ai ¤%#&#&/( tota lapsen uutta päiväkotia!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käys korjauttaan se vetoketju, ja osta vaikka kevyempi pipokin :) Alle voi laittaa vaikka kypärämyssyn kylmille ilmoille, sekin suojaa kaulaa. Lisäksi sanot lapselle, että käy reilusti pyytämässä apua aikuiselta vaatteiden kanssa :)

Mitään vikaa sun lapsen päässä ei varmasti ole. Sun asenteesta en ole niin varma.

[QUOTE="huhhuh";23365996]ei se hajoa käsiin vaan siitä aukeaa itsestään ylhäältä se 10cm... ei mun lapsi missään rikkinäisissä rääsyissä kulje... :( kumisaappaissa ei ollut villasukkaa vaikka villasukkia on kahdet lapsen kaapissa päikyssä. kyllä se kylmä maa ja kylmä lumi jalkoja paleltaa jos on vaan saappaat... 5-10 astetta ollut pakkasta tänään...[/QUOTE]

Ahaa, aloituksessa sanoit, että saappaassa oli villasukka, niin oletin, että niin myös on. Kysyitkö lapselta /tädeiltä, että oliko lasta ohjeistettu laittamaan villasukka jalkaan? Joskushan käy niinkin, että vaikka lasta on ohjeistettu laittamaan villasukka, niin hän ei sitä tee. Varmaan teidän päiväkodin tädeissäkin huomautettavaa on, mutta pysyn kannassani, että oma lapseni ei kulkisi haalarissa, joka aukeaa kymmenen sentin matkalta. Sehän on hankala ja epäkäytännöllinen, mulle on ihan sama vaikka olis vanhat, halvat, epämuodikkaat tai miten tahansa kamalat vaatteet, mutta kyllä niiden on päällä pysyttävä itsekseen.

[QUOTE="SARU";23365949]isojen ryhmässä lapset oppivat pukemaan itse ja leikkiessä varmastikin ulkovaatteet joskus liikkuvat eli lapsen liikkuessa puntit saattavat nousta yms. iltavuorossa ei hoitajia ole montakaan, joten on hyvä mikäli kotona opetetaan lasta huoltamaan vaatetustaan tarpeen vaatiessa ja myös opetellaan erilaisia koululaisten asioita esim. itsenäistä pukemista ja toimeen tulemista esim. kaverien kanssa... ryhmäkoot ovat melko isoja ja uloslähteminen on työlästä pienessä eteisessä varsinkin talviaikana. HOITAJILLE ISO KIITOS TARMOKKAASTA JA SYDÄMESTÄ LÄHTEVÄSTÄ TYÖSTÄ TÄNÄ AIKANA, KUN YHTEISKUNNAN PITÄÄ TUOTTAA JA HOITOALALLA KÄYTÖSSÄ LIIAN VÄHÄN HENKILÖKUNTAA.[/QUOTE]

Ei kaikki lapset niin vaan opikkaan, vaikka kotona kuinka opetettaisiin. Silti hoitajilla on kyllä velvollisuus katsoa etteivät lapset kylmety ulkona.

ensimmäisenä tuli mieleen et opeta lapsesi puhumaan, toimittamaan asioita. Avaamaan suunsa kun asiaa. lapsen pitää sanoa et auta ,laita kiinni, pue, viluttaa, paleltaa.

Minkä takia nyky ajan mukulat ei osaa puhua asioita. Onneksi omani osaavat.

täällä on taas mammoilla kunnon lynkkausmeininki :D mut ans olla jos oman nicopetterin puntti nousis hoidossa ni jo oltais hyeenoina täällä vinkumassa :D

ap, älä välitä!!! :)

mun tyttö menee kanssa eskariin,mutta osaa kyllä pukea itse.Vetää haalarien renksut kengän alle,vetää puntin kengän päälle,hanskat laitaa käteen ennen haalaria.Haalarin vetskarissa on laitettu pieni avaimenperä,josta saa vetskarin vedettyä vaikka olis hanskat kädessä.Pipo on tavallinen,ilman nauhoja.

mun tyttö menee kanssa eskariin,mutta osaa kyllä pukea itse.Vetää haalarien renksut kengän alle,vetää puntin kengän päälle,hanskat laitaa käteen ennen haalaria.Haalarin vetskarissa on laitettu pieni avaimenperä,josta saa vetskarin vedettyä vaikka olis hanskat kädessä.Pipo on tavallinen,ilman nauhoja.

Mä just viime viikolla ihmeissäni kattelin kun ystäväni tyttö joka täyttää parin kk:n päästä 4v kiskoi haalarin jalkalenksut kenkien alle ja lahkeet kengän varsien päälle. Ja vetskassa oli just avaimenperä josta helppo ottaa kii. Ja hanskat kisko niin näppärästi haalarin hihojen päälle. Tämä tyttö aloitti tarhassa joku kk sitte. Omani joka on samanikäinen ja kotihoidettu ei tee elettäkään moisten asioiden eteen.

niin minkätakia lapsella ei ole kunnollisia pipoja hoidossa, vaan jopa omasta mielestäsi hankalia jotka vain pyörivät päässä? Ja miksi niitä on kolme huonoa, miksei yhtä hyvää? :D

Soita johonkin ylemmälle taholle, kun sanominen ei kerta auta.
Sano hoitajille haalarista, luulis heidänkin tajuavan ettei muutaman viikon takia viitsi ostaa uutta haalaria.

peesi ap:lle!! oli lapsi 2, 4 tai 6 vee niin kyllä se minun mielestäni on HOITAJIEN tehtävä loppupelissä huolehtia asianmukaisesta vaatetuksesta (niissä puitteissa mitä mahdollista on) ja muutenkin oikeasti kaulat, nilkat ja ranteet on hankalia vielä kauan, lapset JOUTUVAT kuitenkin itsenäisesti kamppailemaan niiden kanssa sitten kun koulu alkaa, siihen asti minusta on aikuisten asia auttaa!!!
ja lapsissa eroja...eli meillä neiti 3-vee sumplii lahkeet sukkien sisään ja osaa laittaa paidat housujen sisään, poika kohta 5-vee ei todellakaan osaa, ei edes laittaa kypärämyssyä päähänsä. en silti jättäisi tuota 4-vuotiasta ulkoilemaan vain oman pukemisensa nojaan vaan keskustelemme hoitajien kanssa ja pyydämme että varmistavat että ne ok!!

onhan tuossa nyt sattunut monta hutia yhden lapsen kohdalla, mutta lapsi voi itsekin opetella pyytämään apua ja laittamaan niitä vaatteita kunnolla päällensä.

Jopa mun 4v osaa itse laittaa jalkalenksut kenkien alle ja lahkeet kenkien päälle. Vetoketjunkin saa näppärästi kiinni haalarissa.

Lapset on tietty yksilöitä...

Opetin lapset jo pienenä tekemään niin että pukevat haalarin päällensä vyötäröä myöten ja sitten laittavat kengät jalkaan ja puntit alas + lenksut kenkien alle ja sitten pipo päähän ja sitten hanskat käteen ja haalarin yläosa päälle ja vetoketju kiinni ;) ei koskaan puntit nouse ylös ja ranteet pysyy lämpösenä kun hanskojen hihat on puvun sisällä ;)

Lapset sanoi että pk:ssa ei saa pukea noin että kengät laitetaan viimeiseksi. Tästä sitten puhuijn hoitotätien kanssa ja perustelin miksi meillä puetaan näin. Lopputulos oli se että hoitajat oli hyvin tyytyväisiä lapsiemme itsenäiseen pukemiseen ja siihen että ei tarvinu olla lahkeita laskemassa tai hanskoja laittamassa puvun päälle jottei ranteet täynnä lunta =)

Ja täytyy mainita että 4 vuotiaalta tämmönen pukemisjärjestys onnistuu jo hyvin =)

Päiväkodeissakin on eroja siinä miten lapset puetaan.
Kaverin lapsen edellisessä päiväkodissa oltiin tosi huolimattomia pukemisen suhteen. Muuttivat ja vaihtoi päiväkotia niin ihan erilailla lapset puetaan.
Eikä oman lapsenikaan puketumisessa ja huolehtimisessa mitä päällä on ole mitään moitittavaa.

[QUOTE="huhhuh";23365884]no huhhuh. mä en ala uutta haalaria enää täksi ajaksi ostamaan, vetoketju hajosi VIIME VIIKOLLA. pipon vois toki ostaa uuden, mutta kyllä mä oletan et ne hoitajatkin vähän katsois. moni lapsi ei siinä menemisen ja leikin meiningissä ajattele tippaakaan vaatetustaan. ja voin kertoa, että itsekin hoidan työkseni lapsia ja kyllä mä koen et mun palkka maksetaan siitä et niillä lapsilla on hyvä olla ja korjailen niiden pipojen ja punttien asentoja pitkin päivää jos tarve vaatii. kuuluu toimenkuvaan. tai niin luulin.
mut mun ja mun lapsen vikaahan tää kaikki nyt taas oli, olishan tää pitäny tietää.[/QUOTE]

i feel you! kyllä siellä on välillä sellanen tohina päällä, ettei ne huomaa ne lapset jos joku paikka repsottaa, tuttu juttu. en itsekään lähtisi ostamaan uutta pukua enää täksi ajaksi. kyllä niille tädeille se palkka maksetaan siitä et ne vähän kattoo. ja jos lapsella olisi ollu kauluri, ei hieman auennut vetoketju edes olisi haitannut, mut eikös kauluri ollut lapset lokerossa?

itsellä samoja kokemuksia, että liian vähän liian huonosti päällä. eilen hain lapsen, niin piha umpijäässä, kumpparit jalassa ja kurikset :O
vaikka juuri oltiin ostettu sellaiset lämpöiset "kumikengät" joilla voi vähän märässä mennä :/

mutta eikö se hoitaja ole sitten koko sen ulkoilun aikana katsonut esim. pojan päälle ja vaikka sanonu et hei laitappas haalari kii ja sit vaikka menny auttamaan..

no ei sen puoleen alkaa mullaki palaa kiinni tytön eskarin kanssa mutta se onki sit ihan toinen tarina..

En sitten malttanut olla sanomatta tätä mutta voiko arvon rouvat myös kuvitella myös senkin että joillakin lapsilla on ns. ongelmia. Meillä jopa 8 vuotiasta pitää seurata ja katsoa mitä pukee päällensä. Tämä ei johdu siitä etteikö osaa vaan siitä että hänellä on sairaus mikä tekee sen että ei pahemmin välitä miten lähtee kouluun. Vaatteita unohtuu laittaa päälle, vaatteita ei löydy. Joten kyllä mä olettaisin niin että vaikka tarhassakin pyritään lapsen itsenäiseen pukemiseen niin kyllä se on tarhatädin tehtävä katsoa onko kaikki hyvin ja jos ei niin opettaa sitä lasta kertomalla että mikä kenties puuttuu jne.

[QUOTE="SARU";23365949]isojen ryhmässä lapset oppivat pukemaan itse ja leikkiessä varmastikin ulkovaatteet joskus liikkuvat eli lapsen liikkuessa puntit saattavat nousta yms. iltavuorossa ei hoitajia ole montakaan, joten on hyvä mikäli kotona opetetaan lasta huoltamaan vaatetustaan tarpeen vaatiessa ja myös opetellaan erilaisia koululaisten asioita esim. itsenäistä pukemista ja toimeen tulemista esim. kaverien kanssa... ryhmäkoot ovat melko isoja ja uloslähteminen on työlästä pienessä eteisessä varsinkin talviaikana. HOITAJILLE ISO KIITOS TARMOKKAASTA JA SYDÄMESTÄ LÄHTEVÄSTÄ TYÖSTÄ TÄNÄ AIKANA, KUN YHTEISKUNNAN PITÄÄ TUOTTAA JA HOITOALALLA KÄYTÖSSÄ LIIAN VÄHÄN HENKILÖKUNTAA.[/QUOTE]

Sääliäkö kerjäät?

täällä on taas mammoilla kunnon lynkkausmeininki :D mut ans olla jos oman nicopetterin puntti nousis hoidossa ni jo oltais hyeenoina täällä vinkumassa :D

ap, älä välitä!!! :)

PEESI!

Onhan se nyt herranjestas päiväkodin tätien tehtävä huolehtia, että kaikilla lapsilla on lämmin. Jos kokevat vaikak rikkinäisen haalarin vetskarin ongelmaksi, niin voivat asiasta mainita.

Yhteistyössä