeseen millään tavalla. Kahden lapsen päivähoitomaksut, työmatkakustannukset jne. sen sijaan saattavat tehdä ison loven työssäkäyvän yh:n palkkapussiin. Kotihoidontuki kuuluu ihan kaikille.

[QUOTE="vieras";23367785]Me maksetaan 350e/kk omaa pois, kerroppa mistä saisin omakotitalon noin pienellä kuuakusierällä vuokralle?
Omaa maksetaan enemmän sitten pois kun on lapset isompia ja minäkin töissä, ei taitais tuollainen järjestely onnistua vuokra-asunnossa.[/QUOTE]

No kerro sä mistä sä oot saanu noin halvalla omakoti talon jos lainaa ei tartte lyhentää ton enempää. Tai sit teil on ollu paljon omaa rahaa.. Riippuuhan se aina lainan määrästä.. Mut jos ajateltais et koko talon summa on pankilta...

[QUOTE="hmm";23367788]En nyt viitti tähän meijän perheen laskuja eritellä.. Mutta tässä kuussa on pakollisia laskuja 1300e.. Että silleen... Ei oikein toimi.. Ja sen oon oppinu et aina jotain yllättävää voi sattua, ni mitäs sitten...[/QUOTE]

Sittenhän teillä jää sun tulot käyttöön, miksei riitä?

[QUOTE="hmm";23367788]En nyt viitti tähän meijän perheen laskuja eritellä.. Mutta tässä kuussa on pakollisia laskuja 1300e.. Että silleen... Ei oikein toimi.. Ja sen oon oppinu et aina jotain yllättävää voi sattua, ni mitäs sitten...[/QUOTE]

Juu eli edelleenkin on kyse siitä että että halua/viitsi tarkistaa kulutustanne. :)

[QUOTE="vieras";23367785]Me maksetaan 350e/kk omaa pois, kerroppa mistä saisin omakotitalon noin pienellä kuuakusierällä vuokralle?
Omaa maksetaan enemmän sitten pois kun on lapset isompia ja minäkin töissä, ei taitais tuollainen järjestely onnistua vuokra-asunnossa.[/QUOTE]

Mulle juuri tuttava hehkutti kuinka asumiskulut ok talossa on kuussa 300 euroa mutta taisivat kyllä unohtaa laskuista veden ja sähkön kulutuksen. Ja tuo 300 euroa on siis liian iso summa maksettavaksi jos äiti jäisi kotiin hoitorahalle.

[QUOTE="vieras";23367811]Sittenhän teillä jää sun tulot käyttöön, miksei riitä?[/QUOTE]

Ei, kun mun tulot meni asuntolainaan.. Eli se jättää 100e bensaan ja ruokaan koko kuukaudeks.. Ei oo ihan mahollista...

mitä etukäteen sunnittelua ja säästämistä?? ei kaikille raskaus ole mikään suunniteltu juttu... vahinkoja voi sattua eikä sillon välttämättä ole mitään säästöjä tms.

No tuohan on juuri sitä täyttä höpöhöpöä, kuten jo totesin ja väänsin ihan rautalangasta.

ekalla sivulla joku kertoo saavansa kotihoidobtukea yli tonnin. Meikäläisen palkka on käteen alle tonni, mikä tuossa on epäselvää? kaikki ei tajua että ei kaikki saa niin paljoa tukea, eikä töissäkäymälläkään niin paljoa rahaa pöytään kuin toiset niistä tuista.

Kyllä suomalainen yhteiskunta lähtee liikkeelle siitä ajatuksesta että kaikki aikuiset käyvät töissä. Palkkatasokin on alhaisempi kuin esim. Keski-Euroopassa ja USAssa jossa on tavallisempaa että lapset hoidetaan kotona.

Poliitikotkin ovat viime aikoina jauhaneet kuin mantraa että työuria pitää pidentää, muuten leipä loppuu. Se koskee myös palstamammoja.

[QUOTE="hmm";23367859]Ei, kun mun tulot meni asuntolainaan.. Eli se jättää 100e bensaan ja ruokaan koko kuukaudeks.. Ei oo ihan mahollista...[/QUOTE]

No jos tulonne ovat noin pienet ja pakolliset menonne kohtuuttomat, olette varmasti oikeutettuja asumistukeen ja/tai toimeentulotukeen.

[QUOTE="Horuksen silmä";23367827]Mulle juuri tuttava hehkutti kuinka asumiskulut ok talossa on kuussa 300 euroa mutta taisivat kyllä unohtaa laskuista veden ja sähkön kulutuksen. Ja tuo 300 euroa on siis liian iso summa maksettavaksi jos äiti jäisi kotiin hoitorahalle.[/QUOTE]

mu pitäishn sen silti jossain asua, onko alle 300e vuokra-asuntoja? eikä meillä ole mitään lyhennysvapaita vaan tuo summa on sovittu sillon kun otettiin laina.

[QUOTE="hmm";23367859]Ei, kun mun tulot meni asuntolainaan.. Eli se jättää 100e bensaan ja ruokaan koko kuukaudeks.. Ei oo ihan mahollista...[/QUOTE]

Eli teillä on "pakolliset" menot jotain 2000 euroa? kuussa. Just joo, iteppä olette ne hankkineet. Varmasti lehtitilauksia, visamaksuja sun muita :xmas:

No jos tulonne ovat noin pienet ja pakolliset menonne kohtuuttomat, olette varmasti oikeutettuja asumistukeen ja/tai toimeentulotukeen.

No ei todella olla... Ja menot ei ole kohtuuttomat.. Perus vakuutukset kaikilla perheen jäsenillä ja auto. Puhelimet, vastike, sähkö ja vesi. Pari luottokorttia.. Eli ei mitään ihmeellistä tai kohtuutonta.. Yritä ymmärtää että toisilla on eri elämän tilanne kuin sulla ja eri käsitys pärjäämisestä..

[QUOTE="vieras";23367895]mu pitäishn sen silti jossain asua, onko alle 300e vuokra-asuntoja? eikä meillä ole mitään lyhennysvapaita vaan tuo summa on sovittu sillon kun otettiin laina.[/QUOTE]

Pointtini olikin siinä että heillä ei kuulemma ole varaa hoitaa lapsia kotona kun on lainanlyhennykset. Ja kuitenkin asumismenot on hänen mukaansa vain sen 300.
Musta se on vähän hassua kun mulla on ollut varaa hoitaa lapset kotona vaikka asumiskulut on olleet huomattavasti korkeammat.
Toki emme omista suht uutta autoa ( koska pärjäämme ilmankin) eikä meidän tarvitse matkustaa 2 kertaa vuodessa ulkomaille.
Mutta on vähän absurdia väittää että ei ole varaa, jos kyse on siitä että haluaa omistaa yhtä sun toista ja matkustella. Kyse on silloin valinnoista.

Kyllä mulla ainakin on varaa jäädä kotiin, vaikka mitään säästöjä ei olekaan. Ei ole ollut opintotuesta mahdollista jättää säätöön. Kotihoidontuki on kuitenkin reilusti enemmän kuin mitä olen tähän asti saanut opiskelijana.

[QUOTE="hmm";23367951]No ei todella olla... Ja menot ei ole kohtuuttomat.. Perus vakuutukset kaikilla perheen jäsenillä ja auto. Puhelimet, vastike, sähkö ja vesi. Pari luottokorttia.. Eli ei mitään ihmeellistä tai kohtuutonta.. Yritä ymmärtää että toisilla on eri elämän tilanne kuin sulla ja eri käsitys pärjäämisestä..[/QUOTE]

Katos kun arvasin että luottokortteja sieltä löytyy. Surullista että luottokorttilaskut on joidenkin mielestä ihan normisettiä :( Ja tosi kalliit vakuutukset teillä on. Meillä on HYVÄT vakuutukset kaikkeen mahdolliseen ja semmonen satku menee kuussa niihin.

[QUOTE="xxxx";23367866]mitä etukäteen sunnittelua ja säästämistä?? ei kaikille raskaus ole mikään suunniteltu juttu... vahinkoja voi sattua eikä sillon välttämättä ole mitään säästöjä tms.[/QUOTE]

Tosta vahingostakin on aikaa vielä karkeesti 1,5vuotta sihen astiin, kun pitää tehdä valinta, jääkö kh-tuelle vai ei. Jos tämä aika ei riitä suunnittelemiseen ja säästämiseen, niin mikä aika sitten tarvitaan?

Yhteistyössä