sterilisaation saamisesta kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "karo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"karo"

Vieras
pitääkö olla sekä 30 että kolme lasta että sen saa vai riittääkö vain jompi kumpi?

minä olen 25v ja mies 34v.meillä on 2lasta josta vain 1 on yhteinen. mies ei missään nimessä voi ajatella menevänsä sterilisaatioon. mulla taas ei ikä riitä eikä lapsilukukaan.

tympii kun ei mitkään ehkäisyt sovi.

Mulla täyttyi vain toinen noista ehdoista. Mä luulen että se riippuu aika pitkälle lääkäristä - mutta oot kyllä niin nuori, että homma saattaa topata siihen.

Suomen laki sanoo näin:
FINLEX

Steriloimiseen voidaan tämän lain säännöksiä noudattaen asianomaisen henkilön pyynnöstä ryhtyä:

1) kun hän on synnyttänyt kolme lasta tahi hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta;

2) kun hän on täyttänyt kolmekymmentä vuotta;

3) kun raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;

4) kun hänen mahdollisuutensa muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot;

5) kun on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika; (28.6.2002/564)

6) kun hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia; tai (28.6.2002/564)

7) kun henkilö pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja elää tämän sukupuolen mukaisessa roolissa. (28.6.2002/564)

[QUOTE="karo";23208969]pitääkö olla sekä 30 että kolme lasta että sen saa vai riittääkö vain jompi kumpi?

minä olen 25v ja mies 34v.meillä on 2lasta josta vain 1 on yhteinen. mies ei missään nimessä voi ajatella menevänsä sterilisaatioon. mulla taas ei ikä riitä eikä lapsilukukaan.

tympii kun ei mitkään ehkäisyt sovi.[/QUOTE]

Eikö mikään muu vaihtoehto tule kysymykseen? Älä hyvä ihminen tee vielä tuossa iässä noin tärkeää päätöstä loppuelämästäsi!

Miksi mies ei voi mennä? Suunnitteleeko hän kuitenkin vielä yhden lapsen tekoa eli pitää takaporttia auki? Ja jos sinä sterilisoit itsesi, niin sille yhdelle lapselle on hommattava äiti muualta.

Kysypä mieheltäsi onko hän tosissaan sitoutunut sinuun loppuelämäkseen. Koska jos on ja hänelle on sinun sterilisaatiosi ok, niin pitäisi olla hänen omansakin. Kuulostaa kyllä enemmän takaportti auki -jutulta..

Sterilisaation voi saada myös jos muu ehkäisy ei sovi. Käytännössä harva lääkäri kirjoittaa lähetteen, vaikka lain mukaan se on ihan samanlainen syy kuin ikä tai lapsilukumääräkin. Käsittääkseni silloin tarvitsee kahden lääkärin puollon. Tiedän yhden joka on saanut tuolla perusteella sterin, ja raskaus vaarantaisi vakavasti terveyden.

Jos mies siis haluaa kolmannen lapsen ja sinut steriloidaan, miehesi on vaihdettava naista tai sitten adoptoitte (jolloin yhtä hyvin mies voidaan steriloida).

Taitaa mies pääasiassa pelätä toimenpidettä tms.. Loukkaantui kovasti kun ehdotin vasektomiaa. Eikä kyllä pitänyt siitäkään ajatuksesta että minä menisin sterilisaatioon. Mutta en tiedä mitä muutakaan kun kaikki kokeiltu.

Yhteistyössä