Miten suhtaudutte kyykäärmeisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pelkään niin paljon että se rajoittaa mun elämää.
Oltiin tehty jo kaupat tästä nykyisestä asunnosta kun kuulin melkein naapurissa asuvilta tutuilta että alueella on paljon kyykäärmeitä, mietin ihan tosissani kauppojen perumista mutta muutettiin sit kuitenkin tänne.
Kesällä pelkään enkä esim. uskalla ottaa takapihalla rennosti aurinkoa, pitää ovia auki tai mennä viereiseen metsään lainkaan.
Viime kesänä mies oli takapihalla grillaamassa kun jotkut ohikulkijat sanoi että tiellä parinkymmenen metrin päässä luikertelee kyy, mä olin sisällä ja oli hyvin lähellä ettei taju lähtenyt kun näin sen käärmeen ikkunasta. Mies meni naapurin kanssa sitä tappamaan. Mä en mennyt ulos lainkaan muutamaan päivään :ashamed:
Mua pelottaa lastenkin puolesta kun ne kulkee kouluun tota metsäpolkua pitkin ja siinä ovat välillä nähneet käärmeitä.
Mä pelkään myös mm. kastematoja ja varmasti kuolisin (tai ainakin harkitsisin vakavasti kuolemista) jos meidän lapsille tulis kihomatoja.
Ainoa hyvä puoli tässä talvessa on että voi olla rauhassa kaikenmaailman lieroilta ulkona.

Siis jumalauta mitä idiootteja maailmassa on!! Onko pakko asua luontoa muistuttavalla alueella? Muuttakaa betoniviidakkoon ja laittakaa tauluteeveeseen maiseman kuva, johnson&johnson mäntyhajustin niin siinä on sulle riittävä luonto. Älä nyt oman idiotisimisi takia tuhoa sitä.

Miten niin väistävät? Jos me ehdittiin asua eräällä kyyrikkaalla paikalla tasan yksi kesä, ja sinä aikana näin kolme kyyhyökkäystä, niin miten helvetissä ne väistää? Kerran puri koiraa, kerran yritti jahdata vanhaa tätiä ja kerran yritti käydä miehen serkkuun käsiksi. Niin kerro mulle miten ne muka väistää?

Olet joko nähnyt unta, psykoosissa, tai sitten on poikasaika ollut parhaillaan jolloin ne eivät lyhyen aikaa väistä.

Suhtaudun samalla kunnioituksella kuin lapsenakin. Vietin kaikki lapsuuteni kesät mummolassa Keski-Suomessa ja tontilla oli kyitä. Mummolassa oli ulkovessa ja käärmeillä varsinkin alkukesän aamuina tapana tulla lämmittelemään mummolan kivirappusille auringossa. Niinpä mummulla olikin ulkoeteisessä lapio, jolla kyyt sai nakattua rappusilta pusikkoon ennenkuin lähti vessaan. Aluksi tietysti mummu varmisti, että rappusilla ei ole käärmeitä, mutta en tainnut olla vielä koulussakaan, kun jo nakkelin itse kyyt lapiolla ruusupuskan juurelle.

Siis jumalauta mitä idiootteja maailmassa on!! Onko pakko asua luontoa muistuttavalla alueella? Muuttakaa betoniviidakkoon ja laittakaa tauluteeveeseen maiseman kuva, johnson&johnson mäntyhajustin niin siinä on sulle riittävä luonto. Älä nyt oman idiotisimisi takia tuhoa sitä.

En mä mitään oo tuhoomassa. Älä luulekaan että uskaltaisin mennä niin lähelle käärmettä että voisin sen tappaa :saint:

[QUOTE="jepulis";23293502]Olet joko nähnyt unta, psykoosissa, tai sitten on poikasaika ollut parhaillaan jolloin ne eivät lyhyen aikaa väistä.[/QUOTE]

Mieheni tädin jahtaaminen (jahtasi saunalta talon terassille) tapahtui toukokuussa ja koiran pureminen sekä miehen serkulle sähiseminen heinäkuussa.

Tosiaan tuota miehen tätiä lähti jahtaamaan käärme, kun hän oli loukannut saunassa jalan ja siitä valui verta. Jalka veressä täti kulki saunasta talolle, kyy perässä. Huitoi sen kävelykepillä sitten kauemmas ja mieheni eno teki siitä sitten lapiolla selvää.

Mieheni tädin jahtaaminen (jahtasi saunalta talon terassille) tapahtui toukokuussa ja koiran pureminen sekä miehen serkulle sähiseminen heinäkuussa.

Tosiaan tuota miehen tätiä lähti jahtaamaan käärme, kun hän oli loukannut saunassa jalan ja siitä valui verta. Jalka veressä täti kulki saunasta talolle, kyy perässä. Huitoi sen kävelykepillä sitten kauemmas ja mieheni eno teki siitä sitten lapiolla selvää.

Kyy ei takuulla jahtaa ketään ihmistä, sitä ei ihmiset sillä tavalla kiinnosta. Eikä kyy myöskään pure ihmistä muulloin kuin tuntee olonsa uhatuksi (eli jos kyyn päälle astutaan tai siihen kosketaan tms.). Kyy on arka eläin, se pelkää ihmistä ja pääsääntöisesti pakenee ihmistä. Se puree ihmistä vain silloin, kun se ei ehdi paeta. Kyy ei väijy ihmistä puremassa eikä takuulla lähde jahtaamaan ihmistä, jos se on teitä seurannut, niin ei se ole teitä siinä mielessä jahdannut että purisi vaan joku muu syy sitä on siihen suuntaan vienyt.

Kyyn myrkky on ensisijaisesti tarkoitettu ravinnon hankkimiseen. Jokaisen pureman jälkeen kyyllä vie oma aikansa kehittää uusi myrkky tilalle, joten kyy ei koskaan pure ketään, ellei siihen ole tarvetta. Kyy ei koskaan pure ketään huvikseen. Kyy puree ainoastaan saalistustarkoituksessa ja itsensä puolustamisessa.

[QUOTE="vieras";23293727]Kyy ei takuulla jahtaa ketään ihmistä, sitä ei ihmiset sillä tavalla kiinnosta. Eikä kyy myöskään pure ihmistä muulloin kuin tuntee olonsa uhatuksi (eli jos kyyn päälle astutaan tai siihen kosketaan tms.). Kyy on arka eläin, se pelkää ihmistä ja pääsääntöisesti pakenee ihmistä. Se puree ihmistä vain silloin, kun se ei ehdi paeta. Kyy ei väijy ihmistä puremassa eikä takuulla lähde jahtaamaan ihmistä, jos se on teitä seurannut, niin ei se ole teitä siinä mielessä jahdannut että purisi vaan joku muu syy sitä on siihen suuntaan vienyt.[/QUOTE]

No kuule mulle on ihan sama mitä sä kerrot, mutta mä olen tämän omin silmin yhden kesän aikana nähnyt. Siis hitto jos näin kesän aikana kaksi läheltä piti -tapausta ja yhden pureman, niin en todellakaan jää kuuntelemaan viherpiipertäjien höpötyksiä siitä, miten kyy ei oo vaarallinen. Kaveri muuten kertoi, miten kyy oli hyökännyt moottoripyöräilijän kenkään kiinni ja jäänyt siihen roikkumaan. Vauhtia tosin ei ollu nimeksikään, että ei ihan satasen vauhdista sentään.

No kuule mulle on ihan sama mitä sä kerrot, mutta mä olen tämän omin silmin yhden kesän aikana nähnyt. Siis hitto jos näin kesän aikana kaksi läheltä piti -tapausta ja yhden pureman, niin en todellakaan jää kuuntelemaan viherpiipertäjien höpötyksiä siitä, miten kyy ei oo vaarallinen. Kaveri muuten kertoi, miten kyy oli hyökännyt moottoripyöräilijän kenkään kiinni ja jäänyt siihen roikkumaan. Vauhtia tosin ei ollu nimeksikään, että ei ihan satasen vauhdista sentään.

Kyy ei ole vaarallinen, jos sen lähelle ei mene ja kunhan sitä osaa varoa. Suurin osa kyynpureman saaneista on lapsia, jotka eivät ole tiedostaneet vaaraa ja meneet liian lähelle käärmettä, koskemaan siihen tms.

Ja kerros minulle, että miksi ihmeessä käärme rupeaisi huvikseen tuhlaamaan myrkkyänsä? Kuten jo sanoin, kyyllä kestää aikaa tuottaa uusi myrkky menetetyn tilalle. Kyy ei koskaan käytä myrkkyä, ellei siihen ole tarvetta. Eihän mehiläisetkään pistä ihmistä huvikseen, mehiläisillä muuten menee henki, jos ne pistää ihmistä (mehiläinen kuolee, kun piikki irtoaa pistäessä).

Mehiläinen ja kyy molemmat käyttävät myrkkyänsä vain uhattuna ja puolustamiseen, kyy itsensä puolustamiseen ja mehiläinen pesänsä puolustamiseen.

Pysyn edelleen kannassani, että kyy on mennyt samaan suuntaan kuin te jostain muusta syystä. Tosin kuin kerroit valuvasta verestä, niin kyy on voinut haistaa sen ja jotenkin yhdistää sen saaliiseen. Kyyllä on todella heikko näkö, mutta todella hyvä hajuaisti.

http://www.sammakkolampi.fi/lajit/kyy.html

"Todellisuudessa myrkyllisyys on kyyn tapa hankkia itselleen ravintoa, ja vihonviimeinen puolustautumiskeino jos mikään muu ei enää auta. Uuden myrkyn valmistaminen menetetyn tilalle vaatii kyyltä resursseja, joten kyy ei koskaan pure ellei ole pakko. "

Nämä kyihin liittyvät urbaanilegendat on niin huvittavia. :D

Mun puolesta kyyt saavat olla ihan rauhassa. Toivon vaan, etteivät osu reitille kun olen koiran kanssa liikkeellä.

Setäni koiraa pääsi kerran kyy puraisemaan metsällä. Koira oli pureman jälkeen huonovointinen, mutta selvisi.

Erästä tuttua puri kyy hänen ollessa lapsi. Puremaa ei edes huomattu, kun vasta myöhemmin saunassa. Tämä tuttava selvisi täysin ilman mitään oireita kyynpuremasta, vaikka sai pureman ollessaan vain muutaman vuoden ikäinen pikkulapsi. Onneksi näin. :)

Anopin pihapiirin reunamilla on ollut kyitä. Tässä 10 vuoden aikana nähty vain muutamia kertoja. Minä itse olin trimmeröimässä marjapuskien ympäristöä, kun ,meinasi takoperin kävellä päälle pari kesää sitten. Kyllä trimmeri putosi siihen paikkaan ja juoksin pihaan. Mies kun meni katsomaan kärrmettäkään ei enää missään. Ihmeteltiin vain miksei ollut mua väistänyt vaikka trimmerillä huiskin. Viime kesänä kävikin sitten hurjempi juttu kun tulimme samaan pihaan. Tyttäremme oli tuolloin 3v. Otin hänet autosta ulos ja juoksi tietysti heti hiekkakasalle. Jotenkin sitten itse huomasin, että jotain liikkuu hiekalla. Luultiin ensin madoksi, mutta oli pikkuruinen kyyn poikanen. Olimme talloneet tyttömme ja siskontyttöni kanssa kaikki melkein päältä. Käärme ei osannut lähteä mihinkään suuntaan ja ehdimme katsoa että kyy se oli. Eikä edes sihissyt. Mieheni sitten listi sen ja nyt oottelen ensi kesää vähän pelokkaampana kyiden suhteen. Eihän niin pientä edes näe kun tuurilla.