jättäisitkö 5v yksin kotiin tunniksi?

  • Viestiketjun aloittaja kaikkea sitä kuukee
  • Ensimmäinen viesti
no mmm. vaikee sanoo mitään kun en tiedä minkämoisia omat lapset on 5vuotiaina, mutta itse tulin 6 vuotiaana yksin n.1km matkan kävellen kotiin klo12 ja äiti tai jompikumpi sisaruksista tuli sitten klo14-15 perässä, olin siis kuus vuotiaana yksin kotona aina pari kolme tuntia päivässä..
Itse muistan vielä kuinka äidiltä vaatimalla vaadin päästä lähtee sillon hoidosta kun en halunnu nukkua päiväunia enää. Ja ihan hyvin pärjäsin..
Voisin olettaa, et olen sit 5vuotiaanakin ollut jotain aikoja kotona yksikseni.. Ei traumoja..
 
joo niin mäki oon 7v hillunu jo ympäri kyliä. Kyllä tyttö saa mennä ulos yksin jos haluaa mutta tässä pihapiiris ei oo oikein noita kavereita niin ei tykkää oikein yksin mennä.

Joo kyllä ennen vanhaa meki lähettiin autolla 400km ajamaa ja siin ei toiminu jarrut edes ja oli talvi, joo kyllä meki pienenä tehtii yhtä sun toista jne. Se et jos ennen tehtiin niin ei tarkoita et samoja tekis nyt. Mä oon pikkasen varovaisempi mitä mun äiti oli aikoinaan ja mitä yleensäkki oltiin.

Ollaan paljon mun vanhempien kans puhuttu et silloin toimittiin niin eri tavoilla kun nyt. Mun pikkuveljen kuolema onnettomuudessa pelaa myöskin osansa tässä et mä oon paljon varovaisempi ja enkä pysty olemaan niin huoleton.

Joo mäki hoidin ekaluokkalaisena puoli vuotiasta poikaa kun vahemmat meni vanhemman lapsen kanssa sirkukseen. Moniko jättäs nykyään ekaluokkalaiselle puoli vuotiasta lasta...

No meillä ei ole sen asian kanssa kiire ja kyllä ne muksut kerkee olla yksin kotona ihan tarpeeks vaikka se alotettaiski vähä vanhempana.
jaa no ei mun porukat ois jättäny mulle ekaluokkalaisena 1,5-vuotiasta hoitoon.. meni aika rajatapaukseksi.
 
"minä"
[QUOTE="mä";23246674]en jättäis, enkä tunne yhtään 5-vuotiasta, joka olis kypsä olemaan tunnin yksin. Esin 10min voisin jättää[/QUOTE]

Ja minä en tunne yhtään 5-vuostiasta omani lisäksi niin hyvin, että pystyisin arvioimaan hänen kykyään olla tunti yksin. Eivätköhän omat vanhemmat ole ne, jotka tuntevat lapsensa.
 
"Iina"
Lapseni on vasta 3,5 v, mutta koska häntä ei tällä hetkellä voi jättää yksin edes hetkeksi (siis niin että olisin poissa kotoa), uskon, ettei hän todellakaan ole vielä 5-vuotiaana valmis jäämään tunniksi yksin. On niin impulsiivinen tapaus, että todellakin tekee joka ikisen asian joka päähän vain pälkähtää.

Ja sen verran mitä tunnen nykyisiä 5-vuotiaita, niin mielestäni hekään eivät ole valmiita olemaan tuntia yksin. Tunti on kuitenkin itse asiassa tosi pitkä aika.
 
"eee"
Jos mut olisi 5-vuotiaana jättänyt yksin kotiin, olisin varmaan lukenut kirjaa ja piirtänyt sen ajan.
Kouluun menin 6-vuotiaana ja äiti herätti mut lähtiessään töihin, kyllä siinäkin hetken yksin oli ennen kuin lähti kouluun kävelemään naapurin tytön kanssa.
Riippuu paljon lapsesta.
 
Mikä meni pieleen teinivanhemman kasvatuksessa? Koska kukaan täysjärkinen ei tee teininä lasta.
Jaa a. Olisikohan ollut vanhempien läsnäolon puute tms.
Isänsä oli pari vuotta aiemmin kuollut ja minulla oli "muita kiireitä" enkä ollut ihan läsnä arjessaan vaikka kotona aika paljon olinkin.

Onneksi kuitenkin selvisivät hienosti niin lapsensa kuin oman itsensä kanssa - vanhempiensa puutteista huolimatta.
:)
 
[QUOTE="mina";23246159]Ehkä tämä kehitys olisi tapahtunut tasaisempaan tahtiin ja aikaisemmin, jos olisit antanut lapselle hieman aikaisemmin vastuuta..[/QUOTE]

Annoinhan minä hänelle vastuuta :). Jo 2-vuotiaana hän sai "hoitaa" vauvaveljeään sillä aikaa kun kävin suihkussa (vauva nukkui, 2 vee vahti haukkana vieressä ja jos vauva heräsi niin tuli kertomaan mulle), on ollut 2-3 v ikäisenä kotona yksin sillä aikaa kun haen postin tai vien roskat, jne. Kotiaskareissa on ollut mukana ihan pienestä saakka, 4-vuotiaasta käynyt itse postilaatikolla (kun oppi avaamaan laatikon lukon avaimella) ja sitä rataa.

En sitten tiedä miten suuri vastuu & miten pienelle lapselle olisi pitänyt antaa, jotta tuota eskarivuoden huimaa henkistä kasvupyrähdystä ei olisi tullut :D
 
Janna huomata taas tassakin ketjussa, kuinka kaytannot vaan ovat niin erilaisia eri maissa. Itselleni ei tulisi mieleenkaan jattaa 5-vuotiasta yksin kotiin. Ei edes 10 minuutiksi. Enka tieda tuttavapiiristanikaan ketaan, joka nain tekisi tai asian edes hyvaksyisi. Suomessa kauhistellaan lasten hoitoonvientia alle kolmivuotiaina ja nain tekevat aidit tuomitaan huonoiksi, suorastaan lapsistaan valittamattomiksi vanhemmiksi. Kuitenkin kolmen ja viiden vuoden valilla lasten on itsenaistyttava noin paljon, etta heidat voi jattaa yksin kotiin.
 

Yhteistyössä