[QUOTE="vieras";23368071]Kyllä mullakin varmaan olisi teoriassa mahdollista jäädä kotiin, mutta se vaatisi todella paljon karsimista menoissa.
Miehellä ei mikään suuri palkka, kuitenkin niin iso ettei mitään muita tukia heruisi kun se kotihoidontuki (mitä siitä verojen jälkeen jää..250?).
Meillä on asuntolainaa ja remonttilainaa. Autolainaa ei sentään ole, mutta autossakin omat kulunsa on.
Isompi lapsi on koululainen, joten hänellä omat harrastuksena ja tarpeensa jo on.
On todettu että jonkun verran töitä on pakko tehdä minunkin että tässä pärjätään asiallisesti ja saadaan laskut maksettua. En aio tehdä kuitenkaan täyttä työaikaa, mutta sen verran että saan n. 1000 käteen.
Sillon kun esikoinen oli pieni, olin yksinhuoltaja ja jäin kyllä hoitovapaalle. Pärjäsin ihan mukavasti kun sain asumistukea ja kotihoidontukeen täyden hoitolisän. En edes hakenut toimeentulotukea vaikka ehkä olisin siihenkin ollut oikeutettu.
Nyt on tilanne kuitenkin ihan toinen kun on menotkin paljon suuremmat.
Tottakai nää on omia valintoja. Itse on otettu lainaa ja halutaan että elintaso on tämä mikä on.
Halutaan syödä muutakin kun sikanautaa ja makaronia.
Haluan että koululaisella on mahdollisuus harrastaa.
Eikä meillä todella tehdä thaimaanmatkoja tms. Kaikki liikenevä ylimääräinen raha on mennyt kodin remontoimiseen. Sekin toki oma valinta.[/QUOTE]
Siis jos sun miehellä on niin iso palkka ettet saa ees hoitolisää nii miten niin isolla palkalla ei muka pärjäis??
Mutta, meillä 3 lasta, mies saa käteen jotain 1800e/kk ja mulla alkaa hoitovapaa ensi kuussa. Tulot meidän perheessä laskee about 1200e/kk koska saan aika isoa äitiyspäivärahaa.Eli jostain tuo 1200e/kk on karsittava jatkossa ja ollaankin tehty töitä sen eteen. Taloja ja autoja ei myydä, eikä tarvii myydä, mutta muutoin on jo nyt tämän lopputalven aikana minimoitu kaikki maholliset menot. Matkustelut jätetään välistä ja muut. Menen töihin kesällä 2012 eli reilu vuoden päästä. Vuosi siis eletään tiukalla budjetilla ja uskon että selviämme siitä. Aiemmin selvittiin ainakin hyvin, kun olin kahden ekan lapsen kanssa hoitovapaalla. Tiukka talous toki oli, mutta aina saatiin laskut maksettua ja ruuat ostettua ja lastenkaa ei tarvinnu tyytyä kirpputorivaatteisiin vaan ihan oli varaa ostaa kalliimpaaki vaatetta uutena. Mä uskallan väittää, että jos yhtään on asiaan valmistautunut ja jos yhtään on valmis luopumaan joistain asioista niin kyllä pystyy olla kotona ainakin jonkin aikaa. PIenen lapsen elämässä se puoli vuotta- vuosikin on jo iso juttu ja lapsi on paljon isompi ja kehittyneempi mennessään hoitoon. Mutta valintakysymyshän tämä on. KUkin tekee kuten parhaaksi näkee.