Eikö Suomessa ole varaa hoitaa lastansa kotona???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakastava äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="höpöhöpö";23367387]Voi höpöhöpö noita "kaikilla on varaa, olisit hoitanut asiasi kuntoon!" Mun tuntemat lässyttäjät asuvat vanhempiensa omistamassa asunnossa, ovat naimisissa 600e/kk tienaavan miehen kanssa tai elävät muiden verorahoilla.

Me saatiin pankista lyhennysvapaita pankista ja jatkettiin sen turvin kotona oloa.[/QUOTE]

Minä olen sitä mieltä että jos suunnitellaan, että ollaan lapsen/lasten kanssa kotona siihen ja siihen asti, niin kyllä se on oltava taloudellisestikin suunniteltu. Ei sitä lyhennysvapaata ihan mahdottoman pitkiksi ajoiksi saa.

Kaikkea sattuu, tilanteet muuttuu, mies voi jäädä työttömäksi jne. Sen takia siellä sukan varressa vois olla rahaa, ettei tartte joka asiasta rueta valittamaan.

Yksinhuoltajan tulot ei todellakaan ole noin pienet...Näin aviossa olevalla ne tosiaan on noin pienet kun miehen tulot lasketaan (ja yhdessä kaikki maksetaan), mut yh:lla...? No ei todellakaan..

No ei varmasti se yh saa enempää kuin pariskunta! Pienet ne tulot on yyhoollakin, mutta kyllä niillä pärjää jos ei koko ajan tuhlaa rahojaan johonkin. Ei se yh saa sen suurempaa kotihoidontukea mutta toki tulee asumistuki, korotettu lapsilisä ja elatusmaksut siihen lisäksi.

No ei varmasti se yh saa enempää kuin pariskunta! Pienet ne tulot on yyhoollakin, mutta kyllä niillä pärjää jos ei koko ajan tuhlaa rahojaan johonkin. Ei se yh saa sen suurempaa kotihoidontukea mutta toki tulee asumistuki, korotettu lapsilisä ja elatusmaksut siihen lisäksi.

Ja toimeentulotukea saa myös, ainakin mitä oon yh kavereitani seurannut, äkkisältään laskettuna moni tuttuni saa yh:na yhtä paljon kun pienipalkkainen äitini...

Juu ei se kotihoidontuen määrä juuri muutu, mut kaikki muu siihen päälle, avioliitossa oleva kun ei saa siihen juuri mitään lisää kun miehen tulot lasketaan, joten täytyy vaan toivoa että mies elättää ja maksaa laskut.

Ei täällä kukaan herroiks pääse elämään, oli yh tai ei.

Mä tiedän yksinhuoltajia jotka ovat hoitaneet lapsensa kotona vielä niiden täytettyä 3.
Suomi on siitä erikoinen maa, että täällä voi hoitaa lapsen kotona kun on kaikenlaisia tukia. On toki eri asia millaiset menot perheellä on, joten vaatiko enemmän mitä minimi tulot.
Kyse on valinnoista.

Mä hoidan lapseni kotona vaikka nuorin on jo täyttänyt 3.

No meillä ei ole varaa siihen että jään kotiin hoitovapaalle. Kun lasketaan kaikki rahat mitä mä saan, sisältäen lapsilisät ja kaikki. Niin sillä summalla sais meijän lainanlyhennyksen maksettuu. Sitten kaikki muu, kaikki laskut ja ruuat ja ihan kaikki pitäisi maksaa miehen 1400e palkasta. En halua elää niin että ruokana on pelkkää makaroni.. Ja totta sekin että omaa vikaa on että on visa laskuja, mutta ei sitä monta vuotta sitten tullu ajateltuu et nyt on lapsi ja hoitovapaita ja muita... Että hyvä jos joku pystyy suunnittelemaan tosi pitkälle, minä en..

Ja toimeentulotukea saa myös, ainakin mitä oon yh kavereitani seurannut, äkkisältään laskettuna moni tuttuni saa yh:na yhtä paljon kun pienipalkkainen äitini...

Juu ei se kotihoidontuen määrä juuri muutu, mut kaikki muu siihen päälle, avioliitossa oleva kun ei saa siihen juuri mitään lisää kun miehen tulot lasketaan, joten täytyy vaan toivoa että mies elättää ja maksaa laskut.

Ei täällä kukaan herroiks pääse elämään, oli yh tai ei.

Yksinhuoltajista vain 25% kuuluu toimeentulotuen piiriin. Suurin osa toimeentulonsaajista, joita itse tiedän, ovat lapsettomia työttömiä ja näin myös tilastollisesti, yksin asuvat saavat eniten toimeentulotukea.

Nimenomaan, avioliitossa huomioidaan toisen tulot perheen tuloiksi, luonnollisestikin sillä ovathan kulutkin yhteisiä.

Ja vaikka yh saisi kaikkia tukia enemmänkin kuin joku pienipalkkainen, niin hänellä on myös useampi elätettävä saman katon alla, isommat asumiskulut isomman asunnon takia jne. Ei ne rahat mene vain yyhoon lompakkoon koristeeksi.

[QUOTE="hmm";23367544]No meillä ei ole varaa siihen että jään kotiin hoitovapaalle. Kun lasketaan kaikki rahat mitä mä saan, sisältäen lapsilisät ja kaikki. Niin sillä summalla sais meijän lainanlyhennyksen maksettuu. Sitten kaikki muu, kaikki laskut ja ruuat ja ihan kaikki pitäisi maksaa miehen 1400e palkasta. En halua elää niin että ruokana on pelkkää makaroni.. Ja totta sekin että omaa vikaa on että on visa laskuja, mutta ei sitä monta vuotta sitten tullu ajateltuu et nyt on lapsi ja hoitovapaita ja muita... Että hyvä jos joku pystyy suunnittelemaan tosi pitkälle, minä en..[/QUOTE]

Niinpä. Eli teilläkään ei todellakaan ole kyse siitä etteikö olisi varaa hoitaa lasta/lapsia kotona, vaan siitä, että ette viitsi tarkistaa menojanne ja suhteuttaa niitä tuloihin. Kyllä Suomessa jokaisella on vara hoitaa lapsensa kotona.

Niinpä. Eli teilläkään ei todellakaan ole kyse siitä etteikö olisi varaa hoitaa lasta/lapsia kotona, vaan siitä, että ette viitsi tarkistaa menojanne ja suhteuttaa niitä tuloihin. Kyllä Suomessa jokaisella on vara hoitaa lapsensa kotona.

Juuri näin. Itse suunnittelen taloudellista tilannetta nyt jo sinne, kun lapset alkavat lähestyä täysi-ikäisyyttä - lapsilisät loppuu, mutta asumiskulut pysyy jne. Eikä heistä yksikään ole vielä edes kouluiässä, mutta en halua havahtua reilun kymmenen vuoden kuluttua siihen että ohoh, milläs nyt maksetaan menot. Siinä ajassa ehtii säästää jo ison summan - yksinhuoltajakin.

[QUOTE="Mamma italiana";23367318]tàmà ei ole suoranainen vastaus,mutta minusta voi olla rakastava àiti vaikka lapsi olisikin "vieraiden hoidossa"[/QUOTE]

Rakastava äiti toimii minusta vallitsevissa olosuhteissa parhaalla mahdollisella tavalla tai ainakin pyrkii niin tekemään. Joskus etusijalla on lapsen ja oman riittävän taloudellisen hyvinvoinnin turvaaminen vaikka se olisi sitten pois vähemmän toimivasta hoitoratkaisusta.

Joskus rakkautta on myöntää että äitinä en pysty kotona huolehtimaan lapsen sosiaalisista tarpeista tai minulla ei ole taitoa tai muita resursseja tarjota tarpeeksi virikkeitä juuri tälle lapselle kotona.

Ja vaikka yh saisi kaikkia tukia enemmänkin kuin joku pienipalkkainen, niin hänellä on myös useampi elätettävä saman katon alla, isommat asumiskulut isomman asunnon takia jne. Ei ne rahat mene vain yyhoon lompakkoon koristeeksi.

No ei kukaan niin ole väittänytkään! :) Kyllä ne kaikki menee mitä tulee, niinkuin meillä muillakin, kuten jo aikaisemmin kirjoitin, ei täällä kukaan herroiks elä oli yh tai ei..

Mut tää heitto et yh ja 300€ pitäis elää ei tosian pidä paikkaansa vaan yh saa enemmän tukia. Eli kyllä yh:nkin "pitäis" pärjätä kotona.

Bruttotulot alle 2500 e/kk? Riippuu varmasti lasten lukumäärästäkin sekä asumistilanteesta (oma vs vuokra).

Kyllä. Pienellä palkalla tulot nousevat useamman satasen, asumistuki kyllä laskee, mutta sitäkin saattaa saada jonkun verran. Ja jos tulot ylittäisi sen, että ei saa asumistukea, niin silti käteen jäisi useampi satanen kuussa. Itselleni laskin muutokseksi n. 500e, kun palaan töihin, nyt olen kh-tuella.

Ihmettelen myös yleisiä asenteita sitä kohtaan, että yyhoot elävät tuilla. Minä olen saanut elämäni aikana vähemmän tukia, kuin monet työttömät jotka nostavat työkkärin korvauksia kuukausittain vuosien ajan. Käytännössä olen hoitanut ja hoidan lapsiani kotona mutta olen ollut koko ajan kiinni opinto- ja työelämässäkin. Enkä varmasti ole ainoa mutta jostain syystä tuilla eläjiksi on päätetty leimata juuri yksinhuoltajat.

Mutta eihän lainoja tai visalaskuja saa yhtäkkii taijottuu pois. Musta on älytöntä olettaa että jo nyt esim. 18v tytöt ja pojat alkais miettii että mitäs sit ku hankkii lapsia esim 4v päästä. Monestakos nuoresta on siihen? Eriasia jos on odottanu et on 30-40v ensisynnyttäjä... Sit on ollu aikaa suunnitella ja miettiä ja säästää...

Kyllä. Pienellä palkalla tulot nousevat useamman satasen, asumistuki kyllä laskee, mutta sitäkin saattaa saada jonkun verran. Ja jos tulot ylittäisi sen, että ei saa asumistukea, niin silti käteen jäisi useampi satanen kuussa. Itselleni laskin muutokseksi n. 500e, kun palaan töihin, nyt olen kh-tuella.

Ihmettelen myös yleisiä asenteita sitä kohtaan, että yyhoot elävät tuilla. Minä olen saanut elämäni aikana vähemmän tukia, kuin monet työttömät jotka nostavat työkkärin korvauksia kuukausittain vuosien ajan. Käytännössä olen hoitanut ja hoidan lapsiani kotona mutta olen ollut koko ajan kiinni opinto- ja työelämässäkin. Enkä varmasti ole ainoa mutta jostain syystä tuilla eläjiksi on päätetty leimata juuri yksinhuoltajat.

Ok eli asia riippuu monista eri tekijöistä. Omalla palkallani (juuri ja juuri keskipalkka) muutos ei missään nimessä ole satoja euroja, vaan vähemmän. Tämä johtuu ehkä siitä, että mennessäni töihin maksaisin yksin lähes maksimit päivähoitomaksut ja lisäksi asumistuki loppuisi kokonaan (molempien suhteen tulot ovat ikävästi "juuri siinä rajalla"). Lisäksi minulla on mahdollisuus suorittaa hoitovapaalla opintoja etänä ja nostaa siten opintotukea kht:n lisäksi.

Yhtään päivää en ole työttömyyskorvausta tai toimeentuloa elämäni aikana nostanut eikä niille toivottavasti tule tarvetta jatkossakaan. :)

[QUOTE="hmm";23367640]Mutta eihän lainoja tai visalaskuja saa yhtäkkii taijottuu pois. Musta on älytöntä olettaa että jo nyt esim. 18v tytöt ja pojat alkais miettii että mitäs sit ku hankkii lapsia esim 4v päästä. Monestakos nuoresta on siihen? Eriasia jos on odottanu et on 30-40v ensisynnyttäjä... Sit on ollu aikaa suunnitella ja miettiä ja säästää...[/QUOTE]

Elää sillä tavalla, että ei tartte visaa vinguttaa, säästää, käy töissä. En mäkään ajatellut 18v iässä, et 4v päästä mulla on lapsi ja talo. Elin nuoruutta ihan normaalisti, mutta sillä tavalla mihin mulla oli varaa.

Juuri näin. Itse suunnittelen taloudellista tilannetta nyt jo sinne, kun lapset alkavat lähestyä täysi-ikäisyyttä - lapsilisät loppuu, mutta asumiskulut pysyy jne. Eikä heistä yksikään ole vielä edes kouluiässä, mutta en halua havahtua reilun kymmenen vuoden kuluttua siihen että ohoh, milläs nyt maksetaan menot. Siinä ajassa ehtii säästää jo ison summan - yksinhuoltajakin.

Sehän on ihan itestäs kiinni kuinka vanhaks aijot lapsia kotona paapoa :D Omasta mielestä kun lapsi menee töihin niin saa myös oman kämpän ettii ja aika moni menee ammattikoulun tai lukion jälkeen.. Ja sillonhan ollaan 19v.. Et vuos vaan ilman lapsilisiä.. Ja aijon sen verran edetä uralla et varmasti palkkakin on parempi...

[QUOTE="hmm";23367640]Mutta eihän lainoja tai visalaskuja saa yhtäkkii taijottuu pois. Musta on älytöntä olettaa että jo nyt esim. 18v tytöt ja pojat alkais miettii että mitäs sit ku hankkii lapsia esim 4v päästä. Monestakos nuoresta on siihen? Eriasia jos on odottanu et on 30-40v ensisynnyttäjä... Sit on ollu aikaa suunnitella ja miettiä ja säästää...[/QUOTE]

Kyllä 1400 eurolla lyhentää helposti muutamaakin lainaa/luottoa useamman satasen kuussa, ostaa perheelle ruuat ja vaatteet, maksaa vakuutukset ja muut pakolliset laskut sekä laittaa vielä satasen tai pari säästöönkin. :)

Tää on melko mielenkiintoista. Palstalla hoetaan aina että on tyhmää asua vuokralla koska omassa ( = lainavaroin hankitussa ) eläminen tulee halvemmaksi. Ja sitten samaan hengenvetoon sanotaan että ei voi hoitaa yli 9 kkn ikäistä kotona koska hoitotuki on niin pieni. Aikanmoinen dilemma. Miten halvempi asuminen sitten lopulta onkin kalliimpaa?
Just yksi henkilö hehkutt kuinka paljon halvemmalla asuvat omakotitalossa kun me vuokralla. Mutta kuitenkaan ei voi hoitaa lapsiaan kotona kun lainamaksun on niin isot. Mä en oikein ymmärrä tota yhtälöä.....

[QUOTE="vieras";23367665]Elää sillä tavalla, että ei tartte visaa vinguttaa, säästää, käy töissä. En mäkään ajatellut 18v iässä, et 4v päästä mulla on lapsi ja talo. Elin nuoruutta ihan normaalisti, mutta sillä tavalla mihin mulla oli varaa.[/QUOTE]

Onnea sulle. Olet ollut fiksu nuori.. Mut kaikki ei ole.. Ärsyttää kun tällä palstalla on kaikki sitä mieltä että TIETENKIN pitää olla varaa hoitaa lapsi 3v asti kotona ja oot ihan nolla jos ei ole...

[QUOTE="Horuksen silmä";23367543]Mä tiedän yksinhuoltajia jotka ovat hoitaneet lapsensa kotona vielä niiden täytettyä 3.
Suomi on siitä erikoinen maa, että täällä voi hoitaa lapsen kotona kun on kaikenlaisia tukia. On toki eri asia millaiset menot perheellä on, joten vaatiko enemmän mitä minimi tulot.
Kyse on valinnoista.

Mä hoidan lapseni kotona vaikka nuorin on jo täyttänyt 3.[/QUOTE]

Mikäs siinä hoidellessa, saa elatusmaksut, yksinhuoltajakorotukset lasilisiin, tuolla noista saatavilla 500e jo kahden lapsen kanssa ostaa ruoat ja asunnosta tuskin tarvii montaa sataa itse maksaa, kun ei ole liian iso tai kallis vuokra. Tuon lisäksi sitten muut menot, pitää sitä varmaan lapsilisän peruosan lisäksi muutakin rahaa saada, mutta 700 on jo ihan kiva raha ruokakauppaan.

Kyllä varmasti suurella osalla on varaa jäädä lapsen kanssa koti vanhempainvapaan jälkeen. Suunnitelmallisuus on tärkeää luonnollisesti siinä kohtaa ja mielellään jo etukäteen.

Meilläkin on asuntolaina, joka laitettiin kylmästi lyhennysvapaalle heti, kun jäin äitiyslomalle, vaikka äitiyspäivärahan aikaan oltaisiin vielä voitu taloudellisesti lainaa lyhentää. Laitettiin siitä lyhennyksestä säätyvät rahat säästöön ja niiden turvin olen kotona helposti ilman, että on liian tiukkaa. Lyhennetään lainaa taas, kun palaan töihin. Kolme vuotta pitempi laina-aika tulee kyllä näin, mutta se on pieni juttu :)

Yhteistyössä