Päiväkodin hoitaja sanoi "sinä et määrää täällä" vaikka vain ehdotin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="höh";23172630]En tajua kuinka jonkun mielestä kahden tunnin pakkolepo joka päivä on ok. Kuinkakohan moni aikuinen suostuisi joka päivä makaamaan hiljaa paikoillaan kaksi tuntia vaikka ei väsyttäisi yhtään. Joku 30-45 minuutin rauhoittumishetki on kyllä ihan paikallaan, mutta toihan on jo rääkkäystä... :(
Ihmisten unentarve on yksilöllistä jo lapsena![/QUOTE]

On joo...perus 4v on kyl sellanen ettei se millään jaksa olla 2h aloillaan. Eikai aikunenkaan jaksas vaa maata hiljaa kun ei yhtään väsytä. Mun 3v tarhassakaan ei oo pakko nukkua ja lepo kestää tietynaikaa. Omani nukkuu tietyn ajan ja saa nousta herättyään. Monessa paikassa oon töissä ollu mut täytyy sanoa että tollaseen pakkomakaamiseen en oo törmänny. Onneksi.
 
2h on liian pitkä aika, mutta minä uskon, että tuon ikäinen lapsi nukahtaa varmasti kun vaan malttaa rauhoittua. Olisikohan kyse nyt siitä, että lapsi ei vaan malta rauhoittua lepäämään?
 
No jo on outoa. Meillä 4v, 3v ja 1v nukkuvat päikkärit mielellään tarhassa mutta hoitajat käyvät aina herättämässä 3-vuotiaan tunnin unien jälkeen. Olen itse pyytänyt tuota järjestelyä koska häntä on muutoin tosi vaikea saada illalla nukkumaan. Kyllä päiväkodin pitäisi osata tuollaisessa asiassa joustaa, 2 tuntia on ihan kohtuutonta makuuttaa toista.
 
Meidän 4 v nukkuu joskus päikkärit, joskus taas ei. Pk:ssa lepoaikaa on sadun ajan, sit saa nousta ja mennä toiseen huoneeseen leikkimään hiljaa/lukemaan jos ei nukuta. Eli levätä täytyy, mut mitään 2 tunnin pakkomakuutusta eivät harrasta - mä kyl menisin ton asian kans jo "korkeemmalle" taholle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;23172652:
Lapsemme entisessä yksityisessä päiväkodissa, jota pidimme alkuun loistavana paikkana (!), oli sama käytäntö. Ihmiset meinasivat repiä pelihousunsa kun tässä asiassa ei joustettu lainkaan. Sitten pääsimme tietoon että siellä on tapana sitoa alle 3-vuotiaat (ja joskus vanhemmatkin) lapset syöttötuoleihin valjailla. Siis meidänkin 2,5v tyttö oli ruualla syöttötuolissa valjaissa :O Arvatkaa menikö tyttö enää sen jälkeen sinne hoitoon... Niin ei.

Meillä on muutamalla valjaat syöttötuolissa ja aivan sovitusti vanhempien kanssa. nämä ovat kiipeilijöitä eikä kukaan millään voi olla vieressä kokoaika. Se tippuminen käy todella nopeasti siinä. Ei lapsi häirii yhtään valjas eikä heidän vanhempiaankaan.
 
Olin lapsena päiväkodissa hoidossa enkä koskaan nukkunut päiväunia. Vihasin sitä pakkomakaamista! Vihaan vieläkin. Sitten kun oma lapseni menee päiväkotiin, pidän huolen, ettei hänen tarvitse samasta kärsiä, jos hän ei halua nukkua. Vihaan sitä akkaa, joka kävi mulle räyhäämässä, ettei saa kääntää kylkeä koko ajan... pienelle lapselle räyhäsi. Olisi itse maannut kaksi tuntia liikkumatta joka ikinen päivä...

Luulin, ettei yhtä hullua touhua enää olisi... Olen kuitenkin jo reilusti yli kolmikymppinen...
 
[QUOTE="vieras";23172546]Nukkuuko oikeesti viela monetkin 4 vuotiaat paikkarit? ja jos niin kuinka aikasin heraavat aamulla ja milloin nukkuvat illalla?[/QUOTE]

Meillä nukkuu päiväkodissa päikkärit joka päivä poika, joka täyttää 6 toukokuussa.
Ei tosin kahta tuntia (ei siellä nuku kukaan kahta tuntia) vaan ehkä tunnin puolitoista max. Kotona nukkuu sitten harvemmin päiväunia enää, mutta jouluun asti nukkui joka vkl myös kotona.

Ja nukkuu kotona välin 21-07 noin keskimäärin.
 
2h on liian pitkä aika, mutta minä uskon, että tuon ikäinen lapsi nukahtaa varmasti kun vaan malttaa rauhoittua. Olisikohan kyse nyt siitä, että lapsi ei vaan malta rauhoittua lepäämään?

Ei se uni tule kaikille siltikään. Toiset makaavat hiljaa aloillaan ja silti se uni ei tule jos ei oo tullakseen. Kaikki tarttevat lepoa mut ei unia.
 
Meillä oli päiväkodissa niin että alle 6-vuotiaitten piti nukkua päikkärit. Aika usein vaan pyörin sängyssä ja höpisin itsekseni. Joskus "jouduin" ulos jos liikaa häiritsin. :D 6-vuotiaana sain sitten poistua unihuoneesta, mutta vasta kun kaikki muut oli nukahtaneet.
 
Omani oli kotona jo vähän alta 3v siinä että ei vaan saanu enää unta jokapäivä. Nyt päiväkodissa ymmärrettävästi nukkuu jokapäivä edes jonkinlaiset unet. Ilta ei kärsi vaik nukkus sen 1,5h hoidossa.
 
Meillä on muutamalla valjaat syöttötuolissa ja aivan sovitusti vanhempien kanssa. nämä ovat kiipeilijöitä eikä kukaan millään voi olla vieressä kokoaika. Se tippuminen käy todella nopeasti siinä. Ei lapsi häirii yhtään valjas eikä heidän vanhempiaankaan.

Eihän meidän tyttö ole kotonakaan syönyt puoleentoista vuoteen syöttötuolissa, se on vauvoille ja kotonakin siihen kiipeily on kielletty! Ei normaali tuon ikäinen kuulu edes syöttötuoliin, saatika valjaisiin. Onneksi tyttö ei ollut hoidossa kuin kolmena päivänä viikossa muutaman tunnin, mutta ruokailun ajan oli siellä ja siellä sitten valitettiin että hän ei syö kunnolla. Voin vain uskoa että ei syö jos jo etukäteen sinne mennessä tietää joutuvansa sidotuksi. Ja meille ei kyllä kukaan henkilökunnan jäsen asiasta kertonut vaan kuultiin päiväkodin siivoojalta asiasta. Kun kysyin, niin yksi hoitaja kielsi asian ja sanoi ettei koske meidän tyttöä vaan erityislapsia. Myöhemmin kun kysyin johtajalta, hän asian myönsi. Ja meillä ei ole kotona, eikä missään muuallakaan ongelmia paikallaan pysymisessä syönnin aikana. Ja kukaan lääkäri tai terveydenhoitaja tms. ei ole diagnosoinut lastamme ERITYISlapseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;23172753:
Eihän meidän tyttö ole kotonakaan syönyt puoleentoista vuoteen syöttötuolissa, se on vauvoille ja kotonakin siihen kiipeily on kielletty! Ei normaali tuon ikäinen kuulu edes syöttötuoliin, saatika valjaisiin. Onneksi tyttö ei ollut hoidossa kuin kolmena päivänä viikossa muutaman tunnin, mutta ruokailun ajan oli siellä ja siellä sitten valitettiin että hän ei syö kunnolla. Voin vain uskoa että ei syö jos jo etukäteen sinne mennessä tietää joutuvansa sidotuksi. Ja meille ei kyllä kukaan henkilökunnan jäsen asiasta kertonut vaan kuultiin päiväkodin siivoojalta asiasta. Kun kysyin, niin yksi hoitaja kielsi asian ja sanoi ettei koske meidän tyttöä vaan erityislapsia. Myöhemmin kun kysyin johtajalta, hän asian myönsi. Ja meillä ei ole kotona, eikä missään muuallakaan ongelmia paikallaan pysymisessä syönnin aikana. Ja kukaan lääkäri tai terveydenhoitaja tms. ei ole diagnosoinut lastamme ERITYISlapseksi.

Sori, luin hutasten. Ei tokikaan reilu 2v meilläkään istu syöttiksessä saati valjaissa. Pöljää pistää kaikki varmuuden vuoksi. En kerro pk:n nimeä mut yhdessä yksityisessä pistettiin jotku yli 3v syöttikseen ja remmi kiinni jos eivät osanneet olla normipöydässä. Siis opettamisen sijaan vauvatuoliin...Se paikka muutenkin sellanen että huh...Sielä kyl tapahtu vanhempien selän takana.
 
No ompas tyhmä käytäntö, eikä kovin inhimillinen. Meidän alle 3-vuotias (pienten ryhmässä) ei nuku enää päikkäreitä päiväkodissakaan ja siellä on ollu vähän ongelmia kun pitäisi sängyssä olla hiljaa, usein herättää muitakin lapsia, mutta tuolla riittää kyllä et on sen puoli tuntia lepäämässä, sit pääsee leikkimään.
 
Sori, luin hutasten. Ei tokikaan reilu 2v meilläkään istu syöttiksessä saati valjaissa. Pöljää pistää kaikki varmuuden vuoksi. En kerro pk:n nimeä mut yhdessä yksityisessä pistettiin jotku yli 3v syöttikseen ja remmi kiinni jos eivät osanneet olla normipöydässä. Siis opettamisen sijaan vauvatuoliin...Se paikka muutenkin sellanen että huh...Sielä kyl tapahtu vanhempien selän takana.

Joo, tää johtaja änkytti (sanan mukaisesti) mulle että "***** ei tahdo pysyä paikallaan muuten", jota en ensinnäkään ihan usko kun uudessa hoitopaikassa (ryhmäperhepäiväkoti) ei ole ollut mitään ongelmaa, ja siihen kyllä sanoin silloin että taatusti TEILLE on helpointa sitten sitoa lapsi kiinni. :kieh: Kyllä on minua ja miestä harmittanut aivan mahdottomasti että tuollaista siellä olikin kun IKINÄ ei olis uskonu hoitajien käytöksestä. Ja eniten loukkasi se, että kun ekaa kertaa asiasta kysyin niin tosiaan vakuutteli lapsen omahoitaja ettei koske meidän tyttöä se sitominen. Oltiin kyllä hyväuskoisia ja sinisilmäisiä, mutta kun mitään aavistustakaan moisesta käytännöstä ei ollut! Ja kun tyttö sitten otettiin hoidosta pois, huomattiin että uhma kotonakin lieveni kymmenesosaan ja kaikki yölliset kauhukohtaukset loppuivat kuin seinään viikossa. Kuinkahan paljon on nuo sidottuna olemiset vaikuttaneet levottomuuteen, kiukkuisuuteen ja kauhukohtauksiin. Uudessa hoitopaikassa mennyt kaikki loistavasti ja tyttö on kuin enkeli niin päivisin kuin öisinkin.
 
kaksi tuntia on kyllä ihan liian pitkä aika. Minä olen kyllä lepohetken kannalla. Ihan tutkimustietoakin on asian tiimoilta.Meillä levätään tunti, josta noin 30minuuttia luetaan satua ja sitten kuunnellaan musiikkia (yleensä lasten unilauluja)
 
lisään vielä, että miksi koko tunti on ihan käytännönkin jurttu. Meillä on neljänä päivänä palaverit kello 13 asti, joten kukaan ei ole ottamassa lapsia aikaisemmin vastaan.
 
Joo, kyllä meillä monesti se puolitoista tuntia pakkomakuutetaan osaa lapsista jotka ei nuku. Mun mielestä olisi hyvä jos nukkuvat saisi jättää nukkariin ilman hoitajaa esim. puolen tunnin lepäilyn jälkeen, ja hereilläolijat nostaa ylös puuhailemaan hiljaisia juttuja. Niin riittäisi henkilökunta. Mutta kun ei saa jättää, niin täytyy sitten makuuttaa kaikkia. Meillä 3-5 vuotiaita.
 
No mun mielestä toi ei ole sinun murheesi,jos lapsi ei kotonakaan nuku enään päiväunia eikä niitä enään tarvitse.Siellähän makuuttaa toista 2h mutta kun jatkossa sulle kommentoivat että on siellä häiriköinyt kohautat olkiasi ja sanot ettää juu kun ei tuo enään nuku päiväunia.Älä tollasesta asiasta ota tressiä,on niiden asia sitten ratkaista se asia siellä.Ymmärrän toki päikynkin henkilökuntaa että se päikkäri hetki on päivän ainut hiljanen hetki ja ehkä se rauhallinen kahvitauko että voi ottaa pannuun mutta sekin on ammatinvalinta kysymys,ei siis sinun eikä lapsesi tressi.
 
Mun mielestä on ihan hyvä että sen sadun jälkeen vielä levätään ja rauhoitutaan itsekseen (itsensä hillintää/hallintaa), mutta kaks tuntia on nelivuotiaalle liikaa. Mun mielestä kannattaa rohkeasti ottaa asia vielä esille. Pk:ssa työskennelleenä tiedän että on päiväuniaika on tärkeä työntekijöille mutta kahvitaukoon ja iltapäivän valmisteluun ei tarvita kahta tuntia.
 

Yhteistyössä