jättäisitkö 5v yksin kotiin tunniksi?

• Viestiketjun aloittaja kaikkea sitä kuukee
  • Ensimmäinen viesti
:eek:

siis tää toki riippuu aina lapsesta niinku sanoinki jo. Mutta siis, onko lapset jotenki "lapsempia" nykyään kuin ennen? Sillon kun itse olin 7v niin oli kyllä ihan yleistä että kotona oltiin yksin, olihan porukat töissä!

Itse olin 7-vuotiaana "ammana" 5-vuotiaille velipojilleni jos äiti kävi esim. kaupassa. Kyllähän tuon ikäisen uskaltaa päästää pihallekin itsekseen leikkimään, miten se asia muuttuu kun se on kotona sisällä?
joo niin mäki oon 7v hillunu jo ympäri kyliä. Kyllä tyttö saa mennä ulos yksin jos haluaa mutta tässä pihapiiris ei oo oikein noita kavereita niin ei tykkää oikein yksin mennä.

Joo kyllä ennen vanhaa meki lähettiin autolla 400km ajamaa ja siin ei toiminu jarrut edes ja oli talvi, joo kyllä meki pienenä tehtii yhtä sun toista jne. Se et jos ennen tehtiin niin ei tarkoita et samoja tekis nyt. Mä oon pikkasen varovaisempi mitä mun äiti oli aikoinaan ja mitä yleensäkki oltiin.

Ollaan paljon mun vanhempien kans puhuttu et silloin toimittiin niin eri tavoilla kun nyt. Mun pikkuveljen kuolema onnettomuudessa pelaa myöskin osansa tässä et mä oon paljon varovaisempi ja enkä pysty olemaan niin huoleton.

Joo mäki hoidin ekaluokkalaisena puoli vuotiasta poikaa kun vahemmat meni vanhemman lapsen kanssa sirkukseen. Moniko jättäs nykyään ekaluokkalaiselle puoli vuotiasta lasta...

No meillä ei ole sen asian kanssa kiire ja kyllä ne muksut kerkee olla yksin kotona ihan tarpeeks vaikka se alotettaiski vähä vanhempana.

"vieras"
No ei se tuntikaan ole kovin pitkä aika jos on aiemmin jo harjoitellut pienemmillä ajanjaksoilla. Ja kyllä meidän naapurin ekaluokkalainen ainakin tulee IP-kerhosta itsekseen kävellen kotiin, ilmeisesti se loppuu sen verran aikaisin ettei vanhemmat aina ehdi hakemaan.
Varmaan aika moni tulee. On tämä aika maailma jos 7v kohtuullinen koulumatkakin yksin on jo kauhistus. Minkälaisia tumpeloita lapsista mahtaa kasvaa :)

Yksi näkyvä ilmiö lasten överiksi menneestä suojelemisesta on kuljettaminen. Kuljetetaan autolla pienetkin matkat esim. juuri kouluun. Samasta syystä koulujen ympäristöt ovat nykyään hyvin vilkasliikenteisiä - ja kuinka ollakaan, vaarallisia.

Huom harmaana
Lapsella joka typistetään vanhempien mukavuusesineeksi tarkoitan lasta, jolle ei anneta kehitystasonsa mukaisia onnistumisen ja oman elämän hallintaan kasvattavia kokemuksia, koska on vanhemmalle helpompaa vahtia ja paapoa lasta, kuin itse sietää epävarmuutta ja huolta joka syntyy siitä ettei ole itse koko koko ajan lapsen elämän keskiössä.

Tällainen "hyvällä hoivalla" pahoinpitelyn muoto on nykyään hyvin muodikasta ja sen seurauksena esimerkiksi monen lapsen emotionaalinen, motorinen ja sosiaalinen kehitys on typistetty.
Anteeksi, mutta tekstisi meni nyt ohi korkealta ja lujaa.
Ymppäätköhän sinä nyt samaan nippuun asioita joilla ei ole mitään tekemistä keskenään?

"vieras"
5-vuotias ei yleensä ole eskarissa, vaan päiväkodissa (toki loppuvuonna syntynyt on hetken aikaa eskarissa 5 v). Kuten omakin lapseni on, siis päiväkoti-ikäinen kohta 6-vuotias. Eskari-iässä saa toki jo enemmän vapauksia kuin päiväkoti-iässä. Eikä se, että ulkoilen lapseni ja hänen kavereidensa kanssa, tarkoita sitä, että hän ei itse selvitä välejään tai rakenna kaverisuhteita heihin. Ei lapsi nyt sentään missään umpiossa elä, vaikka ei yksin ulkoilekaan.
Otat henkilökohtaisesti ihan suotta, kirjoitan yleisellä tasolla. Ei lapsi eskari-iässä ole sen kummmempi kuin edeltävänä keväänäkään :) Samoja juttuja harjoitellaan. Jokainen toimii tässä kuten parhaaksi katsoo.

"vieras"
Muistaakseni meillä tyttö oli 5-vuotiaana lyhyitä aikoja yksin. Esimerkiksi lähikaupassa käymisen ajan (15min.) Ei kuitenkaan tuntia koskaan..mutta toisaalta en mä lähtis arvostelemaan sitäkään. Lapsia on niin erilaisia ja jos lapsella on kännykkä jota osaa käyttää ja 6 vuotis synttärit on jo lähellä niin enpä näe asiassa väärää. Vanhempi kuitenkin tuntee lapsen parhaiten.

Ja meillä muuten leikkii pihalla (rivari) useita 5-vuotiaita ilman aikuisen valvontaa. Oli omakin tyttöni 5-vuotiaana yksin pihalla muiden lasten kanssa leikkimässä. Tosin oli jo pian täyttämässä 6 vuotta siinä vaiheessa. Ensin vähän äitiä jännitti, mutta hyvin sujui. Olis varmaan ollut lapsen kannalta hankalaa jos äiti olis ollu vahtimassa kun muutkin lapset sai olla ilman äitiä tai isiä ulkona. Kuitenkin lapsille täytyy antaa vähän vastuutakin. Ainakin oma lapsi on niin ylpeä ollut siitä että me vanhemmat luotetaan häneen. Ja halunnu aina olla sen luottamuksen arvoinen myös.

Eskari-iässä ulkoili jo paljonkin yksinään tässä oman pihapiirin alueella ja oli kotona yksin maksimissaan tunnin mittasia aikoja.
Ekalaisena pärjännyt jo useammankin tunnin koulun jälkeen jne.

Ja mitä omaa lapsuutta muistelen niin keskenään oltiin pihalla jo 5-vuotiaana vaikka asuttiin kerrostalossa. Tietysti ajat muuttuu, mutta en mä toisaalta usko että nykyajan lapset olis sen tyhmempiä kun ennenkään. Nykyään kuitenkin on kännykät keksitty. Sillon kun ite olin pieni ei ollu mitään kännyköitä eikä silti oltu heitteillä millään lailla.

Mä vähän epäilen että liiallisella paapomisella ja ylisuojelulla tulee näitä pullamössöjä ja avuttomia ihmisiä. Ei osata tehdä mitään alkeellisiakaan asioita kun äiti on tehny kaiken puolesta ja sitten ollaan pulassa kun tullaan ns. aikuisiksi ja pitäs osata käyttää omia aivoja. Luulen että siinä vaiheessa ehkä helpommin tulee sitten ylilyöntejäkin.

Tietysti se on eri juttu jos lapsi pelkää yksinoloa. Ei lasta pidä siihen pakottaa.
Luulen että jokainen vanhempi näkee kyllä sen koska oma lapsi on valmis..siis jos haluaa nähdä.

har
[QUOTE="vieras";23243591]Varmaan aika moni tulee. On tämä aika maailma jos 7v kohtuullinen koulumatkakin yksin on jo kauhistus. [/QUOTE]

Meidän ensisyksynä eskariin lähtevä on sitä mieltä että hän saa sitten mennä itsekseen kävellen eskariin ;) Ei kyllä saa, mutta seuraavana vuonna ekaluokalle kyllä.

Kyllä lapsi varmaan ekaluokkalaisena osaa olla yksin sen verran mitä tarvitsee, vaikkei 5-vuotiaana olisikaan tuntia yksin kotona.

Tai ainakin meillä on osannut olla, hiton hyvin, loppuvuoden lapsi vieläpä. Alettiin treenaamaan yksinoloa eskarin keväällä ja kesällä ennen koulun alkua. Ei kylmiltään tuntia kerrallaan, vaan pienempiä hetkiä. Kesällä myös lapsen ulkoilureviiriä laajennettiin, oman kodin ikkunoiden alta sai lähteä myös naapuripihaan kadun toiselle puolelle, kännykkä mukana.

Tuo meidän 5-vuotias menee kouluun syksyllä 2013 eli ei oo sen suhteen vielä kiirettä yksinoloa opetella. Joskin hänkin osaa erittäin hyvin olla yksikseen 15 minsaa kun menen pyykkituvalle, ja osaisi itse asiassa varmaan olla yksin 3 tuntiakin tms mutta kyse ei olekaan siitä osaisiko hän, vaan siitä annanko hänen olla - enkä minä anna, koska hän on sellaiseen liian nuori vielä.

Huom harmaana
[QUOTE="vieras";23243618]Otat henkilökohtaisesti ihan suotta, kirjoitan yleisellä tasolla. Ei lapsi eskari-iässä ole sen kummmempi kuin edeltävänä keväänäkään :) Samoja juttuja harjoitellaan. Jokainen toimii tässä kuten parhaaksi katsoo.[/QUOTE]

Ja sinä yleistät ihan suotta :)
Minä kyllä näen, että lapsi on nyt päiväkotikeväänä ja ensi syksynä eskarilaisena kehityksessä eri tasolla. Siinä välissä tapahtuu huimasti asioita. Enkä ole muuten itse keksinyt tätä, vaan sen ovat muutkin huomanneet...

Minä kyllä näen, että lapsi on nyt päiväkotikeväänä ja ensi syksynä eskarilaisena kehityksessä eri tasolla. Siinä välissä tapahtuu huimasti asioita. Enkä ole muuten itse keksinyt tätä, vaan sen ovat muutkin huomanneet...
Näin on. Se kehitys, mikä tapahtui päiväkotikevään ja eskarisyksyn välillä, oli huimaa.

Ja vielä huimempaa oli lapsen kehitys eskarivuoden aikana. Pikavauhtia ekana päiväkotilaisesta eskarilaiseksi, ja kevääseen mennessä jo täysin valmiiksi koululaiseksi. Lapsesta ei päiväkotikeväänä yhtään nähnyt millainen hän on vuoden kuluttua, kun eskari loppuu ja on aika lähteä kouluun. Ja tuntuu, että kouluunmenoa edeltävän kesänkin aikana lapsi vielä kypsyi ja kasvoi hurjasti.

Myös tyttöni kavereiden vanhemmat hämmästelivät samaa asiaa. Eskariopen ja päiväkodin lto:n mukaan näin käy lähes aina, ja joka kerta se hämmästyttää myös heitä.

vierasj
Toki tapahtuu, mutta lapset ovat yksilöitä eikä lapsi itsessään miksikään muutu muutamassa kuukaudessa. Ei mikään lasten kohdalla tapahdu niin, että tietyssä iässä on naks, valmiina tiettyihin aisoihin, Ei myöskään valmius itsenäisempään olemiseen tulee taivaalta, vaan vähitellen. Niin että lapseen luotetaan pienissä erissä siinä tahdissa kun on valmis.

Monilla eskareilla tulee itseasiassa melkeinpä jonkinlainen taantuma, uhmaa, epävarmuutta isoksi kasvamisesta jne. Kehitys voinäkyä 6-7-vuotiaalla monella tavalla, myös vaikeuksina tavallisissa asioissa. Ei eskarilta voi odottaa hirveästi enempää kuin 5-vuotaailtakaan,e i se eskariin siirtymine nautuaaksi tee.

teksti ylisuojelun vaaroista oli viisas.

Huom harmaana
Toki tapahtuu, mutta lapset ovat yksilöitä eikä lapsi itsessään miksikään muutu muutamassa kuukaudessa. Ei mikään lasten kohdalla tapahdu niin, että tietyssä iässä on naks, valmiina tiettyihin aisoihin, Ei myöskään valmius itsenäisempään olemiseen tulee taivaalta, vaan vähitellen. Niin että lapseen luotetaan pienissä erissä siinä tahdissa kun on valmis.

Monilla eskareilla tulee itseasiassa melkeinpä jonkinlainen taantuma, uhmaa, epävarmuutta isoksi kasvamisesta jne. Kehitys voinäkyä 6-7-vuotiaalla monella tavalla, myös vaikeuksina tavallisissa asioissa. Ei eskarilta voi odottaa hirveästi enempää kuin 5-vuotaailtakaan,e i se eskariin siirtymine nautuaaksi tee.

Minä en taida edes jaksa kommentoida tällaiseen tekstiin mitään. Eskariin siirtymisen autuaaksi tekeminen. Herranjestas sentään mitä kommentteja.

"elina"
Hassua, että 5v ei saa olla tuntia yksin, kun jo mä joudun jättämään 7v:n yksin kesällä 2,5kk:n ajaksi 10h/päivä yksin, kun olen just alottanut työt ja lomaa ei ole, olen totaali yh ilman tukiverkkoja ja sukulaisia lähistöllä.... mut elämä on.

u
Jättäisinkö. Kyllä, jos lapseni tunnen. Esikoinen ei olisi tuntenut oloaan turvalliseksi (vaikka on leikkinyt kavereidensa kanssa ihan keskenään ulkona jo 4-vuotiaasta), keskimmäinen olisi pärjännyt, nuorinta ei uskalla jättää hetkeksikään.

lastentarhanopettaja

Tässä viisas kirjoitus, totta joka sana.

[QUOTE="elina";23243726]Hassua, että 5v ei saa olla tuntia yksin, kun jo mä joudun jättämään 7v:n yksin kesällä 2,5kk:n ajaksi 10h/päivä yksin, kun olen just alottanut työt ja lomaa ei ole, olen totaali yh ilman tukiverkkoja ja sukulaisia lähistöllä.... mut elämä on.[/QUOTE]
Tuo on, anteeksi vaan, aivan järkyttävä tilanne eikä lapselle mitenkään päin hyväksi.

[QUOTE="elina";23243726]Hassua, että 5v ei saa olla tuntia yksin, kun jo mä joudun jättämään 7v:n yksin kesällä 2,5kk:n ajaksi 10h/päivä yksin, kun olen just alottanut työt ja lomaa ei ole, olen totaali yh ilman tukiverkkoja ja sukulaisia lähistöllä.... mut elämä on.[/QUOTE]

Kamalaa. Etkö todellakaan saa lasta minnekään hoitoon tai hoitajaa kotiin. Tukiverkon rakentaminen ei ole koskaan myöhäistä.

"minä"

Ethän ole aivan tosissasi asian suhteen? Kesäaikaan on paljon erilaisia päiväleirejä ym. Ja jos sukulaiset kaukana, niin lapsi sinne muutamaksi viikoksi. Kai lapsella sentään kavereita? Ole yhteydessä kaverisden vanhempiin ja sovi, että pitävät vähän huolta lapsesta. Tai palkkaa joku teini seuraksi.

rikoslaki
Minä uskon, että osaa lapsia voi vahingoittaa.
lainattua:

RL 14§ HeitteillepanoJoka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava «heitteillepanosta» sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.Alle 12-vuotiaan yksin jättämisessä 45 minuutiksi tuskin on kyse heitteillepanosta, mutta huomioon täytyy myös ottaa lapsen henkinen ja fyysinen kehitystaso
11-vuotiaan yksin jättäminen on eri asia kuin esim. 5-vuotiaan yksin jättäminen, mikä lieneekin sanomattakin selvää. Myös saman ikäisten lasten kehitystasossa on eroja, ja tällaiset asiat tulevat huoltajan itse harkittavaksi. Mikäli joutuisit heitteillepanosta oikeuden eteen, saattaisi tuomioistuin toki tulkita lapsesi kehitystason eri tavalla, kuin sinä itse.Tällaisissa tilanteissa arvioidaan myös sitä, millainen yksin jättäminen olisi normaalia ja mitä eri-ikäisten lasten kehitystasolta voidaan odottaa. Kohtuusperusteisesti voidaan myös ottaa huomioon näkökantoja siitä, oletko yksinhuoltaja ja mikäli jotain tapahtuisi, minkälaisia mahdollisuuksia sinulla olisi ollut järjestää lapsellesi valvoja siksi aikaa kun et ole kotona.

Kommentoin nyt vielä tähänkin. Lapsi oli yksin 45 minuuttia. Olin kaupassa parin kilometrin päässä ja olimme tuossa välissä puhelinyhteydessä. Poika ei jäänyt "kylmiltään" yksin, vaan on ollut kotona yksin minun ollessani pihassa tai juuttuneena naapurin kanssa postilaatikolle. Paljon.

Mä taas en jättäisi poikaa yksin pihalle tunniksi. Sieltä sitä tulee kavereiden kanssa harhauduttua paljon helpommin jonnekin ei niin turvalliseen paikkaan tai touhuun.

lainattua:

RL 14§ HeitteillepanoJoka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava «heitteillepanosta» sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.Alle 12-vuotiaan yksin jättämisessä 45 minuutiksi tuskin on kyse heitteillepanosta, mutta huomioon täytyy myös ottaa lapsen henkinen ja fyysinen kehitystaso
11-vuotiaan yksin jättäminen on eri asia kuin esim. 5-vuotiaan yksin jättäminen, mikä lieneekin sanomattakin selvää. Myös saman ikäisten lasten kehitystasossa on eroja, ja tällaiset asiat tulevat huoltajan itse harkittavaksi. Mikäli joutuisit heitteillepanosta oikeuden eteen, saattaisi tuomioistuin toki tulkita lapsesi kehitystason eri tavalla, kuin sinä itse.Tällaisissa tilanteissa arvioidaan myös sitä, millainen yksin jättäminen olisi normaalia ja mitä eri-ikäisten lasten kehitystasolta voidaan odottaa. Kohtuusperusteisesti voidaan myös ottaa huomioon näkökantoja siitä, oletko yksinhuoltaja ja mikäli jotain tapahtuisi, minkälaisia mahdollisuuksia sinulla olisi ollut järjestää lapsellesi valvoja siksi aikaa kun et ole kotona.
Huomasitko sitaatissasi eron rikoslain ja yhden tulkitsijan henkilökohtaisen kannanoton välillä?
:)

"mina"
Näin on. Se kehitys, mikä tapahtui päiväkotikevään ja eskarisyksyn välillä, oli huimaa.

Ja vielä huimempaa oli lapsen kehitys eskarivuoden aikana. Pikavauhtia ekana päiväkotilaisesta eskarilaiseksi, ja kevääseen mennessä jo täysin valmiiksi koululaiseksi. Lapsesta ei päiväkotikeväänä yhtään nähnyt millainen hän on vuoden kuluttua, kun eskari loppuu ja on aika lähteä kouluun. Ja tuntuu, että kouluunmenoa edeltävän kesänkin aikana lapsi vielä kypsyi ja kasvoi hurjasti.

Myös tyttöni kavereiden vanhemmat hämmästelivät samaa asiaa. Eskariopen ja päiväkodin lto:n mukaan näin käy lähes aina, ja joka kerta se hämmästyttää myös heitä.
Ehkä tämä kehitys olisi tapahtunut tasaisempaan tahtiin ja aikaisemmin, jos olisit antanut lapselle hieman aikaisemmin vastuuta..

Huom harmaana
[QUOTE="mina";23246159]Ehkä tämä kehitys olisi tapahtunut tasaisempaan tahtiin ja aikaisemmin, jos olisit antanut lapselle hieman aikaisemmin vastuuta..[/QUOTE]

Nämä ihmiset eivät voi olla tosissaan tällaisten kommenttien kanssa. :LOL:
Se ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollista, ei mitenkään.

Yhteistyössä