Miten suhtaudutte kyykäärmeisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Itse kun liikun paljon luonnossa, niin näen joka kesä kyykäärmeen useamman kerran.

Oma suhtautumisenkin kyykäärmeisiin on se, että jos kyyt asettuisivat pihalleni tai sen lähistöön, niin silloin hävittäisin joka ikisen, mutta luonnossa en kertakaan kyytä tapa. Käärmeraukat, on niilläkin sentään oikeus elämään (olen vaan tällainen armoton eläintenystävä :D). Ajattelen siten, että luonnossa kyyt eivät ketään häiritse. Olen luonnossa ollessani joskus jopa jäänyt tarkkailemaan kyytä, kun olen sellaisen nähnyt.

Miten te muut suhtaudutte? Kyyhän ei ole Suomessa rauhoitettu eläin.

Ei kauheasti häiritse, sen verran "ujo" eläin yleensä. Pari kertaa olen kyllä törmännyt yksilöön, jota on melkein saanut kepillä tökkiä eteenpäin, että tajuaa väistää.

Mutta joo, jos ihan mökin pihapiirissä matelee, niin olen kyllä nykyisellään tappanut, kun on pieniä lapsia siellä leikkimässä.

Viime kesänä kohtasin mustan kyyn korkean kallion laella aurinkoa paistattelemassa. Kohta oli myös ainoa mahdollinen etenemispaikka. Kyllähän mä sitä vähän peljästyin :D Jäin vähän matkan päähän odottelemaan ja ihmettelemään että mitäs nyt, mutta tämä kiltti kyy siirtyi siitä sitten itsekseen sihistellen pois. Se oli ensimmäinen kerta kun tapasin mustan kyyn.

[QUOTE="vieras";23293113]Saavat mun puolesta vaikka kuolla sukupuuttoon... Kuten muutkin käärmeet, hämähäkit sun muut iljettävät ökkimönkiäiset :x[/QUOTE]

Ne iljettävät otukset eivät sentään vahingoita ekosysteemiä ja elinympäristöään, toisinkuin kuin eräs hyvinkin tuttu ja ihana kaikkien tuntema ja tietämä, kallistarvoinen ja aivan ylivertaisen hieno ja loistelias laji.

Meidän pihan läheisyydessä on asunut vuosikausia kyykäärme. Se on kyllä ihme. Joskus olen törmännyt ja luikerrellu samantien karkuun. Ja ei ole kyllä ikinä tullut meidän talon lähettyville.

[QUOTE="vieras";23293136]Ne iljettävät otukset eivät sentään vahingoita ekosysteemiä ja elinympäristöään, toisinkuin kuin eräs hyvinkin tuttu ja ihana kaikkien tuntema ja tietämä, kallistarvoinen ja aivan ylivertaisen hieno ja loistelias laji.[/QUOTE]

Näinpä. Kyyt pitävät mm. rottien, myyrien hiirien yms. pikkunisäkkäiden kannat kurissa ja siten on vähemmän myyräkuumetta yms. ja jos kyyt luonnossa pysyvät, eivätkä ihmisten tonteille tule, niin ei niistä silloin pitäisi mitään haittaa olla.

[QUOTE="vieras";23293127]Viime kesänä kohtasin mustan kyyn korkean kallion laella aurinkoa paistattelemassa. Kohta oli myös ainoa mahdollinen etenemispaikka. Kyllähän mä sitä vähän peljästyin :D Jäin vähän matkan päähän odottelemaan ja ihmettelemään että mitäs nyt, mutta tämä kiltti kyy siirtyi siitä sitten itsekseen sihistellen pois. Se oli ensimmäinen kerta kun tapasin mustan kyyn.[/QUOTE]

Niin ja suhtaudun niihin elämää kunnioittavasti. Eivät ne mua halua millään tavalla vahingoittaa enkä minä niitä. Toivottavasti en tule purruksi :D Pelkään karhujakin enemmän :(

Ihan saavat rauhassa olla, mutta pitääkö niiden minun poluille tunkea? Ja vielä Helsingissä, joka kesä olen nykyisella kotiseudullani kyyhyn tai pariin törmännyt. En kyllä tapa, mutten tykkääkään.

Kuten kaikkiin muihinkin käärmeisiin: hyi saatana. Hus pois ja äkkiä.

Tapetaan kyllä, jos sellainen luikertelee meidän mökin pihaan tai meidän takapihaan. Tai siis joku tappaa....mun isä yleensä :D. Omalla takapihalla ei onneksi oo käärmeitä näkynyt, ja mökilläkin tosi vähän.

Joo, ei kiitos. Yhden vuoden asuin keskellä kyyhelvettiä ja se riitti. Isännällä on työmatkaa 100 km ja kyyhelvetti sijaitsee isännän työpaikkakunnalla. Emme voi sinne muuttaa, meillä on koiria ja lapsia. Menisi liian hankalaksi.

Yhden kesän aikana samassa pihapiirissä kun kyy kertaalleen puraisee koiraani, kertaalleen yrittää "jahdata" mieheni isäloppua ja lähes kävelykyvytöntä tätiä, jolla on verinen jalka, jonka juuri on saunassa loukannut sekä kertaalleen pahasti sähissyt isännän serkulle, niin voin sanoa että kiroan alimpaan helvettiin jokaisen käärmeen, myös ne myrkyttömät. Ja tulen keinoja kaihtamatta tappamaan jokaisen luikertelevan, jonka näen.

Ei haittaa. Mökillä niitä on paljon, yksi asustaa pihan reunamilla jopa. Aina on toimeen tultu, jompi kumpi väistää. En ikinä tappaisi! Sen sijaan oravat, nuo pörröhäntäiset rotat, voisin listiäkin...vievät yläpohjasta eristeet ja sotkevat.

Luonnossa ei haittaa yhtään. Ihan vapaasti saavat olla. Törmään kyllä joka kesä käärmeisiin (kyihin ja rantakäärmeisiin ) en tykkää käärmeistä yhtään, mutta luonnossa eivät häiritse.

Sain kammon käärmeisiin pienenä kun olin mökillä uimassa ja kyy ui vastaan. En kuitenkaan luonnossa niitä pelkää tai ahdistu. Muutenkin lasten takia pysyttelen hyvin rauhallisena käärmeen nähdessä, koska en halua heille mitään käärmekammoa.

Melkestä samoin kun ap, luonnossa törmätessä ihan ok. Mökkitontilla sen sijaan olen ihan kauhuissani niistä ja me melkein pompitaan tasajalkaa tonttia ympäri ihan varmuuden vuoksi et käärmeet tajuis pysyä kaukana :ashamed:

[QUOTE="vieras";23293136]Ne iljettävät otukset eivät sentään vahingoita ekosysteemiä ja elinympäristöään, toisinkuin kuin eräs hyvinkin tuttu ja ihana kaikkien tuntema ja tietämä, kallistarvoinen ja aivan ylivertaisen hieno ja loistelias laji.[/QUOTE]

Täysi peesi!

Kyyt ovat mukavia kyräilijöitä ja väistävät kyllä.
Meillä sopu mökkitontilla asustavien kyiden kanssa. Hyvin tullaan toimeen.
Jos tontille tulee ihminen, tapan sen.

Pelkään niin paljon että se rajoittaa mun elämää.
Oltiin tehty jo kaupat tästä nykyisestä asunnosta kun kuulin melkein naapurissa asuvilta tutuilta että alueella on paljon kyykäärmeitä, mietin ihan tosissani kauppojen perumista mutta muutettiin sit kuitenkin tänne.
Kesällä pelkään enkä esim. uskalla ottaa takapihalla rennosti aurinkoa, pitää ovia auki tai mennä viereiseen metsään lainkaan.
Viime kesänä mies oli takapihalla grillaamassa kun jotkut ohikulkijat sanoi että tiellä parinkymmenen metrin päässä luikertelee kyy, mä olin sisällä ja oli hyvin lähellä ettei taju lähtenyt kun näin sen käärmeen ikkunasta. Mies meni naapurin kanssa sitä tappamaan. Mä en mennyt ulos lainkaan muutamaan päivään :ashamed:
Mua pelottaa lastenkin puolesta kun ne kulkee kouluun tota metsäpolkua pitkin ja siinä ovat välillä nähneet käärmeitä.
Mä pelkään myös mm. kastematoja ja varmasti kuolisin (tai ainakin harkitsisin vakavasti kuolemista) jos meidän lapsille tulis kihomatoja.
Ainoa hyvä puoli tässä talvessa on että voi olla rauhassa kaikenmaailman lieroilta ulkona.

Täysi peesi!

Kyyt ovat mukavia kyräilijöitä ja väistävät kyllä.
Meillä sopu mökkitontilla asustavien kyiden kanssa. Hyvin tullaan toimeen.
Jos tontille tulee ihminen, tapan sen.

Miten niin väistävät? Jos me ehdittiin asua eräällä kyyrikkaalla paikalla tasan yksi kesä, ja sinä aikana näin kolme kyyhyökkäystä, niin miten helvetissä ne väistää? Kerran puri koiraa, kerran yritti jahdata vanhaa tätiä ja kerran yritti käydä miehen serkkuun käsiksi. Niin kerro mulle miten ne muka väistää?

Joo, ei kiitos. Yhden vuoden asuin keskellä kyyhelvettiä ja se riitti. Isännällä on työmatkaa 100 km ja kyyhelvetti sijaitsee isännän työpaikkakunnalla. Emme voi sinne muuttaa, meillä on koiria ja lapsia. Menisi liian hankalaksi.

Yhden kesän aikana samassa pihapiirissä kun kyy kertaalleen puraisee koiraani, kertaalleen yrittää "jahdata" mieheni isäloppua ja lähes kävelykyvytöntä tätiä, jolla on verinen jalka, jonka juuri on saunassa loukannut sekä kertaalleen pahasti sähissyt isännän serkulle, niin voin sanoa että kiroan alimpaan helvettiin jokaisen käärmeen, myös ne myrkyttömät. Ja tulen keinoja kaihtamatta tappamaan jokaisen luikertelevan, jonka näen.

:x:'( Mua oksettaa ajatuskin.

Miten niin väistävät? Jos me ehdittiin asua eräällä kyyrikkaalla paikalla tasan yksi kesä, ja sinä aikana näin kolme kyyhyökkäystä, niin miten helvetissä ne väistää? Kerran puri koiraa, kerran yritti jahdata vanhaa tätiä ja kerran yritti käydä miehen serkkuun käsiksi. Niin kerro mulle miten ne muka väistää?

Heh heh, vaikea kuvitella, että kyy on muka oikeasti seurannut jotain ihmistä tai yrittänyt käydä käsiksi.. ehkä hiukan liioiteltua tai liian hyvää mielikuvitusta.

Kyllä kyy pääsääntöisesti väistää ihmisistä. Toki välillä pääsee lähellekin, ja jos esim. on käärme on juuri syönyt, niin ei niin pikaisesti häviä paikalta, mutta harvemmin ne nyt jäävät jalkoihin pyörimään. Toki jos joutuvat nurkkaan ahdistetuiksi, niin yrittävät purra, mutta tällöinkin aina varoittavat sihisemällä, joten yleensä sitä tajuaa väistää.

Kylläpäs teille on sattunut verenhimoinen kyykanta sinne :laugh: :laugh: :laugh:

Kaupungissa niihin ei juuri törmääkään. Kerran 12-vuotiaana olin mökillä etsimässä matojas onkea varten mustien jätesäkkien päällä olevasta isosta multakasasta. Kauhukseni huomasin myös että siellä oli kyykäärmekin viettämässä päiväänsä. Mitä luultavimmin lämmitteli siellä..oli kuuma aurinkoinen aamu. Käärme huomasi minut ja säntäsi hieman kauemmaksi mutta sitten pysähtyi ja katseli minua kuin miettien mitä minulle tekisi. En voinut liikkua pelosta vaan jähmetyin paikoilleni, ehkä siinä tilanteessa ihan hyvä suojelukeino? Käärme lähti sitten metsään kun en ollut pakoreittien tiellä. Olisi voinut purrakin niin lähellä toisiamme oltiin. Tappamaan en lähde ellei oo tosiaan mökin pihapiirissä lähellä lapsia. Käärmeillä on tehtäviä suomessakin, ne pitävät kurissa monta eläinkantaa kuten rotat, hiiret, linnut, oravat yms.

Vielä tuosta väistämisestä, niin ongelmanahan tuossa juuri on kesyt koirat ja sitten ne pikkulapset. Kaikki muut ymmärtävät varoa, kun käärme sihisee, mutta edellä mainitut ryhmät eivät, mistä syystä joutuvat helpommin pureman kohteeksi.

[QUOTE="vieras";23293195]Luonnossa saavat olla ihan rauhassa, mutta meidän pihaan niillä ei ole asiaa. Pihalla kuitenkin lapsia ja kissa, jotka saattavat mennä vahongossa koskemaan.[/QUOTE]

Saisivat ainakin tehdä selvää tuosta lintujen pesinnän tuhoavasta kissaeläimestä.

Pelkään niin paljon että se rajoittaa mun elämää.
Oltiin tehty jo kaupat tästä nykyisestä asunnosta kun kuulin melkein naapurissa asuvilta tutuilta että alueella on paljon kyykäärmeitä, mietin ihan tosissani kauppojen perumista mutta muutettiin sit kuitenkin tänne.
Kesällä pelkään enkä esim. uskalla ottaa takapihalla rennosti aurinkoa, pitää ovia auki tai mennä viereiseen metsään lainkaan.
Viime kesänä mies oli takapihalla grillaamassa kun jotkut ohikulkijat sanoi että tiellä parinkymmenen metrin päässä luikertelee kyy, mä olin sisällä ja oli hyvin lähellä ettei taju lähtenyt kun näin sen käärmeen ikkunasta. Mies meni naapurin kanssa sitä tappamaan. Mä en mennyt ulos lainkaan muutamaan päivään :ashamed:
Mua pelottaa lastenkin puolesta kun ne kulkee kouluun tota metsäpolkua pitkin ja siinä ovat välillä nähneet käärmeitä.
Mä pelkään myös mm. kastematoja ja varmasti kuolisin (tai ainakin harkitsisin vakavasti kuolemista) jos meidän lapsille tulis kihomatoja.
Ainoa hyvä puoli tässä talvessa on että voi olla rauhassa kaikenmaailman lieroilta ulkona.

Siis jumalauta mitä idiootteja maailmassa on!! Onko pakko asua luontoa muistuttavalla alueella? Muuttakaa betoniviidakkoon ja laittakaa tauluteeveeseen maiseman kuva, johnson&johnson mäntyhajustin niin siinä on sulle riittä luonto. Älä nyt oman idiotisimisi takia tuhoa sitä.